Uncategorized

رواية ملاكي الفصل الرابع عشر 14 والأخير بقلم مريم حسن

 رواية ملاكي الفصل الرابع عشر 14 والأخير بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الرابع عشر 14 والأخير بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الرابع عشر 14 والأخير بقلم مريم حسن

مازن… هتفضلي حابسة نفسك كتير في الاوضة
ماهي… عشان سيف سيف هايجي 
مازن… يا حبيبتي سيف ربنا يرحمه 
ماهي… لا لا سيف مامتش سيف بيجي يقعد معايا هنا كل يوم و نتكلم 
مازن بتنهيدة… ماشي يا ماهي انا همشي 
خرج مازن بحزن على ماهي و راح اوضته 
موج… بقت كويسة يا حبيبي
مازن… زي ما هي انا مش عارف اعمل ايه حالتها بتسوق 
موج… طب انا كنت عايزة اقولك حاجة 
مازن.. ايه 
موج بتدمع 
مازن… اي ده اي ده ايه الحاجة الي مزعلة حبيبتي 
موج… انا روحت عند الدكتور إمبارح و اكتشفت اني مبخلفش 
مازن… و انتي زعلانة عشان كده انتي اهم حاجة و مفيش حاجة تزعلك أبدًا 
موج… بس انت اكيد عايز تخلف اطفال يا مازن 
مازن… انا بحبك انتي و عايزك انتي مش مهم اي اطفال المهم انتي
موج… بجد يا مازن 
مازن… بجد يا روح قلب مازن 
عند ملاك و اسر 
ملاك… أسور يا أسور 
أسر… اي يا حبيبتي 
ملاك… انا رايحة الجامعة خدني في إيدك 
أسر… لازم أنزل مش فاضي خلي السواق يوصلك
ملاك بحزن… ماشي انزل انت 
أسر نزل و ملاك قعدت بحزن و بتشوف اسر تصرفاته اتغيرت 
قامت لبست و نزلت الجامعة 
عند على 
على… نهلة حبيبتي
نهلة… ايه يا علي
علي… ما تيجي مسافر كده نعمل شهر عسل جديد
نهلة… تاني 
علي… ايوه و نشهيص نفسنا 
نهلة… ماشي يا حبيبي
عند ماسة 
كانت في شغلها في المستشفى و قاعدة في اوضتها بتعيط
لقت أدهم دخل عليها
أدهم… بتعيطي ليه يا حبيبتي 
ماسا… في طفل عنده ثقب في القلب لسة مولود و انا مش عارفة اعمل ايه ده بيفضل موجود و محتاج عملية و لو عملها هيموت
أدهم… طب اهدي طيب
ماسا… مش عارفة اعمل ايه تعبت انا خايفة ابننا و بنتنا يبقى كده ان ممكن اموت فيها 
أدهم… بعد الشر عليكي يا قلبي انشاءالله الولد يخف و يبقى زي الفل
بليل عند ماهي
كانت واقفة على سور البلكونة 
ماهي… انا هجيلك يا سيف خلاص هاجي  ولسة هتنط لقت حد بيشدها وقعت لورا و قامت … سيف 
كان لابس ماسك على وشه مش باين غير عنيه كان هيمشي بس هي مسكت ايده
ماهي… انت سيف صح انت موجود و شالت من على وشه الماسك .. انت سيف انت سيف انت حقيقي و حضنته 
سيف… واحشتيني
ماهي… انت مشيت ليه قالو انك ما انا مصدقتش انت كنت بتيجي صح 
سيف… صح
ماهي.. مشيت ليه طيب
سيف… كان لازم اختفي 
ماهي… انت مسبتنيش لواحدي يا سيف مسيبتنيش لواحدي  و مسكت التيشرت بتاعها و رفعته … بص على بطني بيكبر فيها ابنك و ابني بص و مسكت ايده و حطتها على بطنها… انت كنت عايز تسيبنا ها كنت سايبنا 
سيف حضنها… انا اسف كان لازم امشي كان لازم يفهمه اني مت انا عملت نفسي ميت قدامك كان هاين عليه اقوم اقولك انا موجود انا عايش بس كان هيبقى خطر عليكي 
ماهي… انتو او مكنتوش موجود دلوقتي كنت مت فاهم يعني ايه كنت مت و بتصرخ في وشه… انا حبيبتك انت المفروض تقولي كل حاجة المفروض انا و انت واحد المفروض انك متخليش عني حاجة انا اهلي كانو فاكرني بشوفك تهيوأت كانو ناقص يجبولي دكتور يعالجني و و اآااه اااه و مسكت بطنها 
سيف… انتي كويسة
ماهي… اه مش قادرة ااه 
سيف شالها و خرج بيها و من حسن حظه كان كله في اوضته و الحراس كانو نايمين و خرج بيها و ركب عربيته
ماهي… عشان خطري مش عايزاه يروح مني عشان خطري 
سيف… اهدي قربنا نوصل المستشفى اهو
ماهي… هيشوفوك هيشوفوك
سيف… مش مهم انا المهم انتي 
ماهي… لا لا ااه ارجع ارجع عشان خطري
سيف… هجيبلك دكتور حلو في البيت مش هيعرفني 
سيف راح بيته و بعدها بخمس دقايق الدكتور كان وصل
و كشف على ماهي
الدكتور… الحمدلله الجنين كويس هي دي بس ڤيتامينات لازم تاخدها  و لازم ناخد بالها من أكلها لأن هي مناعتها مش كويسة و ده الي خلت ده يحصل و مشي 
سيف دخل جوا لماهي و قعد جنبها و باس راسها 
سيف… الف سلامة عليكي يا قلبي ، بقيتي احسن ؟
ماهي..  اه الحمدلله .. سيف انت هترجع تعيش حياتك طبيعية امتى 
سيف… خلاص كلها شهر 
ماهي بحزن … يعني انا هقعد من غيرك الشهر ده 
سيف.. متقلقيش هجيلك 
ماهي… انا لازم اروح 
سيف… مينفعش تقعدي معايا حبا صغيرين كمان 
ماهي… ساعة واحدة بس 
سيف… احلا ساعة في حياتي 
 عدى أسبوعين و ملاك عرفت ان محررس قتل امها و محروس دخل السجن 
مازن… رايحة فين 
ماهي… هخرج 
مازن… انتي بقيتي بتخرجي كتير 
ماهي… مازن انا رايحة عند الدكتور هعرف نوع البيبي ايه 
مازن… هاجي اوصلك في طريقي
ماهي… معايا عربياي و أساسًا بعد ما اعرف نوعه هروح اشتريله لبس 
مازن… ماشي 
عند ملاك 
موج… مالك زعلانة ليه
ملاك… مفيش 
موج.. متضحكيش عليه انا بردو 
ملاك… ما انتي عارفة يا موج موت ماما مقصر فيا 
موج… ملاك في حاجة تانية و انتي مش عايزة تقولي
ملاك… اسر بيخوني 
موج…اسر بيخونك ازاي
ملاك.. ايوه بقى بينزل كتير اوي وبيرجع سكران و كملت بعياط لقيت بوسة على قميصه كانت من ورا
موج حضنتها… طب اهدي اهدي 
ملاك… انا عايزة ارهف انا عملت ايه عشان يعمل كده
موج… طب انا عندي فكره ممكن و هو نازل امشي وراه 
ملاك… يا رب انا نفسي يكون تخيلات
ملاك استنت لحد بليل 
أسر.. انا نازل
ملاك… رايح فين كده
اسر… في ايه يا ملاك هو تحقيق انا نازل 
اسر خرج و ملاك استنت انا نزل و نزلت وراه و اخدت عربيتها و مشيت وراه لحد ما وقف عند عمارة طلع فيها 
راحة وراه و شافت الدور الي طلع فيه و طلعت وراه و بقت تلف على كل باب تسمع الصوت سمعت صوت اسر 
قامت خبطت و الباب اتفتح و كان فين بنت
.. انتي مين يا قمورة
ملاك زقتها لورا و دخلت لقت أسر
اسر… ملاك 
ملاك سقفت … الله بجد الله عرفت تضحك عليه صح حقيقي انت اخر واحد اتوقع انه يعمل كده ليه عملت كده ليه نقصك ايه حب و حبيتك حقوقك الشرعية وبديهالك عملتلك ايه انا انا كنت بتحب على نفسي عشانك انت بني أدم قطن  واحد و*خ ميستلهش ألا الو*خة ألي زيه طلقني
أسر… ملاك افهمي 
ملاك… افهم اييييه طلقني يا حيوان طلقني انت بني ادم كداب و خاين انت بني ادم ميتقطش اتفو 
اسر ضربها بالقلم… اتعدلي 
ملاك… انت بني ادم خاين و كداب و ميستهلش حبة حب انا بكرهك بجد بكرهك طلقني يا أما هفضحك قدام الناس كلها مش هخلي منك في مصر معرفتش فضيحتك
اسر… انتي طالق
ملاك مشيت و هي مصدومة ان الواحيد الي حبته شافته بيخونها و عمل كده ليه 
ركبت العربية و حست بنغزه في قلبها و بدأت تغيب عن الوعي 
و دخلت في تريلا كبيرة و العربية اتقلبت 
و راحت ملاك القلب الطيب ألي حب انسان ميستهلش
بعد تلت سنوات 
كان سيف خلاص ظهر من تلت سنين 
ماهي… مليكا يا مليكا البس ده ولا ده 
ماسة… هي حفلة تخرجك ده عيد ميلاد ملاكي و و لوكا حبايب قلبي
مليكا.. ايوه يا عمتو
ماسا .. اما اسمي ماسا محدش يقولي يا عمتو 
مليكا… عمو مازن و عمو اسر و عمو أدهم علطول بيقولوا عليكى هبلة عندهم حق
ماسا.. أدهم اسر مازن و نزلتلهم تحت  و من ي الفاكهة… انتو بتقولو للعيال امي هبلة
أدهم.. حاشا لله يا حبيبتي انت عقلة و زي القمر 
ماسا…  وانت 
اسر… انا 
ماسا… انت قولت 
اسر… انا أبدًا 
ماسا… يبقى انت 
مازن… و رحمة امي ما قولت حاجة
ماسا… اوف خلاص بوظتو المود بتاعي مش عارفة ليه حاسة اني حد دالق عليه مياه و بتبص حواليها… أو ماي جد بولد
أدهم… اعمل ايه 
ماسا ابتدت تتوجع و بتصوت… اااه مش قادرة الحقوني 
ااه 
مشيوا كلهم مع ماسا و ادهم
و فضل هو الواحيد
اسر… انا تعبت تعبت اوي من غيرك يا ملا كانت اسف انا كنت السبب في موتك و انك تبعدي عني انا كنت حيوان انتي لسة فقلبي و عمري ما هنساكي انا مطمن عليكي انتي معاكي جدو انتو الاتنين واحشتوني اوي انا بحبك اوي يا ملاك يارتني ما كنت عملت كده و لسة لحد دلوقتي مش عارف انا عملت كده ليه انا اسف
انتهت… ????????
مش كل النهايات لازم تكون سعيدة في نهايات حزينة و مؤلمة اكتر من كده اسر مكانش المتوقع منه انو يعمل كده و يخون الواحيدة الي حبها بس الشيطان قدر يغلبه و سيف الي بعد عن حبيبته شهور كان خايف عليها مش على نفسه و ادهم و ماسا الي لسة متمسكين ببعض و موج و مازن الي اسكنا بعض و عمروا ما فكر يبص لغيرها الخيانة كان ممكن تكون متوقعة من مازن لأنه كان طايش زمان لكن اسر كان هو الموأدب 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *