روايات

رواية امتلكني كبير الصعيد الفصل الحادي والستون 61 بقلم منار همام

رواية امتلكني كبير الصعيد الفصل الحادي والستون 61 بقلم منار همام

رواية امتلكني كبير الصعيد البارت الحادي والستون

رواية امتلكني كبير الصعيد الجزء الحادي والستون

امتلكني كبير الصعيد
امتلكني كبير الصعيد

رواية امتلكني كبير الصعيد الحلقة الحادية والستون

الخاتمه
دياب بضيق وهو بيمرر ايديه في شعره
: يعنى اي يا ابوي هنام بعيد عن مراتي
حازم ببرود: زي ما سمعت الحريم هتنام مع بعض النهارده
دياب: اشمعنا النهارده
يونس نايم هو ويحيي ورحيم علي الارض وبيلعبو ببجي سوا
يونس: علشان بكره العيد وشغل مسكات وحريم بقا
دياب اتنهد: طاب ممكن يا حج تنام مع اعمامي علي السرير وانا انام علي الكنبه
حازم: لا نام جنب اخواتك علي الارض
دياب بضيق: حاضر يا حج
دياب رما الوساده علي الارض ونام عليها
فاجأة حس برجل يونس علي وشه
دياب بضيق : ابعد رجلك المعفنه دي عن وشي
يونس بطريقه درامايه

 

 

: انا كان زماني دلوقتي نايم في الحضن الدافي
حازم رما عليه الوساده
: واهو يا خوي الحضن الدافي باعك
يونس بندفاع: ما كله بسبب مراتك العقربه
حازم قام بصدمه: مين دي اللي عقربه ياض
يونس قام بخوف: لا لا مش قصدي يا حج ولا مش عليك اصلا
حازم قام يجري وراه
: لو دكر قولها تاني
يونس بخوف: يعم انا حمار بس سيبني في حالي ونبي
دياب بعد ما مسك يونس وكتفه
: اضر*ب يا حج اضر*ب دا قال علي مراتك عقربه
حازم بيقرب من يونس
: دا انا هعمل منك شرشوبه امسح بيها الارض..
…….
عند البنات فيروز كانت بتطلع هدوم اللي هيحضر دياب بيها العيد من الدولاب وبتملس عليها
رويدا قدام المرايه: فيروز اللون دا احلي ولا دا
فيروز مكانتش مركزه معاها
: اي حاجه يا رويدا
رويدا بضيق مسكت الهدوم ورمتها علي السرير..
: يوووه ركزي معايا هو موجود مش موجود واخد عقلك
خديجة قاعده علي السرير هي ومريم وبيلا بيتكلمو
خديجه بضحك: حقه الصراحه الواد مز وجااامد
فيروز بخجل: لا انا بس ي.. يعني بجهز هدوم العيد
….
دياب حس بضيق قام بهدوء من جنب اخواته وراح الجناح بتاع امه وخبط براحه
فيروز كانت نايمه علي الارض وسط البنات لما حست بالتخبيط قامت بنوم وفتحت مختش باله بالي لابساه
دياب بصدمه : يخرب بيت ابو*كي اي دا

 

 

فيروز فاقت وشهقت بصدمه
: دياب
دياب سحبها لبرا وقفل الباب
دياب: اي دا انتي ازاي قاعده قدام امي ونسوان اعمامي كدا
فيروز بخوف من ان حد يشوفها
: دياب دول ستات زيي.. وبعدين اطلع ونبي حد يشوفنا
دياب: لا اطلع اي تعالي معاي
خدها واتجه لفوق
فيروز بخوف وهي بتبص حواليها
: دياب سيبني ارجع ونبي هطلع فوق السطح بقميـ*ـص نو*م…
دياب بص عليها وكان ناسي خالص موضوع هدومه.. مسح علي وشه بغضب
: تروحي تلبسي حاجه مستوره والحجاب بتاعك
فيروز شهقة بصدمه: هنام بالحجاب
دياب: اسمعي الكلام دا ما والله ادخل اصحيهم كل واحده تروح علي اوضتها وهاخدك وانا*م في حضنك واللي عنده حاجه يعملها
فيروز بحرج: حاضر والله بس روح علشان تنام شويه قبل الفجر وصلات العيد
دياب: طب ها*تي بو*سه تصبيره كدا لحد الصبح
حازم من جوه : تعالي اتخمد يارو*ح امك
فيروز شهقت وجريت علي اوضتها من الكسوف
تاني يوم في اذان الفجر
الكل بدا يروح علي اوضته يستعد لصلات العيد
حازم بص لدياب اللي طالع وابتسم بسخريه
عند فيروز بعد ما البنات طلعو فيروز كانت واقفه بتتاكد علي لبس دياب تاني شهقت بخفه لما حست بحد بيمسك ايديها وقبل متستوعب حاجه كان با*سها فيروز غمضت عينيها بإستسلام لما عرفت انه دياب ولفت ايديها علي راسه تقر*به منها… دياب بعد ع*نها وهو بياخد نفسها…
: وحشتيني
فيروز ابتسمت وهي بتعض علي شفا*يفها
: وانت
دياب رفع وشها اللي كان نازل لتحت بخجل
: طب اي
فيروز بتبعد دياب بخجل
: روح غير هدومك علشان تنزل تصلي
دياب ضحك: هتروحي مني فين ما انا هرجع من الصلاه ….. بعد وقت كان دياب غير هدومه وكمان فيروز وكانت واقفه قدام المرايه بتمسك في الجلابيه
دياب حض*نها من ورا

 

 

فيروز: تخنت صح
دياب ساند راسه علي كتفه
: انتي لو رفيعه غزال ولو تخينه ملبن… كمل بهمس… وانا بحب الطر”ي
فيروز بعدت عنه: روح يا دياب روح ربنا يهديك
دياب ضحك وهو طالع
: هروح بس هرجع هااا
الرجالة راحو الجامع علشان صلات العيد والنساء صلو الفجر ونزلو ظبطو البيت وصلو لعيد جماعه
خديجه: فيروز جبتي الكيكه لعمك حازم
فيروز طلعت وهي شايله الطبق
: اهو يا مرات عمي اخر حاجه
خديجه بصت علي التربيزه اللي عليها كل انواع الفواكه والحلويات وتسالي
خديجه: بس كله تمام وهما علي وصول
هنا دخل حازم واخواته وولاده وهما بيضحكو ويهزرو شهد جريت علي رحيم
شهد: جبتلي اللي قلتلك عليها
رحيم اداها كيس كبير
: اهو كل اللي طلبتيه
شهد بفرحه با*ست رحيم علي خده
: شكرا
رحيم غمض عبنيه
: يارب كل يوم من دا
زين بسخريه: لا صحصح يا حيلتها كدا
رحيم بضيق: معاك اهو يا حج
زين: تعالي يا خوي
الكل اتجمع وهما بيضحكو ويهزرو شويه ودخلت فاطمه
فاطمه: انا جيت يا جماعه وجبتكلم يوسف معاي
مريم اخدتها بالحضن وبترحيب ويوسف سلم علي الراجله
مريم: كل سنه وانتي طيبه ياحبيبتي
فاطمه: وانتي طيبه يا ماما
وسلمت علي فيروز بحراره
فاطمه وهي حاضنه فيروز

 

 

: اي دا عماله تتخني يا بت الله يخر*بيتك.. وبعدين الوا*د دياب يبص لبرا كدا
دياب بوقا*حه: يعم انتو مالكم انا بحب الطري
فيروز وشها جاب الاون من الكسوف
فاطمه ضحكت: لا ودي طر*ي طري
شويه وجات ليليان وابراهيم
والبيت حرفيآ كان في زحمه وظيطه وضحك الاخوات ولمتهم
يحيي قعد جنب خديجه وحط ايده علي كتفها
: بقولك اي يا ست الكل بلاش نكرر موضوع ان الرجاله تنام مع بعض تاني… انتي عارف دياب و شخيره
دياب رما عليه المخده
: بقا انا بشخر يا ابن الك**يا وس**
يحيي ضحك: اه مش قال يا مرات اخوي
فيروز ضحكت وحبت تنصف يحيي
: ايوه
يحيي فتح ايديه: حبيبتي يا مرات اخوي هاتي ح*ضن
هنا بوكس جه في وش يحيي كان من دياب اللي بصله بقرف
وقعد جنب فيروز وخدها في حضنه بتملك

 

 

يحيي: طب انا عملت اي
حازم بضحك: تؤ ممنوع اللمس دي ملك كبير الصعيد
فيروز ابتسمت لما افتكرت اسم دياب اللي محفور علي ضهرها وضمت دياب اكتر ليها وهمست
: فعلاً إمتلكني كبير الصعيد….

تمت

حلقة خاصة

فيروز بهمس: دياب
دياب مش مركز معاها ومشغول بتقبيلها
: اممم
فيروز: في دوشه تحت شكلهم اليعال اتخانقو تاني
دياب رفض يبعد: بعدين
فيروز: دياب انا مش هطير روح شوفهم وتعاله
دياب بعد وهو بياخد نفسه
: ضروري يعنى
فيروز حركة ايده علي وشه
: معلش هي دقيقه شوفهم وتعاله
دياب بعد بضيف وهو بياخد التيشر من علي لارض وهو بيشتم في سره
تحت
حيدر/13سنه) ابن دياب ماسك في زين 13)ابن رحيم
زين: بقولك ابعد ايدك يا حيدر
حيدر: مش هبعد هتعمل اي يعني
زين زقه و حيدر وقع علي لارض
زين بغضب: قلتلك ميت مرا محدش ليه الحق يتحكم في حيات سلسبيل غيري.. لا ابوها ولا اخوها فاااااهمه
دياب علي السلم
: زززززين
زين نزل وشه بحترام
: اسف يا عمي دياب
دياب بصرامه: حصل اي لدا كله
حيدر: ضر*ب سلسبيل يابوي
زين بص لبنته سلسبيل الي واقفه بعيد
: اكيد عملت حاجه غلط هو مش هيضربه من طريق ونص
سلسبيل: ولله يا بابا ما عملت حاجه
زين بص لسلسبيل وبصوت عالي
: وشعرك الي طالعه بيه والعيال عماله تبصلك كام مره قلتلك تحطي حاجه علي راسك
دياب اتنهد ونزل لمستوه
: وانا كام مره قلتلك ان هي هتتحجب بس مش دلوقتي هي لسه صغيره
زين بضيق: لا مش صغيره يا عمي وحنا معندناش حريم تطلع بشعرها برا البيت
دياب حس انه عنده حق
: تمام ماشي من بكره هخلي امها تلبسها حجاب
مرضي كدا
حيدر بص لابوه بكره انه مشا كلمت زين وسمع كلامه… طلع علي فوق
دياب مشي وطلع علي فوق
…..
فيروز كانت نايمه علي السرير وعادله وشه النحيه التانيه غمضت عنيه لما حست بدياب بيدفن راسه في رقبتها فيروز حركت ايده علي راسه
: حصل اي
دياب: زين ضر*ب سلسبيل
فيروز بضق: بجد لزم تشوف حل مع الواد دا البنت مش بتقدر تتنفس من غير اذنه
دياب زي ما هو علي وضعه
: جوزي بنتي المستقبلي
فيروز: جوز بنتك اي يا دياب ملقتش غير دا
دياب: دا واد علي كيفك اش فهمك انتي
فيروز: دياب انت ناوي تعمل كدا بجد
دياب بهمس بضيق
: كل ما بتكبري بتحلوي اكتر هتجننيني
فيروز حاولة تبعد دياب
: دياب احنا لازم نتكلم
دياب بعد وهو بيبصله
: هنتكلم بعدين ولله دلوقتي انا عا*يزك…. وميل يبو*سها…
……
عند زين ابن رحيم
حازم بهدوء: وبعدين في حوار ضر*بك لسلسبيل كل يوم دا
زين: انت عيزني اسيبه تطلع بشعرها والعيال تفضل تبصله
حازم: بتحبه
زين: مين!!! سلسبيل دي لو اخر وحده في الدنيا مش هبصله
حازم طبط علي كتفه: نشوف الموضوع دا بعدين
زين بتوتر: احم جدي
حازم بصله بتركيز
: انا ك.. يعنى عايز اسفر الضابعه اكمل تعليمي هناك واخد بالي من مصنع جدي زين الي هناك.. ونبي يا جدي وافق وحاول تقنع ابوي علشان هو رافض
حازم: بس العيشه هناك في سحره وصعبه
زين: ما انا عايز اروح علشان كدا الي هيحكم البلد بعد عمي دياب لازم يكون اتعلم كل حاجه
حازم: هوافق بس بشرط….. اتنهد وكمل….. تتجوز سلسبيل قبل ما تمشي
زين: بس يا جدي مينفعش انا لسه صغير و
حازم: انت هتكتب عليها ورقه ولما تيجي تتم جوازك منه
….
خديجه حتط ايده علي كتف يونس الي كان قاعد بيضق
: مالك
يونس زفر بضيق: مرات ابنك يا ستي سمعت كام فديو عن صعوبة الولاده عماله تعيط وتقلي كله بسبك… هو انا غصبته علي حاجه يعنى
خديجه ضحكت بانوثه
حازم من برا: خـــــــديجه
خديجه حتط ايده علي بوقه وهي بتحاول تكتم صحكتها
: معلش دي هرمونات الحمل بس
يونس اتنهد: مش مشكله ان شاءلله خير… متعرفيش يحيي عمل اي
خديجه اتنهدت بحزن: لسه راجع من عند الدكتور وقلهم مسئلة وقت
يونس: ان شاءلله ربنا يكرمه
خديجه: يارب
شهد واقفه في المطبخ….. شهد غمز لفيروز الي لسه داخله
: الله يسهلو يعم الي بقينا بنشوفه بطلب دا
فيروز ابتسم بخجل
: احم.. يعنى واقفه تطبخي لوحدك
شهد: لا كان معاي ماما خديجه بس مشيت من شويه وماما مريم مع عمي زين وطبعاً رويدا تعبانه من الحمل
فيروز: تمام خلصتي ولا اي النظام
شهد قربت اهو
…….
فيروز خت الشاي لدياب لاسطبل.. بعد الغداء
فيروز حتط الشاي بهدوء وقربت حضنة دياب من ضهره و هو واقف بيحرك ايده علي الخيل
دياب لف ليها وشالها.. وقعدها علي مكان عالي شويه
: مالك
فيروز اتنهدت: حاسه اني مخنوقه شويه
دياب حرك ايده علي وشها
: من اي
فيروز هزت راسها و اترمت في حضنه… دياب حضنها وقعد بيه علي لارض وتمتم بضيق
: هي دي هرموناتها ولا اي…
فيروز بشرود: دياب انت بتحبني
دياب بعد وشها عن حضنه
دياب: بعد العمر دا كله.. ولسه جايه تسالي.. فيروز بصتله وهي مستنيا لاجبه.. دياب اتنهد
: عارفه لما بيبقا عندك حاجه حلو بتحبي تروحي ليه بعد كل حاجه متعبه… لما اجي من الشغل جري عليك.. مبعرفش انام نغير لما اتاكد انك كويسه….تتحرق الدنيا كله و مشفش نظرت الضياع الي في عنيكي دي…
مسك وشه بين اديه وكمل بقوه… فيروز انتي حياتي كلها فاهمه…

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية امتلكني كبير الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!