Uncategorized

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

 رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

ايان تلفونو رن 
ايان:  استني ارد 
ايان دخل البيت ويارا كانت واقفه مصدومه وبعدين لقت حد كتم بوقها وهي حاولت تشيل ايدو بس معرفش  وشخص ده مسكها من ضهرها وشالها وطلعها برا الفيلا وبعدين ركبها العربيه ويارا  بصت علي شخص بصدمه
يارا:  انت 
كنان مردش عليها وركب عربيتو وتحرك
يارا بدموع:  لا استنا انت هتوديني فين ده بيتي 
كنان بصلها بغضب ومردش
يارا بغضب: وده جوزي  ولازم ارجعلو 
كنان بصلها بهدوء وبعدين مسك شعرها جامد وقال:  ها وايه تاني
يارا بدموع:  انت ازاي جيت هنا
كنان:  مشيت  وراكي مش صعبه بس انا اديتك فرص كتير اوي
يارا مسكت ايدو الي علي شعرها وقالت: ارجوك اسمعني اقسملك بالله انا ما حبيبتك 
كنان بغضب:  مين ايان ده وازاي تحضنيه كدا
يارا؛ جوزي 
كنان وقف العربيه بغضب وبصلها بصه رعبتها وهي قالت يخوف:  ايه
كنان:  تعرفي انا هعمل فيكي ايه دلوقتي 
يارا بدموع:  طب انا اثبتلك ازاي اني مش جناااا اكيد جنا دي شبهي صح 
كنان جاي يرد بس لقه حد رمه من شباك بتاعو كارت..  مسك الكارت وقرأو بصوت عالي:  دكتور يوسف ايهاب دكتور امراض نفسيا
يارا بسرعه:  تمام خلينا نروح لدكتور ده وهو دكتور نفسي وهيعرف انا بكدب ولالا ومريضه ولالا 
كنان بغضب:  وانا ايه الي يخليني اسمع كلامك
يارا بصت في عينو وقالت: لانك راجل  صعيدي اصيل يعني عمرك ما هتجبرني علي حاجه صدقني دي اخر مره احاول اهرب فيها بس خلينا نروحلو
كنان بضيق:  طيب هشوف العنوان 
يارا بتوتر: هو انت قرات الكرت ازاي وانت مش متعلم
كنان ببرود: انا بس مدخلتش الجامعه امتحنت تالته ثانوي ونجحت وجبت مجموع ٩٩٪ علمي
يارا بصدمه: ومدخلتش جامعه ليه
كنان بحده: مالكيش دعوه
كنان شاف العنوان وبعدين اتحرك بلعربيه….. 
_________________________________________
“عند جنا نزلت من اوضتها لقت ايان بيتكلم ف تلفون قربت منو وقالت:  جاهزة 
ايان بصلها بسغراب وقال:  هو انتي غيرتي
جنا بستغراب:  ايوا غيرت ولبست لبسك
ايان  :  اه طب يلا 
جنا:  يلا 
ايان وجنا طلعو من فيلا وركبو العربيه وتحركو…. 
جنا بصت لي ايان وقالت: ممكن اشوف صوري وصورك 
ايان:  مش حافظ صور ليكي معايا علي تلفون
جنا بستغراب:  ليه
ايلن:  هنبدا الاستعباط حضرتك نسيتي اني اصلا مش بحبك ولا بطيقك 
جنا:  اه تمام
فجاه تلفون ايان رن ورد.
ايان: الو 
الشخص: مراتك بتخونك معا واحد اسمو كنان 
ايان بص علي جنا وقال بغضب: ازاي
الشخص: انا عارف انك مش بتحبها بس اظن انك راجل ويهمك تعرف قصة مراتك 
ايان: عايز اشوفك
الشخص بخبث: تعاللي علي عنوان… وهاتها معاك
ايان قفل التلفون بغضب 
جنا: مين
ايان: شغل….
جنا ابتسمتلو وسكتت..
_________________________________________
*عند يارا *
وصلو قدام عيادة يوسف ودخلو العياده وكان يوسف مستنيهم ودخلوهم مكتبو….
يوسف: احم تحبي نتكلم لوحدنا ولا وهو موجود 
كنان بغيره: وانا موجود طبعا 
يارا قربت منو وقالت بهمس: طيب اصلا انا كنت هقولو كدا ممكن تهده علشان تقدر تسمعني 
كنان بغضب: مهو طلع صغير في سن بحسبو كبير طلع قدي
يارا ابتسمت وقالت: قدك اه بس مش احلا منك ابدا 
كنان بصلها بصدمه وبعدين ابتسم ويارا بصت علي يوسف وقالت: اولا انا اسمي يارا وعايشه في القاهره وبحب ايان وتجوزتو
كنان مسك كتفها بغضب وقال: نعم
يارا مسكت ايدو وضغطت عليها بحنان وقالت: انا فاهمه شعورك وحبك ده بس لازم تعرف اني مش مراتك ولا انا جنا
يوسف ابتسم بخبث وقال: كملي
يارا: الفرح حضرتو عادي صحيت تاني يوم لقيت نفسي في مكان تاني اسمي اتغير لبسي اتغير حتي البلد اتغيرت وجوزي اتغير صدقني انا مش فاهمه حاجه ومعرفش ايه الي بيحصل بس انا مش جنا والله ما جنا
يوسف بخبث: طب مايمكن كنتي بتحلمي  في احلام من نوع ده 
يارا بستغراب: احلام ايه 
يوسف:.بصي ياجنا دلوقتي انتي مش عارفه تثبتي انك اصلا يارا وباين من حركات جسمك انك متوتره واكيد عندك حاله نفسيا جوزك كنان ممكن يديكي مليون دليل انك جنا صح
كنان: صح
يوسف: يعني عيشي حياتك وتأقلمي لانك فعلا جنا
يارا بغضب: لا 
كنان طلع تلفونو وقالها: شوفي الصور دي 
يارا بصت علي التلفون وكانو صور جنا
يارا بدموع: انا مبقتش فاهمه حاجه طب ايان الي اتعرف عليا 
يوسف  : ده شخص خيالي ولما وشوفتيه في الحقيقه كان صدفه
يارا: بس هو اتعرف عليا
يوسف بخبث: اكيد حس انك مش طبيعيه ف حاول يخدك علي قد عقلك اصل لو كل ده حقيقه ايان ده مدورش عليكي ليه لغيت دلوقتي 
يارا حطت ايدها علي راسها وقالت بدموع: معرفش معرفش
كنان قرب منها ومسك ايدها وقال: انا لغيت دلوقتي بحبك ومش عايز بجد اقسه عليكي يمكن انتي فعلا تعبانه انا هقف جمبك…
يارا بصتلو وقالت بدموع: عايزه امشي 
كنان: حاضر 
فجاه عابد دخل وقال: دكتور يوسف في حاله مستنياك برا هدخلها 
يوسف قام وقرب منو وقال بستغراب: حاله ايه
عابد بخبث: هتشوف..
يوسف قلق من طريقه عابد ف قرار يطلع هو يشوف مين وفعلا طلع وقفل باب المكتب وراه…
ونصدم لما شاف ايان وجنا 
ايان بغضب: انت الي اتصلت عليا
يوسف بص لي عابد وقال: طب لحظه تعال عايزك ياعابد 
يوسف دخل اوضه تانيه وعابد دخل وراه ويوسف قفل الباب 
يوسف بغضب: انت جبتهم ازاي وليه
عابد: علشان هكشف لعبتك
يوسف مسكو من هدومو بغضب وقال: انت غبي
عابد بغضب: انت الي غبي عايز تغير الاقدار مفكرتش ان يارا دي ممكن تحب كنان وهما اصلا مش متجوزين وجنا كمان نفس الوضع انت بتعمل كل ده ليه ياتره انت مريض معقول دكتور امراض نفسيا مريض؟!!!
يوسف بسخريه: لا ياحبيبي مش كدا بس انا شوفت الاتنين يارا شوفتها الاول من سنه كنت في الجيم وشوفتها وكنت عايز اتعرف عليها جمالها مستفز الصراحه بس هي اكن حب ايان مخبي عنيها دي حتي مبصتليش  وبعديها بشهور روحت قنا كنت بشوف حاله هناك وشوفت جنا وكنت بحسبها يارا بس سالت عنها وعرفت انها اسمها جنا وجمعت معلومات عن الاتنين والصراحه حبيت العب معاهم لعبه مزاجي بقا كدا انت مالك الاتنين شبه بعض الخالق الناطق 
عابد بغضب: انت مريض ولازم تتعالج انا هطلع اقولهم
يوسف بضحك: طب وشكات الي عليك هتعمل فيها ايه
عابد بضيق: الي بتعملو ده اكبر غلط 
يوسف: خليك في نفسك انت قولتلهم ايه علشان يجو 
عابد حكلو كل حاجه ويوسف قرب من الباب وفتحو وقال: اتفضلو
ايان وجنا دخلو وعابد خرج وقبل ما يخرج قرب من جنا وقالها بهمس: بعد دقيقه قولي انك عايزه تروح الحمام في سر كبير لازم تعرفيه 
جنا بصتلو بستغراب وعابد خرج….
ايان بغضب: فهمني
يوسف: ممكن تهده انا دكتور النفسي بتاع الانسه يارا 
ايان بصدمه: نعم 
يوسف: الانسه يارا عندها وسواس قهري بتتخيل نفسها اسمها جنا ومتجوزه من واحد اسمو كنان
ايان بص لي جنا.. وجنا قالت بغضب: دي الحقيقه وانا اسمي جنا فعلا
يوسف بثقه: شوفت حضرتك قدام عينك اهو
جنا افتكرت كلام عابد وبعدين قالت: انا عايزه ادخل الحمام اغسل وشي
يوسف بقلق: اه طب تعالي اوديكي
جنا بجديه: لا قولي هو فين 
يوسف: اطلعي من الاوضه وهتلقيه علي ايدك اليمين 
جنا طلعت بسرعه من الاوضه وقفلت الباب ولقت عابد واقف 
جنا قربت منو بسرعه: ايه هو السر قول الدكتور ده كداب صح انا حاسه ولله
عابد شاور علي الاوضه الي فيها كنان وقال: ادخلي هنا وهتلقي اجابه لي سؤالك
جنا بصت علي الاوضه وقربت منها كانت متوتره وخايفه وجت تفتحها….. هنعرف بعدين♥
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد

error: Content is protected !!