روايات

رواية أسيرة حبه الفصل السادس 6 بقلم نور

رواية أسيرة حبه الفصل السادس 6 بقلم نور

رواية أسيرة حبه البارت السادس

رواية أسيرة حبه الجزء السادس

أسيرة حبه
أسيرة حبه

رواية أسيرة حبه الحلقة السادسة

زين/ بس كيف ي بـوي بتكون عمـتي وانت مخبرتناش عنيها حاجة واصل قبل إكده
ملك/ أنا هحكيـلكم……
من 25 سنة
أنـا كنـت البنت الكبيره لـعمدة البـلد… أتعلمت ودخلت كلية وده في بلدنا كان حاجه غلط أو عيب
حبيت (نادر) بس كان ابن الجنيني بتاعنا…. أبويا اعترض
ازاي بنت العمده وبنت الذوات والاكابر تتجوز ابن شغـ”ـال عندها…
أعترضت وساعتها حبسني في اوضتي شهر كامل لحد ما ايجي بـ واحد وقالي اجهزي الليله كتب كتابك..
أنا إنهارت تماما… بعدها قررت أهرب أنا و نادر لـبعيد
.. لما أبويا عرف اتبرأ مني… وبعت بعديها حد علشان يقتلني
لاني جبتله العـ”ـار بعملتي
كنت بعرف اخباركم من يـاسر اخويا

 

 

 

ولما ولدت رامي بعد سنه من جوازي اتصلت علشان اعرف ابويا… قولت عمره ما هيفضل زعلان مني الوقت ده كله لاني بنته…. بس لما اتصلت ياسر قالي انـه مش طايق يسمع صوتـي وإن بنته ماتت بالنسبالـه….
حسن/ خلاص ي خيتي جومي ارتاحي في اوضتك
في الدور الاول غرفة حسن ، رامي ، ملك
في الدور التاني غرفة زين ، يونس ، ميرنـا
في الدور التالت غرفة حازم ، سيـلا ، ورد
لـيرى زين.. يونس وهو يدخل الي غرفة ميرنـا
لـيستع إلي الحديث صدفـه وهو يمر من جانب غرفتـها
…. بـراحه.. هتعـ”ـور
يونس/ حاضـر… بس اهدي
…. اعااا.. مدخلش جـامد بتو”جع
يونس/ ي بنتي اهدي هـو أنا لسه عملت حاجة
…. طلعـها بقاا وجـ”ـعتني
(لـيذهب زين إلي غرفته وعلامات الغضب علي وجهه..)
يونس/ اخيرا طلعت… بقا كل الدوشـه دي علشان حـته الإزازه دي….. وصلت لـرجلك ازاي

 

 

 

 

…. الكوبايه وقعت مني ماختش بالي
يونس/ أهـم حاجة إنك بخير
…. شكرا.. أنا عايزه أنام تصبح على خير
يونس/ وانتي من اهلو
………..
زين بعصبية/ متعصب ليييه… م هي مراتو
… ايــه ي زين حبيت ولا ايـه…. لا م هو مش يوم ما تحب تحب واحد متجوزة… لا وكمان بقت مراتو اسما وفعلا
ترن ترن ترن….
زين/ الو…
……..
زين/ يعنـي ايه….
……..
زين/ تمـام هـكون جاهز
___________

 

 

 

… ي بابا بالله عليك اسمع بس
الاب/ مش عااايز افهم ولا اسمع حاجة… أنا قولت كلمة ومش هرجع فيها
نسمة بدموع/ يعني ايـه ي بابا… عايز تجوزني واحد علشان الفلو”س …… عاااايز تبعني وتكسب من ورايااا
الاب/ أنـا عايز مصلحتك ي بت… دا هيبسطك وينغنغك ولا انتي هتفضلي طول عمرك فقريـه
نسمة بدموع/ مش عايزاه…. مش عايزه اتجوز
الاب بـبرود/ مش بمزاجك كتب كتابك عليه بكره
نسمة بدموع/ بالله عليك ما تعمل فيا كده…. هعيش خدامه ليك بس متجوزنيش (ليدفها برجله ويتركها ويذهب)
.. ياااارب.. ياااارب
___________
في الصباح ✨
تتقابل ميرنـا مع زين عند خروجهم من غرفهم لـيرى زين عدم قـدرتها علي المشي
زين/ صـباحية مبـاركه ي عروسة…. هو أول يـوم بس وبعد كده هتمشي زي القرد
…. أنت بتقول ايـه
زين بضحك/ ولا حـاجة
لينزلوا عند غرفة الطعام ليتناولوا الفطار

 

 

ثم يجلسون يتحدثون… ليخبر رامي حسن أنـه عريس ورد التي اخبرته بـه…. لـيوافق وتبدأ الزغاريط
ليخبرهم حسن أن يقوموا بعمل جوله لهم في البلد
لـيسير ميرنـا و زين في الامـام.. خلفهم رامي و ورد
وفي الاخر سيـلا وحازم ويونس فضل البقاء في السرايا
حازم/ بصي… بصي انتي هناك اهو(ليشير علي بقـ”ـرة)
سيـلا بغيظ/ علشان كده أنا قريبتك أصلنا من نفس الفصيلة
ليرى حازم بركه طين فـ لم ينـبه سيـلا
و هووبااا سيـلا بقت كلها طين… ليقف حازم يضحك عليها ثم يمد يده لكي يساعدها إذا بها تسحبه لـ هووبااا حازم بقاا كله طين زيها
سيـلا/ كده تعادل 1:1
حازم بغيظ/ إن ماوريتك
………..
زين/ نفسك تشوفي حاجه معينه
ميرنـا/ أي حاجة… بس نفسي اشوف الغروب
……..

 

 

 

رامي/ مش قادر أصدق ي وردتي أنك خلاص هتبقي بتاعتي…. لا وكمان صدف خلتنا قرايب
ورد بهيام/ تعرف ي رامي حسن حاجه إني شيفاك قدام عيني
رامي/ أنا بـحبـك أوووي ي ووووورد
ورد بحب/ و ورد عـ تعشجك
ليذهبوا إلي مكان عالي نسبيا به صخره ليجلسوا ليروا غروب الشمس
لتسند ميرنـا برأسها علي زين…. ليحسها زين علي النهوض لكنها لا تنهض
زين/ ميرنـا جومي… يلا راح نعاود
(ليعدل زين رأسها ليراها مغمي عليها… ليحس بدرجه حرارتها مرتفعه جدا)
ليحملها زين ويرجع بها علي السرايا ويستدعوا الدكتور
ليطمئنهم الدكتور أنها بخير وهو اعطاها خافض للحراره
ليذهب بعدها الجميع علي غرفهم
الساعه 12 منتصف الليل يستيقظ زين بقلق
زين/ أنا قلبي مقبوض ليه….. راح روح اطمن عليها
ليدخل الغرفة ويحسس علي جبينها ليرا أن درجة حرارتها ما زالت مرتفعه ليأتي بكمادات ويظل طوال الليل يعمل كمادات حتي غفي بجانبها
____________

 

 

 

…. أنـا خارج.. فـي صفقه مهمة النهارده
الاب/ إلـغيها….
برفع حاجب…. هـو إيـه الي إلـغيها (لـيتركه ويذهب قليلا)
الاب بغضب/ رحيييييم… لـيضع يـده علي قلبـه ويقع ارضا
رحيم/ باااباااا…. قوم خلاص هـلغيها
الاب/ اعمـل حسابك كتب كتابك النهارده بـليل … ثم يقوم ويعدل ملابسه ويتركه ويذهب
رحيم بصدمه/ هو قال كـتب كـتابه ولا كـتابي…. يابااااا انت ي رااااجل… محمووووود ي صاوي
… بقااا أنا رحيم الصـاوي اتجوز في يوم ولـيلة…. أنا الي كل البنات بتترمي عليا… اتجوز واحده معرفش حتي اسمها
____________
شخص/ ي بوص زين المحمدي هو إلي هيمسكـها
مجهول/ زين المحمدي!!!…. ده لو عرف حاجه هتكون نهايته
لانه هيشكل خطر علينا
شخص/ والعمل ي بوص
مجهول/ قبل ما يعرف حاجه لازم تخلص عليه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة حبه)

اترك رد

error: Content is protected !!