روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثامن 8 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثامن 8 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت الثامن

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء الثامن

عقاب بلا جريمة 2
عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة الثامنة

سليم بأسف:أنا عارف أني أذيتك وأنك أتعذبتي أوي بسبي لكن والله قلبت الدنيا عنك من يوم إلي حصل عشان أعتذرلك واعوضك عن إلي عملته فيكي بس والله يوم لما أخدتك الشقة كنت عايز أخوفك بس عشان تتكلمي بس أنتي إلي أستفزتيني بكلامك و.
لتنتفض جنة يده وتنهض ببرود لينهض هو الآخر بإستغراب من فعلتها.

جنة بسخرية:وعايزين بقي أنسي إلي فات ونفتح صفحة جديدة أنت بتحلم صح.

سليم بهدوء:لا مش بحلم ولا حاجة وأنا مستعد أعملك أي حاجة تطلبيها في سبيل إنك تسامحيني.

جنة بتفكير:أي حاجة.

سليم بلهفة:أيوة.

جنة بمكر:تطلقتي وتسبيني أتجوز أنا وخطيبي.

سليم………

★★★★★★★★★★★★★★★★

في مكان آخر.

يقف شخص ما في الظلام ويتحدث مع شخص ما:زي ما جولتلك سليم إلي چاب الواد معرفش أزاي لاه أنا رجعت الصعيد معرفش بس أكيد هترجع وياه ماشي مع السلامة ليغلق الهاتف ويتحدث بغيظ ماشي يا سليم الزفت لأنا لأنته.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة رامي.

يجلس رامي وهو يحتضن زوجته ويشاهدون التلفاز.

لتتحدث سهي بشرود:بس تعرف يا رامي تحس جنة دي غريبة أوي.

رامي بإستغراب:غريبة أزاي.

سهي بشرود:أزاي واحدة ضعيفة زيها تقدر تواجه المشاكل دي كلها.

رامي بفهم:هي أه ضعيفة زي ما أنتي بتقولي لكن كان لازم تقوي عشان إبنها.

سهي بتساؤل:تفتكر هترجع لسليم.

رامي بحيرة:مش عارف بس إلي أنا متأكد منه أنها بتحب سليم جدا .

سهي بإستغراب: بعد كل إلي عمله طيب وسليم.

رامي بسخرية:وسليم بيحبها بس الغبي مش واخد باله .

سهي بصدمة:بتهزر.

رامي بضحك:مشوفتيش علي لما أط*حن تفتكري من إمتي وسليم هم*جي كده.

سهي بضحك:فعلا أنا أستغربت بردو .

رامي بضحك:يا بنتي ده كان بيطلع دخان من ودنه أصلاً.

سهي بضحك:ربنا يصلح حالهم .

رامي بهدوء:يارب ليكمل بمكر بقولك أيه يا قلبي هو الواد فين.

سهي بإستغراب:نايم بتسأل ليه.

رامي بخبث:يعني نايم وأحنا هنا بنسمع التلفزيون ليغلق الهاتف وينهض بسرعة ويحملها متجه بها لغرفتها وسط ضحاكتها من جنونه .

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة مصطفى.

يجلس مصطفي يداعب صغيرته متلاشيا زوجته التي تقف بعصبية شديدة.

روان بعصبية:ممكن أعرف ليه خلتنا نيجي .

مصطفى بهدوء:مش أطمنا على الولد نفضل ليه.

روان بعصبية:هنسيب ماما لوحدها وهي زعلانة من سليم.

مصطفى بهدوء:سليم هيعرف يصالحها أطمني أنتي وبعدين سليم محتاج يتكلم مع جنة براحته ووجودنا هيعملهم إحراج فهمتي.

روان بحيرة :تفتكر .

مصطفى بتأكيد:أكيد يا روحي ليكمل كلامه بغمزة بس أيه ده يا روني أنتي عمالة تحلوي كده ليه مش هقدر أنا علي كده.

لتضحك روان بخجل:لا مش بحلو ولا حاجة أنت إلي بتهيألك وبعدين فين بقي الكلام الحلو ده من زمان لتكمل بسخرية ده من ساعة ما بنتك وصلت وأنا أتركنت علي الرف.

ليضع مصطفى إبنته علي الأرض وينهض ويقف أمامها ويمسك يديها ويقبله بحنان وحب:أنا لو بحبها فعشان هي منك أنتي وبس يا روح قلب نن عين مصطفى.

لتضحك روان بحب:تعرف أنا لغاية دلوقتي مش مصدقة إنك كنت بتحبني من زمان زي ما كنت بحب متعرفشي أنا كنت كل يوم يعيط أزاي.

مصطفى بحزن:كنت خايف أقرب منك وترفضيني ده كان هيد*بحني يا قلبي.

روان بلهفة: بعد الشر عنك المهم أننا مع بعض يا قلبي وده أهم حاجة.

ليقترب مصطفى منها بحب ويقبل جبينها ويضمه لصده بحتواء :ربنا يخليكي ليا يا أغلي ما ليا .

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة هاني .

يجلس في مكتبه يتحدث في الهاتف بعصبية شديدة:يعني أيه ملكش دخل أمال مين أتهجم عليا وخد الولد ماشي هصدقك لما نشوف ليغلق المكالمة ثم يتصل بزوجته ويتحدث بهدوء مصطنع:ألو أيوة يا حبيبتي طنط عاملة أيه بخير طيب الحمد لله لا خليكي معاها فش شغل مهم محتاجين فيه بره أنا حجزت وهسافر الصبح معلشي يا حبيبتي مش هقدر أجيب أسلم عليكم مع السلامة يا حبيبتي ليغلق الهاتف وينهض ليري العمال قد إنتهوا من تنظيف الشقة أم لا.
★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة والدة منال.

تجلس علي سريرها بشرود بعد أن أغلقت مع هاني لتحدث حالها بسخرية إهرب براحتك يا هاني بس نهايتك علي إيدي لجذب صورة صغيرها من علي الكوميدينو وتنظر له بحنان أوعدك أني هجيلك في أقرب وقت يا حبيبي عشان أنت وحشت ماما أوي.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة أميرة.

تقف جنة علي طرابيزة السفرة وتصرخ بفزع:حد يلحقني هيقتلني فبعد عن نطقت جملتها تفاجات لسليم ينظر لها بشر ويتجه نحوها لتركض سريعاً وتصعد فوق ترابيزة السفرة.

سليم بجنون وهو يحاول أنزالها:أنزلي عايز تتجوز عليا لا ومخطوبة كمان يفض*حتك يا سليم لما يبقي ليك درة أنزلي يا بت بدل ما أطلعلك.

جنة بإستفزاز:أه خطيبي وبعدين هتطلع أزاي وأنت ضخم كده هتكسر الطرابيزة إنما أنا سمبتيك.

سليم بغيظ:سمبتيك بقولك أنزلي متجننيش.

لتخرج أميرة من غرفتها بفزع:في أيه .

جنة بلهفة:ألحقيني يا طنط عايز يقت*لني.

سليم بجنون:وهشرب من دمك كمان أنزلي.

أميرة بصدمة:هو في أيه ما تفهموني.

ليلتفت لها سليم ويتحدث بجنون:الهانم عايزاني أطلقها عشان تتجوز خطيبها شوفتي الهنا إلي أنا فيه.

أميرة بصدمة:خطيبها مين.

سليم بجنون :زي زفت إلي كان معاهم.

لتستغل جنة إنشغالة وتنزل من علي السفرة وتركض تقف خلف أميرة ليحاول إمساكها.

جنة بإستفزاز:علي الأقل الراجل بيحبني وبيحترمني مش زايك.

سليم بجنون:شايفة بتقول أيه ليحاول إمساكها.

لتقف أميرة حائل بينهم وتتحدث بهدوء:هي بتهزر يا حبيبي إهدي بقي.

جنة ببرود:لا بتكلم جد.

سليم بعصبية:سامعة.
أميرة بنفاذ صبر :بقولك أيه أنا لو سبته عليكي هيكلك.

جنة بخوف:خلاص هسكت.

أميرة بهدوء:يلا يا حبيبي روح نام وأرتاح أنت منمتش من إمبارح.

سليم بغيظ :والهانم .

أميرة بهدوء: في أوضة روان والصبح أبقوا أعمله إلي أنتوا عايزينه.

سليم بقلة حيلة: حاضر تصبحوا علي خير.

أميرة بهدوء:وأنت من أهله يا حبيبي.

ليتحرك سليم يقف فجأة ويتحدث بترجي:ممكن الولد ينام في حضني النهاردة.

كادت جنة أن ترفض لكن بعد نظرت الترجي منه تحدثت بقلق:تمام بس خد بقالك بيصحي كتير بالليل وهو أكيد جعان ممكن يصحي.

سليم بلهفة:مش مهم هروح أخده ليذهب سريعاً لغرفة والدته ويأخذ الصغير الغافي ويخرج لهم ويتحدث بتذكر:نامي في أوضتي وأنا هنام في أوضة روان.

أميرة بإستغراب:ليه.

سليم بغيرة:أنت ناسية أن روان وجوزها بيباتوا هنا عشان ريحة الهانم متياس علي السرير ليغادر ويتركهم في صدمتهم من جنونه .

أميرة بهدوء:يلا تعالي معايا خدي عباية تنامي بيها وأقلعي النقاب رامي طالما عارف إنك هنا هيرن الجرس قبل ما يدخل.

جنة بإحراج: حاضر.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في غرفة سليم.

تغير جنة ملابسها وترتدي عباءة حماتها التي كانت طويلة بشدة عليها لترتدي حجابها وتقف تنظر للقمر من البلكونة بشرود وتحدث حالها فاكر أني هسامحك يا سليم علي كل إلي عملته أنا أه بحبك بس إلي عملته قتل حبك جوايا أنا لو هفضل هنا هيبقي لغاية ما أبني يتسجل باسمه الحقيقي ساعتها هاخده وأبعد تاني لتذهب بعدها وتنام بعمق فصغيرها عاد إليها.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في الصباح.

في غرفة روان.

يستيقظ سليم بفزع وهو يشعر بجسد صغير يقفز فوقه ليتفاجئ بصغيره يجلس فوقه ويقهقه بسعادة.

لينهض سليم ويتحدث بدعابة:أيه ده يا بيه بتصحيني ليه.

بودي بتزمر:مم.

سليم بهدوء:عايز ماما.

بودي بتزمر:مم.

سليم بفهم:أنت جعان صح.

بودي بطفولة:أه.

ليهنض سليم ويحمله بحنان ويتجه به للمطبخ.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في المطبخ.

يدخل سليم ويضع صغيره علي الطاولة وينظر حوله بحيرة:تاكل أيه بقي .

بودي بتزمر:مم.

سليم بحيرة:أعملك سندوتش.

بودي بطفولة:وتس طاطس بتتسب.

سليم بعدم فهم :أيه مش فاهم.

بيقولك عايز سندوتش بطاطس بالكتشب قالتها أميرة التي دخلت المطبخ للتو.

سليم بصدمة:بطاطس بالكتشب ده أنت حروفك كلها في التراوة.

أميرة بضحك: لسه صغير يلا أخرج وأنا هعمله.

سليم بهدوء: حاضر يا ست الكل ليحمل صغيره ويخرج.

يجلس سليم وهو يحمل الصغير ويقلب له القنوات دون فائدة.

سليم بملل:أنت مفيش ولا كارتون عاجبك ليه.

مش بيتفرج غير علي توم وجيري قالتها جنة التي أستيقظت في التو.

لينظر لها سليم بهدوء وسرعان ما ينفجر بالضحك لينظر له الصغير بعدم فهم ويضحك هو الآخر.

جنة بتزمر:بتضحك علي أيه.

سليم بضحك:أصلك قصيرة أوي وعباية ماما عملاكي أرجوزة.

جنة بغيظ :لا والله.

سليم بإستفزاز :أه والله.

لتحمل جنة صغيرها وتقبله بحنان:قلب ماما صباح الخير.

جنة بتساءول:هو أكل.

سليم بنفي :ماما بتعمله الأكل.

جنة بعتاب:مصحتنيش ليه أعمله بدل ما تتعبها.

أميرة بهدوء:تعب حفيدي راحة ويلا عشان تفطروا أنتوا كمان.

سليم بإيجاب: حاضر يلا يا جنة.

جنة بإيجاب: حاضر.

★★★★★★★★★★★★★★★★

بعد مرور عدة أيام.

أستقرت الأوضاع فجنة ظلت من أجل أن تحقق خطتها.
بينما سليم سعيد بشدة فجنته قد عادت له ومعها أغلي هدية بحياته يعلم حزنها منه لكنه سيحمي هذا الحزن وتعود له جنته من جديد.
أما حسام وسلمي فقاد عاد ا إلي الصعيد مرة آخري من أجل عمل حسام.

في أحد الأيام.

يعود سليم من عمله متأخرا ليجد جنة مازالت مستيقظة.

ليذهب لها: سلام عليكم.

جنة بهدوء:وعليكم السلام.

سليم بتساؤل:سهرانة ليه.

جنة بهدوء:مستنياك.

ليجلس سليم في مقابلتها ويتحدث:خير محتاجة حاجة الفلوس إلي أدتهالك خلصت.

جنة بنفي:لا موجودة جوة أن مصرفتهاش .

سليم بمقاطعة:مش قولتلك هاتي إلي تحتاجيه أنتي والولد.

جنة بهدوء: مش محتاجة حاجة يا سليم شكرا.
سليم بتساؤل:طيب فيه أيه قلقتيني.

جنة بتوتر:هو أنت ليه معملتش إسقاط نسب لعبد الرحمن ونسبته ليك.

سليم بأسف………..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك رد

error: Content is protected !!