روايات

رواية انتقام عاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم ميفو السلطان

رواية انتقام عاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم ميفو السلطان

رواية انتقام عاشق البارت السادس عشر

رواية انتقام عاشق الجزء السادس عشر

انتقام عاشق
انتقام عاشق

رواية انتقام عاشق الحلقة السادسة عشر

قامت نيران بعد مده لتبتعد بقهر فهيا استسلمت له وهو لم يتركها الا هيا له لتقوم وتنتحب ليقوم هو بعد فتره تنهد واقترب منها واحتضنها ممكن اعرف بتعيطي ليه. ليزداد نحيبها شدها يحتضنها اللي حصل بينا معناه ان خلاص اللي بينا كبير وكبير قوي وقلتلك خلاص هنتخطي كل حاجه وهسامح وهتبقي ليا انت عايزاني ماتكدبيش.
رفعت عيونها بوجع.. وانت عايزني ازاي هاه عايزني بشروطك وبس مش مصدقني ولا عايز تصدق …انتقامك وبس احنا مش ممكن نكون مع بعض عارف ابويا هيفضل بينا وكدبك عليا وانتقامك هيفضل بينا انا انطعنت منك وماستاهلش ده.
شدد عليها… ننسي ننسي وقلتلك هسامح في حقي. وهتتعاملي ملكه عايزه ايه طيب والله ماحد هيمسك ولا يزعلك رغم اي حاجه والله عايزك
لتقوم وتبتعد… عارف دي مشكلتك انك مش عايز تصدق الا نفسك وبس وانا تعبت ونفسي ابعد بس مش عارفه اعمل ايه.
اقترب ….لا ماهتبعديش وقلت خلاص انت عايزاني وجواكي عايزني.. اسمعي يا نيران احنا هنبتدي من جديد علاقتك بابوكي هتنتهي وهتقفي قدامه وتقوليله انك عايزاني انا ومفضلاني.
لتنظر اليه بسخريه.. اه بتكمل انتقام يعني ان انت خدت بنته وبنته فضلتك مش كده. بس احب افهمك ابويا لو اترميت الف مره ماهيهموش.
صرخ.. ما تبطلي كذب بقه كل حاجه انكشفت . انت ليه كده انسي اللي شربتيه من ابوكي بقه ..
لتهتف بحسره.. . كمل كمل ربنا يعينك علي نفسك اديني موجوده تحت اديك لحد ماتزهق. لتستدير وتخرج .
وقف محصورا…… طب ايه وبعدين مانا قلت هتنيل اسامحها عايزه ايه دي بتكون بتخطط لحاجه تاني انت بقيت اهبل يا يونس وهيعملوك مدعكه .. طب اسيبها شويه واتجاهلها جايز قلبها يحن انا متأكد ان جواها مشاعر ليا ليه مابتعرفش تبعد عن ابوها ونعيش هحاول انسي. ليتنهد يجلس مقهورة لا يعلم ماذا يفعل.
نزلت نيران لتكمل خدمه وتجد عمه يونس.. تعالي ياختي ابوكي عايز يكلمك.
لتتجمد نيران… مسكت التليفون.. ليهتف ناظم.. والا وعرفتي توقعي يونس يا نيران ماكتش اعرف انك تعبان كده عموما خير لد ما نخلص الصفقه تنيميه وبعديها نطلقك ونجوزه داليا وانت تتجوزي عاصم.
لتهتف نيران…بجد انا مش لاقيه كلام يوصفكو انتو مش بني ادمين لترمي التليفون لتاخذه عمه يونس وتفتح الخط كانت قد سجلت لها لتسمع ما سجلته ابتسمت بخبث واخذت الجزء اللذي قاله ناظم الجميل وتقف تنظر اليها بشماته فهيا قد رأت يونس يلين لها
لتقف وتهتف.. لتكوني فاكره انك لفيتي يونس في جيبك.
نظرت اليها نيران بغضب لتهتف.. انتو بجد مش طبيعين انا لا عايزه يونس ولا عايزه افضل في دنيتك وقريب همشي وافرحو ببعض يا رب تموتو بعض كلكو.
سمع يونس… ايه عايزاني انا وابوكي نموت بعض مش هتزعلي.
لتهتف عمته بخبث.. تزعل تزعل ازاي دا متخطط يا ابن اخويا لتفتح التليفون وتسمعه جزء من ما قاله ناظم اشتعل هو يقترب منها ويصرخ.. يعني برضه فوق اسامحك ونازله تخططي مع ابوكي تمشيني شورابه خرج وعاصم مين يا روح امك اللي هتتجوزيه ليه شايفني مركب قرون ليدور مهتاجا يكسر ماحوله فهو يريدها ان تكون له لتصرخ عمته.. بطل بقه دي ماتسواش ارميها.
ليشتعل ويهتف.. لا ما هارميهاش ماهارميهاش.
صرخت نيران….. انت ايه حرام عليكي انتو ارحموني وتركتهم وهربت.
صرخت عمته ..شفت ..هتبقي مسخه ودلدول للهانم .
صرخ ..يا عمتي ارحميني والله اموت نفسي نيران اتملكت مني ومش هسيبها وانت خلاص خرجيها من دماغك بقه واستدار مقهورا وخرج ..
قررت نيران ان تهرب ولكنها صعدت الي حجرتها وخلعت السلسله ووضعتها علي فراشها كانت تتخلي عن حبه ولا تريد ان تكمل في هذا العذاب ظلت تراقب المكان لن تتحمل كونه يريدها ولا يصدقها لن تتحمل كل ذلك الوجع دي اخرتها يا نيران تمشي من سكات اه بيحبك وبيعشقك بس مافيش ثقه خلاص استدارت وتسللت وجدت احد العربات فاندفعت وركبت فيها من الخلف ركبت وانتظرت ان تخرج تلك العربه من الفيلا .
صعد يونس كان يريد ان ياخذها الي الكوخ لعلها تحس به ظل يبحث عنها ولكن قلبه انخلع فقد وجد سلسلتها عالفراش ..اهتاج وظل يدور بجنون فلم يجدها ظل يصرخ فيهم ويبحث عنها بجنون ولكن دون جدوي اتصل بناظم فلم يعلم عنها شيئا احس بهياج في قلبه اين تكون ذهبت ولماذا لم تذهب لابيها جلس في الحديقه يشعر بالقهر راحت فين دي ماتعرفش حد ظل جالسا نزلت دمعه من عينه..قلبي هموت انت فين يا عمري .. هب مره واحده اندفع الي العربه وركبها واندفع بها كانت هيا في تلك العربه وراته فانكمشت بداخلها ظلت تنصت اليه كان يقود بسرعه جنونيه ليتوقف مره واحده ليصرخ باعلي صوته ،،،ليييه ليه يتعمل فيا كده قلبي مش قادر ركن علي العربه وظل يخبط علي المقود راحت فين فين كانت مرتعبه من حالته..ليه يا عمري ليه دانا بعشقك والله بعشقك كان يبكي وهيا تنتحب بصمت ..يونس اندعك وشه واتمرط نفسه وانذل وانهان واخرتها دنيته تكمل روحه تروح..ليه ماتحبنيش زي مابحبك دانا هتجنن ليه ليه ظل يبكي بقهر وهيا تشعر انها ستموت عليه …مسك سلسلتها ..سيبالي دي تقطع فيا سيبهالي ليه عملت ايه يا رب يتعمل فيا كده .اشوف موت ابويا وتشردي في الدنيا اليتم قطع قلبي ولما قلبي اتملي بحبيبي ينخلع كده ايه الوجع ده اعمل ايه والله تعبت ..يا رب ردهالي هعيشها في قلبي والله هكون تحت رجليها …عايزاني اتخلي عن انتقامي جايز ابوها مش عايزاني اذيه اعمل ايه اتسي ابوها راخر يا حرقه قلبي ارجعيلي يا عمري هعملك اللي تعوزيه ..قاد العربه و ذهب الي الكوخ الذي عاش فيه اجمل ايام حياته وقف امامه وسقط ارضا ينظر الي مكان حبه رفعت هيا راسها وجدته جالسا عالارض محني الراس خفق قلبها من هيئته همست انت اللي اخترت يا يونس انت السبب فتحت الباب بهدوء وانسلت منه واستدارت تتسحب تبتعد عنه ،،كان هو يجلس وقلبه ينهشه فقام وصرخ باعلي صوته نيرااااااان .
كانت هيا تمشي بهدوء فظنت انه يناديها فارتعبت وصرخت وانطلقت تعدو استدار هو فجاه بعد ان سمع صوتا هنا انخلع قلبه فحبيبته التي اماتت قلبه تعدو امامه اندفع باقصي قوه وهيا تجري وتنتحب برعب خوفا منه الا انه كان يجري لتصل الي مكان عالي ويتوقف الطريق ليندفع وينظر اليها بعشق ،،كده يا نيران من الصبح وانت مش قدامي اقترب منها فصرخت ماتقربش هرمي روحي ،
رجف قلبه وهتف طب اهدي اهدي حبيبتي هنتفاهم والله هنتفاهم .
صرخت ..لا مش عايزه مش عايزاك ارحمني بقه .
اخرج السلسله وهتف ….عايزه تروحي ودي مش علي قلبك نظرت لسلسلتها ونزلت دموعها كانت نقطه ضعفها اقترب بهدوء اهدي والله هنشوف حل .
هزت راسها فهتف طب خدي سلسلتك خديها نظرت اليه بغلب ورفعت يدها تاخذ السلسله فهيا روحها ليندفع ويشدها اليه وهيا تصرخ وهو يكلبش فيها بقهر ليشدها ويحملها وهيا تصرخ ويذهب بها الي ذلك الكوخ الذي قضي فيه معها اول ليله لتبهت هيا فقد عاد الكوخ لما كان عليه قبل الحريقه .شدها ودخل بها و هيا تنتحب بقهر لتصرخ.. جايبني هنا ليه انت ايه جاحد.
اندفع يحتضنها.. كنت عايزه تروحي فين وتسيبيني ….جايبك عشان تحسي بيا وبمشاعري جايبك عشان تنضفي من عيلتك الزباله جايبك وماهترجعيش الا انت ليا وقلبك ليا وناسيه كل حاجه عن عيلتك. ارحميني بقه عايزه ايه عايزاني اموتك واموت روحي مش عارف اخرجك من حياتي انت زي الدم مش عارف ليندفع ويشدها.. بتخططي تاني معاه ليه انام وانت في حضني وتقومي تتفقي معاه ..حاسس بذل رهيب بس مش قادر ابعد .. قلتلك هسامحك واعيشك احلي عيشه وانسي حياتك وهصب عليكي فلوس مش ده اللي يهمكو بس تكوني ليا كوني ليا.
لتنظر اليه بحسره… فلوس عايز تقعدني بالفلوس
صرخ …….أمال اقعدك بايه قولي ليقترب ويشدها اليه هاتفا بعشق.. فاكره اول ليله لينا هنا فاكره كتي عامله ازاي فاكره… انا عايز الليله دي ترجع بكل مافيها عايز انسي عايز اعيد الزمن والليله دي ترجع عايزك نيران اللي عيشتني احلي ليه هتجنن.
لتسيل دموعها لتهتف.. انا ماعتش هنا يا يونس معاك
ليقطب جبينه لتهتف.. اللي عيشت فيه اتحرق يا يونس. اليوم ده راح مع النار الي شبطت فيه. فاكر لما قلتلي اللي حصل هنا هيفضل هنا فاكر.. هو فعلا فضل بس اتحرق هترجع ازاي هنا ماتت نيران اللي انت قلت عليها روحك اللي ادتك قلبها وانت قمت الصبح تخلع قلبها يا يونس. قلي هترجع اللي مات ازاي.. اللي مات اندفن مع الرماد.
صرخ.. لا ماندفنش هنرجعه هنرجعه بس تنسي عيشتك وابوكي . ليندفع انت عايزاني وبتحبيني.. وانا اهوه بقلك عايز حبك ده ليه بترجعي تتفقي ليه اعمل ايه احبسك لحد ماتعقلي وتعرفي اني اللي ليكي.
هتفت بقهر… تحبسني ليه كلبه هو انت مابتفكرش الا في نفسك وبس يونس وبس.
صرخ…. اعمل ايه عايز اخرجك من بيئتك الزباله بس انت مش راضيه قلبي هيموتني.
نظرت اليه بقهر.. طب لو خرجتي وعشنا مع بعض.. هتأمن ليا مثلا والا هتفضل شاكك عمرك اني بلعب عليك قول يا يونس.
هتف بقوه…. ساعتها هنكون عملنا عيله وماهتقدريش تبعدي او تخونيني.
لتحس بألم رهيب… قصدك اني اخلف منك ولو عملت حاجه ترميني صح تهددني بعيلتي صح اعيش تحت طوعك زي ماتحب او ترميني. طب ماجاش في دماغك ليه ده كله ان ممكن اكون مظلومه.
صرخ……. بطلي النغمه دي بطلي بقه ماتسوديهاش اكتر ماهي سوده انا عمري ماهصدقك انتو فاكرني اهبل ابوكي يموت ابويا واختك تضحك عليا وانت تيجي تلفي عليا وتوقعيني انتو ايه مابتشبعوش تمثيل ايه العيله دي يا ريتني ماحبيتك لو اقدر اخلع قلبي اخلعه بس مش قادر .
لتسيل دموعها وتهمس.. يعني انا هفضل تحت رحمتك متهدده بوجودي في حياتك لحد ماحبك ده ينتهي وساعتها ترميني.. ايه الحياه الجميله اللي هنعشها دي.
هتف.. عشان من غيرها اموت ماقدرش اسيبك وافهمي انت ماقدرش اسيبك لو هموتك.
هتفت.. طب مانا مت هتعمل ايه بجثه قدامك.
هتف.. لا انا قادر اخليكي تحبيني انت بين ايدايا مابتتحمليش.
لتتراجع وتهتف.. اه يعني لما تحب تقرب تخليني الين ليك مانا سهله انجاب عشان مشاعري وبعدها عادي تفكيرك يكمل فيا ماتحسش ان مشاعري ممكن تتوجع اد ايه. انت مش مامن ليا وانا خلاص تعبت علاقتنا فاشله يا يونس ارحمني بالله عليك وسيبني لا هروح لابويا ولا هفضل معاك وهتنساني كرهك لابويا هينسيك كل حاجه.
اقترب واحتضنها وهتف بقهر….. مش عارف انساكي مش عارف ومش قادر ومش عايز. اعقلي والله هعملك كل اللي تعوزيه بس تبقي ليا.
لتهتف… طب يا يونس. انا قدامك اهوه ليك وماهنطقش خلاص اعمل مابالك هعيش دنيتك لحد ما ربنا يخرجني منها انا متأكده انك في يوم هترميني الانتقام وألغل مالوش علاج.
اقترب وشدها.. مالكيش دعوه بس ابقي ليا ونعيش ونعمل عيله انا عايز عيله كبيره عايزك تبقي ام أولادي في أقرب وقت نيران انا عايزك
لتهتف.. اه بتامن يعني بتربطني بعيل صح.
تنهد ….ماعنديش حل تاني
صرخت….. ماتصدقني يا اخي دا الحل صدقني.
اغمض عينه بقهر لتتنهد وتعلم انه لن يصدقها لتهمس….. يا ريت كان حبك اكبر من انتقامك يا ريت بس بجد انا ماعتش لاقيه كلام.
ذهب يحتضنها..مين قلك ان حبي مش اقوي يونس كان استحاله يترجي بنت ناظم بس اهوه مش بس بيترجي دا هاين عليه يركع تحت رجلك ..احتضنها بقوه .. طب نجرب اهوه انا بقلك عايزك نجرب يا نيران.
لتهتف.. طب مانت قلتلي الصبح كده ونزلت هيجت لما ابويا كلمني.
صرخ.. عشان بتتفقو تاني.
هتفت…….. وانت متأكد اني اتفقت منين والا سمعت كلام عمتك وخلاص.
اي غلطه ليا هتعيشنا جحيم يا يونس انا عايزه ابعد لاني تعبت ووجعي ماعت متحمله.
هتف… بعد مش هتبعدي يا نيران وهضبط اموري واخلص مع ابوكي واخد حقي ونعيش بعدها.
لتضحك.. اه اما تكمل انتقام صح وبعدين بقه اهي موجوده تحمد ربنا .
هتف.. مانت ماهيبقالكيش حد ولا حته تروحي فيها.
هتفت.. لا ليا انا معايا فلوس اقدر استغني عنك يا يونس.
ليبتعد ويجلس ويهتف.. لا مانا خدتهم وانت مضيتي عليهم ومستني ايام وانفذ اخدهم.
بهتت ونظرت ابيه.. بتقول ايه تاخد فلوسي.
هتف… اه هتعوزيهم ليه دول بتوع ناظم الجميل لازم احرق قلبه وانت ساعتها تبقي بتاعتي.
لتشعر بذبحه في صدرها..
انت بتاخد فلوسي عشان تذلني يا يونس مايبقاش ليا حد الا انت اجري عليه. ليه عملت لك ايه. انت ازاي كده انت جاحد ليه كده
هتف… انا بحميكي من اي تصرف اهبل ممكن تعمليه انا بعرض عليكي حياه محترمه وعيلة ماتحلموش تناسبوها انتو سمعتكو زفتت وبعرض عليكي حبي وقلبي واسمي واني اخرجك من الوسط الزباله اللي منقوعه فيه. وفلوسك امانه في رقبتي انا مش حرامي يا نيران وهحطلك فوقهم اضعاف لو عايزه شركاتي خديها انا انت عندي بالدنيا انا بعشقك .
لتهتف.. بتعرض عليا حبك.. هو كده حب.. ياخي منعول ابو ده حب. تذلني وتفرض عليا حياه بالعافيه وصورتي قدامك في عقلك مشوهه ولا عمرك هتصدقني.. بس تصدق انا فعلا مش عايزاك تصدق يا يونس ماعتش يهمني اعمل ما بدالك بس اخرتها هخرح من حياتك وهتشوف
اقترب يشدها يحتضنها.. ماتقوليش حاجه استحاله تحصل انت مراتي بتاعتي حبيبتي وانا هعمل المستحيل عشان نكمل انا هاخدك ونسافر بره ابعدك عن هنا هتخلي عن كل حاجه بس ترضي هحطك بعيوني انت عايزه ايه تاني غير انك تعيشي مع واحد بيحبك وعايزك ليرفع وجهها والله عايزك وهموت عليكي يا نيران ماعتش قادر اقاوم روحي اكتر من كده حاولت مش قادر تعيش بقه ارجوكي أقبلي وانت اصلا ماقدمكيش غير انك تقبلي
لتستكين بقهر فهو أوضح ماهو ناوي عليه سيجعلها تعيش معه يفعل بحياتها مايشاء تنجب منه حتي يامن لها وتفكيره سيظل كما هو لن يصدق ابدا ان ليس لها ذنب في اي شئ كان وجعها شديد لتستكين وتصمت ليعتصرها بيت يديه كانت كالجثه بين يديه ليحملها ويريحها عالفراش يقبلها قبلات حانيه كان يعاملها برقه الا انها لم تكن تحس بشئ احست ان الحب لابد له ان يكون عن ثقه وصدق ويونس لن يثق بها ابدا يونس خلع قلبها مره وعندما أدرك انه يحبها اراد ان يعود ويكمل خلعه قلبها بأن يكمل معها بشروط كلها تنهش قلبها.. فليربطها بالاولاد حتي لا تخونه فلياخك مالها حتي لا تخونه فهو منتظر الغدر منها في اي لحظه ،،،،،اي عيشه واي مرار بانتظارها اتوافق علي طلبه وتعيش الحب المهدد اتسامح علي خلعه قلبها الا انها لم تستطع كان يحاول ان يجعلها تستجيب الا انها كانت ميته ليقوم مبتعدا ويصرخ.. انت بتعملي فيا كده ليه بتعذبيني ليه عملتلك ايه. هو ده اللي بتخططو ليه من زمان صح تذلوني عشان بحبك وبعشقك صح هو ده ليشدها انطقي بتعملي فيا كده ليه انا هاين اوطي علي رجلك ابوسها كانت تنظر اليه بقهر ولا تنطق ليصدح تليفونه ليبتعد ليجدها الخادمه تخبره ان عمته سقطت مريضه ليستدير ويخرج من سكات لتلحقه وتهتف رايح فين هتسيبني هنا.
ليهتف.. فكري هسيبك تفكري وترجعي لنفسك كويس وتقرري هتكملي معايا لانه انا فاتحلك قلبي تخشيه من غير مؤامرات واي حاجه قذره اتربيتي عليها ليتركها ويقفل الباب وهيا مقهوره لا تعلم لما يفعل بها ذلك وهيا التي عشقته بلا حدود لماذا يقهرها ولا يثق بها.
كان ناظم جالسا دخلت عليه ليلي ..انت هتفضل ساكت كده وبنتك هناك هتجيبها امتي عشان بنتي تتجوز بنتي رفضت الكل عشان يونس وقالتلهم انها ماشيه معاه وسمعتها كلو بيقول انهم مع بعض واتفضحنا والموضوع طول وبيلسنو عالبت انت هتسكتلي .
هتف .،يا ليلي سيبيني بس الشحنه قدمها ايام اخد حالي ونخلص انا متداين لناس جاحده .
هتفت انا مالي بالهم ده ،
صرخ مالك ازاي بقلك لو ماردتش الفلوس هنقتل دول ما بيهزروش ومش هيسيبوكو انت متخيله ايه انت ماعتش معاكي اي مجوهرات وبقينا عالحميد لو حصل حاجه هنتشرد كلنا مش هقدر ازعل يونس سيبيني بس انا فيا كتير وجمال المرابي لسه مكلمني وبيقلي لو حصل هخلع رقبتك انت وعيلتك.
صرخت ليلي .،وانا مالي يا اخويا دا هم ايه ده .
نظر اليها ناظم مالك ازاي مش ماضيه معايا انت اتجننتي .
نظرت اليه وصرخت ..نعم با اخويا انت قلتلي دي شكليات انت عايزني اتبهدل .قامت وصرخت انت مضتني علي ايه انطق .نهار اسود والبت والواد مضو معاك .
نظر اليها بخوف ..ولم ينطق .
اقتربت ومسكته من ملابسه .،لا انت تقلي مضتنا علي ايه .
هتف ناظم ..اننا نبقي تحت امره في اي حاجه ومانفتحش بقنا .
صرخت ليلي يا سوادك يا ليلي انت وولادك هتشغلنا عنده ايه في بيوت الدعاره والا هيقطعونا اعضاء .
صرخ .،انت بتقولي ايه انا هرجع الفلوس بطلي انت بومه يا ساتر . وفيه حاجه في دماغي تانيه ناوي عليها اهمدي بقه ….
جلست هيا مغلوله تشعر بالخوف فجمال شخص سمعته علي الاشهاد في الافعال المشينه
عند نيران … مر الوقت ونيران جالسه تفكر في عشقه وقلبها يؤلمها عليه لتسمع صوتا بالخارج لتظن انه عاد لتقوم لتتفاجئ عندما ….
مين يا حزينه …خزان احزان اقسم بالله …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام عاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *