روايات

رواية حياة الحديدي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم منال آدم

رواية حياة الحديدي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم منال آدم

رواية حياة الحديدي البارت الحادي والثلاثون

رواية حياة الحديدي الجزء الحادي والثلاثون

رواية حياة الحديدي الحلقة الحادية والثلاثون

عند يوسف
كان مازال في شقة جااسر يبكى فرفع عينااه فجااة فلمح فجاااة كاميراات المراقبة التى باالاعلى فاتصل بشخص ماا
يوسف : عاوز منك خدمة
هي بفرحة : وانااا تحت امررك في ال تطلبه
يوسف : عاااوز اغير شوية حاجات
حياااتي محتااجة ترتيب من اول وجديد وانتي الوحيد ال بتقدري ترتبيه لي ي ميرااا
ميراا بسعاد وهي تكاد ان تطير : انت بتعرف اني عشانك بمووت ي يوسف قولي ابداا منين وانا جااهزة
يوسف : ده ال اتوقعته منك
بالاول عاوز اغير طقم الحرااس ال عندي وعاوز وااحد اقدر اعتمد عليه في اااي حااجة ويكون محل ثقة
ميرااا : بعرف واحد اسمه رعد هو المطلوب اكلمه امتى
يوسف : دلوقتي
ميرااا : اعتبره حصل ي يوسف
يوسف : طب اشوفك في الشركة ي رمروم
اغلق يوسف الخط دون ان يسمع ردهااا اما هي تكااد تجن من الفرحة فاخذت تقفز بسعادة فاخيراا ستحصل على مرادهااا وهو يوسف
ميراااا : انا مش مصدقة نفسي واخيرااا يوسف كلمني واخيراا حن عليااا انا بحبه اووي وان شاء الله هخليه يحبني انا مبسوطة اوووي
*************************************

 

 

 

في اليووم التاالي عند يوسف
الوو
مساافة السكة واكون عندكوو اوعى تتحركوا من مكانكو
وصل يوسف الي المستشفى التى يتواجد فيهاا عمه وزوجته
ما ان رااه سليم حتى توجه اليه بعد ان كان يتكلم مع الدكتور : انت بتعمل اااي هناااا
يوسف : هكون بعمل اااي ي سليم بيه جاااي اشوف عمي وعمتى ليكون عند حضرتك ماانع
سليم : يمكن مش عااوز اشوف خلقتك دي هناا
يوسف : ابقى غمض عنيك ي سليم بيه
سليم بغيظ: يوسف
يوسف : اناا مش عاارف انت بتعاملني كده ليه ليكون عشانهاا هي حتى مش اختك انماا انا ابن عمك اخوك الكبير ي سليم ولا نسيت
سليم بغضب : انا بحبهااا اوووي وعشاان كده بعمري ما بصيت لهااا انها مش اختي الحقيقة مش عكسك انت محبتهااش بعمرك ي يوسف والا ما عملت ال عملته
يوسف بغضب: انت معك حق ي سليم انا ما حبيتهاا بعمري اناا عشقتهاا حتى بعدماا خانتني
سليم: حيااة وانا بعرفهااا هي مستحيل تخونك هي قالتلي على جااسر حتى لما قالهاا يتقابلو بس هي رفضت عشان ما تزعلك بس انا معرفش ال حصل بعديهاا اي
يوسف : اقولك الحصل بعديهااا انهااا خانتني مع ابن عمهاا
سليم بصدمةة : يعنى اااي
يوسف : يعنى ي سليم بيه المصونة اختك كانت عاارفة انهاا مش من عيلة الحديدي وكانت بتستغفلناا كلناا وتروح وتقضيهااا مع ال *****’ابن عمهااا

 

 

 

سليم : هي مش كده ي يوسف اكيد في حااجة غلط وانت اكيد مش هتصدق ابن سعد ***** وتكذبهاا هي مراااتك و
حساااام بتعب : طلقهااااا
يوسف بصدمة : اانت بتقول اااي ي عمي
سليم وهو يذهب ناحيته : انت بتعمل ااي ي باباا الحركة غلط عشااانك انت لازم ترتاااح
ادخله سليم مجدد الي الغرفة وهو يريحه على السرير
حسام بتعب : طلقهاااا ي يوسف اانت متستهالش ضفرهاا
يوسف : انت بتقول كده ي عمي حتى بعد ال سمعته
حسام : اااه حتى بعد ال سمعته تطلقهااا انا مش محتااج حد يقول بنتي هي اااي انا ال مربيهااا وهي بنتي اناا
ومش هسمح لواحد ***** ذيك يقلل منهااا
يوسف بغضب: حااضر ي عمي هطلقهاااا بس لماا الاقيهاا
حساام : ريحلي نفسك اانت بنتي وانا هعرف ارجعهاا ولما حبيبتي ترجع تطلقهاا ولوقتهااا انا ميشرفنيش واحد *** ذيك *** ينادي لي ي عمي انا بالنسبالك حسام بيه مفهووم
يوسف بغيظ : مفهووووم ي حساااام بيه عن اذنك
لم يرد عليه حسام ذهب يوسف بحنق من عمه فهو يعرف كم يحب حيااة فهي ابنته المدللة ويغاار عليهااا من نسمة الهواء ولم ولن يصدق ااي كلمة ضدهاا فيجب عليه الان ان يجدهااا ويثبت كذبهاا وخينتهاا امام عمه وبعدهاا يعذبهاا ويريهااا العذااب ألوان
امااا عند حسام في الداخل انفجر سليم الذي كان يكبت ضحكاته منذ بدااية الحديث
سليم بضحك : هههههه ده انت داهية ي بااباا

 

 

 

حسام : انت هتستهين بحسام الحديدي ولا اااي
انا هعلم درس عمره ما ينسى وهخليه يستوى على ال عمله في بنتي نورر عيني
سليم بحزن : وانا معااك ي باباا وهنرجع توتة من تااني
حسام بحزن : ان شاء الله
امال مرااتي حبيبتي فين
سليم بتردد : اصل ي بابااا
حسام بقلق: امك فين ي سليم
سليم : هي تعبت شوية ودلوقتي هي في الغرفة ال جنبك
حسام وهو ينهض : تعاال ساعدني
سليم : مش هينفع ي باباااا انت تعبااان
حساام : سليم يلا
سليم بحنق : تحت امرك ي حااااج شرف قداامي
حسام : يومين بس هما ال قضيتهم في المستشفى افوق والقى الفاظك بايظة اووي كده
سليم : من الله للعبد ي حااج اتفضل ادي اوضة المداام
انا هقف قداام الاوضة ي دنجواان ولما تخلص ناديني وانا اجيلك ما تتعبش نفسك ي بيه
حسام بغمزة : عيبك انك عااارفني ي برنس

 

 

 

في الداااخل
دخل حسام وهو ينظر لهاا فقد كانت شاحبة اللون واصبح لهاا حالات سودااء تحت عينيهاااا جلس على الاريكة بجانبهااا وامسك كفيهااا واصبح يتاملهااا بولع ثواني و رمشت وفتحت عينهااا والدموع تنزل بغزارة على خديهااا
سمية وهي تنظر له ببكاء : حساام بنتي
حساام : والله هترجعلك والله هرجعهالك انتي مش واثقة في حبيبك ولا اااي
سمية بابتسامة ساحرة : واثقة فيك والله طالماا حبيبي حساام قالي هترجع يبقى هترجع
حسام بعبث وهو يقترب منهااا : حبيبك عنده يومين ماكلش يرضيكي ي سوسو
سمية بدلع وهي تقربه اليهاا وهمست امام شفتيه : اكيد ميرضنيش ي حبيبي تحب تااكل اااي وانا جبلك
حسام : اكلك انتي ي سوسو
ثواني وكان ينقض عليهاا يشبع نفسه من قبلاتهااا الساخنة
*******************************************
عند نوررر وليلة
لبلة بخوف وتوتر : أنا خايفة اووي ي ماما لو عرف انه نحن عنده في الشقة
نور بتوتر: طبعا لازم تخاافي من ال هيعملوو فيكي
ليلة بغيظ : قصدك من ال هيعملوو فيناا مش كده ي ماما
نور : انا امه ي حبيبتي اخرته يتعصب وميكلمنيش يوم بس انتي ي حبيبتي مش بعيد يولدك وانتي لسااا في ال ٤
ليلة بحنق : كله منك ي ريتني ما سمعت كلامك وجيت
نور : اسكتي وخليني افكر في ال اهنااا فيه ده
ليلة : هو انتي لسا هتفكري اااه انا اي ال جابني هنااا
عمر بعضب : عملك الاسود ي بنت عااصم
ليلة ونور برعب : عمررررر

 

 

 

عمر بغضب: انتواااا بتعملو اااي مش من المفروض تكونوا في الماانيااا اي نزلكوو مصر
حست ليلة نور للتحدث
نور بخوف : عمر حبيبي ااانت جيت امتى و
عمر بغضب : ماماا بلاش تدوري وتلفي عليااا اي ال نزلكوا مصر دلوقتي وانتي مش شايفة حالتك ازااي تنزلي وانتي حاامل ده الدكتور منعك من السفر وانتي بالحاالة دي
نور باسف : انا الاصريت عليهااا تجيي ي عمر
عمر : ليه
نور باحرااج وتردد : اصل انا كنت عاوزة اشوف حياااة انا عارفة انك هتتضايق بس والله غصب عني انا مش عارفة حاجة الا اني عاوزة اشوفهااا وخلاص
ومكنش قصدي اتعب ليلة و
ليلة : واناا كمان اشتقت لهاا واصريت على ماما ننزل ونشوفهااا
عمر : اعمل اي انا دلوقتي فيكوو
نورببكاء: خلاص مش عاوزة اشوفهاا لو هتتضايق اناا اسفة
عمر بابتساامة وهو يحتضن والدته التى تبكى
والله لو استنيتي كمان يوم كنتي لقيتني اناا ال جايبك لعندهاا وكنتي هتشوفيهاااا
نور ببتساامة : بجد
عمر بفرحة : بجد ي حبيبتي
نور بفرحة : طب هنروح لهااا امتى
عمر : وقت ما تحبي هنروح لحوررر

 

 

 

نور ببكاء: حوررررر
عمر وهو يزيل دموعهااا التى تااب ان تتوقف : حياااة هي بنتك ي حبيبتك
نور : حورية قلبي
ليلة بصدمة : يعنى اي ااازاي حيااة تبقى حور
حكى لهم عمر كل شي
نور بعدم تصديق : يعنى اناا بنتي مامتتش وكانت قدامي كل الفترة دي وو
انا عاوزة اشوفهااا ي عمر دلوقتي حاالا
عمر بخوف على حالتهاا : طب اهدي و
نور : متقوليش اهدي انا عاوزة اشوف بنتي فورااا يلا قدامي
ليلة : خدوني انا معاكووو انا كمااان و
عمر بنظراات نارية : خليكي هنا احسنلك والا مش هيعجبك ال هيحصل مفهووووم
نور : خليكي انتي ي حبيبتي وانت ي ولد يلا قداامي
عمر : ماما
نور : باا ماما بلا زفت انا قلبي محروق على بنتي ٢٠ سنة وانت ما هنش عليك تقولي الحقيقة بعدما عرفتهاا
عمر : طنت ناااوي اقولك بس
نور بنفاذ صبر : انا عاوزة اشوف بنتي ي عمر بلاش كلام كتير ملوش فايدة ال حصل حصل خلاص خليناا في الجاي
******************************************

 

 

 

في قصر الحديدي
سليم : حمد لله على السلامة ي حاااج
حساام : الله يسلمك ي حبيبي
حسام مدى عدم الاهتمام : فين اخووك ي سليم
سليم : معرفش يمكن في الشركة من يوم الحصل مبيجيش البيت بس متقلقش عليه تلاقيه في شقته
حسام بغضب: انا وهقلق عليه ليه هو السبب في الحصل لبنتي
سمية : اعذر يوسف كماان ي حبيبي انت عارفه عصبي اداي ومبيقدرش بتحكم في نفسه وو
حساام بغضب : متدافعيش عنه قداامي بكون احسنلك
سليم: طب اهدا ي بابا مش كده
طرق احدهم البااب فسمح للطارق بالدخول فكانت الخادمة
الخادمة : عمر بيه و الهانم والدته هنااااااا
سمية بقلق: هنعمل ااي دلوقتي ي حسااام
حساام : انا هتصرررف
نزل جميعهم للصالون فوجدو عمر ووالدته تحت ينتظرونهم ويبدو على نور اللهفة تبادل التحاية
نور وهي تبحث بعيناااهاا على حياااة : هي حيااة فين
سمية بتوتر : اصل هي خرجت مع يوسف وزمانهم جاايين
عمر : هي مع يوسف ي حبيبتي مفيش داعي للقلق

 

 

 

نور وهي تنظر ليوسف الذي اتى لوحده : بس يوسف لوحده فين بنتي ي سمية هاانم
يوسف : الهانم بنتك مع عشيقهااااا
عمر بغضب : انت بتقول اااي ي يوسف
حسام بغضب : احترم نفسك ي يوسف
يوسف ببرود : انا بقول الحقيقة ي حسااام بيه
هو اناا ما قلتكش انه مرااتي واختك المحترمة مع عشيقهاا ال هو ابن عمهااا هو اسم ال **** ااي ااه اتذكرته جا* سر
عمر وهو يمسكه من تلاليب قميصه: اخرس ي يوسف احسنلك انا اختي اشرف من الشرف وبعدين اي ابن عم ده انا معنديش اولاد عم
نور وهي ترتعش ويكاد يغمى عليهاا : لا في ابن س سعد ابن سع ولم تكن لتكمل كلامهاا وقعت ارضاا وهي مغمى عليهااا
عمر بخوف مااااماااا
********************************************
بعد اسبوعين
تدهورت حالة نور كثيرااا وعاادت لنقطة الصفر من جديد اصبحت لا تتكلم مع احد ابداا ولا تاكل ساءت حالتهاا بشدة حتى انهااا اصبحت تتغذى على المحاليل
وعمر حزين حظاا حتى انه فقد بعض الوزن واصبح حزين اهمل شركته وصحته واصبح شاارداا اغلب الاوقت وليلة حزينة جدا على ما مرى بعائلتهااا تحاول ان تتحلا ببعض القوة لكي لا تنهااار عائلتهااا
اما يوسف فقد شكل حيااة جديدة لنفسه وهو يحاول لن ينساها لكن اينسى الانساان كيف يتنفس
وحسام وسليم يبحثون عن حياااة دون كلل أو ملل وسمية حزينة جدااا لفقدانهااا ابنتهااااا لكنهاا لديهاا يقين برجوع ابنتهااا المدللة

 

 

 

وزين وليان ما ان سمعوا بالخبر حتى انهااارت ليان حتى كاادت تخسر جنينهاا تعرضت لنزيف لكن تم انقاذهاا في الوقت المناااسب اما هو فاصبح حزين جداا فهو كان على وشك خسااارة ابنه وصديقه ينهااار ببطء امامه وهو ليس بيده شي
زين : ارتاااحي انتي ي حبيبتي وانا هكمل عنك
ليان : لا انا هعملوووو
زين : قلتلك ارتااحي وانا ال هعملووو انتي
ليان : اناا ااه مريضة وحزينة شوية بس مامتش
زين بتعب : بعد الشر عنك يا حبيبتي انا
لياان : انا دلوقتي بقيت كويسة ي زين روح الشركة كفااية عليك القلق ال سببتهولك الايااام الفااتت
زين وهو يحتضنهاا: كله يهووون عشانك
ليان : هي وحشتني ااوووي متعودتش على بعدهاا كل الفترة دي
زين : هترجع وحياتك هترجع
لياان ببكاء : انا مش هسامحوو ابداا على ال عملوه فيهااا
زين: الغبي عاملي فيهااا رئيس الدولة كلهاا ومش عارف اقابله ابداا اخوكي اتغير اووي من وقت ماهي بعدت عنه
بس ابني حبيبي يجي هنعقلوه
ليان بابتسامة : ان شاء الله
***************************************

 

 

 

عند يوسف
يوسف : توتة حبيبتي تعالي عايزك
حياة باستغرااب : في اااي
كان يوسف يحمل في يده ابرة وخيط وزر من ازرار القميص
يوسف ببراء مصطنعة: معرفتش اعملهاا ازااي ممكن تجي وتساعديني
حيااة بطيبة : اكيد دي حااجة سهلة اووي
يوسف بحب وهو يعطى لهاا الاشياء: مكنتش عارف اعمل ااي من غيرك
اقتربت حيااة منه ولسوء حظهااا كانت الزر الذي يجي خياطته عند الاعلى القميص حاولت عدة مراات ان تصل لطوله فبلمح البصر رفعهاا يوسف من خصرهاا لكي تصل لمقدمة قميصهاا وهي تكاد تمووت من الخجل ذلك الماكر وضعهااا في وضع لا يحسد عليه كانت تعمل وهي ترتعش شهقت بصدمة حين شعرت بيده اسفل قميصهاا
حياة بخجل: اانت بتعمل ااي ي يوسف
يوسف بمكر ثعالب : بعمل ااي ي قلب يوسف
اانتي قصدك على ايدي هي ال قليلة ادب انا ذنبي ااي بس ي حبيبتي
حياة بغضب وخجل: ابعد عني ي سااافل
يوسف : وحيااتك ما شفتي سفالة عشان تحرمي تستغفليني وانا ناايم من تااني
حيااة بغيظ : كنت عاوزة اكل جعاانة ي اخي وانت كل ال بتفكر فيه هي قلة الادب وبس
يوسف وهو يحملهاا: اخي لا دي ليلة امبارح شكلهاا مكنش
كافية عشان اثبت لك اني مش اخوكي

 

 

 

 

حياة بخجل :: يوسف بطل انا جعاان بجدد
يوسف وهو ينقض عليهاا : وانا جعان كمان وعاوز اكلك
كادت ان تتكلم فهيهاات ان يسمح لهااا بالاعترااض كان يهم بهاا عشقاا وهو يهمس باسمهاا ببعشق
انتفض يوسف من نومه وهو يهمس باسمهاا بولع عاشق فاصبح ينظر حوله باستغراااب انه في شقته وهي ليست موجودة بهاا ولا بحياته
يوسف بغضب : اطلعي برااا حيااتي ي خاينة انتي اااي
بس لو اعرف انتي فين والله لاطلع بروحك
******************************************************
عند جااسر
اكان يقف يتحدث مع طبيبهااا
للاسف المريضة دخلت في غيبوبة والله اعلم هتطلع منهااا امتى او يمكن متطلعش منهااا
جااسر : طب أنا هااخذهااا ونسااافر
ااااه صح نسيت اقولك حاجة كمااان
جاسر باستغرااب : اااي هي
مبررروك المدام حاااامل

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حياة الحديدي)

‫3 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!