روايات

رواية قائد الغرام الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت الخامس عشر

رواية قائد الغرام الجزء الخامس عشر

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة الخامسة عشر

كانت غرام مندمجه مع الكلب وهي تعطي ظهرها الي الباب ولم تلاحظ وجود حسام خلفها الي ان سمعت من يقول …
واضح ان ماكس اخد عليكي بسرعه
نظرت اليه غرام بخضه وهي تقف بسرعه فوجدته يستند علي باب المطبخ وهو ينظر اليها ببتسامه ويقف بدون ان يرتدي التيشرت
نظرت اليه بخجل ثم ادرت وجهها الي الجهه الاخر وهي تمسك شنتطتها وتقول بتوتر بدون ما تنظر اليه ….
ان انا عملتلك اكل ابقا كل بقا
ثم نظرت اليه بحرج واجدته مازال ينظر اليها وهو يبتسم فقالت بكسوف ووجها اصبح احمر بشده …….
طي طيب انا هامشي بقا حمدالله علي سلامتك
وجاءت لتغادر من البااب لكنه لم يفسح لها المجال فنظرت اليه وقالت بتوتر …
ممكن اعدي
ايضا لم يرد عليها فقط ينظر الي عيونها
اذداد خجل غرام اكثر ونظرت الي الارض وهي تضغط علي شنتطتها بقوه من شده خجلها
الي ان فجاه وجدت من يضع اصبعه علي ذقنها وهو يرفع وجهها اليه
فنظرت اليه غرام بخجل واذاد هذا الخجل اكثر حينما ابتسم لها وهو يقول …
انا متشكر اوي يا غرام
ابتلعت غرام ريقها وقالت بتوتر ….
ل لا ع علي ايه لو كان اي حد مكاني كان هيعمل كده
حسام ببتسامه ….
بس انا مش قصدي علي كده
نظرت اليه غرام وهي علي وشك ان تسقط مغشي عليها من الخجل وهي تقول ….
ام امال قصدك ايه
نظر لها حسام لثواني ثم فجاه وجدته يقترب منها فابتعدت هي بخضه الي الخلف فقترب هو منها اكثر وهي تبتعد الي ان انصدمت بالتربيزه خلفها فكانت سوف تقع لولا يد حسام التي انطبقت علي وسطها وهو يقربها منه
فبدون اراده منها وضعت غرام يدها علي صدره ثم نظرت اليه بكسوف شديد وخضه وهي تقول بتوتر ….
ح حسام انت بتعمل ايه
حسام وهو ينظر الي عيونها ….
انا لسه معملتش حاجه
ثم جاء ليقترب منها اكثر فدفشته غرام بسرعه وبعدته عنها فابتعد حسام وهو يغمض عيونه من الوجع
نظرت الي غرام باسف ثم اقتربت منه بسرعه وقالت باسف ….
ان انا اسفه والله ماخدتش بالي
حسام بهدو وهو يحاول ان لا يظهر وجعه …
انا كويسه مفيش حاجه
غرام بحزن …
بجد يعني انت كويس
نظر لها حسام وقال بخبث ….
لو حبه انا ممكن اكدلك
نظرت اليه غرام بخجل وقالت بسرعه …
طيب انا هامشي بقا علشان تيتا متقلقش سلام
وتركته وركدت بسرعه الي خارج البيت وحسام يضحك عليها
*************

 

 

 

 

 

عادت غرام الي المنزل وهي تنظر الي بيت مي بتنهيده ثم دخلت الي شقتها
ماجده ….
غرام متعرفيش مي فين من امبارح مشفتهاش وبخبط علي الباب محدش بيرد
غرام بضيق ….
اكيد الحيزبونه امها مضيقها
ماجده …
وايه الجديد مهي علطول مضيقها ايه اللي جد
غرام ….
والله ما اعرف حتي موبيلها مغلق مش فاهمه حاجه
قطع كلامهم رنين هاتف غرام نظرت فوجدته ابرهيم فوقفت غرام وقالت ….
طيب يا تيتا انا هدخل جوه
دخلت الي غرفتها فوجدت ثم اجبت
ابرهيم ….
ايوه يا غرام شوفتي مي
غرام بضيق ….
لا لسه مخرجتش من البيت
ابرهيم ….
طيب انا عايز منك خدمه
غرام ….
ماشي بس ايه
ابرهيم ….
هقولك
*************
خبطت غرام علي شقه مي ففتحت لها مي وهي تبدو حزينه جداا
نظرت لها غرام بحزن ثم قالت ….
مي انتي كويسه
جاءت نوال من خلفها وقالت بضيق …
هي كويسه في حاجه
نظرت لها غرام بضيق ثم قالت …
لا مفيش بس انا جايه اخد مي علشان نشتري مستلزمات المشروع
نوال بحده …
متروحي تشتريها انتي هو لازم مي يعني
نظرت مي الي غرام هي لا تريد ان تذهب الي اي مكان ….
معلش يا غرام مش دلوقتي انا تعبانه شويه
غرام بسرعه ….
مي احنا لازم نخلص المشروع الاسبوع اللي جاي وكده هنتاخر وانتي لو عايزه تسقطي برحتك لكن انا لا
اخذت مي نفسها بنتهيده وقالت ….
ماشي يا غرام خمس دقايق بس هلبس وهاجي
ثم ادرت وجهها وهي تنظر الي والداتها بقرف ودخلت الي غرفتها
ظلت نوال واقفه مكانها وهي تنظر الي غرام بضيق وغرام تنظر اليه بقرف
انتهت مي من ارتداء ملابسها وجاءو ليغادرو وجدو نوال تقولو ….
استنو انا هاجي معاكم
غرام بسرعه ….
لا طبعا
نظرت اليها نوال بشك فقالت غرام بسرعه ….
انا قصدي يعني متتعبيش نفسك احنا لسه مولنا طويل وهنلف كتير
نوال ببرود …
وايه يعني اصل انا برضو عايزه اشتري شويه حاجات
كانت غرام سوف تعترض فقالت لها مي بضيق ….
خلاص يا غرام كل واحد يعمل اللي هو عايزه
نظرت غرام الي مي وجاءت لتتحدث معها فقالت نوال ….
ايه مش هنتحرك ولا ايه
غرام بتوتر ….
ااه طبعا اتفضلو
نزلت نوال و مي ثم امسكت غرام بسرعه هاتفها وبعت رساله الي ابرهيم واغلقت الهاتفه بسرعه ونزلت خلفهم
*********

 

 

 

 

 

اغلق ابرهيم الموبيل بضيق وهي يضعه بجانبه
احمد …
ايه يابني مالك متنرفز كده ليه
ابرهيم بضيق …
مفيش حاجه منا كويس اهو
سامر …
يابني فهمني بس هي خطتك مع غرام فشلت ولا ايه
ابرهيم بغضب ….
انا هروح اشدها من ايد امها واللي يحصل يحصل
ثم وقف فامسكه احمد و سامر بسرعه
سامر …
اهدا بس هتودي نفسك في داهيه
احمد …
يابني فهمنا في ايه
***********
كانت غرام تجلس ونوال في المنتصف ومي في الجانب الاخر وهي تنظر الي الشباك
غرام في نفسها ….
جاتك نيله وانتي عامله زاي اللقمه في الزور كده اعمل ايه بس دلوقتي
ظلت تفكر قليلا الي ان اخرجت هاتفها وبعت رساله الي ابرهيم تخبره انها اعطت لي السائق عنوان مكتبه في وسط البلد وانه امامهم ربع ساعه ويصلون
في المبني
احمد ….
يعني هي دي كل الحكايه سهله
سامر ….
سهله ازاي بقا يا ابو العريف
احمد بثقه …
اتفرج وانت تعرف
سمعو صوت رساله تاتي الي ابرهيم ففتحها
احمد …
ايه مكتوب ايه
ابرهيم …
قدمهم ربع ساعه ويوصلو
احمد …
طيب ياله بينا يادوب نوصل
ابرهيم ….
استنا هنا انت هتعمل ايه
احمد ….
شوف واتعلم ياله بينا
وصلو الي هناك
فوقفت غرام وهي تنظر في كل اتجاه
مي بستغراب ….
ايه مالك واقفه كده ليه
غرام …
ها لا ولا حاجه ياله بينا
ثم جاءو ليمرو من الطريق ليدخلو الي المكتبه لكنهم سمعو صوت سياره تقف امامهم فجاه
نوال بغضب ….
انت متخلف مش شايف قداامك
نظرت مي وغرام الي الشخص الذي نزل من السياره بصدمه فهو احمد
وقف احمد امامها وقال بحده ….
جرا ايه يا حاجه مالك مانتي اللي واقفه قدامي
نظرت مي الي غرام بداهشه فوجدتها تضحك ثم فجاه وجدت سامر يخرج من السياره الاخر وهو يقول ….
اهدو بس يا جماعه مش كده
نوال بغضب الي سامر ….
وانت مال اهلك انت
ثم نظرت الي احمد وقالت بغضب ….
وانت تقولي يا حاجه دا انا هحبسك انت مش عارف انت بتكلم مين
فاجتمع الناس علي صوتها العالي
كانت مي تقف بستغراب لا تفهم اي شي الي ان وجدت من يمسك يده فنظرت خلفها بصدمه فوجدت ابرهيم يقف
مي بصدمه ….

 

 

 

 

 

ابرهيم
ابرهيم بسرعه …
هشش ياله بينا
ثم تحركو بسرعه بدون ما تلاحظ والدتها اي شي نظرت اليها غرام وهي تنط بسعاده كبيره
ثم نظر احمد الي سامر ببتسامه وتركوها وتحركو هم ايضا
نوال بغضب ….
ناس همج مش بيفهمو
ونظرت بجانبها وجدت غرام فقط من تقف فقالت بحده ….
مي فين
غرام وهي تمثل الداهشه ….
ااه صحيح هي فين دي كانت واقفه جمبي دلوقتي
نوال بغضب ….
يعني انتي مشوفتهاش
غرام …
لا مشوفتهاش استني اما ارن عليها ولا اه صحيح موبيلها بايظ هنعمل ايه دلوقتي
نظرت اليها نوال بغضب ثم تركتها وهي تبحث عنها اما غرام فكانت تضحك بسعاده شديده
**************
توقفت مي وقالت ….
ممكن افهم بقا في ايه
نظر لها ابرهيم وقال ….
كنت عايز اشوفك مكنش في حل غير كده
نظرت اليه بداهشه وقالت ….
يعني انت اللي عملت كل ده بس علشان تشوفني
نظر ابرهيم الي عيونها وقال ….
لا في حاجه تانيه
مي بستغراب …
حاجه ايه
صمت ابرهيم قليلا ثم نظر اليها وقال …..
بحبك
نظرت اليه مي بصدمه ثم تحولت هذه الصدمه الي كسوف شديد وهي تنظر الي الارض بخجل
ابتسم ابرهيم وقال …..
ايه هتفضلي ساكته كده
مي بخجل ….
المفروض اقول ايه
ابرهيم بهزار ….
يعني تقولي وانا كمان بحبك اي حاجه
نظرت اليه مي وقالت بخجل …..
طيب مانت عارف اهو
ابتسم ابرهيم وقال ….
لا انا عايز اسمعه منك يا مي
اذداد توتر مي اكثر ثم نظرت اليه قليلا وقالت بحزن ….
انا متقدملي عريس يا ابرهيم صاحبت ماما ابنها راجل اعمال وماما موافقه عليه ولو الموضوع دا متمش ممكن تعمل اي حاجه
نظر لها ابرهيم وقال بضيق ….
وانتي موافقه عليه
نظرت اليه وقالت بضيق ….
وهو انا لو موافقه كنت واقفت معاك دلوقتي وقولتلك كده
ابرهيم ….

 

 

 

 

 

خلاص سيبي الموضوع دا عليا وانا هحله
مي ….
هتحله ازاي
ثم اكملت بدموع ….
انا خايفه اوي يا ابرهيم
وضع ابرهيم يده علي خدها وقال وهو يمسح دموعها ….
وحيات غلوتك عندي ما هخلي دموعك دي تنزل تاني غير من الفرحه خاليك بس واثقه فيا
نظرت اليه مي وابتسمت بسعاده
ابرهيم بسعاده ….
ايوه كده اضحكي متشليش هم اي حاجه طول ما انا جمبك واوعدك اني هكون قد الثقه دي
نظرت اليه بخجل وقالت ….
طيب ياله بينا علشان ماما زمانها مش سيبه غرام
ابرهيم ….
ماشي ياله بينا
وتحركو بسرعه ووصلها ابرهيم الي المنزل
**************
في غرفه غرام
غرام بسعاده ….
قولي والمصحف قالك بحبك
مي بغضب ….
لسه في اتنين في العماره مسمعوش حسبي الله ونعم الوكيل فيكي واطي صوتك
غرام …
خلاص خلاص هوطي صوت المهم انتي قولتيله ايه
مي بكسوف ….
بصراحه اتكسفت ومعرفتش ارد عليه
غرام بصوت عالي ….
ليه الله يحرقك
وقفت مي وقالت ….
انا بعد كده ابقا جزمه ان حكتلك حاجه دا انتي فضيحه
غرام وهي تمسك يدها ….
ههههه خلاص خلاص اقعدي بقا اما احكيلك حسام عمل ايه
مي بخبث ….
الله الله هو بقا حسام الله يرحم الشتايم اشجيني
غرام …
الله بقا بكسف وبعدين من النهارده مش مسموحلك تقولي اسمه لان انا بس اللي هقوله اسمه
مي …..
تعالي شوفي بت ابنك يا ماجده بتعمل ايه يا خساره تربيتك فيها
غرام ….
تصدقي يا بت يا مي انا اكتشفت ان انا وانتي مينفعش نبقا اصحاب مينفعش والله علشان كده
امسكت يدها عند باب الغرفه ….
انا مش عايزه اشوف وشك تاني انسي انك تعرفيني اصلااا غوري
***********
في صباح اليوم التالي
اما المدرسه التي تعمل فيها زمزم
وصل احمد امام المدرسه هو ينظر في ساعته فهذا موعد خروجها
خرجت زمزم من المدرسه تفاجات بي احمد يقف امامها وهو يستند علي الدرجه الناريه ويلبس النظاره ظلت تنظر اليه بصدمه فهي لم تتوقع انه سوف ياتي الي هنا
لاحظ احمد ذلك ثم نظر اليها فابعدت عيونها عنه بسرعه وتحركت من امامه كانها لا تراه
ضحك احمد عليها ثم تحرك خلفها بسرعه ووقف امامها وهو ينزع نظارته
زمزم بتوتر حاولت ان تخفيه ….
ممكن توسع لو سمحت علشان امشي
قال ببتسامه ….

 

 

 

 

 

انا مش فاهمه انتي بتعمليني كده ليه
ثم نظر الي عيونها وقال وهو يغمز لها ….
برغم ان عيونك بتقول عكس تصرفاتك
اول ما قال احمد ذلك نظرت اليه بصدمه ثم ادارت وجهها وجاءت لتتحرك لكنه وقف امامها مره اخري فذهبت الي الجهه الاخر لكنه وقف ايضا امامها نظرت اليه بحده وجدته يبتسم اليها
فقالت بضيق هي ترفعت صباعها بتحذير امام وجهه وقالت بحده ….
بص يا استاذ انت انا مش زاي البنات اللي انت بتعرفهم وانا بحذرك لو جيت قصدي تاني انا..
قطع احمد كلامها وهو يبتسم ويقول ….
اممم هتعملي ايه
نظرت اليه زمزم بحده ثم ضغطت علي يدها بحده
وجاءت لترد عليه لكنها وجدت من ينادي عليها
فنظرت بسرعه خلفها وجدت والدتها تقترب منهم وهي تنظر الي احمد ثم نظرت الي زمزم وقال بستغراب ….
مين دا يا زمزم
جاءت زمزم لترد عليه لكنه مد يده بسرعه امام والدتها وقال ببتسامه …
اهلا يا فندم انا احمد زميل الانسه زمزم
سلمت عليه حنان وقالت ببتسامه ….
ااه اهلا يابني معلش بقا اصل زمزم علي طول لسانها طويل كده متاخذهاش
زمزم بضيق …
ماما انتي بتقولي ايه
ضحك احمد عليها وقال ….
ههههة لا عادي انا متعود منها علي كده كل ما تشوفني تعمل كده
حنان ….
معلش بابني والله هي تبنلك كده انما هي طيبه جدا مش هتلاقي حد من طيبتها
زمزم بحده وهي تنظر الي والدتها ….
ماما ايه اللي انتي بتقوليه دا ياله نمشي ياله
نظرت اليه حنان بحده …
بس اسكتي انتي
ثم نظرت الي احمد وقالت ….
وانت بقا مدرس برضو في المدرسه
احمد …..
يعني حاجه زاي كده
حنان ….

 

 

 

 

 

ماشي يابني ربنا معاك ويحميك ومتزعلش من زمزم
احمد وهو ينظر الي زمزم التي كانت تنظر الي الجهه الاخر بضيق فقال ببتسامه ….
والله لو علي لسانها فان اقدر عليه بس المشكله في عيندها دا
نظرت اليه زمزم بحده وقالت ….
لساني وعيندي دول مش بيطلعو غير للناس اللي تستاهلهم
حنان بحده ….
زمزم عيب اللي بتقوليه دا اعتذريله فورا
نظر لها احمد وهو يبتسم بغرور فنظرت اليه بضيق وغضب شديد
ثم قالت بضيق الي والدتها …
ماما انا مش هعتذر لحد انا ماشيه
وتركتهم وتحركت من امامهم
حنان الي احمد وقالت ….
معلش يابني والله
احمد ….
علي ايه دا انا لسه هشوف منها كتير باين عليا
ثم قال بهزار ….
بس ايه دا يا حنون لسه زاي مانتي قمر
حنان بستغراب وقالت ….
انت كنت تعرفني ولا ايه
احمد بهزار ….
شكلي اتغير شويه عن زمان انا احمد كنت جاركم في عماره القديمه زميل زمزم
حنان بسعاده كبيره ….
احمد ماهر ازيك يا حبيبي عامل ايه معلش والله ماخدتش بالي
احمد ببتسامه ….
ولا يهمك يا حنون
حنان ….
ههههههههه لسه فاكر حنون دي
احمد ….

 

 

 

 

 

طبعا ودي حاجه تتنسي اخبارك ايه واخبار زمزم ايه
حنان بتنهيده ….
زاي مانت شايفه كده يابني بس استنا هي معرفتكش ولا ايه
صمت احمد قليلا ثم قال …
عرفتني بس هي مقالتش حاجه من ساعه ما عرفتني وهي بتعملني كده
حنان بحزن …
اعذرها يابني هي بس لسه زعلانه انك سيبتها مشيت وانت عارف مكنتش تعرف حد غيرك
احمد ….
انا عارف والمره دي مش هسبها تاني المهم بقا ااني عازم نفسي علي الغداء عندكم بكره
حنا بسعاده ….
يالهوي انتي بتستاذن يابني دا بيتك في اي واقت انت عرف العنوان
احمد ببتسامه …
ااه عرفته من المدرسه خلاص بكره هتلاقوني عندكم علي الغداء ومتقوليش لي زمزم اني هاجي ماشي
حنان ….
ماسي يا حبيبي زاي مانت عايز
احمد ….
طيب انا لازم امشي علشان عندي شغل ثواني اوقفلك تاكسي تلحقي بيه المجنونه اللي مشيت دي
حنان ….
ماشي يابني

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد

error: Content is protected !!