روايات

رواية القاسي والجميلة الفصل الثالث 3 بقلم سهيلة عصام

رواية القاسي والجميلة الفصل الثالث 3 بقلم سهيلة عصام

رواية القاسي والجميلة البارت الثالث

رواية القاسي والجميلة الجزء الثالث

القاسي والجميلة

رواية القاسي والجميلة الحلقة الثالثة

كانت خديجه خارجه من الجامعه هوب عربيه خبطتها
الشخص بقلق: انسه انت بخير
خديجه ببعض الألم:الحمد لله كويسه
الشخص:طب أوديك المستشفي
خديجه بضيق:ما قلنا خلاص
الشخص بعدما دقق النظر لخديجة :اه ده خوخه انا معرفتكش
خديجه بعد ما وجهت نظرها للشخص الذي أمامها :اي ده نغم هوا انتي فعلا نغم مش
كنت في أسكندريه
(طبعا الكل فاكر انو أدم هوا الي خبتها 😂 مسيطره 😂🤦🏻‍♂️)
نغم :ياستي انا عزلت من أسكندريه ما إنتي عارفه ماليش حد هناك وجيت أستقر في القاهره
خديجه بفرح:اه ده بعني شلتنا هتتجمع تاني انا ليا كتير مكلمتهمش
نغم:اه صحيح منار و ألاء و مريم عاملين اه
خديجه ببعض الحزن:ولله يا نغم من ساعه ثانوي وانا معرفش حاجه عنهم بس منار كويسه وإن شاء الله تتجمع الشله تاني.
خديجه بمرح:بس متهربيش انتي لازم تطلقيني يا خاينه 😂🤦🏻‍♂️
نغم بضحك:انت لسه زي ما انت مجنونه يلا سلميلي علي الي عندك
خديجه:ماتيجي تتغدي معنا النهارده يا جرس
نغم بضيق:اولا يا خوخه اسمي نغم ثانيا جايه من سفر وهموت وانام
خديجه:ماشي يا حبيبتي
سلمت نغم علي خديجه وكل واحده راحت
بيتها أستوب ……🌹
نغم فتاه محجبه اطول من خديجه ذات عيون بنيه وشفاه مكتزه

 

 

 

يلا نكمل ….🌹
خديجه وهي بتفتح بابا الشقه وبتصرخ بصوت عالي :يا خلق ياهو القمر جه
ميرفت بغضب:انت يابت يا عررره الجيران بيشتكوا من صوتك
خديجه بمرح:لا مش هبطل وفضلت تغني بصوت عالي😅🤦
ميرفت بغضب:بقا كده
وفي ثانيه سلاح الام المصريه الشبشب كان في وش خديجه
خديجه بصدمه ومرح :اي ده انا فقدت الذاكره اههه ذاكرتي بتوجعني هاتولي مسكن 😂🤦🏻‍♂️
ميرفت بغضب:يارب إهديها قومي يا ختي غيري هدومك وصلي هه صلي
خديجه بضيق :يعني انا مبصليش
ميرفت بغضب:لا دا انتي بتنسي تقلعي هدومك وبتنامي بها
خديجه بمسايسه:خلاص يا ست الكل أمال فين الواد سولي و زقرده
وفجأه من حيث لاتحتسب تلاقي خديجه متعلقه من قفها 😂
سليمان بغضب مصطنع :بقا انا ترشي عليا مايه انا يا حيوانه
خديجه بدرامه:خلاص بقي يا حبيبي يا ابو عيالي يا اجمل سولي في الدنيا تعال هات بوسه
سليمان بجري وضحك :لا ياستي بوسه لا
خديجه بتجري وراه :لازم اخد بوسه من الغمازتين دول🙄
ميرفت بغضب:انتي يا شحط انت وهي يلا عشان تاكلوا لحد ما أصحي سهيله
************************
في شركات الدمنهوري
يدخل أدم بغرور لا يليق إلا به وصوت همسات الموظفات بالاعجاب تصل لمسامعه وهذا ما يرضي كبريائه
دلف إلي مكتبه :وبعدها أستأذن سليم بالدخول
سليم بمرح:حبيب هارتي الوسيم مش هتيجي تتقدملي نظر له أدم نظره ارعبته
سليم بجديه:عايزين مهندسين جداد يا باشا ولازم الانترفيو تبقي حاضره
أدم وهوا ينظر للورق :ابقي احضر انتي مكاني
سليم بضيق:بس يا…..
ادم بمقاطعه:برا
نظر له ثواني ثم خرج……. ماهي إلا لحظات وطلب ادم من السكرتيرة أحضار أوراق صفقه الوفد الألماني
السكرتيرة(جنه):أتفضل مستر أدم

 

 

أدم:في اي أجتماعات تاني النهارده
جنه بجديه:لا يافندم
أدم :تمام أتفضلي
بعد نص ساعة جاء لادم تليفون
أدم بغضب:هوا انا مش هخلص منك يا زفت انت
سليم :كنت متصل عشان اعرف هنعمل إعلان للمهندسين أمتي
أدم:بعد أسبوع
وقفل الخط في وشه
سليم بمرح:متعود منك علي كل حاجه يا ابن الدمنهوري
انتهي اليوم ليذهب أدم إلي قصره ليجد
ألفت:أدم عايزاك في موضوع
أدم ببرود :خير يا ألفت هانم ألفت:انت
هتتجوز نور بنت صحبتي هياتم أدم بغضب………..
************************
في الإسكندرية
تشرق الشمس معلنه صباح جديد لتداعب أشعه الشمس عينيها لتنهض ولا يوجد في
عينيها اي ذره للحياه لتتذكر ما حدث من أسبوع وتبكي
Flash back
كانت امل جالسه في غرفتها وتغلقها بالمفتاح خوفا من زوج أمها مرزوق حيث
انه يتجاوز حدوده معها وينظر لها نظرات تدب الرعب في قلبها ذهبت امل الي النوم
لتحس بحركه علي جسدها لتفتح عينيها لتتفاجئ بمرزوق يحاول الاعتداء عليها
لتدفعه بعيدا عنه وتخرج وتذهب إلي جارتها لتبيت عندها

 

 

 

أصبحت أنسانه بلا هدف تخاف ان تنام حتي لا يأتي هذا الحقير ليعتدي عليها
Back
امل ودموعها علي خدها انتي فين يا نغم سيبتني ومشييتي
أستوب ….🌹
امل فتاه بيضاء جميله جدا عيونها سوداء شعرها الذي يتجاوز خصرها ولكنها تغطيه بي الحجاب
يلا نكمل…….🌹
فاقت امل علي صوت الباب ينفتح ويدخل مرزوق وبعينيه نظرات شرر امل :……..

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية القاسي والجميلة )

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!