روايات

رواية لانني استحق الفصل الثالث 3 بقلم كوين

رواية لانني استحق الفصل الثالث 3 بقلم كوين

رواية لانني استحق البارت الثالث

رواية لانني استحق الجزء الثالث

لانني استحق
لانني استحق

رواية لانني استحق الحلقة الثالثة

سهام: الحقي يا ماما الناس بتقول علي ورد انها جابت مجموع قليل وان كل اللي معاها نزلوا في مواد
مني بصدمه: بتقولي اي وفين ابوكي ومسكت ورد وهي بتضربها وبتقول: فضحتيني اخرت التعليم انا اللي بقول للناس مش هتتجوز وهتتكلم منك لله اوعي اسمع صوتك ابدا هتتجوزي ورجلك فوق رقبتك اللي زيك خلف وفتح بيت واحمدي ربنا ان في حد عايز يتجوزك والله يا رود لاوريكي ايام سوده
وردكان الحزن ظاهر عليها مردتش باي كلمه وحزينه علي حلمها اللي ضاع واملها في دخول الجامعه اللي بقت مستحيل دلوقتي
دخلت علي اوضتها وسابت دموعها تنزل علي تعبها اللي راح ومن ناحيه علي اهلها اللي مش مقدرين
شهد بتريقه: قال دكتورة قال ريحي نفسك البت مننا برضو ملهاش غير بيت جوزها وضحكت
سهام: حرام عليكي يا شهد انتي مش شايفه حالتها ازاي انتي بجد معندكيش دم
شهد بعصبيه: وانتي مالك يا ام لسان ونص هو ف حد قالها يختي تتعلم هي اللي غاوي تعب تتحمل بقا
سابتهم شهد ومشيت
سهام: متزعليش يا ورد ربنا اكيد اختارلك الاحسن ربنا مبيضيعش تعب حد
ورد بحزن: خايفه يا سهام اتحرم من حلمي وبكت بحرقه وهي بتقول وخايفه من بابا يضغط عليا في الجواز انا مصره اكمل وادخل كليه

 

 

 

في الليل ـــــــــ
احمد: انا كده يا بنتي مقصرتش معاكي انسي التعليم انتي خلاص هتتجوزي اسامه مبقاش ليا وش اقابلك عمك بعد مخيبتي املنا
ـــــبقلم اسماء حسن ـــــــ
ورد بدموع: انا عايزة ادخل جامعه الطب مش اخر الحياه
ممكن. ا………..
تلقت صفعه من ابوها اخرستها
وقال: انسي التعليم امك كان عندها حق لما قالت اني مش عارفه اربيكي بتخالفي كلامي انا هكسر راسك ده مش كفايه مش عارفين نوري وشنا للناس انا اديت كلمه لعمك خلاص
ابوها سابها ومشي
ورد: فضلت تعيط وهي بتقول يارر ب حلها انا تعبت خلاص مش قادره ونامت ودموعها نازله
ــــــــــــ

 

 

 

عند زين
زين: الحمدلله يا دوله ربنا كريم نجحنا وبتقدير الحمدلله
عادل: اتكلم علي نفسك انا يدوب ناجح
زين بضحك: منا قولتلك ركز في دراستك انت اللي مقضيها مع البنات من هنا لهنا
عادل: الله يا جدع بفك عن نفسي مفكش يعني هههههههه
زين: فك يا خويا بس مترجعش تزعل بعد كده
عادل: ما تيجي معايا وهعرفك علي بنات جامده اخر حاجه وكمل بغمزه واهو نحتفل بنجاحك
زين: لا حض الله وبعدين انا اللي قلبي هيختارها هتكون مراتي ثم اني مواصفاتي موجوده في المريخ ههههه
ـــــــــــــــ
نور بترقص علي السرير وهي مشغله ونجحنا كله يرقص وفلحنا كله يرقص
ام نور: يا خيبتك السوده دنتي طالعه بملحق
نور: يا ماما هعيده وبرضوا هدخل خاص الكليات علي قف من يشيل
ام نور: انا مش زعلان عليكي انتي مبتتعبيش في حاجه ابوكي اللي بيدفع انا زعلي علي ورد اللي تعبت وحلمها ضاع وهي ملهاش ذنب واكيد اهلها مش هيقدروا
نور: فكك يا ماما وتعالي ارقصي معايا
امها سابتها ومشيت وهي بتقول ربنا يهديكي
ـــــــ

 

 

 

ابو اسامه:” عم ورد” احمد يخويا انا جايلك عشان
قاطعه اسامه: اطلب اي شهد بنتك ليا
احمد واخوها بصدمه: اييه
اسامه: انا مش عاوز ورد عايز شهد عشان مقبلش ان وحده تحطني احتياطي نجحت ترفضني وهي اكيد قبلت عشان مجابتش مجموع وكمان مبقتش مناسبه ليا “كانه عايز يكسرها لرفضها ليه ف البدايه”
طلعت مني: بتقول واحنا هنلاقي احسن من اسامه لشهد وزعرتت
احمد بحزن علي ورد:: اللي فيه الخير يقدمه ربنا
مني لما اروح اقول لشهد: شهد يا شهد انتي يا بت
شهد: ايوه يا ماما
مني: اسامه ابن عمك متقدملك
شهد بفرحه وضحك: بجد يعني هتجوز اسامه اخيييرا دنا كنت هموت لما كان عايز ورد
مني: روحي قولي للخايبه اللي جوه ان حتي اسامه مرضيش بيها
دخلت شهد علي ورد ولكن ما راته صدمها ورد كانت…………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لانني استحق)

اترك رد

error: Content is protected !!