روايات

رواية حور ياسين الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم مي

رواية حور ياسين الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم مي

رواية حور ياسين البارت السابع والثلاثون

رواية حور ياسين الجزء السابع والثلاثون

حور ياسين
حور ياسين

رواية حور ياسين الحلقة السابعة والثلاثون

ملک نزلت وکان الکل مستنیها ادهم شافها اتغاظ من لبسها اللی دیق سیکا
یاسین: یلا
حنان: ایوٱ وخرجو کلهم راحو الخطوبه
اول ما وصلو یاسین مسک فونو
یاسین: نفذ وقفل فونو وقعدو کلهم علی طربیظه واحده
سیف بصوت واطی لی یاسین: انت متاکد
یاسین: بص وانت هتعرف بس استنا دقتیقن کمان
وبعد دقتیقن القاعه بقا فیها حرکه مش عادیه وملک و حور طلعو لی اسماء
ملک وحور: اسماء
حور: اسماء مالك بتعيطي ليه
اسماء: احمد مش لقينو والناس اكيد مش هتبطل كلام
ملك: طيب ممكن تهدي بس
فضلو يهدو فيها

 

 

ــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــ
تحت في القاعة منال قاعدة متوترة وصالح جوزها واحمد ابنها بيدورو على عبدالله اللي اختفي
(بصو كدا عشان متتلغبطوش هخلي العريس اسمو عبدالله)
ياسين لي صالح: هو في حاجة يا عمي
صالح: مش لقين عبدالله ولو مظهرش الناس مش هتسكت وانت عارف يابني
ياسين: عندي حل مش عارف حضرتك هتوافق ولا لا
صالح: الحقني بي يابني
ياسين: سيف خلي سيف العريس وهو اصلآ طلبها من حضرتك من فترة وانت رفضت عشان ابن اخوك دلوقتي ما فيش حجة ولا اي
احمد: لا طبعآ
صالح: بس انت انا موافق
ياسين: على خيرة الله اطلع نزل العروسة عشان يلبسو الدبل ويكتبو الكتاب
صالح: ماشي يابني وطلع فوق
ياسين بعد شوية عن حنان ومنال واحمد
ادهم: دا انت دماغ يعني عشان رفض اخوك تخطف العريس يخربيتك
ياسين: انا لو مش متأكد ان اسماء بتحب سيف مكنتش عملت كدا نهائي هي برضو زي اختي محبتش تكون هتجوز واحد مش بتحبو يعني مش عشان اخويا بس وبعدين اللي اسمو ابن عمها دا كان هيتجوزها عشان عايز حقها في الورث عرفت بقا
سيف بفرحة: ربنا يخليك لينا يارب
ياسين: داري فرحتك شويا على ما يومك يعدي وتكتبو الكتاب يا زفت
سيف: حاضر
ـــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــــــــــ
عند اسماء والبنات فوق
حور: خلاص بقا يا اسماء هتلاقي هنا ولا هنا
اسماء: ليه هو موبيل ضايع عشان تلقي هنا ولا هنا
ملك: اكيد الناس مش هتبطل يكلمو وبابا ممكن يجرالو حاجة انا خايفة على اهلي والله
حور: يوووو بقا اهدي شويا دلوقتي تلاقي هنا
ايمان: اهوو طفش يا وش المصايب تعرفي لو بابا جرالو حاجة انا مش هسمحك
حور: ايماااان اخرجي برا يلا
ايمان: البيت بيتي مش بيتك عشان تطرديني منو
الباب خبط ودخل منو صالح

 

 

صالح: في اي بتعيطي ليه يا بنتي
ملك: اصلي ايمان مسكتتش ليها وتقولها لو بابا جرالو حاجة مش هسمحك وكلام الناس والهبل دا
صالح مسح دموع اسماء: يلا يا حبيبتي عشان عريسك تحت وصل وانتي يا ايمان تصرفي معاكي بعدين لما المعازيم تمشي
ايمان بغيظ: هو انا اتكلمت
صالح مردش عليها بس خد اسماء ونزل تحت
ونزلو وراهم ملك وحور
ــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــــــــــ
سيف: اووف هما لي اتأخرو كدا
ياسين: عمك لسة طالع اتنيل واسكت بقا
سيف لسة هيتكلم شاف اسماء وهي نازلة مع صالح
ياسين: انت اتصنمت ولا اي
سيف: ها
ياسين بسخرية: ولا حاجة
سيف قرب من صالح واسماء مش فاهمة حاجة
صالح لسة هيديها لسيف
اسماء: هو فين عبدالله يا بابا هو مش عبدالله وصل
صالح: عبدالله منعرفش عنو حاجة لسة
اسماء بذهول: لا هو في اي ولما هو لسة مجاش انا نزلت ليه
سيف مسك ايدها: هتفهمي دلوقتي وراح المكان اللي مخصص ليهم
ملك: اي دا هو في اي
حور: هو العريس شبه سيف ولا انا اتحولت
ادهم قرب منهم بضحك: دا سيف العريس
حور: نعم هو مش المفروض ان عبدالله دا العريس
ادهم: اسألي جوزك يا حور
ملك: ياسين هو سبب يعني ولا اي
ادهم: حاجة زي كدا ويلا بقا عشان هيكتبو الكتاب دلوقتي يلا
حور وملك: يلا وراحو مكان كتب الكتاب والمأذون قاعد وسيف من جه وصالح من جه التانية
وتم عقد القران سيف واسماء تحت فرحت سيف وحنان وحور وملك ومنال وياسين وادهم وصالح اللي متعصب من عبدالله وفرحان ان اسماء اتجوزت

 

 

وتحت غيظ وغضب وحقد ايمان واحمد اللي مش بيحب ياسين او سيف
سيف حضن ياسين: مبروك يا قلب اخوك
سيف: الله يبارك فيك
ادهم: مبروك يا سيف
سيف حضنو: الله يبارك فيك
حنان حضنت سيف: مبروك يا قلبي انت
سيف باس ايدها ودماغها: الله يبارك فيكي يا ست الكل
الكل راحو قعدو على طربيظة كبيرة وسابو سيف واسماء اللي مش فاهمة حاجة
اسما: لا انا عايزة افهم في اي
سيف: بقيتي مكتوبة على اسمي خلاص بحبك
اسماء: طب و و و عبدالله فين
سيف بغضب: وانتي مالك اهوو غار في داهية وبعدين انتي مش بتحبيني انا يعني المفروض تكوني فرحانة
اسماء: انا فرحانة بس بسأل مش اكتر يا سيف
سيف: انا اسف يا قلب سيف انتي بس انا غيرت لما جيبتي سيرتو انا اسف
اسماء: خلاص مفيش حاجة و فضلو يكلمو
ــــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــــــ
على الطربيظة قاعدين
منال: صالح ياسين كان عايزك في موضوع
ياسين بستغراب: معلش بس ثواني موضوع اي اللي انا عايزو في
حنان اتكلمت بسرعة: صالح ياسين عايز يطلب ايد ايمان
ياسين: ماما لو سمحت بس هو كتب كتابي انا وحور مش عجبك عشان اتجوز بنت اختك ولا اي
حنان: ياسين
ياسين: ماما خلاص بقا انا مش هتجوز غير حور واه صح انا هعمل فرح كبير لي سيف واسماء /وادهم و ملك /وانا وحور
ملك وحور وادهم فرحو جدآ
ادهم: والله انت اجدع مخلوق على الكوكب
منال: حنان اي اللي ياسين بيقولو دا
صالح: منال كفاية بقا انتي اي ياريت تسكتو الناس بدأت تاخد بالها
ياسين: ياريت
الكل سكتو وايمان قامت بغيظ
ــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــــــ

 

 

ايمان طلعت اوضتها وكسرت كل حاجة فيها
ايمان: ماشي يا ياسين انا هوريك والله لهقتلها وبكرة تشوف اما حرقت قلبك عليها وبقيت انا مكانها مبقاش ايمان بنت منال ونزلت تاني
(عارفينك 😏😏التعبانة🐍بنت الحية🐍 )
ــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــــــــــ
تحت عند ياسين وحور عدا سعات والفرح خلص والمعازيم مشيت متبقاش غير العلتين
صالح: ياترا فين عبدالله انا مش عارف عمل كدا لي
ياسين: خلاص يا عمي متشغلش بالك بي الحمدالله ان اليوم دا عدا على خير وكدا كدا سيف بيحب اسماء
صالح: بس اسماء بتحب عبدالله من صغرها
سيف بغضب: نعمممممممم
اسماء: لا انا كنت متعودة عليه مش اكتر عشان كان ديما معايا وانا صغيرة وبيجبلي حاجات حلوة كتير بس مش اكتر
صالح: طيب يا اسماء
ياسين: يلا يا جماعة نروح نبات النهاردة في المزرعة وبكرا بأذن الله هنيجي تاني نحدد يوم لفرح بس بعد اسبوع هيبقا خطوبة وكتب كتاب ادهم وملك
ادهم بفرحة : واخيرآ
منال: طب وايمان يا ياسين
ياسين: معرفش انا موعتدكيش اني اتجوزها ومتقوليش ان ماما وعدتك وكدا دا كان زمان وانتي اللي مسكتي في الكلام
حنان: ياسين بس بقا يلا نمشي
منال: بس
صالح: اخرسي بقا هترخسي بنتك اكتر من كدا اي
ياسين خدهم ومشيو روحو المزرعة وكل واحد طلع اوضتو ونامو عشان اليوم كان طويل
ـــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــــ
في اوضة حور وياسين
حور: ياسين هو انت كنت بتكلم بجد صح
ياسين: ايوآ يا حور واذا كنت موافق قبل كدا فا عشان كنت عايز اعرف حاجة وعرفتها يبقا التمثيل ملهوش لازمة ولا اي وبعدين انا بحبك انتي وبس ويلا نامي بقا
حور بفرحة من كلام ياسين وانهم قريب هيعملو فرح: حاضر ونامت وياسين نام
ــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــ

 

 

تاني يوم صحيو والكل نزل وفطرو سوا وهما قاعدين
سيف: ياسين انت هتحدد الفرح امتا خليها كمان اسبوعين اي رأيك
ادهم: ياريت والله
ياسين: اخرس انت وهو
حنان: ياسين ينفع اللي حصل امبارح دا انا مردتش اكلم امبارح وسيبتك وسكت
ياسين قام وباس ايدها ودماغها: يا ست الكل انا بحب البت اللي هناك دي ينفع اظلمها واتجوز عليها
حنان بحنية ام: لا طبعآ بس المفروض ردك يكون هادي عن كدا ردك امبارح دايقني وصدقني انا معنديش مشكلة ولا اعتراض على جوازتك انت وحور انا كنت مفكرا حور بتحب حد غيرك مكنتش عيزاك تجرح
ياسين: طيب انا اسف يا ست الكل وبعد كدا ردي هيكون هادي شوية
حنان بابتسامة: ماشي يا حبيبي ربنا يحميك
ياسين قام: يلا سيف ادهم ورايا عل اوضت المكتب في شغل كتير عايز يخلص
سيف بصوت واطي: اوووف حتى هنا دا اي الاقرف دا
ياسين: سمعتك يا زفت يلا
وراحو التلاتة اوضت المكتب واشتغلو
ملك: بقولك يا حور تعالي نعمل كيكة
حنان: لا انتو تاني لا
ملك ببرائة مصتنعة: لي بس كدا يا ماما وبعدين متخفيش علينا
حنان: لا انا مش خايفة عليكو انتو انا خايفة على المطبخ اخر مرة ولا نسيتو
حور: متخفيش يا ماما وقامو الاتنين دخلو المطبخ
ــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــــــــــ
حنان: ربنا يحميكم يارب فونها رن ردت
حنان: الو يا منال عاملة اي
منال: مش كويسة يا حنان ينفع اللي ابنك عملو دا
حنان: خلاص بقا يا منال هو بيحب حور يبقا خلاص و انسي اي كلام قولتهولك يا منال
منال: ماشي يا حنان ماشي متجوش النهاردة احنا كمان ساعتين هنجيلكو سلام وقفلت
حنان: ربنا يستر منك يا منال وقامت راحت عند ياسين
ـــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــــــــ
عند ياسين في المكتب بعد وقت سابو الملفات
ادهم: يعني انت سيبتو
ياسين: ايوآ بس طبعآ بعد ما الرجالة علمو الادب
سيف: احسن والله يستاهل كل خير
ادهم: طب و فهد
ياسين بغموض: نهايتو هو واللي معاه قربت اوووي
ادهم: هو معاه حد
ياسين: ايوآ معاه بس لسة مجرد شك يعني مش اكيد
سيف: مين
ياسين: مش وقتو
الباب خبط ودخلت حنان
حنان: ياسين منال وصالح و عيالهم هيبقا هنا كمان ساعتين
ادهم: هو مش ياسين قال احنا هنروح لهم
ياسين ببرود: ينورو ويشرفو
سيف بصوت واطي سمعو ادهم: قصدك يضلمو دا معادة اسماء طبعآ
ياسين: ماما فين حور
حنان: في المطبخ
سيف بصوت عالي: مصيبة يلا نخرج برا البيت بسرعة
هنموووت
ادهم وياسين بستغراب
ياسين: اي الهبل دا
سيف: هبل طيب ماما هما داخلين المطبخ امتا

 

 

حنان: مبقلهمش عشر دقايق
سيف: طيب بصو كدا 1:2:3:4:5 بووووووم
وسمعو صوت صويت ملك وحور وكلهم جريو على المطبخ حور و ملك خرجو بسرعة من المطبخ ووشهم وطرحهم وهدمهوم كانت مليان دقيق
ادهم وياسين اتصدمو من شكلهم
وحنان وسيف فضلو يضحكو على شكلهم
حنان: ها اي اللي فرقع المرة دي الميكرويف صح
ملك وحور: صح
ياسين وادهم فاقو من صدمتهم والاتنين ضحكو
سيف بضحك: شوفتو كل مرة الاتنين دول يدخلو يعملو حاجة لازم يحصل مصيبة
ياسين: بس دا محصلش قدامي قبل كدا
سيف: حصلت بتاع 15/16مرة وكنت انت يا مسافر يا في الشركة بس انا كنت بقف معاهم عشان ميحصلهمش حاجة بس خلاص اتعودنا انا وماما على نصايبهم دي
سمعو صوت عربية
ياسين: اطلعو فوق بي اشكلكم دي وياريت متنزلوش الا لما يمشو احسن او لما ابقا انده عليكم
ادهم: دي خالتك وجوزها صح هما مش قالو هيجو كمان ساعتين
ياسين: معرفش اهم جم وخلاص
ملك وحور طلعو فوق بسرعة
ــــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــــــــــــ
عند منال جت هي وجوزها واسماء وايمان واحمد وعبدالله واسماء كان باين عليها الزعل
خبطو فتحت ليهم حنان وسلمت عليهم ودخلو
ياسين: اهلآ اهلآ اتفضلو
دخلو قعدو وسيف اول ما شاف وش اسماء حس ان في حاجة وبعد ما شاف عبدالله اتأكد وكان غيران اوووي
ياسين: خير في حاجة يا عمي ومين دا اللي معاكو
(ياسين بيستهبل دانت مخلي رجلتك علمو الادب😏)
صالح: خير يابني انشاء الله دا عبدالله ابن اخويا وكان حد خطفو امبارح عشان كدا مجاش امبارح عشان كتب الكتاب
ياسين ببرود : اممممم طيب وجاي معاك ليه بردو
احمد بستفزاز: جيين عشان نشوف حل لجوازة سيف واسماء عريسها رجع اهووو يبقا جوازتهم ملهاش لازمة تكمل ولا اي
سيف بغضب: انت بتقول اي انت اتهبلت ولا اي
احمد: اللي سمعتو هو ابن عمها يعني احق بيها منك
ياسين ببرود: سيف اقعد مكانك وانت يا احمد تخرس انا كلامي مع الكبير يعني العيال اللي زيك تقعد على جنب انت سامع
احمد: عيال اي انت اتجننت
ياسين بعصبية: كلمة تانية واطردك من هنا انت سامع
صالح: احمد اقعد وانت ساكت
ياسين رجع لي هدأو تاني: برضو مقولتوش ااي اللي مطلوب
صالح: يا بني انت عارف ان وافقت على الجوازة دي عشان الناس وكدا بس دلوقتي هو كان مخطوف ورجع تاني وانت عارف ان عندنا في العيلة البت لي ابن عمها

 

 

مش ابن خالتها
ياسين: بس دا لو كانت هي لسة على اسمكم بس دلوقتي هي اتكتبت على اسم سيف الصاوي ولا اي
صالح: خلاص يطلقها وابن عمها هيتجوزها
سيف بغضب: لا بقا دا جنان رسمي انتو بتقولو اي
احمد: انت بتعلي صوتك علينا ليه انت طلقها وخلاص
عبدالله: ايوآ بنت عمي وانا احق بيها ولا انت طمعان في حقها في الورث
ياسين بغضب: بقولكم اي اخرجو برا انتو الاتنين وهو بيشاور على احمد وعبدالله
احمد: مش قبل ما اخوك يطلق اختي
ياسين: طب اي رأيكم بقا ان انتو هتخرجو ومن غيرها كمان يلا برا
ــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــــــ
عند حور وملك كل واحدة دخلت غيرت هدومها وخدت دوش
حور خلصت وراحت عند ملك وخبطت ودخلت
ملك: ها مشيو
حور: مش عارفة لسة
ملك: تيجي ننزل
حور: لا لما ياسين يقول
وسمعو صوت زعيق عالي تحت
ملك: تعالي نشوف في اي
حور: لا ياسين هيزعل بصي احظا نشوف من غير ما ننزل نبص من عل السلم
ملك: اشطا
وخرجو من اوضت ملك وبصو من السلم
ــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــــــــــ
عند ياسين
ياسين: طب اي رأيكم بقا ان انتو هتخرجو ومن غيرها كمان يلا برا
احمد: انت بتقول اي
ياسين بسخرية: شكلك كدا نسيت انهم كتبين كتابهم وهو جوزها ولا اي
صالح: طب نتكلم بهدوأ
ياسين: اللي انا قولتو هيحصل ومفيش طلاق
عبدالله: انت بتقول اي هيا بتحبني انا مش هو سيف قرب منو ومسكو من ليقة التيشيرت وضربو وفضل يضربو ادهم بعد سيف عن عبدالله بلعافية

 

 

احمد بشجاعة مصتنعة: لا كدا كتير بينا وبينكم المحاكم واختي هتطلق وشد اسماء من ايدها
سيف شد اسماء من ايدو وضربو: انت مش سمعت هو قال اي هي مش هتخرج من هنا غورو انتو
اسماء بتعيط بس سيف ادايق لما شاف دموعها وقال بغضب: اسماء اطلعي اوضت ملك
اسماء واقفة مكانها وبتعيط
سيف بغضب اكبر: انتي سمعتي انا قولت اي ولا لا
منال: متزعقش لي بنتي انا معرفش ولسة هتكمل كلامها حنا بصوت عالي: اسمااااء الكل جري عليها وحور وملك نزلو تحت بسرعة ووووووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حور ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *