روايات

رواية نار ولا جنة الفصل الخامس 5 بقلم ميرفت السيد

رواية نار ولا جنة الفصل الخامس 5 بقلم ميرفت السيد

رواية نار ولا جنة البارت الخامس

رواية نار ولا جنة الجزء الخامس

نار ولا جنة
نار ولا جنة

رواية نار ولا جنة الحلقة الخامسة

بصتله وانا مش مستوعبة مكالمة عمر
فقالي :مالك وشك مخطوف ليه انتي كويسة؟
*عمر كلمني
:إيه ازاي قالك إيه عشان وشك يتغير كدة
حكيتله الي حصل
اخد مني الرقم وفضل يحاول يتصل بيلاقي الرقم غير متاح
اتصدم زيي وقالي: عالعموم امبارح كنت مكلم صاحبي ظابط مهم اسمه وائل الي انا كنت عنده دلوقتي وقدر يتوصل إلى معلومة مهمة وهي ان ام عمر عندها أرض بمنطقة مهجورة وبانية عليها بيت وهايحاول يعرف هي وعمر متواجدين هناك ولا لأ
* انا نفسي افهم إيه الي بيحصل
:إن شاء الله هانعرف كل حاجة متقلقيش
*ممكن توديني شقتي انا وعمر اخد شوية هدوم من هناك
:اه طبعا ياللا بينا
ذهبنا للشقة ولملمت ملابسي بحقيبة وقعدت على الفراش ومسكت تيشرت بتاع عمر وانا بابكي وبافتكر كل لحظة مع عمر
ملحقش يسيبلي ذكريات كتير اصلا
بكيت وانا بادعي ربنا يكشفلي الحقيقة
دخل مالك لقاني منهارة من العياط اخدني في حضنه وفضل يطبطب عليا وهو بيطمني
:كفاية متعمليش كدة في نفسك انا عارف انك تعبتي بقلم مرفت السيد من الي بيحصل إن شاء الله هاريح قلبك
مسحت دموعي: انا كويسة يامالك ربنا عالم اني كنت باعامله بنية صافية وبإذن الله هايدلني وهايجيبلي حقي
غادرت منزل الزوجية الى منزل ابي بصحبة مالك
رزحت لقيت روضة وخالد هناك سلمت عليهم وسيبت مالك يقص عليهم ماحدث
شوية ونادوني عشان نتغدا كلنا وبعد ماخلصنا
رن جرس الباب
مالك فتح ودقيقة لقيته داخل ومعاه رجل وقور وبيقولنا وهو بيقدملنا كارت : انا علاء جميل المحامي الخاص بالسيد عمر زوج مدام جنة
بابا قعده وكلنا قعدنا وانا قولتله:انا جنة خير يااستاذ
بصلي وقال:انا معايا اوراق من زوجك طلب مني بقلم مرفت السيد اسلمهالك
مالك:اوراق إيه يااستاذ
مد ايده بورقة ليا: اولا دة عقد تنازل من عمر زوجك عن شقة الزوجية ليكي
كلنا بصينا لبعض وقريت العقد فعلا ده تنازل موثق
بابا قاله:وياترى ماقالش ليك ليه عمل كدة
اتوتر المحامي وقال:بصراحة هو قال ولما تقروا الورقة دي هاتفهمو
ومد ايده بورقة وقام وقف وقال:انا اسف جدا ياجماعة
ولما قريت الورقة فهمت بيعتذر ليه
الورقة وقعت من أيدي خطفتها روضة وقريتها وهتفت: طلاق عمر طلق جنة
مفيش دمعة نزلت من عيني بالعكس ابتسمت
والكل كان مستغرب
حتى المحامي الي قال وهو بيناولني ظرف وبيغادر: عمر بيقولك هاتفهمي هو عمل ليه كدة لما تقري الجواب دة عن اذنكم
تركنا المحامي بحالة صدمة وغادر
لحق به مالك :اسمحلي اوصلك وادردش معاك شوية
وبالفعل اوصله مالك الى سيارته وقال:بصراحة كدة يااستاذ انا عاوز اعرف طريق عمر
:والله ياابني انا معرفش عنه اي حاجة انا المحامي بتاعهم من زمان دة هو جالي المكتب من يومين ومعاه والدته وكان خايف كدة وشكله يقلق
*طيب بما انك المحامي بتاعهم من زمان متعرفش حاجة عن العيلة دي غريبة او غامضة
:مش فاهم
*انا هافهمك وقص مالك كل ماحدث على المحامي
كان علاء المحامي يستمع باهتمام الى مالك وبعدما انتهى قال: لاحول ولا قوة الا بالله
انا معرفش اكتر من كدة صدقني
*طيب هما زمان كان ليهم شغل عندك زي ايه
:قضايا ورث رفعتهم السبدة جميلة ام عمر على عائلة ابو عمر لان عيلته كانو رافضين جوازها من ابنهم ولما ولدت وجوزها مات طردوها ورفضو يسلموها عي وابنها ميراثهم وانا جبتلها حقها هي وعمر
‘متعرفش ليه اهل ابو عمركانو رافضين بالشكل دة
*بصراحة كانو بيقولو بالمحكمة انها السبب بموت ابو عمر بس ماقدروش يثبتوا ده
مالك شكر المحامي وطلع لقى البيت بحالة حزن
وانضم لاسرته وهو بيواسي اخته وبيقولها:صدقيني هجيبلك حقك
جنة: انا باحلم صح
كنت انظر اليهم واكاد لااميز مايقولون
سمعت جميع عبارات المواساة واحتضنتني أسرتي بأكملها وهم يشعرون بالحزن وانا ابتسم واشعر بأنني في حلم لا بل كابوس مزعج
#بقلم_مرفت_السيد
تركتهم وذهبت إلى حجرتي وبيدي الظرف استسلمت للنوم وكانني اهرب اليه من الواقع
استيقظت بالمساء على صوت مالك:حبيبتي اصحي انتي كويسة
*بخير يامالك الحمد
:فتحتي الظرف؟
*لا
:ليه
*بصراحة خايفة
:اوعي تقولي كدة وانا جنبك
*ربنا يخليك ليا
اقولك انا هافتحه دلوقتي
:تحبي اسيبك لوحدك؟
*لأ خليك
ابتسم مالك ابتسامته المطمئنة وانا استجمعت قوتي وفتحت الظرف فوجدت…………😲😲😲😲😲
ياترى جنة لقت ايه
هل اخيرا عرفت إجابة لكل الغموض الي بيحصل دة؟
ولا لغز جديد؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نار ولا جنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *