روايات

رواية عشق أحفاد الراوي الفصل الخامس 5 بقلم سلمى حجازي

رواية عشق أحفاد الراوي الفصل الخامس 5 بقلم سلمى حجازي

رواية عشق أحفاد الراوي البارت الخامس

رواية عشق أحفاد الراوي الجزء الخامس

رواية عشق أحفاد الراوي الحلقة الخامسة

رحيم / انا جاي معاكم اما اشوف اخرتها
وصلت ورد الي قسم الشرطه ومعها مالك ورحيم
ظلت تسأل ع صديقتها فريده حتى دلها احد الرجال ع مكانها
ورد / فرييده … اي حصل اي حد عملك حاجه
فريده / لا
ورد / اومال اي اتسرقتي طيب
فريده / اوماال انطقي
رحيم / ما تخلصي ي انسه ورانا شغل
فريده / مين الواد ده ؟
رحيم / وااااد ميين ما تتلمي ي بت
فريده / بت اما تبتكك ميييين دهه
مالك / بس ي رحيم مينفعش كده
رحيم / مش سامع بتقول اي هقول اي ما انتي سوابق
ورد / بسسسسس …. التزم حدودك ي استاذ رحيم انا صحابي محترمين سوابق اي اللي بتقول عليها هي اكيد حصلها مشكله ف جت هنا تحلها … اتنيلي قولي ف اي
فريده / بصي مبدأيا كده انا مش غلطانه … بصي انا .. انا كسرت عربيه يوسف
ورد / ايييييه يخربيييتك
رحيم / الصلاه ع النبي … يلا ي عم مالك نمشي من هنا هي ناقصه
مالك / استني بسي رحيم …. مين يوسف ده
ورد / دول مرتبطين اصلا … انتي لي عملتي كده
فريده / مبقاش خلاص … حيله امه بيقولي امي رفضتك انا اترفضضض انااا
رحيم / هي مالها مستغربه كده لي ده امه داعياله

 

 

 

فريده / انا سامعه همسس كده في حاجه ي اخ
رحيم / لا يستي هو انا حيلتي غير عربيه واحده اخاف عليها
مالك / طب خلاص انا هتصل بالمحامي بتاعي يجي ونحل الموضوع ده
فريده / لا متتعبش نفسك هو يا التعويض ي الحبس ف بالصلاه ع النبي كده قدامنا اوبشن واحد طبعا كلنا عارفينه
رحيم / الحبسسس
فريده / بتتكه ع السين كده لي يبابا لسانك فيه حاجه
رحيم / يالا ي ماالك نمشيي من هناا
مالك / طب هو طالب كام
فريده / ٢٠ الف
ورد / هبقي ابعتلك عيش وحلاوه ي فريده ي حبيبتي خلي بالك من نفسك
مالك / لالا خلاص انا هسدد المبلغ فين يوسف ده
ورد / لا طبعا
مالك / لا لي
ورد / كده متشكرين اوي احنا اللي مسؤلين عن الموضوع ده ومش عاوزين مساعده
فريده / احنا مين هتتحبسي مكاني ي حبيبتي … ماشى ادفعهم واول ما اخرج هسددهملك ع طول
ورد / فريييده
فريده / اسكتي بق ما الراجل جدع اهو
مالك / خلاص دي حاجه بسيطه انا هروح اخلص الموضوع واجيلكم
ذهب مالك الى الظابط ونهى تلك الموضوع بعد ان اعطي المبلغ ليوسف
مالك / خلاص تقدروا دلوقتي تروحوا
فريده / شكرا جدا جدا لحضرتك بجد كلك زوق مش شبه نااس
قالت فريده كلماتها الاخيره وهي تنظر لرحيم
مالك / العفو دي حاجه بسيطه

 

 

 

فريده / انا حاسه اني شوفتك قبل كده …. اي ده هو انت اللي كنت متصور مع ورد والصوره نزلت … اخص عليك بقا كده تنشر اشاعات لبنات الناس وتعملهم مشاكل ده انت ودتها ورا الشمس
ورد / فرييده اسكتيي
مالك / ااا … هو في مشاكل حصلتلك بسببي ؟
ورد / عن اذنكم متشكره جدا ع وقفتكم معانا وان شاء الله الفلوس هنسددها ف اقرب وقت شكرا جدا
قالت ورد جملتها تلك ثم رحلت ومعها فريده دون ان تنظر لكي يرد مالك عليها
رحيم / مالك انت تجننت بتدفعلهم المبلغ ده ع اساس اي
مالك / عادى ي رحيم مش احسن ما تتحبس شكلها ابن ناس يعني مش وش سجون
رحيم / بس لسانها اطول منها … دى كسرت عربيه الراجل دي مجنونه
مالك / ههههههه البنات بقت متهوره خاف ع نفسك
رحيم / واخاف ع نفسي لي
نظر له مالك بطرف عينيه ثم ابتسم ابتسامه خفيفه وقال :
مالك / طب اركب اركب
ف منزل الفتايات
رنا / اي اتأخرتوا كده لي بقالي كتير قاعده لوحدي
ورد / كنت بجيب صاحبتك من القسم
رنا / احيه قسم اي عملتي اي
ورد / المجنونه راحت دغدغت عربيه يوسف تحت بيته
رنا / جدعه ي بت
فريده / طبلتشيي

 

 

 

ورد / انتو مجانين انتو الاتنين … دي كانت هتتحبس لولا الراجل دفع الفلوس وبقينا مديونين وتقوللها جدعه
فريده / سيبك من ده كله انتي جيبتيهم معاكي ازاي اصلا ولا اي اللي حصل
ورد / الشركه اللي روحت اقدم فيها النهارده طلع هو المدير وهو وصاحبه اللي كان جاي معاه ده
رنا / مين ده اللي بتتكلموا عليه
فريده / الواد المز اللي كان معاها ف الصوره
رنا / اوعاا … طب احكي احكي حصل اي
ورد / اتكلموا بس عدل الاول … انا لما روحت ……….
فريده / امممممم يعني هو عينك عشان محتاجه الشغل رغم انك رفضتي وكمان دفع الفلوس عشان بس مساعده مش اكتر اممممممم
ورد / ايواا طبعا وكمان لما عرف اني محتاجه الشغل زود المرتب الضعف
رنا / امممممم يعني زوده عشان محتاجاه اممممممممم
ورد / انتو بتتكلموا كده لي اوعوا كده انا خارجه
ضحكت الفتايات بشده ع طريقتها
رنا / خلاص تعالي تعالي احنا بنزر يستي
فريده / تعالي متبقيش قموصه بق
ورد / طب بطلوا غلاسه
رنا / ماشي …. صحيح انا عملت حاجه النهارده
ورد / عملتي اي انتي كمان ماهو يوم باين من اوله
رنا / روحت الجامعه النهارده وحصل ……..

 

 

ورد / وانتي مستفاده اي يعني لما تكلميه من اكونت فيك
رنا / مش عارفه
فريده / اي شغل العيال ده ي رنا
رنا / ي جماعه ما يمكن يحبني هو بس يديني فرصه
ورد / ي ماما هو لو حبك هيحب الشخص اللي بيكلمه شات مش انتي
رنا / ما الاتنيين واااحددد
فريده / ايوا بس لما يجي يتقدملك بق وجواز وكده هيبقي شات برضو ولا اي … هو اكيد اصلا هيطلب انه يشوفك
رنا / هبقي اتصرف وقتها
فريده / انا عاوزه اشوف حمزه ده
ورد / ايوا وانا كمان
رنا / ده انا مش بشوفه غير ف الجامعه اصلا
فريده / بصي انتي حره اعملي اللي انتى عاوزاه بس مترجعيش تعيطي هه
رنا / ماشي
ف منتصف الليل اخذت رنا هاتفها وبدأت تتحدث مع حمزه عن طريق الانترنت وقالت له انها من محافظه اخري وتسمي ريم فحقا هى كذبت في كل شئ تقوله ولكنه كان مقتنع لان الحساب قديم ويوجد عليه متابعين وتفاعل كثير فلا احد يشك انه وهمي ابدا

 

 

 

في صباح يوم جديد
ذهبت ورد الي الشركه ولكنها تأخرت نصف ساعه بسبب استيقظها متأخرا
مالك / يعنييي ايييي راحت عليكي نوممه احنااا بنلعبب هنااا
ورد بخوف / غصب عني اعمل اي ده اول يوم وانا مش متعوده
مالك / وحضرتك هتتعودي امتيي ان شاء الله
ورد / يعني بتاع اسبوعين كده
مالك / احنا هنهزرر اتفضلي مخصوم منك نص يوم
ورد / من اولها كده ده اي ده هووف هه
خرجت ورد من المكتب وهي تزفر وتدبدب ف الارض كالأطفال ف بعد خروجها ابتسم مالك ع طريقتها التي تشبه الاطفال تماما
كان رحيم سائق سيارته ومتجه الي الشركه وكان يتحدث ف الهاتف مع صديقه ولكنه ضغط ع الفرامل بسرعه عندما وجد فتاه تعبر الطريق بكل غباء وسرعه ولكنه صدمها وسقطت الفتاه ارضا
رحيم / حما*اره .. حما*ااره بتعدي الطرييق
فريده / انا حماره ي سواق الحمير …. ااااه رجلااااي رجلي راحت وحياه امي لوديك ف داهيه اهه
رحيم / هووو انتييي …. انا قولت الغباء وطوله اللسان دي عدت عليا قبل كده … حد يعدي الطريق كده تستاهلي
فريده / مش بتعرفوا تسوقوا بتركبوها لييي والله لاوديك ف داهيه اااااه
لوهله استوعب رحيم ان الناس حولهم وهم لا ينتبهوا لذلك فتقدم اليها ثم حملها
فريده / هااا انت بتعمل ايي ازاي تلمسني ي قليل الادب
رحيم / احنا هنستعبط بقا ما انتى محاولتيش حتى تقومي عشان اشيلك واهو اديني نفذتلك طلبك
لكمته فريده بيدها ف كتفه بقوه

 

 

 

فريده / انت زبا*له ازاي تفكر كده انا فعلا رجلي مش قادره احركها
ثم بدأت الدموع تنزل من عينيها فأحس رحيم بالذنب ف قال لها :
رحيم / طيب خلاص متزعليش انا بهزر معاكي اهدي هوديكي للدكتور وهتبقي كويسه
وضعها رحيم ف سيارته ثم انطلق الي المستشفى فقام الطبيب بفحصها فوجد كسر ف قدمها اليمنى فقام بعمل اللازم واخبر رحيم به ثم رحل
فريده / ااااه رجلييي ااااااه ياااا رجليييي اااا..
رحيم / بسسس بق ايي صدعتيني المستشفى كلها اشتكت منك
فريده / منك لله ياللي معرفش اسمك منك لله
رحيم / اسمي رحيم
فريده / منك لله ياللي معرفش رقمك منك لله
رحيم / نعم ؟!!
فريده / احييه اااااه رجليي روحناااي
رحيم / هو انا خاطفك ف اي اهدي شويه ده انتي مزعجه هدفع المصاريف واجبلك الدوا وهغورك ده اي ده ي ربي
فريده / معرفش شايف نفسك ع اس توكنش ياسر جلال وانا مش واخده بالي
رحيم / ما شاء الله حسك الفوكاهي عالي اوي
ذهب رحيم لسداد مصاريف المستشفى واشترى لها الادويه الذي طلبها الدكتور ثم اخذها ورحل
رحيم / فين عنوانك عشان اوصلك
فريده / ممكن تستني شويه اتصل برنا عشان عشان مافيش حد ف البيت
رحيم / رنا دي تبقي اختك
فريده / لا دي تبقي صاحبتي … اصل انا وصحابي قاعدين مع بعض
رحيم / طب فين اهلك

 

 

 

فريده / بابا وماما منفصلين وكل وكل واحد فيهم اتجوز وانا وحيده معنديش اخوات ف قاعده مع صحابي بقولك اي افصل شويه هو انا هحكيلك قصه حياتي ده اي ده
رحيم / انتي ربنا خد من طولك وحط ف لسانك انتي اللي بتتكلمي يبنتي
فريده / طب اسكت اسكت
قامت فريده بالاتصال برنا وعادت الي المنزل وقامت رنا بسندها حتى صعدت الي المنزل ثم انطلق رحيم الي الشركه
كانت ورد تقوم بعملها حتى جاءها اتصال من اكرم فأجابت بسرعه وبلهفه
ورد / اكرم ازييك
اكرم / ورد وحشتيني اوي انا جايلك اخرجيلي
ورد بفرح / انت ف القاهره
اكرم / ايوا
ورد / طب هديك عنوان شركه انا فيها دلوقتي انا ف اول مكتب ف الدور التاني ع ايدك اليمين هبعتلك اللوكيشن
اكرم / انتي اشتغلتي امتي
ورد / لسه اول يالا متتاخرش
اكرم / اكيدد
بعد عده دقائق وصل اكرم الي الشركه وصعد الي مكتب ورد وعندما رأها ذهب اليها بسرعه ثم احتضنها بقوه وبادلته ورد الحضن ايضا
ورد / اكرم وحشتني اوي يحبيبي
مالك بعصبيه/ ايي المهزله ديييي … ميين ده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق أحفاد الراوي)

اترك رد