روايات

رواية مليكة الفصل الثاني 2 بقلم شهد أحمد

رواية مليكة الفصل الثاني 2 بقلم شهد أحمد

رواية مليكة البارت الثاني

رواية مليكة الجزء الثاني

مليكة
مليكة

رواية مليكة الحلقة الثانية

عند مهند بعد ما مشي من عند مليكه وأبوها حصل رجع البيت متعصب وامه لما شافته راجع متعصب ومش طايق نفسه ودخل على اوضته علي طول من غير ما يعبرها ولا يكلمها وقفل باب الاوضه جاامد راحت وراه ودخلت عنده وقالت في اي ي مهند راجع متعصب ليه وعديت من قدامي من غير ما تكلمني
مهند. بعصبية هو فاكر نفسه مين علشان يقولي خود حاجتك ومع السلامه مش كفايه اني رضيت ببنته اصلا هو كان يطول أن مهند زيدان يبص ل بنته
ام مهند. انت اتخنقت مع خطبتك وأبوها ولا حصل اي علشان يقولك خود حاجتك
مهند. اللي حصل اني شكيت ببنته وقولت طالما اتساهل معايا في حقوق بنته واني اجبلها فضه بدل الدهب واني اجيب اللي اجيبه واجيب الباقي لما نتجوز ده قلقني وقولت اكيد بنته فيها حاجه علشان كده اتساهل معايا اصل مفيش اب يرضى أنه بنته ياجي ليها فضه بدل الدهب الا إذا كانت
ام مهند. فجاه ض،ربت مهند بالقلم وقالت اخرس
مهند. انتي بتض،ربيني ي ماما وعلشان اي
ام مهند. انت فعلا متستهلش ي مهند اللي عمله معاك ابوها كان المفروض يقس،مك نصين بطلباته هو وبنته وكان المفروض تجيب ليها دهب وكل حاجه زي ما اي عريس بيجيب ل خطبته وهدايا وزيارات وفسح كمان كل يوم والتاني علشان تحس أنه الاسعار والدنيا غاليه وأنك لما تحس ب كده تعرف قيمه اللي عمله معاك ابوها يعني الراجل كتر الف خيره سهل عليك الدنيا علشان تتجوز انت وبنته وده جزاءه في الاخر كلامك بالسوء عن بنته ي خساره تربيتي فيك انت مش هتحس بقيمتها دلوقتي غير لما تقع مع ناس تقس،مك نصين بطلباتهم و وقتها تعرف أن الله حق ي مهند باشا امشي غور من وشي
مهند. حتي انتي ي امي واقفه في صفهم بدل ما تقفي مع ابنك وساب البيت كله وطلع يسهر مع أصحابه
في الوقت ده كانت مليكه عملت المكرونه بالبشاميل والبانيه وطلعت حطتهم علي السفره وجابت الاطباق وقعدت تاكل هيا وأبوها وكانت بتحط ليه الاكل في الطبق وتديله
ابو مليكه. تعرفي ي ملوكي
مليكه. اي ي قلب ملوكك
ابو مليكه. المكرونه بالبشاميل دي خطيررره وواوو وليها طعم كده عن كل مره اي ي بت الشطاره دي وراح مسك اديها وبا،سها
مليكه. تسلملي ي بابا ربنا يجبر بخاطرك زي ما بتجبر بخاطري انا بحبك اووي وبعدين المكرونه خطيره علشان انت اللي معلمني وغمزت ليه ههههه
ابو مليكه. اه بس انا مش بطلعها حلوه كده هههه
مليكه. لا ي بابا ده انت شيف متقولش كده ههه
ابو مليكه. بعد ما خلص اكل هو وبنته ساعدها في أنها تلم الأطباق ويدخلوها المطبخ
مليكه. خلاص ي بابا روح اقعد وانا هعملك كوبايه شاي إنما اي حكايه ههه
ابو مليكه. كده هاخد علي الدلع منك ي ملوكي
مليكه. هو انا ليا غيرك ي حبيبي وراحت حض،،نته
وبعدين مليكه يلا بقا اطلع اقعد وانا جايه
ابو مليكه. ماشي وطلع وراح قعد في البلكونه وكان عمال يفكر في بنته ومستقبلها وأنه غلط لما وافق على مهند واتساهل معاه وفضل يلوم نفسه على اللي الكلام اللي قاله مهند عن بنته
وفي الوقت ده مليكه غسلت الأطباق وعملت شاي بالنعناع وطلعت وراحت ل ابوها في البلكونه
مليكه. بابا الشاي وصل
ابو مليكه. تعالي اقعدي جانبي ي حبيبتي وقعدوا وكانوا بيشربوا الشاي
مليكه. بابا
ابو مليكه. اي ي بنتي
مليكه. انا مش عايزاك تحس بالذنب ولا تلوم نفسك علي اللي حصل انهارده أن شاء الله ربنا هيعوضني بالشخص اللي يستاهلني
ابو مليكه. إن شاء الله ي حبيبتي وبعدين قال الوقت أتأخر يلا علي النوم
مليكه. حاضر ي بابا بس انا هنزل الشغل من بكره
ابو مليكه . انا مش عارف اي لزمته الشغل هو انا مقصر معاكي في حاجه
مليكه. لا ي بابا بالعكس بس انت عارف قد اي انا بحب الورد علشان كده فتحت محل الورد وبعدين انت عارف اني مش بشتغل بالشهاده بتاعتي علشان انا مش حباها وحابه اني ابقا وسط الورد
ابو مليكه. ماشي ي ورده حياتي ربنا يوفقك
مليكه. تسلملي ي بابا وراحت اوضتها ونامت
وكمان ابوها دخل اوضته ونام
و الساعه 4 الصبح مهند رجع البيت ودخل اتسحب علشان أمه مش تشوفه وتسمعه كلام وبعدها نام
والصبح
مليكه. صحيت وعملت فطار وحطته علي السفره وراحت تصحي ابوها علشان يروح شغله وقالت له أنه يفطر قبل ما يمشي وأنه هيا نازله علشان تفتح محل الورد
وطلعت اخدت سندوتش ونزلت تفتح محل الورد
مليكه. فضلت تشم الورد وقالت تعرف ي ورد انا بحس بالحياه وانا موجود معاك بحسك معالج ل روحي وألمي وفضلت تطلع الورد وترصه بطريقة حلوه وجذابه وتعمل تشكيلات حلوه وهيا واقفه وبتعمل الورد دخل عليها شخص وقال السلام عليكم
مليكه. وعليكم السلام اتفضل طلبك اي
الشخص. انا عايز بوكيه ورد طبيعي يكون علي ذوقك علشان هديه ل حبيبتي
مليكه. حاضر ثواني واحلا بوكيه ورد يكون جاهز ل حصرتك
الشخص ده. تمام
مليكه. راحت وجابت بوكيه ورد كانت هيا لسه عملاه وكان شكله حلو اوي
الشخص اول ما شافه. قال ذوقك حلو اوي اكيد هيعجب حبيبتي
مليكه. إن شاء الله اي حاجه تاني
الشخص. لا شكرا ودفع حقه ومشي وكان مبسوط بيه وقال إنه هيبقا ياجي وياخد منها تاني.
في الوقت ده
كان مهند. نايم وأمه دخلت صحته من النوم وقالت يلا قوم روح اشتغل وطلع فلوس علشان لما تروح وتتقدم لوحده تجيب ليها الدهب مش الفضه
مهند. ماشي ي امي ماشي واكيد هجيب ليها الدهب لأنها هتكون غاليه مش وحده ،،،،
ام مهند. قوم وانت ساكت
مهند. انتي اللي بدءتي
ام مهند. لا وانت مؤدب اوي علشان ترد على امك
مهند. انا قايم علشان مش نتخانق مع بعض في الاخر انتي امي وانا مش عايز اغلط فيكي وانا متعصب
ام مهند. سابته وطلعت وفضلت حزينه علي ابنها وتصرفاته وهو كان جهز نفسه ومشي راح علي شغله
مهند. شغال جرسون في كافيه قريب من بيت مليكه
مليكه. في بنت دخلت عندها وقالت عايزه بوكيه ورد ل خطيبي عايزه يكون طبيعي وكمان لونهم احمر
مليكه. ب ابتسامه من عيوني
البنت. تسلميلي
مليكه. راحت وعملت بوكيه الورد وكان لونه احمر جذاب
والبنت. واوو ذوقك حلو اوي في الورد انتي اسمك اي
مليكه. اسمي مليكه وانتي
البنت. اسمي . نور اي رئيك نكون اصدقاء
مليكه. موافقه طبعا
نور. اي رئيك نتقابل انهارده في كافيه ،،،،،،
مليكه. بصي اديني رقمك ولو كده هقول ل بابا واديكي الرد
نور. تمام وعطت ل مليكه الرقم واخدت البوكيه وراحت علشان تشوف خطيبها
نور. اي اتأخرت عليك ي حبيبي
ليل. يعني شويه كنتي فين واي اللي وراه ظهرك ده
نور. مفاجاه وطلعت بوكيه الورد
ليل. واوو شكله حلو اوي وكمان رائحته حلوه
نور. المهم أنه عجبك ي حبيبي
ليل. تسلميلي ي نوري وقعدوا يتكلموا مع بعض ونور حكت ل ليل عن مليكه وأنهم بقا أصحاب وفجاه لقت مليكه اتصلت عليها وقالت إنها موافقه أنه تقابلها في الكافيه
نور. بفرحه وافقت ي ليل تعرف دي بنت طيبه اوي وانا حبتها علشان كده خلتها تكون صحبتي
ليل. ماشي ي حبيبتي بس خلي بالك مش كل الناس كويسه
نور. حاضر ي ليل يلا انا همشي بقا علشان الحق اروح عندها واتعرف عليها
ليل. ماشي يلا اوصلك
نور. يلا واخدها ومشيوا وراحوا الكافيه
مليكه. كانت خلصت الشغل وقفلت محل الورد وكانت في طريقها إلى الكافيه وهيا قاعده مستنيه نور فجاه حصل ،،،،،

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مليكة)

اترك رد

error: Content is protected !!