روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل السادس 6 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل السادس 6 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت السادس

رواية 30 يوم حياة الجزء السادس

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة السادسة

فطروا الناس وابتدوا يخرجوا من مائده الرحمن ولموا شباب الحته الاطباق ونضفوا المكان وطلعوا علي طول علي بيوتهم عشان يفطروا
زين…يلا ياض يا يوسف بسرعه
يوسف…لا انا داخل انا بقي لروحيه عشان ناكل زمانها مستنياني
زين…اخلص ياروح امك روحيه عندنا وزمانها مطلعه
عين مديحه.
يوسف…يانهار اسود طب يلا بسرعه قبل ما تاكلها
طلع زين ويوسف
فتح زين الباب.
مديحه… يلا يا زين الاكل هيبرد
زين…يوسف معايا يامديحه
مديحه دخله يا حبيبي عارفين
زين…تعالي يايوسف
يوسف…سلام عليكم كل سنه وانتوا طيبين كل سنه وانتي طيبه خالتي
مديحه…وانت طيب يا حبيبي زي انهرده يارب تكون متجوز انت و البت مريم
يوسف….يارب يا خالتي يسمع من بوئك ربنا
روحيه…مستعجل يا اخويا اوي عالجواز😏
يوسف…ياروحيه هو انا كنت جوز امك ما تهدي حده
مديحه…وميستعجلش ليه يا ست روحيه شاب طول بعرض وزي القمر ومش ناقصه حاجه غير دعاكي
يوسف…قوليلها والنبي ياخالتي
زين…مالك ياروحيه ماتخفي عالواد شويه
روحيه…دافعوله اوي يا اخويا والنبي لولا عيونك دي كنت قلبت عليك زي صاحبك🤔
منه…ما تيلا بقي الاكل جاهز
روحيه…مسروعه علي ايه يابت مش شيفاني بتكلم
منه…هو انا قولت حاجه ياروحيه😂
زين….جبانه بتعرف تسكتك في ثانيه زين يلا قوموا
يوسف…الله عالريحه ايه الاكل الحلو ده كله
مديحه…عملاه انا والبنات مع بعض
يوسف…تسلم ايدكم يارب انا هاكل مش هستني حد
زين…اللي يشوف كده يقول صايم😏 انت ملكش غير الواد عامر
يوسف…😂😂 طب والله ما كلت ولا شربت حاجه ياض احنا بنصوم معاكو ونفطر معاكم
مديحه…ربنا ما يفرق بينا ابدا يا حبيبي
يوسف…يارب ياخالتي عامله ايه يابشمهندسه
وعد…بابتسامه الحمد لله يا يوسف بخير
مديحه كلي ياروحيه عشان السكر انتي مكلتيش حاجه من الصبح
روحيه…يعني هو انتي كنتي اكلتيني😏😏
مديحه…شوف الوليه بتبصلي ازاي طب الحق عليا اني خايفه عليكي وبعدين ما انتي اللي مرضتيش تاكلي
روحيه….هتروحي من ربنا فين عالكدب ده😒
مديحه…انا كدابه الله يسامحك ياروحيه
يوسف…اما اسكتي بقي فضحتينا🙈
زين….تسلم ايديكم الاكل جميل
منه…طبعا مش حطيت ايدي فيه
زين….هتقوليلي…وبص ليوسف..🤨🤨ياض براحه هو في حد بيجري وراك
يوسف…شايفه ياخالتي باصصلي فالاكل ازاي
زين…هو انت عاتق
روحيه…هو كده زي البغل وياريته بيبان عليه
شرق يوسف وفضل يكح

 

 

 

مديحه…هاتي مايه بسرعه يامنه الله اكبر بصتولو فالاكل
زين…وده بيحوق في حاجه
مديحه…ياواد قول ماشاء الله
يوسف…منك لله روحي كانت هتطلع ناوليني ياخالتي صباع محشي
زين…مش بقولك مبيحوقش فيه 😂
ضحكوا كلهم وكملوا اكل وطبعا الاعده مع روحيه مش بتخلي من الضحك
……..
سهير….ايه رأيكم فالاكل يابنات
شمس…تسلم ايدك يا سوسو
بوسي….تحفه ياسوسو كفايه ريحته
توته….قال يعني عملتي لوحدك مانا مدعوكه معاكي من الصبح فالمطبخ
سهير…شوفي البت الصفرا مش تقول كلمه حلوه
توته…زغزغتها بهزر معاكي يا سوسو هو في اكل زي اكلك طب ده انتي عليكي طشت ملوخيه بتجيب اخر الشارع
سهير…ايوه يا اختي كلي بعقلي حلاوه المهم هتفتحوا المحل امته
بوسي…هنعدي اول اسبوع ده نرتاح عشان الاسبوعين الاخرنين بتوع رمضان دول هتبقي مدعكه
توته….اه والله ربنا يستر علي اد ما يعتبر رزقنا فالاعياد بس بيبقي تعب
سهير….ربنا يقويكم
توته…ماتنزلي معانا يا شمس وخليكي جدعه
شمي…لا يااختي انا ماليش في شغل الكوافير
توته…وماله يابت شغل الكوافير ماهو اللي فاتح بيتنا
شمس….مقصدش والله ياتوته بس انا مش شاطره زيك انتي وبوسي وامي انا معرفش اعمل اي حاجه يادوب اعمل استشوار واكوي الشعر وخلاص
توته….يابت وهو ده شويه عالاقل تعملي للعيال الصغيره اللي بتيجي تموي شعرها فالعيد وأيدك تبقي بأيدنا
شمس….بابتسامه ماشي يا ستي موافقه وهنزل اساعدكم بس اقول لعادل الاول
بوسي…ليه يا اختي ان شاء الله هو كان لسه جه اتقدملك ولا حتي لبسك دبله ولا حتي اتكلم عليكي قال تستأذن قال
شمس….عادل مكلم امك يا اختي وقريب يخلص قسط الشقه وهيجي يطلبني هو مش عايز يجي غير لما يكون في حاجه كبيره ماشاله من عليه زي الشقه
سهير….لبوسي وانتي مالك يا بت يا صفرا هي بتتكلم صح ولا تحترمه وعادل محترم وابن حلال وجدع مش هيفول لا بس كمان لازم تعرفه وهو في حكم اللي متقدم كفايه انه جه قاللي الكلمتين دول كبر في نظري
بوسي…طيب يا اختي اعدي حاميلها كده
توته…اللي يشوف كده يقول مبتستأذنش من صالح
بوسي….اه عادي هو لسه بقي خطيبي
توته…. والنبي ده كان علقك علي باب المحل
بوسي…يعلق مين هو يقدر ده بيموت فيا
سهير…بت يا بوسي انتي مش عجباني اركزي كده شويه صالح جاي يتقدملك بعد بكره ويقرأو فتحتك والشبكه هتبقي عالعيد
ست نعمه…قالتلي
بوسي….نعم وده حصل امته
سهير…الصبح وانا فالسوق قابلت نعمه بتتسوق هي كمان ووقفنا رغينا شويه
بوسي…ده نهاره مش فايت ازاي ميقوليش كده طب انا مش موافقه
سهير…ماتتهدي يابت الوليه بتقولي فتحوا الموضوع بليل عالسحور وهو طول اليوم طالع عينه ما بين الشغل ومائده الرحمن اكيد ما فضيش
بوسي…ياسلام مفضيش خمس دقايق يعرفني
توته…انتي يابت عايزه ايه هو الواد لحق وبعدين المفروض تطيري من الفرحه مش تقلبيها نكد والنبي انا لو مكانك وادهم مقاليش ولا كان همني غير اني هبقي اخيرا ليه وخلاص
بوسي…ده انتي يا اختي مش انا عشان انتي واقعه لشوشتك مع سي ادهم
توته…وانتي مش واقعه مع سي صالح
سهير…انتي يابت مش مريحاني انتي بتحبي الواد ولا لا قلبي حاسس انك شيفالك شوفه
بوسي…يا اختي يا لما انتي كمان شوفت ايه بس هو احنا بنخرج من الحاره عشان نشوف حد
سهير…انا عايزه اعرف الحاره مضيقاكي في ايه يامعدوله خطاها علي دماغك وزعئه ليه
بوسي…يا اما نفسي اشوف الدنيا وبصراحه بقي نفسي اتجوز بره
سهير…يبقي ارفضي صالح من الوقت ياروح امك عشان صالح ابوه عنده بيت ملك وسايب لكل ولد دور كامل الشقه كبيره يعني عمر ما صالا ولا الواد لاحه ما هيسيبوا البيت الملك ويخرجوا ياخدو ايجار

 

 

 

بوسي…اهو اما مش عايزه الشقه الكبيره دي عايزه ياستي حتي اوضتين صغيرين بس بعيد عن الحاره
توته…يخربيت ام الحاره اللي عملتلك تربنه في نافوخك
سهير…سيبك منها دي بت براويه ومسيرها تقع علي جدور رقبتها طول ماهي بتتبطر عالنعمه اللي في ايدها
بوسي…بزهق انا شبعت وقامت دخلت اوضتها تكلم صالح
شمس…البت دي مش مريحاني يا امي خايفه تكسفنا مع الناس وصالح بيحبها
سهير…مانا عارفه ومش مريحاني انا كمان خايفه تكون عينها علي حد ومطمعها
توته…حد ايه بس يا اما علي رايها هنشوفه فين هي بس اللي عندها شويه احلام وطموح مسخننها شويه
سهير….ياخوفي مالاحلام دي
………
في شقه حاج سعيد
كيمو….الله الله عالاكل يا بطوط وريحته اللي جننتني
فاطمه بحب….بالف هنا يا حبيبي يلا كلوا كل ياحاج كل ياعادل
عادل…تسلم ايدك يا بطتي
سعيد…تسلم ايدك يا فاطمه اعدي كلي يلا انتي واقفه طول اليوم فالمطبخ في عز النار وانتي صايمه
منار….وانا روحت فين يا سي بابا والله كنت بساعدها
فاطمه وهي بتاكل اه والله الصراحه ساعدتني البت منار بتفكرني بيا وانا صغيره نشيطه كده وبتحب تخلص اللي وراها بسرعه الاكل ما خدش في ايدنا ساعه زمن
كيمو….مانتي لحد الوقت نشيطه يا بطوط
فاطمه….لا كان زمان كبرت بقي يا كيمو وعجزت
كيمو….عجزتي ايه بس يا بطوط انتي بتغزي العين عنك ولا ايه انتي لسه شباب ولا ايه يا حاج
سعيد….طبعا انتي الخير والبركه
كيمو….يعني اقولها شباب تقولها بركه ياحاج😒
سعيد…بضحك يا ابن الكلب عايز توقعنا في بعض ولا ايه مقصدش طبعا لسه شباب
كيمو…ربنا يديكوا الصحه والعافيه يارب
عادل….الحمد لله كنت جعان اوي
فاطمه…يا ابني انت لحقت ما تاكل زي الناس
عادل…مش قادر والله ياست الحبايب شربت مايه كتير واحنا تحت فالمائده وعصير
فاطمه…طب وده ينفع مليت بطنك عالفاضي
عادل…الحمد لله شبعت وبعدين لو جعت هاكل هو الاكل هيروح فين يعني
منار بضحك….كيمو هيخلصوا😂😂😂
فاطمه…يابت قولي ماشاء الله
كيمو….انا لو منك اعد اكمل اكل اهي قالتلك اللي هيحصل😂😂
منار…كيمو هو انت هتنزل المحل انهرده
كيمو…اه طبعا ده اول يوم
منار…ماتخليك معانا والنبي انهرده اول يوم عشان نتابع كمان المسلسلات مع بعض وبعدين عملالك كنافه وقطايف وبسبوسه
كيمو….🙄🙄وبسبوسه
سعيد…انت بتفكر انزل علي شغلك ياولا بلاش طفاسه الاكل هيروح فين لما تطلع ابقي كل
كيمو…ايوه عندك حق ياحج البت دي عايزه تخسرني
منار…انا بردو طب انا غلطانه
كيمو…بصوت واطي شويه وهطلعلك وانتي بقي شوفيلنا كده مسلسل حلو نتابعه
منار بنفس الصوت مسلسل واحد ده المسلسلات شكلها يجنن السنادي ده في مسلسل اسمه دار الايتام🙏 عليه دعايه جامده جدا لو شفت إعلانه هيعجبك اوي شكله هو اللي هيبقي التوب
كيمو….دار الايتام😒😒 يابت بقولك عايز حاجه نتسلي فيها تقوليلي دار الايتام هي ناقصه نكد
منار…اسمع مني بس انا واثقه انه هيعجبك
كيمو…خلاص دار الايتام دار الايتام
فاطمه…انتوا بتتودودوا علي ايه كده يا بت انتي وهو
كيمو…ولا حاجه يا بطوط انا شبعت الحمد لله
فاطمه…شبعت ده ايه ده الاكل زي ماهو
كريم…متقلقيش ساعه زمن اهضم واطلع انسفهولك
فاطمه…بالف هنا ياحبيبي
قام حاج سعيد يغسل ايده فضل كريم باصص عليه لحد ما دخل الحمام قرب من امه
وحط ايده في جيبه
كريم…امسكي يا بطوط

 

 

 

فاطمه…ايه ده يا ابني مستوره لسه اللي معايا مخلصش انت لسه مديني قبل رمضان وعادل ادني ومعاش ابوك لسه معايا
كريم…امسكي بس قبل ما الحاج يجي يا بطوط دي حاجه بسيطه رمضان مصاريفه كتير وامبارح بس ربك كرمني يا بطوط وده اول يوم ادعيلي بس يكمل الشهر علي كده وانا اظبطكم
فاطمه…يا ابني عيزاك تشيل حاجه لنفسك نفسي افرح بيك يا كريم انت اول فرحتي يا ابني
كريم…يا امي جواز ايه انتوا زهقتوا مني ولا ايه اديني اعد معاكم اهو وبعدين مستوره ياستي
فاطمه..طيب اقسمهم بينا حتي
كريم…والله معايا ربك كرمني انا بقي مش هكرمكم يلا بقي شيليهم قبل ما الحاج يجي
فاطمه… حاضر يا ابني
كريم…يلا سلام عليكم
خرج حاج سعيد من الحمام بعد ما سمع حوارهم ابتسم ودعا لكريم
فاطمه…روح ربنا يباركلك يا ابني ويفرح قلبي بيك ويخليك ليا وميحرمنيش من حنيتك عليا انا وابوك واخواتك
…………
عدت الايام عالحاره بدون اي جديد صالح اتقدم لبوسي واتفقوا عالخطوبه تالت يوم العيد وصلاح اتقدم لشهد والخطوبه نفس اليوم..
زين…رجع عمر مدرسته ونزله الورشه معاه وطول ماهو مش محتاجه كان بيخليه يذاكر فالورشه عمله مكتب صغير عشان يذاكر ادام عينه وكل يوم يخلص زين الشغل علي الساعه 11 ويروح الصاله بتاعت الجيم هو وعمر وابتدا ادهم يدرب عمر تمارين خفيفه علي اد سنه وبقي مسؤوول من الشباب كلهم وتحت عينهم
اما عن الحاره كانت مظاهر الحب وروح رمضان الحلوه طاغيه علي الناس كلها الكل بيود بعض بيعزموا بعض بيتلموا ويتجمعوا علي سفره واحده الكل بيهادي بعض باطباق الحلويات احتفالا بالشهر الكريم الشباب بمعاونه الكبار كانوا بيوزعوا شنط رمضان والمائده مكانش بيخلص منها الخير مكانش في حد جعان في الحاره…حاج سعيد كان بيجمع اطفال الحته كل يوم بعد صلاه العصر ويديهم درس ويكلمهم عن دينهم يعرفهم الحلال من الحرام يحفظهم قرآن
الروح اللي كانت فالحاره كانت كفيله تجدد روح البشر وتقربهم من بعض وتحببهم في بعض
عدت ايام رمضان بنفس النمط وجه ليله سبعه وعشرين واللي كانت عاده خلوه من عادات الحاره انهم يجتمعوا كل الشباب بأهلهم ويفطروا مع بعض فوق سطح البيت بتاع حاج سعيد
وفاليوم ده
أجتمعت مديحه وفاطمه ونعمه وسهير وناريمان وروحيه مع البنات وابتدوا بعملوا الفطار اللي هيجمعهم علي سفره واحده
عدت الساعات وهما بيحضروا مع بعض وقبل الفطار بشويه طلعوا البنات فوق السطح ظبطوه وحطوا ترابيزات كتير ورصوا الكراسي
توته…بت يا شهد انزلي هاتي كوبايات المايه من خالتي فاطمه
شهد….حاضر
توته…بسرعه يا بت
وعد…توته امسكي من العصير
توته…هاتي تسلم ايدك يلا رصي معايا بسرعه
وعد…حاضر
شمس…توته بقولك ايه لو خلصتي تعالي ننزل نجيب الاكل
توته…يا اختي انا اتهديت طالعه نازله واظبط في كراسي واعدل ترابيزات روحي ياختي هزي طولك انتي والبروطات اللي تحت وطلعوه عشان نرصه
شمس…ياساتر
طلعت مديحه.وروحيه
مديحه…ايه يابنات في حاجه محتاجينها
توته…لا يا ديحه كله جاهز فاضل الاكل
مديحه…انا قولتلهم يستنوا شويه كده عشان ميبردش لسه الولاد هيقفوا فالمائده شويه
توته…احسن بردو انا عارفه مستعجلين يطلعوه علي ايه
مديحه…لا مفيش استعجال ولا حاجه لسه ادامنا وقت وبعدين احنا هنبص عليهم من فوق اول ما نلاقيهم بيخلصوا خلاص نجيب الاكل بسرعه
وعد…هما البنات فين
مديحه…سيباهم بينضفوا شقه حاجه فاطمه عشان اتدهملت من التحضير بيظبطوها قبل ما يطلعوا حرام الست تدعك في كل ده لوحدها هي ومنار
توته…لا متقلقيش احنا زي كل سنه هنظبط كل حاجه
وعد…احسن حاجه عملتوها السنادي ان الاطباق كلها فويل عشان ناكل وتترمي
توته…ايوه صح دي كانت هتبقي هده فالموعين
مديحه…دي فكرت حاج حسني
روحيه….شوفوا العيال في سنكم كنت بهد الدنيا😒

 

 

 

توته…بزمتك يا روحيه كنتي بتغسلي كل المواعيين دي
روحيه…واكتر يا معدوله انا عارفه يا اختي هتفتحوا بيوت ازاي😏
مديحه.. بضحك اسكتي انتي ياروحيه مش جعانه
روحيه…هتموتي وتفطريني عشان ماخدش الثواب بعينك😒
ضحكت توته ووعد ومديحه
مديحه…شوفي الوليه اعمل فيها ايه بحبها مقدرش اتكلم
طلعت ناريمان ونعمه وفاطمه.
مديحه…البنات خلصوا
فاطمه…اه سيباهم خلاص بيخلصوا المطبخ الله يباركلهم خلوا الشقه زي الفل وتعبوا
مديحه…ربنا يكرمهم يارب ولا تعب ولا حاجه
نعمه…ايد علي ايد تساعد وهما مشاء الله كذا بنت بغني مش هيتعبوا
فاطمه…لسه التعب بكره واحنا بنعمل الكحك
مديحه…ان شاء الله ولا تعب ولا حاجه. بس دي اول سنه نتأخر كده في عمايل الكحك
فاطمه…هو بياخد في ايدنا حاجه ساعتين زمن بنبقي مخلصين كل حاجه بكره قبل الفطار نعجن ان شاء الله وبعد الفطار نقرص ونحط فالصاجات وعالفرن قبل ما الشباب بقي يمشوا عايزين نستغلهم يطلعوا الفرن هنا فالسطح عشان اللي يطلع نسويه بسرعه
نعمه….وانا هخلي الولا لاحه وصالح يجيبوا الفرن بتاعي انا كمان اهو يساعد
مديحه…اه كده احسن انا قايله لزين يجيب بتاعي انا كمان
فاطمه…3 افران كده حلوين اوي
طلعوا البنات كلهم مع بعض
منار…ايه ده الله احنا هنعمل الكحك هنا فالسطح
فاطمه…ايوه يا بنتي امال هنعمله فين الشقق متقضيناش لاكن هنا فالسطح المكان واسع وهوا
ناريمان….يلا كل سنه وانتوا طيبين يارب ويعود عليكم الايام بخير
نعمه…علينا كلنا ياناريمان
ناريمان…يارب يا ست نعمه والله اللي يعاشركم لا بيفكر هو دينه ايه ولا ده عيده ولا لا
مديحه…احنا كلنا واحد يا ناريمان مفيش فرق بينا واللي بيجمعنا حب وعشره طيبه وخوف علي بعض
سهير…ربنا يديم المعروف بينا ديما يارب وما يفرق بينا ابدا….صحيح بالمناسبه انا بكره هطلع وانزل عليكم انتوا عارفين الكوافير اليومين دول بيبقي زحمه ازاي عشان بس ماسبش البنات
فاطمه…ياختي خليكم انتوا في شغلكم احنا كتير وهنخلص علي طول شوفوا اكل عيشكم
سهير…لا ازاي ميصحش طبعا وبعدين ده انا بستني اليوم ده بفارغ الصبر عشان نتجمع ونضحك ونساعد بعض
مديحه…اهو كل ما تحسي ان الدنيا رايقه اطلعي ولو البنات احتاجوكي انزليلهم
توته…بكره ان شاء الله معنديش صبغه ودي اكتر حاجه متعبه الايام اللي فاتت كان شغل كتير وصبغه كتير اللي جاي بقي سهل
نعمه…يا اختي الله اكبر هتحسدي نفسك يا بت انتي طول السنه رتستني الزباين
توته ..اه والله ياخالتي انا شغلب مله في الاعياد واعياد المسيحين وخلصت
فاطمه…ربنا يجعل كل ايامنا اعياد يارب
الكل يارب
مديحه…مالك ياروحيه ساكته ليه
روحيه…اقول ايه انتوا مديين لحد فرصه يتكلم نازليين رغي مبتفصلوش😒
سهير…انتي ياوليه علي طول قرفانه من روحك ومننا كده
وبعدين ماتتكلمي هو حد ماسك لسانك
روحيه…ولولوا عليكي ساعه وسكتوا
سهير…انتي بتدعي عليا كده ياروحيه ده انا حتي بحبك وجيبالك بسبوسه من اللي بتحبيها
روحيه…ياختي انشالله يخليكي انا مقصدكيش انتي عارفه اني انا بحبك انا اقصد مديحه
ضحكوا كلهم
مديحه…كده ياروحيه بعتيني في ثانيه
وفالوقت ده سمعوا
مدفع الافطاااااار أضرب
والشارع كله اتملي صواريخ وبمب والاذان أذن
جريوا البنات ومعاهم امهاتهم وقفوا من فوق يتفرجوا علي الشباب وهما بيوزعوا البلح والعصاير وبيدخلوا الناس تفطر فالمائده
أبتسامتهم علي وشوشهم بسبب المنظر المبهج مكانتش تتوصف ولا تتقدر بمال
وعد…الله شكلهم حلو اوي
منه…اه اوي انا هاين عليا انزل اوزع معاهم
توته…اه والنبي يابت يامنه انا لولا ادهم كنت نزلت
رحاب…انا من اول رمضان بتحايل علي بابا واخواتي مش راضيين
فاطمه…ماهو مينفعش تنزلو في وسط الشباب بردو يابنات وبعدين اخواتكم اهم مش مقصرين
منار…ياست الكل ماحنا عارفين احنا بنتكلم عالمنظر الجميل ده يفتح نفسك انك تعملي حاجه حلوه تاخدي عليها حسنات
شمس…ايوه والله عندك حق يامنار
بوسي…الناس غلابه بتفرح وبتستني رمضان عشان المنظر ده يفرحهم اكتر

 

 

 

سهير…اه والنبي يابت يا بوسي المصريين اغلب من الغلب واي حاجه بتفرح قلبهم.
نعمه…رمضان كله خير وبركه
مريم…بصراحه انا بحب اي موسم ليكم بحس اني مبسوطه وبحتفل بيه زي زيكم
مديحه…احلي حاجه فالدنيا روح التعاون والحاجه اللي بتطلع من القلب بنيه خالصه لله عشان كده المنظر اللي تحت ده واصلنا ومفرحنا ومخلينا غيرانين اننا مبنعملش زيهم
شهد…صح ياخالتي والله انا حاسه اني غيرانه منهم
فالشارع..
زين….عمر ولا ياعمر تعالي
عمر…ايوه ياعم زين
زين…بتعمل ايه
عمر…كنت بوزع البلح مع عم چو وخلصت
زبن…طيب امسك الشنطه دي تجري بسرعه تفطر امك واخواتك جري الاذان اذن ولسه مفطروش
عمر…ربنا يخليك ياعم زين بس امي عامله اكل حرام نديه لحد محتاج
زين…بابتسامه جدع يالا مابتاخدش اكتر من حقك بس زي مانت شايف الكل كل واتراضي ومفيش حد جعان في حاره السعاده 🤨 روح لامك يالا محدش يقول للرزق لا وامسك المبلغ ده تديه لامك في ايدها كله عشان تنزل تجبلك انت واخواتك لبس العيد وربنا ياعمر لو سألتها وقالتلي مخدتش منه حاجه لا هعلقك
عمر…عيب ياعم زين انت تعرف عني كده انا تربيتك انت وعم ادهم وعم هيما وكلكم
زين…ماشي اما اشوف تربيتي يلا جري وتعالي تاني عشان هتفطر معانا فوق عالسطح
عمر…هوا خمسه وهكون هنا جري عمر بص عليه زين وهو بيجري ابتسم وشاف نفسه وهو صغير في عمر…عشان شايل زيه المسؤوليه من وهو صغير. رجع تاني زين بسرعه من شروده …
زين…عامر شوف حد محتاج حاجه
عامر…كله تمام يا زينه الرجال
كيمو….ولا يازين بقول ايه انا ثانيه كمان وهفضحكم
زين..في ايه ياض عايز تدخل الحمام ولا ايه😳
كيمو…ياعم بلاش قرف حمام ايه جعان
هيما…بيت امك ياض انت علي طول جعان
كيمو…خليك في حالك يابتاع الچيم ياض انا لو سبتلك نفسي وانت جعان هتاكلني
هيما…عشان بحرق يابغل مش زيك
حط كيمو ايده علي كتف هيما عارف يالا يا هيما انا ما بجيش الچيم ليه
هيما…ليه ياخويا ان شاء الله
كيمو…عشان لو جيت في ظرف شهر هبقي فورمه وهغطي عليكو
هيما…طب وعهد الله ياكيمو انا موافق تعالي وهخليك فورمه واحسن مني كمان
زين…اهو حلفلك
كيمو…انت ما صدقت ياعم انا مقدرش عالچيم
هيما…هاجي معاك واحده واحده ولما الاقيك اتعودت هنشد بس بردو واحده واحده
ميمو…افكر🙄
هيما…وحيات امك ما هسيبك وهفضل وراك لحد ما اخليك اجمد شاب فيكي ياسيده زينب
عامر….بص لكيمو ده بيحلم
كيمو…بضحك والنبي مافي حد فاهمني فالعيال دي غيرك يا عامر انت قلبي
عامر…وربنا انت الحته الشمال بتاعتي
زين…لهيما بقول ايه يلا نشوف الناس دول ابتدوا وصله الحب مش هنخلص
هيما…يلا مش هسيبك ياكيمو
عادل…يا بوب هات عيش هنا بسرعه

 

 

 

ايهاب…عنيا
خلص بسرعه الوقت وابتدوا الناس يخرجوا من المائده وكل ده والبنات بتتفرج عليهم وكل واحده فيهم باصه لحبيها بأبتسامه حب
واستنوهم لحد ما خلصوا نزلوا البنات جابوا الاكل بسرعه وطلعوا الشباب والرجاله الكبار وراهم
عشان يفطروا مع بعض ويعيشوا يوم جميل بيستنوه كل سنه ويقضوه في ضحك وهزار وكلام طبعا مش هينفع يعدي اليوم من غير ما ايهاب وعامر يجمعوهم علي صوتهم الحلو. 😉😉😉😉❣️

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك رد