روايات

رواية عذاب الحب الفصل الخامس 5 بقلم شيماء أشرف

رواية عذاب الحب الفصل الخامس 5 بقلم شيماء أشرف

رواية عذاب الحب البارت الخامس

رواية عذاب الحب الجزء الخامس

عذاب الحب
عذاب الحب

رواية عذاب الحب الحلقة الخامسة

فى منزل حياة:.
دخلت سمر غرفة حياة لتطمئن عليها فوجدتها تستعد للذهاب للعمل
سمر/ بتعملى اية يا حياة
زينب /تعالى يا ماما الحقى عاوزة تروح الشغل وهى تعبانة كدة
سمر /انتى اتجننتى انتى لسة خارجة من المستشفى
اقتربت حياة من والدتها ومسكت كف يدها لتقول:.
_يا ماما انا بقيت كويسة وبعدين انا لسة متعينة امبارح مبنفعش اغيب النهاردة لزم ازبتلهم انى مش عشان متعينة بوسطة ابقى مستهترة صح مش حضرتك علمتينى اكون قد المسؤولية
سمر بابتسامة/غلبتينى بس متتاخريش زى امبارح فاهمة
زينب/ابسطى يا حياة اختى افراج
حياة /اختو حسن سلوك
زينب وسمر/ههههههههه
حياة/فى حاجه مش فهماها انتو عرفتو ازاى انى كنت فى المستشفى
سمر/لما رنيت عليكى ومردتيش عليا قلقت ولما الوقت اتاخر قلقت اكتر فزينب كلمت عز بية وقلتو وقالها انو هيتصرف ولما مرنش جيت الشركة
Flashback:.
وصلت سمر وزينب الى مقر الشركة عز الدين
نزلت سمر وزينب من التاكسى وتوجها مسرعين الى داخل الشركة ولكن اوقفهم موظف الامن
موظف الامن وهو يعترض طريقهم/على فين يا ست
سمر/داخلة اشوف بنتى حياة
موظف الامن/حياة مين يا ست مفيش حد جوا
زينب/حياة فؤاد المصرى مساعدة المدير الجديدة احنا لسة مكلمنها وقالت انا هنا
موظف الامن/تكتش هى اللى مالك باشا وعمر بية لسة خارجين معاها دلوقتى
سمر/شكلها اية البنت اللى خرجوا معاها
وصف موظف الامن لهم شكل الفتاة التى كانت مع مالك وعمر فعرفت سمر انها حياة
سمر بعصبية/اخدوها على فين انطق

 

 

موظف الامن/اصل من شوية مالك بية وعمر بية خرجوا ومالك بية كان شايل واحدة كان مغمى عليها فسمعتوا بيقول لعمر بية يالا على المستشفى
سمر/مستشفى اية
موظف الامن/اكيد وداها المستشفى اللى بعدنا بشارعين دى عشان اقرب مستشفى ليهم
ذهب سمر وزينب الى تلك المستشفى ربما يجدون حياة بها
………………………………………….
عودة الى الوقت الحالى:.
حياة/انا اسفة يا ماما انى سببتلك كل القلق دة
سمر بابتسامة/ولا يهمك المهم انك قمتى بسلامة
حياة/طيب يا ماما انا لزم امشى بقى سلام
سمر/مع السلامه يا حبيبتي خدى بالك من نفسك
نزلت من حياة من منزلها وتوجهت الى مقر عملها ووصلت بعد قليل من الوقت دخلت حياة الى مكتبها بالارشيف
حياة/السلام عليكم يا استاذ ابراهيم
ابراهيم/وعليكم السلام يا بنتى خلصتى الشغل اللى البشمهندس طلبو منك
حياة بثقة/اكيد خلصتو
ابراهيم/طاب كويس الحقى وديهولو قبل ما هو يطلبة
حياة/ما انا رايحة دلوقتى
………………………………………….
فى مكتب مالك:.
عز/ عملت اية مع الوفد
مالك/خلت اسلام يحجزلهم فى الفندق فى شرم الشيخ
عز/وانت هتسافر امتى
مالك/بكرة ان شاءالله لية
عز/عشان تاخد حياة معاك
مالك باستغراب/اخدها معايا لية
عز/عشان تساعدك مش هى المساعدة بتاعتك
مالك/بس يا بابا…..
عز/مبسش وبعدين انا واثق انها هتفيدك جامد
مالك/حاضر يا بابا اللى تشوفة
دخلت السكرتيرة مكتب مالك بعد ان طرقت الباب
شاهى/مالك بية الانسة حياة برة
مالك/خليها تدخل
شاهى/حاضر يا فندم
خارج المكتب:.
شاهى وهى تشير لحياة بالدخول/اتفضلى ادخلى
حياة لنفسها/استر يارب والمتكبر دة ميقطعش الورق تانى
دخلت حياة المكتب:.

 

 

حياة بابتسامة/صباح الخير يا بشمهندس عز
عز /صباح النور يا بنتى عاملة اية النهاردة
حياة/الحمدلله احسن
مالك بحدة/اية اللى اخرك يا انسة
حياة/واللهى انا كنت فى المستشفى مكتش بتفسح ثانيا انا خلصت الشغل اللى حضرتك طلبتو منى
مالك /اتكلمى عدل احسلك
لم ترد حياة فمدت يدها واعطتة الملف
اخذ مالك الملف ونظر على المدون بة فاعجب كثيرا بالطريقة التى نفذتة بها ولكنة لم يظهر ذلك
مالك/مش بطال
لم تستغرب حياة من طريقة مالك فهى كانت تتوقع منة ذلك الرد
عز/حياة جهزى نفسك عشان هتسافرى مع مالك شرم الشيخ
حياة بصدمة/انا هسافر بس يا بشمهندس ماما مستحيل توافق
عز/متقلقيش انا هقنعها
خرج عز من المكتب وترك حياة ومالك بمفردهم
مالك لحياة/طبعا انتى فرحانة عشان هتيجى معايا شرم الشيخ واشوفى حاجات عمرك ما شوفتيها
حياة/ومين قلك انى حابة اجى معاك بالعكس انا هكون فى قمة السعادة لو مروحتش معاك وبعدين انا روحت شرم الشيخ قبل كدة اكتر من مرة وهى مملة جدا على فكرة عن اذن حضرتك
مالك بعصبية ونبرة عالية/استنى عندك
تقدم مالك من حياة حتى اصبح على بعد خطوة واحدة منها ومسكها بقوة من ذراعها وقال:.
_انتى ازاى تكلمينى بالاسلوب دة فاكرة نفسك مين
كانت حياة تتالم من مسكة مالك فهو كان يضغط على ذراعها بقوة
حباة/انا حياة فؤاد المصرى مساعدة المدير عرفت انا مين
شعر مالك بحياة وهى ترتجف فابعد يدة عنها
مالك/طيب يا حياة فؤاد المصرى انتى هتيجى معايا شرم الشيخ واوعدك اننا لما نرجع هتكون ورقة استقالتك اول حاجة اشوفها على مكتبى
حياة/هنشوف عن اذنك
خرجت حياة من مكتب مالك
مالك لنفسة/واللهى لدمر غرورك دة

 

 

بعد انتهاء يوم عمل شاق استعدت حياة للذهاب الى منزلها كانت حياة تقف امام الشركة فى انتظار سيارة اجرة ولكن راها عز من شباك سيارتة الفارهة
عز/اقف يا جمال على حنب
اوقف جمال السيارة امام حياة
عز لحياة/واقفة كدة لية يا حياة
حياة /مستنية تاكسى
عز/طاب تعالى اركبى انا هوصلك
حياة/لا ملوش لزوم
عز باصرار/بقولك اركبى
ركبت حياة السيارة بجوار عز وانطلقت السيارة
حياة/هو انا لزم اروح شرم الشيخ
عز/ايوة مش انتى المساعدة بتاعت مالك والمساعدة بتكون مع مديرها على طول وبعدين انتى مهندسة شاطرة
حياة/بس ماما مش هتوافق
عز/انا هاجى معاكى البيت اكلمها وهى هتوافق.
حياة/بجد انا مش عارفه اقول لحضرتك اية
عز/متقوليش حاجة المرحوم ابوكى كان اكتر من اخويا وياما خدمنى وانتى زى بنتى بالظبط
وصلت السيارة امام البناية التى تسكن بها حياة ونزلت حياة وعز من السيارة ودخلا البناية
رنت حياة جرس الباب ففتحت سمر وهى مندهشة من وجود عز امامها
سمر/عز بية اتفضل ادخل
عز/ازيك يا مدام سمر
سمر/الحمدلله تشرب اية
عز/ولا حاجة متشكر
سمر/لا ميصحش
عز/انا مش جاى اضايف انا جاى اطلب منك طلب وامشى على طول
سمر/خير

 

 

عز/حياة ومالك ابنى هيسافرو شرم الشيخ فى شغل يومين كدة وكنت اتمنى حضرتك توافقى
سمر وهى تعقد ما بين حاجبيها/تسافر بس هى مينفعش تسافر لوحدها
عز/ومين قال انها هتسافر لوحدها دى معاها مالك والوفد وبعدين دى مسافرة فى شغل وابنى مالك بيعتبرها زى اختو وهيخاف عليها جدا
سمر /خلاص يا عز بية اللى تشوفة حضرتك
عز وهو يستقيم فى وقفتة/بكرة الصبح الساعة عشرة تكونى قدام باب الشركة وهتتحركى من هنالك
حياة/حاضر
………………………………………………….
فى النادى:.
كان مالك وعمر يتدربان على الملاكمة كان مالك يضرب بعنف بالغ
عمر لمالك/اية يا مالك العنف دة ما بالراحة
مالك بحدة/العب وانت ساكت
عمر/فى اية يا مالك
مالك وهو يركل كيس الملاكمة/البت اللى اسمها حياة دى شايفة نفسها عليا وبترد عليا كلمة بكلمة
عمر/لية اية اللى حصل
مالك /بتكلمنى بغرور وببقى عاوزة ارد عليها واجرحها واخد حقى بس اول ما ببص فى عينيها معرفش اية اللى بيحصلى
عمر/الله اكبر العقدة اتفكت ومالك باشا حب
مالك بنرفزة/انت اتهبلت فى مخك حب واية وزفت اية الكلام دة مستحيل فاهم
عمر/مالك حياة دى باين عليها بنت كويسة جدا وبكرة الايام تثبتلك دة
مالك/بيتهيقلك اما خلتها تلف حولاين نفسها مبقاش انا مالك عز الدين
……………………………………………………..

 

 

فى اليوم التالى:.
ذهبت مديحة وشهد وعز لاستقبال جانا بنت عم مالك من المطار
مديحة وهى ننظر فى ساعة يدها/ هى اتاخرت كدة لية
عز/متاخرتش ولا حاجة بطلى القلق اللى انتى فى دة اللى يشوف كدة يقول انها بنت اخوكى انتى
مديحة/ماانت عارف انا بحب جانا قد اية دة انا مربيها على ايديا
شهد وهى تشير بيدها لجانا/ماما جانا جات هناك اهى
جرت جانا تجاة مديحة لتحتصنها هى وعز وشهد
جانا بابتسامة/انطى مديحة ازيك وحشتينى اوى
مديحة /انتى كمان يا حبيبتى وحشانى اوى
جانا وهى تحتضن شهد/ازيك يا شهد
شهد بابتسامة/بخير الحمدلله
عز مازحا/امشى انا ولا اية
جانا/انكل عز حضرتك وحشتنى اوى اوى
عز وهو يحتضن جانا/انتى كمان يالا بينا بقى على البيت
ذهب الجميع وركبا سيارة عز الدين وبعد قليل من الوقت وصلوا الى فيلا عز الدين
مديحة بابتسامة/ حمدلله على السلامة يا جوجو البيت نور بيكى يا حبيبتى
جانا /ثانكس يا انطى هو مالك فين انا مشفتوش خالص انا قلت انو مستنينى هنا عشان كدة مجاش المطار
مديحة/ اصلى مقلتلوش انك جيا قولت اعملها مفاجأة
جانا/هو فين دلوقتى
عز/ممكن يكون فى الشركة لية
جانا/عشان ارحلو يا انكل اصلو وحشنى اوى
مديحة وهى ممسكة بهاتفها/انا هكلمو اتاكد انو فى الشركة الو مالك حبيبى انت فين
مالك/هكون فين ياعنى يا ماما فى الشغل فى حاجة ولا اية
مديحة/ابدا بس فى حد عاوز يشوفك
مالك/دة مين ان شاءالله
مديحة/لما يجى هتعرف سلام يا حبيبي
جانا/فى الشركة يا انطى صح
مديحة/ايوة
جانا/اوك انا رايحلوا دلوقتى
مديحة/اوك روحى بقى مع عز هو كدة كدة رايح الشركة
جانا/اوك
………………………………………………….

 

 

فى شركة عزالدين:.
عمر/خير فى اية
مالك/امى بنقول ان فى حد عاوز يشوفنى
عمر بغمزة/هنيالو
مالك /بطل عينك المدورة دى بترشق
عمر/ماشى يا عم
امسك مالك بسماعة الهاتف
مالك بجدية/شاهى اطلبى الانسة حياة خليها تجيلى
شاهى/حاضر يا فندم
عمر/عاوزها لية
مالك/عشان تيجى تشتغل على التصاميم دى هى مش المساعدة بتاعتى
عمر/اخيرا اعترفت انها المساعدة بتاعتك
مالك/ادينى هجربها وهنشوف يا طفشتها يا فضلت واذبتت انها بتاعت شغل
……………………………………………..
فى الارشيف:.
رنت شاهى على التليفون الموجود بالارشيف وطلبت حضور حياة بمكتب مالك
ابراهيم/حياة البشمهندس مالك عاوزك
حياة/حاضر ربنا يستر
فى نفس اللحظة وصلت جانا الى مقر الشركة ونزلت مسرعة من سيارة عز ودخلت الى الشركة حتى انها لم تتحدث الى عمها وتركتة
كانت حياة تقف امام الاصانصير فجاءت جانا ووقفت بجانبها
جانا /انتى بتشتغلى هنا
حياة/ايوة
جانا/هو مكتب مالك فبن
حياة/المتكبر
جانا باستغراب/مين
حياة/مكتب البشمهندس مالك الدور العاشر
جانا/ميرسى اوى
وصل الاصانصير وركبت بة جانا وحياة
وبعد ثوانى وصل الاصانصير الى الطابق العاشر
ذهبت حياة وتركت جانا تبحث عن مكتب مالك دخلت حياة مكتب مالك
حياة لشاهى/البشمهندس طلبنى
شاهى/ايوة اتفضلى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عذاب الحب)

اترك رد

error: Content is protected !!