روايات

رواية سلف و دين الفصل التاسع 9 بقلم سلطان زماني

رواية سلف و دين الفصل التاسع 9 بقلم سلطان زماني

رواية سلف و دين البارت التاسع

رواية سلف و دين الجزء التاسع

سلف و دين
سلف و دين

رواية سلف و دين الحلقة التاسعة

رحت قعدت معاهم ..مرات عمي قالتلي هي امك طالعه فيها ع ايه
ده ابن عمك يعني مش حد غريب علشان امك تقعد تبيع وتشتري فيه
ايهاب قالها مش وقته وخدني ع جنب وسألني كنتي بتتكلمي
مع ابويا في ايه وماله وشه اتقلب كده ليه
حكتله كل حاجه وقولتله اني خايفة أنه يعرف حد وانا مش
ناقصة قالي لا أنا عارف ابويا هو كان نفسه يرتاح من الشك
الي كان في دماغه
وصلني.. وبعد اسبوعين خدنا مصطفي مصحه يتعالج واخد
فلوس كتير ع العلاج وياريت نفع اول ما طلع رجع تاني
للمخدرات وبقي اقوي من الاول وبقا يضرب امي وياخد منها
فلوس وابويا كان ياخد بعضه وينزل ويسيبهم ياكلو في بعض
لحد ما اخويا بقا يسرق دهب امي ويبيعه وسلم المحل
لصاحبه وباع الحاجة الي فيه بتراب الفلوس واختي اتعرفت
علي واحد من الفيس وكنت بشوفها تتكلم بصوت واطي معه

 

 

 

ولنا تشوفني مركزه معها متتكلمش وتفضل تسمعه بس وترد
ب اه صح طيب ماشي كده مش فاهمه حاجه بس مش
مرتاحه ليها…لحد ما صحيت وشوفت سريرة متغطيه
بالبطانية افتكرتها نايمة كنت متعوده بسمع صوت ابنها الصبح
حتي لو هي نايمه
امي سالتني عليها قولتلها نايمه قالتلي ادخلي صحيها علشان
نروح المستشفي دخلت فضلت انادي عليها رجعت ولعت النور
وبشيل الغطا ملقتهاش حطه مخدات فضلت وقفه متنحة
ونديت ع امي تيجي تشوف اول ما شافت المنظر فصلت
تشتم عليها وعليا وبتضربني وبتشدني من شعري اووي
وبتقولي انتي عارفه لو مقولتيش اختك فين أنا هكلك بسناني
قولتلها والله ما اعرف فضلت تضرب ومش مصدقاني وكلمت
خلااتي يمكن رحتلهم مفيش
الدهب بتاع امي كله اتسرق واخر غويشتين وخاتم
امي كانت مخبياهم ومحدش عارف مكانهم غير اختي
خدتهم هي كمان وهربت
امي تعبت وخلااتي جابو شيخ يقراء بيقولوا اني الحسد يعمل
اكتر من كده بعدها اختي كلمتني وقالتلي انها خايفة تيجي
وانها هربت مع واحد وعدها أنه بيحبها وعايزها هي وابنها
وهيعوضها عن كل الي شافته وبعد اسبوع طردها في الشارع
قولتلها انتي فين دلوقتي وانا اجي اخدك قالتلي انها
اسكندرية قولتلها طب اركبي وتعالي اقعدي عند عمك كمال
متخفيش والله منه روحي ومتجبيش سيرة لحد وهما كده
كده محدش منهم يعرف انك سبتي البيت وهربتي ولا اكلملك

 

 

 

ايهاب يجي يخدك قالتلي هشوف واكلمك تاني ..فضلت
استني انها تكلمني مفيش
واتصلت بيها كتير ردت وقالتلي انها مش هتعرف تيجي
النهارده وسمعت صوت راجل بيكلمها وقفلت في وشي ..
.بقيت عماله اتفرج ع مصطفي الي أمه
قدامه بتموت وبوقها اتعوج ولسانها تقل اوي
وهو مش راحمها وشغل تهزيق فيها واهانه وهي تصوت
وتقوله بالعافيه اجبلك فلوس منين روح ل ابوك خد منه
وقالتله أنه معه فلوس في البنك فضل يتكلم مع ابويا
بزعيق ويكسر في أبواب الغرف ويكسر في العفش وابويا
بيبصلو وساكت وانا واقفه بيكي ..لحد ما مصطفي مسك
ابويا وقاله انت راجل بارد وانا مش هحل امك النهارده غير
لما اخد الفلوس بتاعتي
قاله لو راجل يا مصطفي خش هات سكينه وموتني وريحني
قاله هموتك بعد ما اخد منك فلوسي ومسك هدومه وعمال
يشده جامد منها محستش بنفسي غير وانا بزهقه ابعده عنه
لقيته وقع وقام ساب ابويا ومسكني بقا يلطش فيا زقيته
تاني لقيته وقع ع الأرض مع اني مزقتوش جامد قام
وقربلي لقيته مفهوش صحة اصلا من اقل زقه ببعده وبيقع
مسكته فضلت اضربه وهو يضربني لحد ما طلعته برا الشقة

 

 

 

وقفلت الباب قعد يشتم ب اقذر الالفاظ ويشتم امي وابويا
عايز احط ايدي ع ودن ابويا علشان ميسمعش الشتيمة دي
ويبطل يبكي بالحرقة دي قلبي وجعني عليه اوي
رحت جبت ل ابويا مايه يشرب والجيران اخدو مصطفي
وطلبو الحكومة ليه علشان البهدلة الي عاملها
واتصلت ب ايهاب جيه وخدنا ابويا ورحنا المستشفي
نشوف ماله ايهاب كلم أبوه قاله

يتبع..

اترك رد