روايات

رواية أحببته في معسكر الرجال الفصل الرابع 4 بقلم مريم سمير

رواية أحببته في معسكر الرجال الفصل الرابع 4 بقلم مريم سمير

رواية أحببته في معسكر الرجال البارت الرابع

رواية أحببته في معسكر الرجال الجزء الرابع

رواية أحببته في معسكر الرجال الحلقة الرابعة

شد مني الفون وهو بيضحك = ارد انا عشان صدعت
فتح المكالمة والاسبيكر *في اي يمريم مبترديش لييي؟
=مريم!!!
_مريم؟
بصلي ب استغراب = مريم مين؟
_ اه مريم دييي ، دي اختي وانا واخد الخط بتاعها
خدت منه الفون وقفلت = امال مين الي كان بيتكلم دا ؟
_ اه دا ابن عمي
غمز = اه اخو العروسه
_ احمم اه تقريبا إن شاء الله
= انا لو منك اوافق زيتنا في دقيقنا وخلاص
_ طب متوافق علي بنت عمك انت كمان!
= يبني انا مش شايفها غير اختي ، ابقي حمايتها ماشي لكن جوزها؟ لاء ، مش شبهي ولا انا شبهها
_ امال انت عاوز الي هتتجوزها عاملة ازاي ؟

 

= عاوزها بتعرف تتصرف كده ، حيطة كده تعرف تسد في اي حاجة
_ حيطة! دا انت ما شاء الله في الرومانسيه فنان
= هو لازم اكون متسهوك يعني ولا اييي ؟
_ صدقني هتطفش من معاملتك دييي
= وانت فاكر اني هعامل مراتي زيكم يا جرابيع؟ دا انا سايبلها كل الحلو الي فيا والله هي تيجي بس
_ هتلاقيها ، انت تستاهل كل خير
= حبيبي يعبدلله والله ، عندك اخوات غير اختك بقي ولا ايي؟
_ اختي مين؟
= مش انت يبني لسه قايل انك ليك اخت اسمها مريم!!
_ اه اه ، لاء هي بس
= ربنا يخليهالك ، انا معنديش اخوات
_ وملاحظ ان علاقاتك مع الكل محدودة اوييي
= اه من صغري وانا كده ، مش بحب اختلط بالناس كتير
_ لييي؟
= لما جربت حظي وقولت اتعامل ، اول بنت حبيتها سابتني ، صحابي موقفوش جمبي زي ما كنت بعمل معاهم ، ف قولت كده احسن
_..
= اي يعم! قلبت نكد ليي كده ، انا مبحبش الدراما غير الحوار
_ ممكن نبقي صحاب؟

 

= مالك يالا! انت اتأثرت ولا اييي؟
_ يمكن المعسكر جمعنا عشان نبقي صحاب ، لا انا كنت اعرفك ولا تعرفني
= اكيد صحاب يعم ، اتخمد بقي عشان قلبت عليا المواجع
_ متزعلش يا احمد
= مخلاص يحبيبي في اي! مش زعلان والله ، اتقلب بقي
ضحك واداني ضهره ونام ، كل دا جواه ومن برا ميبنش عليه كده خالص! يبان عليه قد اي حاجه يتحط فيها لكن فعلا الصورة عمرها مكانت كاملة!
نمت وصحيت علي خبط فب كتفي
_ يادي النيلة علي صحوبيتك الهم
= التدريب هيبدأ ، فوق وحصلني
قومت غسلت وشي وطلعت وقفت جمبه ، كان يوم مجمع بين كل التدريبات ، نط حبل وزجف وضرب نار ، كان اكتر يوم تعبنا فيه ، بعد ما خلصت روحت المطبخ ، مكنتش قادرة وكنت حاسه اني هقع من طولي ، كان لازم اجي بدل عبدالله واعمل فيها سبع رجالة في بعض يعني! ،
= انا مش هقشر البصل
_ ايي؟ مش فاهم!

 

= هطبخ انا ، شكلك تعبان اوييي ، اقعد قشر البصل بس
_ احمد انت بتعرف تطبخ؟
= انا بنافش الشربيني يبني ، أنا بس مبحبش ابين قدراتي عشان متحسدش
_ اممم ، انت متأكد ؟
= مهو انت لو كملت وانت عامل كده روحك هتطلع مننا ، وانا مش فاضي اعيط علي حد
_ ايدا انت هتعيط؟
= سيبك من ام المشاعر دييي ، اقعد قطع البصل
_ هو انت بتعمل اييي؟
= مش طابخين كشري؟ بدور علي اليوتيوب طريقه عمل الكشري في خمس دقايق بدون روت
_ احيه! لبسنا بالشفا بقي
كان بيحاول يساعدني علي قد ما يقدر ، كنت بقوله يعمل اي ويعمله ، بتهيقلي عمري ما قابلت حد طيب كده!
= دوق كده ، ها لسه عايش؟
_ حلو شغال

 

= طب الحمد لله ، هروح انادي علي الرجالة زمانهم جعانين ، وانت اتغدي وروح ريح شويه في الاوضة
خرج نادي عليهم ، اتغدينا وروحت الاوضه ، قعدت علي السرير وانا بغمض عيني من كتر التعب ، فوني رن ورديت
_ ايوة يعبدالله ، فيه حاجه ؟
° لما كلمتك امبارح كان فيه راجل جمبك ، مين دا؟
_ وانت مالك؟
° مالي؟ اييي الهبل دا ، انا هبقي خطيبك علي فكرة
_ الصبر من عندك يا رب ، زميلي في الشركة ومعايا في السفرية ، ها حاجة تانيه ؟
° لما ابقي ارن عليكي ابقي ردي
_ يبودي انا واحدة بشتغل ، مش بابي بيصرف عليا ولا باخد مصروف من مامي ، هقفل دلوقتي عشان تعبانة مع السلامة
قفلت ولقيت احمد داخل
_ مش عارف اقولك اييي والله ، تسلم علي الي عملته النهارده
= لو عرضوا عليا اقدم في مسابقه احسن شيف والله ميلزمني
_ يعم اتنيل اقعد بقي
= تعرف انا نفسي في اييي؟
_ اييي؟
= صنيه مكرونة بشاميل ، البشاميل فيها يكون كتير ، وعلي الوش حبه جبن و..
_ احمد نام ، دا انت الكشري مقوي قلبك بجد
= انا ماشي ب مبدأ اقرب طريق لقلب الراجل معدته

 

_ كان الله في عون الي هتتجوزك ، ثواني انت بتعمل اي؟
= هو انا كل يوم هقولك الدنيا حر؟ عاوزين نعيش بالله عليك خنقتني
_ جرب كده تنام بالتيشيرت ، هيبقي اجمد علي فكرة
= والعضلات ديييي متبانش؟ الباي والتراي والكلام الكبير دا ، انا دافع دم قلبي في الجيم دا
_ طب نام ، تصبح على خير
= وانت من اهله
قومت من النوم وانا مرعوبه ، حاسه إن قلبي هيطلع من مكانه ، حلم وحش ، وحش اوييي مش عارفه اخد نفسي! ، جتلي نوبة ضيق التنفس وبدأت اخد نفسي بصوت عالي
= مالك يالا؟ انت هتموت ولا اييي؟
_..
=عبدالله انت سامعني؟ اهدي حاول تهدي ، نظم نفسك
قام من سريره وقعد جمبي ، كان قريب مني اوييي ف زقيته ب رجلي وقع عي الارض
= انت ملبوس يالا؟ ، انادي علي الدكتور الي هنا؟
مسك ايدي ف بصتله = اهديي ، بس بس مفيش حاجه ، حصل اييي؟
_ كابوس

 

حط ايده حوالين رقبتي = طب خلاص اهدي
_ انت كده بتوترني اكتر! خلاص انا بقيت كويسة ، قصدي كويس
= طب الحمد لله ، الف سلامه عليك
_ الله يسلمك يصاحبي ، ابعد عني بقي بدل ما ازعلك
بعد وهو بيضحك = تصدق يالا اني غلطان ، انا واحد غيري علي الخضه دي كان اداك عيارين ودا اقل واجب بس مقبولة منك
_..
= افضل معاك لحد متنام ولا اتخمد انا؟
_ لا نام انت
= طب هفضل معاك لحد مننام بقي ، الكوابيس دي بتجيلك دايما ولا اييي
_ لاء دا كل فين وفين
= دلوقتي احسن يعني ؟
_ ايوة الحمد لله ، تصبح على خير

 

= هو سلامتك وكل حاجه بس لو سمعت صوتك تاني هدشملك عشان انت قطعتلي الخلف ، نام
العشر ايام خلصوا! بكرة اخر يوم ، حصل فيهم حاجات كتير اوييي ، واتعلم حاجات اكتر ، بعد يومين هاجي تاني اسبوع ، هيبقي اخر اسبوع ، والي عاوز يكمل بيكمل والي مش عاوز يبقي كده مدة التدريب بتاعته انتهت ، اه انا تعبت اوييي في العشر ايام دول ، بس بتهيقلي خلوني اعرف اواجه اي مشكلة مهما كانت صعوبتها لو اتحطيت فيها بعد كده .
صحيت كالعادة علي خبط في كتفي
_ تصدق بالله؟ انا هترحم من الرجة دييي!
= فوق يلا ، بقيت احسن من امبارح؟
فركت عيني وبصتله _ اه الحمد لله احسن كتير
= طب الحمد لله ، ابقي حصلني بس متطولش عشان التدريب هيبدأ
خرجت وقفت جمبه = جاهز للعجن؟
_ والله وشي ما قادر ، اضرب حد تاني
كل واحد فينا وقف قصاد حد مختلف ، احنا الاتنين في دقيقتين كان الي قدامنا علي الارض ، ضربنا كف ب كف واحنا بنضحك ، طلعنا فوق نطينا الحبل ، معتش بخاف! ، خلصنا كل التمارين وروحت العنبر عشان اطبخ
_ احمد انت مش هتصدق!
= اييي طابخين ايييي؟
_ مكرونة
= يحبيبتي فاكرها ، ام صلصه دي؟ اه عارفها
_ دا احنا في حرمان اقسم بالله ، هناديلك لما اخلص
= استني هساعدك

 

وقف ساعدني ، انا مليش صحاب ولاد خالص ، ولا بعرف حتي اتعامل معاهم ، لكن هو كان غير اي حد .
خلصنا غدا وكله راح يحضر شنطته
= كانوا عشر ايام ، يلا ربنا ميعيدهم
_ يومين وراجع
= كلها اسبوع هانت ، عشان استلم التكليف بقي واشوف الدنيا
_ مش حاسس انك ظابط
= ولا أنا والله ، بس نعمل اي بقي هتصرف
_ حاول تاكل كل الاكل الي بتحبه اليومين دول
= انا هروح اكل بس ، بقولك اييي
شيلت شنطتي علي كتفي وبصتله _ اييي؟
= هتوحشني
_ مبحبش لحظات الوداع ، هما يومين ونشوف بعض تاني لحد ما نزهق
= ايوة حتي بعد ما نخلص المعسكر دا نتقابل بردو
_ إن شاء الله يصاحبي ، خلي بالك من نفسك
= وانت كمان ، اشوف وشك علي خير
فتحت باب الاوضه وابتسمتله ومشيت ، هو ينفع افضل هنا؟ يعني منمشيش احنا الأتنين خالص؟
روحت ل صحبتي عشان اغير عندها وألبس لبسي العادي ، خبطت علي الباب فتحتلي
° أيوة ؟ اي خدمة؟

 

ضحكت _ معرفتنيش؟ انا مريم يعبيطة ، وسعي وسعي
دخلت وهي متنحة ، دخلت الاوضه غيرت ولبست وطلعت تاني قعدت معاها
_ هتفضلي متنحة كتير؟
° انتي عملتي اي؟ انتي قولتيلي راحة اعمل حاجه مهمه وقولتيلي كمان لو حد سألني من اهلك اقوله اننا في سفريه ، لكن اي قلب حالك كده؟ وكنتي فين؟
_ تعالي معايا البيت وهفهمك علي كل حاجة
روحت البيت انا وهي وخبطت علي الباب ، ماما فتحتلي وحضنتها ، كان البيت وحشني اوي كأني غبت سنين مش مجرد ايام!
_ ماما هو انتوا لييي معلقين زينة في البيت ؟ رمضان قرب ولا اي!
• عبدالله قالنا انك راجعة النهارده ، ف ابوكي وعمك اتفقوا تبقي خطوبتكم بالمرة
_ ايييي؟ خطوبة مين!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أحببته في معسكر الرجال)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *