Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الرابع 4 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الرابع 4 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الرابع 4 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الرابع 4 بقلم أمنية الجزار

تاني يوم عند زين 
راح علشان يشوف المطعم قبل الافتتاح 
ايه ي جاسر كله تمام 
اه خلاص كده 
والمكتبه جاهزه
اه ي زين جاهزه بس مش غريبه شويه 
مطعم يبقي فيه مكتبه للروايات 
رد زين 
ايه الغريب في كده هي ممكن تكون فكره 
جديده 
اتكلم جاسر بتساؤل
طب ليه عملتها ؟
زين جوبه 
اولا لاني بحب القراءة لطول مانا هنا
هقرأ
قاطعه جاسر طب وثانيا
ثانيا بقي أن ممكن حد يجي لوحده 
او بيحب القراءه 
فعلي ما يستني طلبه يقرأ حاجه ده لو حب يعني
ها عرفت وبعدين الفكره عجباني 
اتكلم جاسر وهو خارج من المطعم
خلاص براحتك طالما ده هيريحك 
اتكلم زين وهو ماشي وراه بتساؤل 
انت سيبني ورايح فين كده 
جاسر جوبه 
مافيش رايح مول قريب علشان 
اجيب شويه حاجات ليا 
وكمل كلامه بتساؤل تيجي معايا؟؟
امم اشطا اجي معاك يمكن تعجبني 
حاجه اجبها 
وركبوا كل واحد عربيته وراحوا المول 
عند بحر
بحر بتكلم والدها 
لو سمحت ي بابا انا هطلع عند عمي 
اقعد مع ريم وسمر شويه 
رد بلا مبالاة 
اطلعي 
سبته وطلعت عند عمها وخبطت 
فتحت مرات عمها 
اتكلمت بحر بابتسامه 
ازيك ي مرات عمي 
البنات موجودين 
ردت مرات عمها وهي بتدخلها 
الله يسلمك ي بحر اه موجودين هيروحوا فين 
تمام انا هدخلهم 
دخلت بحر الاوضه لقت ريم وسمر كل واحده 
ماسكه الفون بتاعها فاتكلمت لما دخلت ومحسوش بيها 
بت انتي وهيا 
اتكلمت ريم بفرحه 
بحر انتي هنا 
ردت بسخريه 
لأ هناك 
ردت ريم بغيظ 
دانتي بارده جيتي امتي 
اتكلمت وهي راحه تقعد جمبها 
لسه دلوقتى وكملت 
ازيك ي سمر مش بتتكلمي ليه 
ردت عليها وهي ماشيه 
بكفايه انتي بتتكلمي وسبتهم وخرجت 
اتكلمت بحر 
هي مالها اختك ي ريم 
ردت عليها 
عادي ي بحر سيبك منها انتي جايه ليه 
ردت عليها بغيظ 
ايه اقوم امشي 
اتكلمت ريم بضحك 
مش قصدي والله انتي تيجي في أي وقت 
طب بقولك مش احنا داخلين جامعة 
ردت ريم بغباء 
اه ايه يعني 
ي بنتي ركزي مش هنحتاج لبس جديد 
وكمان نرخم علي عمر يخرجنا قبل 
مندخل الجامعة وكده 
تصدقي ي بت ي بحر معاكي حق 
كده كده هنجيب لبس 
بس تفتكري عمر هيرضي يخرجنا 
ده لسه مخرجنا امبارح 
اه هيرضي نتكلم معاه وهيرضي 
وكمان علشان هيبدأ شغل بعد أسبوع مش هتعرف 
نكلمه اصلا 
خلاص تمام لما يجي من بره نبقي نتكلم 
تمام انا هنزل بقي 
عند زين وجاسر 
ي جاسر حرام عليك انا رجلي وجعتني من المشي 
ايه ي زين هو احنا كملنا حاجه لسه 
ي شيخ منك لله انا غلطان اني جيت معاك اصلا 
خلاص ي زين تعالي نقعد شويه 
يلا 
بعد ما قعدوا 
زين انت مش ناوي تتجوز بقي 
اتجوز!! ليه عندك عروسه 
قول انت بس وانا ادورلك 
رد بسخرية 
ايه هتشتغل خاطبه 
رد جاسر بغيظ 
خاطبه ايه الحق عليا اني بتكلم معاك 
خلاص ي خويا قولي انت ببقي متجوزتش لحد دلوقتي ليه انت كمان 
رد جاسر بهايم 
مستني الي توقعني ي زين انا بس الاقيها
واتجوز علي طول وكمل كلامه بتساؤل 
وانت بقي ليه متجوزتش 
رد زين 
علشان مستني الي توقعني بردوا الي اول
ماشوفها احس أن هي دي الي اكمل معاها 
حياتي 
يلا نمشي بقي كفايه كده 
جه الليل وطلعت بحر وريم علي السطح 
شغلي حاجه ي بحر
هشغل هشام الجخ 
ايوا بغير 
لانا نقصان ولا ضعفان ولا مسطول 
ولا سكران ولا زايغ من عيني الضي 
ولا حد احسن مني في شي 
بس بغير
والي جلولك غيرت الراجل 
قلت ثقه اوقلت فهم 
خلق حمير 
غيرت الراجل نار في مراجل 
نار بتنور مبتحرجش
واحنا صعايده 
منستحملش شمسنا حاميه 
وعرجنا حامي وطبعنا حامي
قطعهم عمر وكمل 
والي تخلي صعيدي يحبها يبقي يغلبها 
قفلت بحر الفون 
ايه ي بنتي فصلتيه ليه بس 
اسمع الاول عايزينك في موضوع 
امم خير ي اخت ريم
اتكلمت ريم بسرعه 
عايزين نخرج 
نعم ي اختي تخرجوا امال مين الي لسه 
مخرجهم امبارح 
اتكلمت بحر 
ي عمر اسمع بس احنا عايزين نجيب لبس 
فانت كده كده جاي معانا 
وبعدها بقي تخرجنا خروجه حلوه كده 
لانك هتشتغل ومش هتبقي فاضي 
تمام ها عيزين امتي 
اتكلمت ريم بعد تصديق 
بتتكلم جد يعني وفقت بسرعه كده 
رد بضحك 
اه اي خدمه 
اتكلمت ريم وهي قايمه 
انا هنزل اعرف سمر وممكن نخرج علي اخر الاسبوع 
وسبتهم ونزلت 
اتكلم عمر 
مالك ي بحري 
ابتسمت 
تعرف انت وجدي الي بتقولولي كده 
خلاص ي ختي بكره تتجوزي 
وجوزك يقولك كده 
اتكلمت بحزن 
لأ انا مش عايزه اتجوز
اتكلم بصدمه 
ليه ي بحر 
انا لسه صغيره 
صغيره ايه بس انتي خلاص داخله الجامعه 
انتي والاتنين الهبل الي تحت دول 
وبكره تتجوزوا 
اتكلمت. والدموع في عينيها 
لأ انا مش عايزه اتجوز خالص 
ليه بس 
كده مش عايزه وبعدين عيطت 
طبطب عليها 
طب بس فيه ايه احكيلي 
علشان …….
اتكلم عمر بحنيه 
لأ ي حبيبتي مش كله زي بعضه 
يلا امسحي دموعك دي وانزلي يلا 
حاضر وسبته ونزلت 
فضل عمر يفكر في كلام بحر شويه 
وبعدين نزل 
الليل عدي 
الصبح عند زين وجاسر 
بيشوفوا المطعم ولو حاجه ناقصه 
علشان الافتتاح قرب 
أما عند بحر 
فهي قاعده مع جدها 
وسمر وريم في شقتهم 
وعمر مع أصحابه 
عدي الاسبوع عادي بروتين ممل 
مافيش غير البنات جابوا اللبس 
وعمر خرجهم تاني
والمطعم الافتتاح اتعمل وعمر بدأ شغل فيه 
والبنات هتبدأ جامعه خلاص 
في المطعم 
جاسر عايزك دقيقة 
ايوه ي زين 
انا عايز بنتين يشتغلوا هنا
يشتغلوا ايه ؟ 
هيقدموا الاكل 
اتكلم جاسر باستغراب 
طب مافيه شباب بتعمل كده 
رد عليه بزهق 
ي بني فيه بنات ممكن تتحرج تتكلم مع 
الشباب او ممكن شاب يغلس عليها 
ايوه بس الشباب الي شغال هنا محترم 
انا عارف بس بردوا لازم 
بص اعمل اعلان اطلب فيه بنتين بس 
هيشوفوا طلبات البنات غير كده لا 
خلاص الي تشوفوا. 
اليوم خلص وعمر روح قابل بحر 
ازيك ي عمر 
الله يسلمك ي بحر قاعدة كده ليه 
مافيش البنات قاعدين علي الفون 
وجدوا اخد العلاج ونام وانا يقرأ 
روايه بس كده انت بقي عامل ايه في شغلك 
الجديد 
الحمد لله بس تعرفي صحاب المطعم دول غراب شويه 
ردت يتساؤل 
ليه؟ 
يعني عاملين مكتبه في المطعم 
حتي انهارده سمعت واحد فيهم طالب بنتين 
يشتغلوا في المطعم
ردت باستغراب 
وفيها ايه اه المكتبه غريبه شويه بس فكره 
حلوه بس فيها ايه لما يطلب بنات 
يبنتي اصلوا بيقول أنهم يشوفوا طلبات البنات بس 
ردت بهدوء طب ماده حلو ممكن فيه بنات 
بتتكسف تتكلم مع شباب فكره حلوه علي فكره 
غريبه تصدقي قال كده بردوا 
طب بقولك ي عمر 
قولي بسرعه علشان أنا خلاص جبت اخري
ايه رأيك استغل انا وواحدة صاحبتي 
في المطعم ده 
نعم ي اختي لأ طبعا 
ليه بس انت هتبقي معايا هناك وكمان 
تعاملي هيبقي مع بنات بس 
وكمان بدل الملل ده 
طب والجامعة ي حلوه 
بص انا كده كده داخله آداب 
زعلت أن الحضور يومين بس 
ها قلت ايه 
بصي قولي لابوكي لو وافق تمام 
بابا يبقي مافيش شغل 
ولا اقولك هقول لجدي ونفضل وراه لحد ما يوافق 
تمم انا طالع بقي
وانا هكلم رحمه اعرفها 
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد