روايات

رواية تلاعبت بأوتار حبي الفصل الأول 1 بقلم حنان صلاح

رواية تلاعبت بأوتار حبي الفصل الأول 1 بقلم حنان صلاح

رواية تلاعبت بأوتار حبي البارت الأول

رواية تلاعبت بأوتار حبي الجزء الأول

تلاعبت بأوتار حبي
تلاعبت بأوتار حبي

رواية تلاعبت بأوتار حبي الحلقة الأولى

شيماء بزمجره اوووف الماده دي صعبه كده ليه مش عارفه احلها خالص وجت باصه لزميلها ف المدرج
نورا كانت بتحاول تحل وهي بتنفخ
شيماء بصوت منخفض ي نورا ي نورا ردي عليا
نورا بزمجره وهي تنظر للورقه بتأمل استني عليا وبتشاور ليها بالقلم
شيماء ذاد غضبها وجت راميه فيها القلم
نورا بصت ليها بضيق وقالت بزهق اي ف اي
شيماء بتوسل السؤال التاني حلتيه
نورا تنظر للورقه بتعجب وبتقول فين ده؟ طب قوليه كده؟
شيماء بصوت واطي السؤال بيقول ما هي الخلايه التي تعمل ع تكسير الاملاح والبليذميدات؟
نورا بزهق ومش عارفه الاجابه وبتقول لسه محلتهوش ي شيماء!!!!
شيماء وكده صقط ف ام الماده بصوت عالي سمعه الدكتور حمدي دكتور الماده نفسه
الدكتور حمدي بعصبيه انتي ي انسه
شيماء تنظر لنفسها وتقول اي ده انااااا
الدكتور حمدي بغضب لا خيالي اللي بنادي عليه
شيماء بزمجره واي دخل خيالك ف المدرج ي دكتور مش كفايه الامتحان اللي مش عارفين نحله
الدكتور حمدي انتي طالبه مش عندك زوق ولا احترام اتفضلي اطلعي بره المدرج

 

 

شيماء اخدت بعضها وطلعت بره المحاضره وهي بتنفخ وفتحت الباب وخرجت بالامبالاه طلعت قعدت ع السلم الكليه وحط الشنطه جنبها وطلعت الهاند فري من شنطتها وفضلت تسمع اغاني حزينه وهي متعصبه وبتحاول تنسي اللي حصلها وخصوصآ انها من عائله فقيره وبتدرس ف كليه طب رغبه والدها قبل ما يموت وعيشه مع مامته وهي لسه ف سنه تانيه وده كان امتحان تجريبي بس هي بتحب الموسيقي والغني وحطت ايديها ع راسه لتيقظها يد شخص ما
شيماء تنظر له بنعاس وتحاول ان تري ملامحه بهدوء وتقول اي ف اي
عمر ممكن اسالك سؤال
شيماء بزهق اتفضل عايز اي
عمر مش انتي شيماء النمر الموهبه بتاعت الجامعه ف الغناء
شيماء بتكبر اه انا وصاحبه الصوت الراقي
عمر اه اه عارف سمعت عنك عشان كده جتلك وعايز اعرض عليكي عرض واتمني تقبليه
شيماء بزهول عرض عرض اي بس ي ربي ده
عمر ده كرنيه بتاع المسرح الجامعه ممكن انك تيجي وتحضري معانا وتشركينا المسابقات وفي شخص مهم جاي انهارده وهيختار مننا اللي هيسافر معاه القاهره وهتبقي فرصه كويسه للوصول للي احنا عوزينه
شيماء بصت للكرت بتخمد وبتقول اي وامتي ده هيجي
عمر بص لساعته وقال كمان سعتين هيكون وصل استاذن انا بقا تمام اتمني اشوفك هناك ف المسرح
شيماء فضلت صامته وبتفكر ف الفرصه دي ف طول عمرها بتتمنه تبين موهبتها مع ان اهلها رفضين وفضلت تغني وتهتف بصوتها الرفيع وتقول ام بروه ام بروه دور حبيبي ترواه ام بروه لحسين الجسمي وقطع غناءها صحبتها نورا
نورا بغضب هتعملي اي هتسقطي تاني ي شيماء ف الماده وقعدالي ولا علي بالك وكمان بتغني ي برودك
شيماء تنظر لها ببرود وتقول خلاص انا عندي حلم وعايزه اوصله ي نورا هي ساعه كام
نورا عشره ونص ليه؟
شيماء باستعجال طب وسعي كده وانتي تخينه كده وماليه المكان وفجاءه وقفت
نورا بزهق اي يعم الموهبه وقفتي ليه؟
شيماء هو هو فين مسرح الجامعه؟؟

 

 

نورا علي ما اعتقد هتلاقيه ف دور الخامس
شيماء بزهق الخامس وراحت ع الاصانصير لقته واقف اظاهر ان في حد وقفه وقررت تطلع ع السلم
وفي الحظه دي وصل مراد الكليه مخرج افلام ومسرحيات لسه ف مقتبل عمره عنده 27سنه بيحب يشارك بمواهب جديده وبيحب الترحال وشخصيه قويه وصعبه وابن اغني عائلات الاسيوفي وجد وواد بعضلات من الاخر موووووز اوووي ومعاه شنطته وصحبه ادهم رفيق عمره هنتعرف عليه بعدين
شيماء لسه مطلعتش التالت وبتبص لرجليها اللي ورمت من الطلوع ع السلم الكبير الذي كل درج فيه اكبر من الثاني وتجلس لتأخذ نفسآ عميقآ لتنظر الي الاصانصير الذي وقف ويخرج منه الدكتوره لتجري عليه وتقف بجوار مراد وادهم
ف الاصانصير
ادهم بيتكلم لمراد ويقول ف بنت هنا بيقولو صوته حلو
مراد ينظر للفون وهو يتكلم كويس هنسمع
شيماء ف نفسها مين هي البنت اللي صوته حلو دي ومين دول ولسه هتتكلم الاصانصير وقف وتعطل مره واحده
مراد بيخبط ع الاصانصير اي ده مين وقفه
ادهم اهدي بس اكيد دي كهربا
شيماء بخوف اي ده ي ربي ي حظي المهبب ي به حد يطلعني من هنا
مراد ينظر لها بتعجب وبيقول اهدي اهدي بس متخفيش
شيماء بخوف وتوتر وانت مالك خليك ف حالك ي عم انت
مراد بعصبيه بلاش الغلط ي انسه
شيماء براحه ع نفسك ليطقلك عرق
ادهم بغضب اتنو بتتخنقو عيزين نشوف حل نطلع بيه من هنا
شيماء اوووووف يوم ماطلع فوق الاقي الاصانصير يعطل وكمان بيه ومع واحد مجنون زي اللي بيخوفو بيه العيال
مراد بص ليها بتعجب والغضب يفر من عينيه ويقول انتي تقصدي مين بالكلام ده
شيماء بصت ليه وقالت اقصد اللي اقصده انت مالك

 

 

ادهم مسك مراد من ايده وقال خلاص سبها ي مراد
مراد عدل هدومه وبص قدامه ليفتح باب الاصانصير ويخرج هو وصاحبه
البواب معلش ي فندم الكهربا كانت فاصله
ادهم خلاص مش مهم خصل خير
شيماء طلعت من الاصانصير وبتقول شايف نفسه وهو شبه الغيلان بتوع الكرتون وفضلت تبص للمكان اللي نزلت فيه وهي متعرفهوش لانه مبتخرجش من الدور الاول وخصوصآ انها ف سنه تانيه ولسه منتقله لجمعه دي جديد مكملتش شهر بعد سافره من الجامعه الاخري
شيماء ي عمو ممكن
نعم ي بنتي
شيماء هو هو فين مسرح الجامعه
_شوفتي الاوضه اللي هناك دي
شيماء اه
_هناك كده هتلاقي يفته مكتوب عليها مسرح الجامعه
شيماء شكرآ
_العفو:::
مراد هااااا ي عمر يله دخل المواهب واحد واحد
عمر بتوتر حاضر
مراد قاعد ع الكرسي ومعاه دكاتره من كليه الاداب والفنون
المسابق الاول احمد عبدالله وبغني ولسه بيغني وكان صوته حلو
مراد شاور بقلمه وقال صوتك حلو بس مفيش احساس طالع مع الصوت لازم يكون ف احساس عشان المستمع نفسه توصله الكلمات ذي الجسد بدون روح كذالك الغني بدون احساس ملوش معني
مراد بزهق مفيش ولا واحد ينفع نشارك بيه ف المسابقه افضل مغني علي مستوي العالم
ادهم استني المغنيه اللي قولتلك عليه عمر قال انها جايه مش هنخسر حاجه لما نستني ونسمعها
مراد خلاص ماشي وبزهق
عمر اي ده اي اخرك ي شيماء انا مستنيكي من بدري
شيماء بتعب وتنهج كنت كنت بطلع ع السلم ومكنتش عارفه المكان
عمر طب يله مراد بيه جوه مستنيكي
شيماء طلعت ع المسرح ومسكت المايك ولسه هتغني انصدمت من مراد وبتقول ي واقعه مبمبي
مراد بزهول اي ده مش دي
ادهم اه دي..البنت ……………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلاعبت بأوتار حبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *