روايات

رواية دون وجه حق الفصل الثامن 8 بقلم إنجي محمود

رواية دون وجه حق الفصل الثامن 8 بقلم إنجي محمود

رواية دون وجه حق البارت الثامن

رواية دون وجه حق الجزء الثامن

دون وجه حق
دون وجه حق

رواية دون وجه حق الحلقة الثامنة

يونس.حبيبه بابي انتي مانمتيش ولا ايه
ليليان.لا علشان نفسي اشوف البلد أوي ولو نمت ممكن يفوتني حاجات كتيره
يونس.امم طالعه لمامي طب تحبي نروح الفيلا الأول ولا نروح عند جدو عادل
ليليان.اه ياريت مش انت قولتلى إنك هتوريني دارين وجدو نروح عندهم الأول بليز
يونس.من عنيا يا جميلتي
في المطار
عمر.أبو الصحاب وحشتني يا جدع ايه ست سنين يا مفتري
يونس.عموره اخبارك يا حبيبي البلد وحشتني خالص
عمر .انت اكتر والله اوبا اوبا مين القمر دي بقي
يونس بابتسامه .دي ليليان بنتي ايه رأيك فيها بقي
عمر.ماشاء الله زي القمر شبه مامتها الله يرحمها
يونس بحزن.يارب اللهم امين يلا علشان نمشي
عمر.هتروح على فين كده
يونس.فيلا عادل بيه
عمر.ياه ده الحال اتغير بيه جداً وجوز بنته أخد كل حاجه ومش سايبهم
يونس بصدمه.انت بتقول ايه وماقولتليش ليه يا ابني
عمر.انا بحسبك تعرف والكلام ده من أول ما سافرت

 

 

يونس.انا ماطلعتش قد المسؤوليه واتخليت عنهم كأني ماعرفهمش
عمر.انت مالكش ذنب وانت كان بإيدك ايه تعمله وبعدين أنت كنت لسه بتأسس نفسك ولا ناسي
يونس.اطلع على الفيلا بسرعه بتاعته يلا
وصل يونس للفيلا
يونس.ياه البيت اللى اتربيت فيه راجعله بعد العمر ده وراجع وأنا مأسس نفسي زي ما قولت وعاهدت نفسي بس مش هسمح للماضي يأثر فيا ولو ايه اللى حصل دارين خلاص صفحه واتقفلت ومش هعيش غير لبنتي
ليليان .بابي هو ده البيت شكله حلو أوي
يونس.تعرفي أنا لعبت هنا كتير جدا وكان المكان اللى هناك ده افضل مكان ليا
كانت تخرج من الفيلا حتي انصدمت من الذي واقف أمامها
دارين.يونس
يونس بحنين.دارين ازيك عامله ايه
دارين.كويسه ايه اللى رجعك بعد العمر ده
يونس.راجع لبلدي عندك مانع وكمان علشان أشوف عادل بيه مش علشانك ماتقلقيش
دارين بضجر.والله كتر خيرك هو مش محتاجك عموماً
يونس.مش انتي اللى هتحددي اجي ولا لا وممكن تعديني بقي يلا يا ليلو
هنا انتبهت دارين للواقفه بجانبه والتي تشبه أمها كثيرا
دارين.مين دي بنتك
يونس.ايوه ليليان
دارين بفزع .ازاي ومامتها فين
يونس.ما..تت
دارين بحزن. ازاي أنا أسفه أوي مش مستوعبه اللى حصل
يونس.ولا يهمك ممكن أدخل
دارين.اتفضل
كان يجلس أمام مكتبه شارداً ويفكر
يونس.يعني اسيبك ست سنين وارجع بنفس القعده ده كلام يا راجل

 

 

انصدم عادل من الصوت فوقف بسرعه
عادل بفرحه.يونس ده انت أنا مش مصدق نفسي كنت لسه بفكر فيك يا حبيبي وحشتني اوي
يونس.اهدي بس أيوه أنا اللى واقف قدامك أهو ومش هسيبك أبدا وحشتني يا بابا
عادل بدموع.اول مره تقولها يا حبيبي ومين القمر دي
يونس.بنتي ايه رأيك فيها
عادل.دي أجمل بنوتها شفتها في حياتي ويلا بقي علشان نجوزك لابن دارين يونس
دارين.بابا انت بتقول ايه
عادل.ايه يا حبيبتي يونس مننا وعمره ما هيعمل حاجه تضرنا
يونس.انا جاي علشان ارجع حقك يا عمي وعايز أعرف كل حاجه حصلت من وقت ما سافرت
خالد.بقي كده حبيب القلب رجع تاني عايزك تراقب كل تحركتهم
الشخص.اوامرك يا باشا
عادل.عامل ايه يا ابني وقولى عملت ايه في لندن سامحني ماعرفتش أتواصل معاك الفتره دي
يونس.انا اللى آسف إني ماقومتش بدوري كإبنك بس اوعدكوا إن خالد ده هنهيه علشان حسابه تقل معايا أوي
يونس.مامي مين ده
دارين.يونس إيه اللى نزلك مش قولت ماتنزلش
يونس.كنت زهقت ونفسي اخرج بقي اشمعنا هي قاعده معاكوا وأشار لليليان
يونس.ايه الجميل ده أنا يونس وانت
يونس بإستغراب.وانا كمان اسمي يونس خالد ثروت
يونس.بس ايه سبب إنك زهقان ومش عايز تطلع
يونس.مش عارف مامي اللى منعاني من زمان حتي مش بطلع للجنينه
يونس.طب واللى يخرجك تعمله ايه
يونس.ده أنا أحبه قد البحر
يونس بضحك.ههههههه طب يلا
دارين.انت بتقول ايه ماينفعش ابوه لو عرف ده
يونس.ولحد امتي هتفضلى مخبياه ده ولد ولازم يعيش حياته وإلا هتبقي السبب في إنه يكره العالم بسببك
دارين بدموع.مش هقدر أنا حافظت عليه ست سنين ومش هقدر إنه يبعد عني
يونس. بقي فيا وماتخافيش يلا يا ليلو نخرج انتي ويونس
الشخص.ايوه يا خالد بيه خرج مع بنته ومعاه ولد صغير
خالد.ولد مين ده عمره قد ايه ده اعرفلى كل حاجه عنه
يونس.ايه رأيكوا انبسطوا يا ولاد

 

 

ليليان .اوي أوي يا بابي انا فرحانه اوي
يونس.وانا كمان ميرسي يا بابي سوري يا اونكل
يونس.لا لو عايز تقول بابي قول اللى يريحك
يونس.اوكيه يبقي بابي ممكن
دارين.يا بابا اتاخروا أوي
عادل.اهدي يعني هيخطفه
دارين.لا بس ابوه أكيد عرف
عادل.يعمل اللى يعمله أنا كده خلاص بقيت مطمن طول ما يونس معانا
يونس.مامي أنا مبسوط اوى روحت الملاهي والسينما وجبت لعب حلوه اوي أنا وليليان
دارين بابتسامه.حبيبي طب اطلع علشان تنام بقي وخد ليليان وريها اوضتها
يونس.طب وأنا هطلع أنام وعن إذنك يا عمي ممكن أفضل هنا كام يوم لحد ما اخلص فيلتي
عادل.ده كلام بردوا يا بني البيت بيتك خديه يا حبيبتي طلعيه فوق
دارين.دي اوضتك اهي زي ماهي

 

 

يونس. متشكر بس ممكن أعرف ايه اللى خلاكي تسمي ابنك يونس على اسمي ومش بس كده ده شبهي اكتر من ابوه للدرجادي بتحبيني
دارين.ابدا هي جت كده علشان ده كان طلب بابا اومال علشان الشبه فده لأني كنت اكتر واحد بكره يا يونس وهفضل اكرهك

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دون وجه حق)

اترك رد