روايات

رواية فريدة الفصل السادس 6 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة الفصل السادس 6 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة البارت السادس

رواية فريدة الجزء السادس

فريدة
فريدة

رواية فريدة الحلقة السادسة

سما كانت ماشية قريب من البحر رايحة كافيه بتحب تقعد فيه بروقان بعد شغلها .. شافت خالد ماشي وجنبه عائشة وبيضحكو وهما بياكلو أيس كريم .. ابتسمت بحزن وكملت.
دخلت الكافيه وطلبت قهوة وطلعت اللاب ومسكت فونها بتشوف المسدجات اللي مبعوتالها لقت ماسدج من فريدة من يومين بتقولها ” بقالك فترة مش بتجيلي ولا بتسألي يارب تكوني كويسة ابقي طمنيني عليكي ! ” شافتها ومردتش . وفتحت اللاب وبدأت تكمل ف المشروع اللي هي شغاله عليه .
= مكنتش متخيل اني هشوفك تاني ! وحشتيني ي سما
سما قلعت نضارتها وبصت لقيته : نعم عايز اي ؟
= عايز نرجع؟
سما بعصبية : نرجع ؟ نرجع ازاي وأنت سبب كل حاجة وحشة حصلتلي .. مبقتش عارفة اثق في حد .. ومش قادرة افتح قلبي تاني لحد .. والأنسان الوحيد اللي حبني بجد ضاع من أيدي وبردو بسببك .. أنا بكر.هك
= كانت غلطه . واتمني تسامحيني وتديني فرصة .. ومش هحاسبك علي الكلام اللي قولتيه دلوقتي وكاني مسمعتوش
سما بزعيق وصوت عالي : فين المدير ؟
الويتر : خير ي فندم في أي ؟
سما : البني ادم ده جاي يدايقني ويقل أدبه عايزه المدير حالا
المدير : أنا هنا ي فندم وهنتصرف بس اهدي وحضرتك اتفضل بره بأدب والا اخليهم يرموك بره
= ماشي ي سما انتي اصلا متستاهليش تتحبي .
المدير : خدوه طلعوه بره .
سما غمضت عيونها بحزن وهي بتحاول تتمالك أعصابها ومتعيطش .
.

 

 

فريدة بزعيق : عمرو .. ي عمرو
عمرو بخضة : في أي ؟
فريدة : مين الهانم اللي بعتالك علي الواتس دي وبتقولك اليوم كان حلو معاك ؟ ..
عمرو بأستغراب : وريني شاف صورة البروفايل عرفها
فريدة بعصبية : ما ترد
عمرو بلع ريقه : دي شيماء زميلتي ف الشغل
فريدة : والله !! ومعرفتنيش علي الست هانم لي ..
عمرو بغيظ : فريدة .. شيماء مجرد زميلة مش اكتر هي جت الصبح وعملت حسابي ف فطار وانا فطرت معاها وشربنا حاجة وبعدين كملنا شغل معرفش بقي اي لازمة الكلام اللي هي بعتاه ده ولو خدتي بالك رقمها مش مسجل عندي معرفش جابت رقمي منين . + مين اللي سمحلك تفتحي فوني وتقلبي فيه ؟
فريدة بسخرية : فونك كان مفتوح اصلا ولقيت أشعارات جيالك قولت لحسن تكون حاجة مهمه بخصوص الشغل طلعت الست هانم بعتالك . + تفطر معاها لي ؟
عمرو : عشان انتي تعبانه ي فريدة قربتي تولدي مبحبش اتعبك واصحيكي بدري تعمليلي فطار .
فريدة وهي بتاكل ف ضفاريها : اعملها بلوك وبعد كده متنزلش من غير ما تفطر معايا وكلامك معاها يبقي ف حدود
عمرو وهو بيمشي ايديه علي وشه يداري ضحكته : حاضر
فريدة : خلوثة 🙂
عمرو بضحك : تعالي طيب اقولك انتي مقموصة لي ؟ مش انا هعملك اللي انتي عايزاه
فريدة : امشي من وشي مش طيقاك🙂
عمرو : يخربيت هرمونات الحمل
حضنها بخفه وباس خدها ♥️
.
خالد : فريدة هي سما فين ؟
فريدة : تعالي طيب ادخل ونتكلم
خالد : اديني دخلت قوليلي بقي هي جتلك؟
فريدة : في أي ي خالد .. سما بقالها فترة مش بتجيلي ولا بروحلها ولا بنتقابل ومعرفش عنها حاجة
خالد : طيب دلوقتي عائشة زعلانه مني وبقالها يومين مش بتكلمني وعايزة ننفصل
فريدة : ليه كل ده ؟ واي علاقة سما باللي بتقوله
خالد : عشان عرفت اني كنت بحب سما وجاية تقولي اكيد أنا السبب اني فرقتكم ومعرفش هي عرفت منين الموضوع ده مش راضية تقولي فانا خمنت أن سما اللي قالتلها .
فريدة : طيب المهم دلوقتي حاول تتكلم مع عائشة روحلها البيت واستأذن والدها انكم تتفاهمو . وسيب موضوع سما ده عليا .
.

 

 

 

سما : خير ي فريدة ؟
فريدة بغيظ ضربتها ف كتفها : بقي كل ده ومتسأليش عليا ؟ وانا قربت اولد كمان مش المفروض تكوني معايا !
سما : كان لازم ابعد ي فريدة انتي فاهمه قصدي .
فريدة بتوتر : احم سما انتي شوفتي عائشة ؟
سما بأستغراب : لا
فريدة : اصل عائشة عرفت ان خالد كان بيحبك وعايزة تنفصل عن خالد واحنا مش عارفين هي عرفت ازاي ؟
سما بسخرية : ومش جاية تسالي عليا .. جاية تعرفي أنا اللي قولتلها والا لا ريحي نفسك أنا لا شوفتها ولا قولتلها حاجة .
فريدة بزعل : ي بت أنا بعتبرك اختي ! وجاية اطمن عليكي والله بس قولت اسالك عادي وانا اسفة بالله ما اقصد ازعلك أنا مصدقتش انك تعملي كده . المهم مش هتعمليلي الكيكة اللي بحبها ؟ اصلا محدش ييعملها حلو زيك
سما بضحك : هقوم اعملها لك أنا عندي كام فريدة ♥️
.
عمرو : أيوة أنا اللي قولت لعائشة أن خالد كان بيحب سما
فريدة : ليه كده ي عمرو ؟
عمرو : هي سألتني في حاجة بينهم والا لا .. كانت مستغربة أن سما مش بطيقها فجت سألتني هي بتحب خالد ؟ قولتلها هي مش بتحبه بس خالد اللي كان بيحبها .
فريدة : ي عمرو انت كده عكيت الدنيا
عمرو : كان هييجي يوم وتعرف ي فريدة فكده احسن وانا كان مستحيل اني اكدب .
فريدة بتنهيدة : ربنا يستر بقي
.
عائشة : ي خالد انت خبيت عليا انك بتحبها وانا معرفش مشاعرك تجاهها اتغيرت والا لا !
خالد وهو بيمسح علي وشه : بصي ي عائشة أنا مش غلطان تمام ! عشان انتي مكنتيش موجودة وقتها فمش من حقك تحاسبيني علي حاجة عدت ولا أنا من حقي احاسبك علي حاجة عملتيها قبل كده عشان أنا مكنتش ف حياتك وقتها ! .. بالنسبة لمشاعري فانا لما عرفتك كنت فعلا بحس أن كل المشاعر الحلوة اللي كانت تجاه سما راحت ومش بكرهها علي فكرة بس عادي مش بحس ناحيتها بحاجة زي الاول لأنها محبتنيش . ومن وقتها وانا صادق معاكي ف كل حاجة .
عائشة بطفولية : أنا بغير
خالد وهو بيداري وشه وبيبتسم : احم وده معناه انك تعملي كده وتقولي ننفصل ؟ امال لو متجوزين بقي كنتي قولتيلي طلقني !!
عائشة : حقك علي قلبي الغيرة مخلتنيش شايفة قدامي مش متخيلة أنك تحب حد غيري
خالد : اممم ماشي بس بعد كده تسمعي مني الاول وبعدين ابقي خدي موقف زي ما انتي عايزه مينفعش تسمعي من طرف واحد بس .
عائشة بضحك : خلوثة ♥️

 

 

 

خالد : فين البسبوسة اللي بحبها
عائشة : اممم لما تديني الشوكولا بتاعتي اللي مخبيها ورا الكنبة
خالد بضحك : شوفتيها ازاي ؟ قولت ادهالك بعد ما اصالحك
عائشة : اممم شوفتها وانت داخل 🙂😂 هروح اجبلك البسبوسة واعملك القهوة اللي بتحبها
خالد بخبث : ما البسبوسة قاعده معايا اهو
عائشة ضحكت بصوت عالي
خالد وهو بيسقف : بدوووووب 🌿♥️
خالد تلفونه رن
خالد بخضة : حاضر انا جاي

يتبع..

اترك رد

error: Content is protected !!