روايات

رواية حسناء الياسين الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية حسناء الياسين الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية حسناء الياسين البارت الثالث

رواية حسناء الياسين الجزء الثالث

رواية حسناء الياسين الحلقة الثالثة

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
بعد ما سمعت الكلمه دي اترسمت ابتسامه عريضه علي وشها كانت مبسوطه ومتوتره وخايفه.. مشاعرها متلغبطه… بس سعادتها كانت اكبر من اول ما عرفت ان ياسين طالب ايديها وهي مبسوطه وسعادتها زادت لما اتفقو ان كتب كتابهم وفرحهم اخر الاسبوع.. واخيرا جه اليوم وكتبو الكتاب وهي في اوضتهم دلوقتي بفستانها الابيض مستنايه
رفعت الطرحه البيضه من علي وشها وهي بتتامل في المكان بفرحه:
مش مصدقه يعني انا دلوقتي بقيت مرات ياسين صفوان كان حلم مكنتش متخيله يتحقق لا وكمان في اوضته مكنتش اعرف ان حظك حلو كدا ي بت ي حسناء والي بتحلمي بيه بيتحقق كمان ربنا يقدرني وسعدك ي ياسين (وبتسمت بسعاده) قصدي جوزي ياسين صفوان
ونزلت الطرحه تاني علي وشها وقعدت علي السرير مستنياه
زينب كانت بتزغرط: مبروك ي ولدي مبروك ي حبيبي
ياسين قرب وباس ايديها: الله يبارك فيكي ي زينب
زينب: يلا اطلع لمراتك بقا زمانها قعده مستنايك ومش عيزاك تعمل زي اخوك وطول الفرحه عليا
ياسين: ان شاء الله ياما تصبحو علي خير
زينب ببتسامه: وانت من اهل الخير يولدي (مشي ياسين وايهاب لسه قاعد مكانه سرحان) مالك ي ايهاب
ايهاب انتبه لصوت والداته: مليش ياما انا طالع الاوضه
وقام عشان يمشي وقفه صوت زينب
زينب: بقالك كام يوم مش عاجبني ي ولدي قولي مالك
ايهاب اتنهد وباس ايديها وابتسم ابتسامه بسيطه: انا كويس ي ست الكل يلا روحي ارتاحي وانا طالع الاوضه ارتاح انتي عارفه اليوم النهارده كان طويل
زينب ابتسمت وهي بطبطب علي كتفه بحنان: ربنا يسعدك ي حبيبي ويفرحني بيكوا قريب يارب
ومشيت وهي بتدعي لولادها الاتنين
ايهاب فضل باصص ليها وبعدها طلع اوضته واول ما دخل الاوضه فرحة جريت عليه ولسه هتتكلم
هو سابها ومشي خد هدومه ودخل الحمام من غير ولا كلمه
فرحة فضلت واقفه وهي بصه لاثره بضيق وبتخبط الارض برجليها بتفتكر الي حصل اخر مره اتكلمو فيها
فلاااااااششششش باااااكككك
ايهاب دخل الاوضه بتاعته لقي فرحه نايمه علي السرير وسنده دماغها علي ضهر السرير وراحه في النوم
قرب منها بخطوات بطيئه وعلي وشه ابتسامه خفيفه.. بيتأمل شكلها وهي نايمه وقرب اكتر واكتر منها
فرحة حست بيه فتحت عيونها ببطئ لقتو في وشها شهقت بخو.ف: بسم الله الرحمن الرحيم خضتني ي ايهاب
ايهاب بهمس وهو قريب منها: شوفتي عفريت ولا ايه
فرحة حاولت تبعده عنها بتوتر: لا مش قصدي
ايهاب قرب اكتر منها وهمس: فرحة
فرحة بلعت ريقها بصعوبه وحاولت تبعده تاني بعكس ايهاب الي كان بيقرب اكتر: ايهاب لو سمحت ابعد
ايهاب همس بحنان: انا بحبك يفرحه
فرحة اضايقت من قرب ايهاب: ابعددد عننييي
ايهاب بعد عنها وفضل باصص ليها بستغراب وهي اتنهدت وقامت وقفت وبعدت عن السرير
ايهاب: انا عايز اعرف اي الي في دماغك ي فرحة
فرحة لفت وبصت ليه وبسرعه قالت: انا عايزه اطلق
ايهاب قام وقف بصدمه وقرب منها: عايزه ايه؟
فرحة خافت من نظراته ليها: ا..انا ععايزه اطلق الصراحه ي ايهاب انا مبحبكش وتجوزتك غصب عني بسبب ابوي وامي وانا كدا بظلمك معايا طلقني وكل واحد يروح لحاله
ايهاب كان باصص ليها بدون تعبيرات ظاهره علي وشه ودا خوفها اكتر بس كملت كلامها : طلقني ي ايهاب لو سمحت
ايهاب ضغط علي سنانه اكتر وكور ايده بغضب
وفجاه سمعو صوت زغاريط وايهاب بيطلع من الاوضه كلها.. فرحة اتنهدت بتوتر وخدت نفس عميق وطلعته تاني: هو دا الصح انا مينفعش اظلمه معايا لازم اطلق منه وحقق الي عيزاه وامشي من البلد دي ايهاب كويس ويستاهل الي تحبه بس مش عارفه ليه حسه اني مش مرتاحه
بااااااااااككككككككك
فرحة خرجت من شرودها وهي شيفاه خرج من الحمام وراح نام علي الكنبه الي جنب السرير في صمت قربت منه: ايهاب
ايهاب مردش
فرحة قربت منه اكتر وهي شيفاه مغمض عينه: ايهاب رد عليا انت ملحقتش تنام بالسرعه دي
ايهاب فتح عينه وبصلها بضيق: اليوم كان طويل ومتعب مش قادر اتكلم
فرحة: بس انت مردتش عليا من ساعة ما اتكلمنا اخر مره
ايهاب غمض عينه تاني ومردش عليها
فرحة سبته وراحت قعدت علي السرير وفضلت تبص بعدم فهم…مش فهمه ايه الي في دماغه ولي مش عايز يرد عليها بس اتنهدت ونامت من كتر التفكير
ياسين دخل الاوضه لقي حسناء قعده علي السرير قرب منها ورفع الطرحه البيضه من علي وشها وهي مغمضه عيونها
ابتسم: اول مره اعرف انك حلوه اوي كدا ي بنت محمد(والدها)
رفع ايده ورجع خصله كانت جايه علي عيونها: انتي مكسوفه مني ولا ايه
حسناء مكنتش بترد كانت بس مغمضه عيونها
ياسين قرب منها اوي وعلي وشه ابتسامه بسيطه: فتحي عيونك ي حسناء
وقرب منها اكتر وفجاه حسناء نامت علي السرير.. ياسين بصلها بستغراب لحد ما اكتشف انها نايمه اصلا ضحك ضحكه خفيفه: مجنونه
وقام غير هدومه ورجع نام جنبها
في صباح يوم جديده
فاقت حسناء وهي بتتحرك بالعافيه فتحت عيونها بض.يق لقت نفسها بالفستان وبسببه مش عارفه تتحرك بصت جنبها لقت ياسين نايم جنبها شهقت وقامت بسرعه
ياسين فتح عينه وبص ليها بخضه: مالك انتي كويسه
حسناء: هو اي الي حصل امبارح
ياسين غمض عينه تاني: جيت لقيتك نايمه
حسناء بصت ليه لقتو غمض عينه تاني ابتسمت وقامت من جنبه دخلت الحمام حاولت تفتح السوسته بتاعت الفستان لكن معرفتش خرجت تاني وتجهت نحيت الباب
ياسين شافها قام قعد علي السرير: راحه فين
حسناء: هنادي علي فرحة تساعدني اقلع البتاع دا
ياسين قام وقف وتجه ناحيتها وهي اتوترت: اساعدك في ايه
حسناء بكسوف: لا متتعبش نفسك فرحة هتساعدني
ياسين ابتسم وغمز ليها: هتتكسفي من جوزك
وشدها عليه لفها وبدا يساعدها وحسناء حرفيا متوتره ومكسوفه جدا
: تعالي ي فرحة طلعي الاكل للعرسان فوق
جت فرحة علي صوت حماتها وهي بتعدل طرحتها: حاضر ي حماتي
وخدته وطلعت قدام الاوضه بتاعت ياسين ونادت علي حسناء وبعد فتره الباب اتفتح وطلعت حسناء
فرحة ببتسامه: صباحيه مباركه ي عروسه
حسناء ببتسامه: الله يبارك فيكي ي حبيبتي
فرحة: خدي الفطار اهو ي حبيبتي
خدت منها الفطار ومشيت فرحة وهي راجعه لحماتها تاني سمعتها بتزعق: ايه الي جابك ي شوق
فرحة وقفت مصدومه: شوق!!!!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حسناء الياسين)

اترك رد

error: Content is protected !!