روايات

رواية بنت أكابر الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الرابع عشر

رواية بنت أكابر الجزء الرابع عشر

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الرابعة عشر

👑سبحان االذي بيده ملكوت كل شئ واليه ترجعون 👑

عاد شبل مع ابيه الي قبيلته


يونس عاد الي منزله مع ابيه

دهب بدموع: يونس حرام عليك .هتفضل قافل علي ماسه اكده ..

يونس : متدخليش يا دهب . هي عايزه تتربي من اول وجديد

دهب: ليه . عملت ايه .
يونس : قولتلك متدخليش .

صعد لغرفته وفتح الباب بالمفتاح الذي في جيبه.

.ليجدها تجلس علي الفراش وهي تبكي . وتضع راسها علي ركبتها

شعر بنغزه وجع في قلبه. ليغلق الباب ويجلس بجانبها

يونس : هتفضلي تبكي اكده كتير
لم ترد عليه

يونس: شكلك لسه متعلمتيش من الدرس اللي فات. وعايزه تتربي تاني

لترفع راسها وهي تنظر له بكره …ليشعر بالحزن من شكلها . كانت عينها حمراء ومنتفخه من اثر البكاء ايعليه

تنهد . وضع يده علي شعرها . لتبتعد عنه

يونس : انتي اللي وصلتيني لكده.
لم ترد عليه

يونس : ماسه
ماسه : طلقني يا يونس .
يونس : انتي اتجننيتي

ماسه : ابق مجنونه لو قعدت معاك تاني.

يونس : مش هطلقك . وهتفضلي محبوسه هنا .
خرج مره اخري واغلق الباب عليها

لتبكي مره اخري .

…………………..

 

 

مر اسبوعين وما زال الوضع كما هو. يصعد بالاكل لها وهي ترفض ان تحدثه ويحبسها بالغرفه .

حاول ان يصالحها ولكنها ترفض الكلام معه ليغضب اكثر ..

عندما رجعت شوق لتزورهم مره اخري.

طردها يونس شر الطرد وصرخ بها الا تاتي الي هذا الدار مره اخري.

تزوجت من جابر ابن عمها وارتاح الجميع من مشاكلها

اما دهب فكانت تضعف يوم يعد يوم . تشتاق لشبل وتريد ان تطمان عليه

كانت تشعر بالتعب الشديده .

ام دهب: شكلك حامل يا دهب
نظرت لها بعدم تصديق: لا
ام دهب: باين عليكي اعراض الحمل .

وضعت يدها علي بطنها بفرحه: حامل
ام دهب: مبروك يا بتي

دموع فارقت عينها كانت تتمني ان تكون بجانب شبل لتخبره بحملها. ولكن ما يحدث ضد إردتها

……………

في غرفه يونس وماسه

وضعت يدها علي بطنها بتعب وهي تخرج من الحمام

لتمدد ع الفراش : هحميك يا ولدي.. متخافش انت قوي

دخل يونس عليها . لتعتدل في جلستها

يونس : وبعدهالك يا ماسه . هتفضلي اكده كتير.
ماسه : قولتلك طلقني ورجعني لابوي

يونس : وانا قولتلك لا .
ماسه : مش بمزاجك

يونس : دماغك دي مش هتلين شوي. انتي خابره اني بحبك
ماسه : وانا مبقتش احبك

لينظر لها بصدمه : انتي بتخرفي تقولي ايه
ماسه : بقول الحقيفه . انا بكرهك

احس بوجع في قلبه. كيف تنطقها

رفع يده عليها. لتقف امامه بتحدي. وهي تمسك سكين من علي طبق الفاكهه وتضعه امامه

يونس : هتضربيني بالسكين
ماسه : اه ..يدك لو اتمدت عليا تاني. هقطعها.

يونس : اقطعيها يا ماسه . واقتليني كمان

اقترب منها وهي ابتعدت للخلف
يونس : بترجعي ليه . اضربي

لا تستطيع ان تأذيه . وجهت السكين الي قلبها

ليقف في مكانه بصدمه : انتي مجنونه .. ارميها

ماسه : قرب تاني مني وانا هقتل نفسي. .

 

 

 

يونس: ماسه ارمي السكينه هتعوري نفسك
ماسه بتعب وحزن : ابعد عني. انا خلاص مش عايزه اعيش معاك

يونس : متقوليش كده. انتي بتحبيني.

هزت راسها بلا قربت السكينه من رقابتها لتضغط عليها

يونس بخوف : لا . لا يا ماسه. ارميها

ماسه : هقتل نفسي وارتاح واريحك. مش انا اللي اعيش في سجن. بموت كل يوم.

يونس بحزن : ارمي السكينه واوعدك هعملك اللي انتي عايزاه

ماسه : هتسبني اخرج من هنا
يونس : هسيبك

ماسه : كذب
يونس : لا مش كذب . بس ارمي السكينه

نظرت له لتتاكد من صدقه.

يونس: والله هعملك اللي انتي عايزاه. بس متأذيش نفسك

فتحت يدها لتقع السكين منها .ليقترب منها سريعا

كانت تظن انه سيضربها ولكنه كان يضمها الي صدره بقوه

بكت هي . يونس بصوت مخنوق : اياكي تكرريها تاني.

ماسه بدموع : انت وعدتني

يونس ابتعد عنها بحزن : هرجعك لاهلك . .غضب عني
.ماسه ابتعدت عنه : امتي

يونس: بس اليومين دول يعدو

نظرت له بغيظ

يونس : اديني فرصه شهر واحد بس وكل الامور هتتعدل وهترجعي لاهلك .

ماسه: واشمعانه شهر

يونس : عمك مطاوع اتقتل وهو كان مشترك مع ناس من الارهاب وخطفو دهب. وبعديها لاقوه مقتول في بيته . واما شبل فتش عرف انه كان عنده نفق بيهرب فيه سلاح

ماسه : وبعدين
يونس وهو يضمها الي صدره ويتخيل ما فعلته منذ قليل

ليتنهد بتعب من عندها
. ماسه : يونس وبعدين

يونس : اتفقت انا وهو نعمل مشكله قدام الناس. علشان نكشف اللي عايز يوقع بينا ..

ماسه بدموع : يعني انت مش واخد دهب من شبل

يونس : كنت وخدها الاول. بس اما قعد معايا وفهمني المشكله. هو سابها علشان يبان قدام الناس ان في بينا مشكله . وكمان علشان يحميها

ماسه بدموع: ومقلتش ليه الكلام ده

يونس : انتي مش عايزه تكلميني وكمان مردتش اضايقك واخليكي قلقانه

ماسه سكتت
مسح دموعها وقبل جبينها : اللي عملتيه ميتكررش تاني. لو عايزه ترجعي لاهلك هرجعك بس بعد اما نحل المشكله اللي ورانا

ماسه: موافق يعني ارجع لاهلي
يونس : اللي يريحك هعمله . مش مهم اوافق وله لا

نظرت له لتجده حزين ..

( ماسه شخصيه حره وقويه. متقبلش ان حد يرغمها علي حاجه غصب عنها . هي حبت يونس علشان كده كانت عايشه معه وعايزه الحياه تنجح ما بينهم . بس انا بدا يتعامل معاها بعنف ويضربها فخلاها متمرده علي حياتها معه وبتعاند معاه اكتر علشان تخفي الضعف اللي جواها )

يونس : ياريت متعمليش اي تصرف متهور . لان الخطر حولينا من كل اتجاه. . انا عند وعدي وكلمتي وعد وسيف. هترجعي لاهلك

. ماسه بعند : بعد اسبوعين

 

 

يونس : ان شاء الله. اسبوعين وهتوصل كتيبه ضابط من الجيش وهنقبض علي الناس اللي بتساعد الارهاب

ماسه بقلق : وانت مالك
يونس : كيف يعني انا كبير القبيله. ولازم اكون اول واحد
لتقف بقلق وخوف : الجيش هيتصرف
يونس : في اماكن في الجبل. محدش يعرف عنها حاجه غيرنا

ماسه بخوف : مش هتروح معاهم

نظر الي عينه ليجد الخوف : كده هفهم غلط .

ماسه: كيف
يونس: بتقولي انك بتكرهيني واللي في عينك ده ايه . خوف عليا

ماسه سكتت
يونس : هتخافي عليا ليه يعني . انتي بتكرهيني

ماسه : ايوه صح

يونس بغيظ : خابر .خابر …

خرج من الغرفه. وتركها تجلس بمفردها تفكر في كل ما قاله. ماذا لو حدث له مكروه.

لتشعر بوجع في قلبها من مجرد الفكره . جلست تبكي ..

هو كان حزين من حالتهم . اضطر ان يحكي لها . لانه يشعر انه سيحدث له شئ .. ولا يريدها ان تستمر في كرهه

…….

دهب كانت حزينه تفكر في شبل .

. لتسمع صوت في الخارج ..

نظرت من النافذه لتجد رجل ملثم . حققت في عينه لتفتح عينها بصدمه. شبل

حرك راسه لها .

لترتدي الحجاب وتخرج سريعا من الغرفه وتنزل بهدوء علي السلم فتحت الباب وخرجت . وهي تتلفت يمين ويسار

لتشعر بيد تشدها .

وضع يده علي فمها حتي لاتصرخ

نظرت لعينه بفرحه ودموع

شبل بهمس : واحشتيني
تعلقت في رقابته بقوه وهي تضمه بفرحه ودموع.

ليشعر هو بدقات قلبه التي باتت تدق بصخب.

ضمها اكثر اليه وهو يستنشق رائحه الورد التي تبعث منها .

شبل : اااه يا دهب. اتوحشتك اوي

دهب بدموع : وانا يا شبل. كنت هموت واشوفك
. شبل وهو مازال يضمها : بعد الشر عنك يا قلب شبل

ما زالو يضمون بعض بقوه.

ليبتعد بعد وقت وهو يحقق من ملامحها بشوق
.
شبل: اصعب اسبوعين مرو عليا.
دهب : كنت حاسه اني مش عايشه .

 

 

 

شبل : وله انا . كيفك يا قلب شبل
دهب وهي تتامل وجهه ويدها تمررها علي ملامحه بحنان ورقه

دهب : الحمد لله. وانت كيفك
شبل : الحمد لله علي كل حال.

دهب : شبل. خدني من هنا. انا عايزه ارجع معاك
شبل : معينفعش
دهب بدموع : هينفع. انا عايزه اعيش معاك ..

شبل وهو يمسح دموعها بحنان : وابوكي واخوكي. هتعديهم علشاني

دهب : هما هيفهمو اني بحبك . مش عايزه نعيش هنا بعيد عنك

شبل : انا ههحاول معاهم تاني

دهب : خدنا بعيد . خدنا معاك

شبل باستغراب : خدنا

امسكت يده ووضعتها علي بطنها. ليفتح عينه بصدمه

شبل : انتي
. دهب : حامل.

ليضمها مره اخري الي صدره : ده احلي خبر سمعته

دهب : كان نفسي تكون جنبي
شبل: فتره وهتعدي وهنرجع لبعض

دهب: نرجع دلوقتي

تنهد شبل لن يخبرها بما سيفعله مع يونس فحتما ستقلق وتتوتر فهي لن تتحمل. ايضا لا يريد ان يصيب ابنهم مكروه

شبل: اسبوعين بس . وهاجي اخدك بنفسي

 

 

 

دهب : كتير.
شبل : وحياتي عندك. هرجعلك وهاجي اخدك ومش هنبعد تاني عن بعض

ادمعت عينها بحزن : طيب ليه مش دلوقتي

شبل : اكون اتفهمت مع يونس. انا خابر انك بتحبيه ومش عايز تحصل مشكله بينكم
. دهب وهي تنظر للاسفل. : ماشي

. رفع ذقنها واقترب من شفتيها. وقبلها برقه.

ليشعر بيدها التي تجذبه اليها .. ليغمض عينه باستمتاع

احس يونس ان شبل طول. فهو من ادخله الي هنا. ولكن ماذا يفعل كل هذا.

يونس بصوت عالي وهو يتحدث علي الهاتف : ايوه يا بوي. انارجعت . حاضر. سلام

ليبتعد شبل عن دهب . التي نظرت بخوف خلفها

شبل : اسبوعين بس
دهب بدموع : خلي بالك من نفسك

شبل : وانتي كمان. خلي بالك منك ومن ابننا
حركت راسها بنعم.

قبل جبينها ببطئ. لا يريد ان يتركها ولكن رغما عنه سيفعلها

تنهد وضمها اليه وكانه سيدخلها الي ضلوعه

ابتسمت براحه لانه لم ينساها .

ودعها بقبله صغيره. ووضع الشال علي فمه ليرحل بعيدا .

دخلت البيت مره اخري وتسللت الي غرفتها وهي تشعر ان روحها ردت لها مره اخري

يونس قابل شبل : ايه كل ده تاخير
شبل : انا اصلا مكنتش همشي.

يونس: هتخرب كل شي
تنهد شبل : مقولتش ليه ان دهب حامل

يونس: قولت تعرف منها احسن. علشان كده قولتلك تقابلها

شبل : عقبال ماسه
يونس : ان شاء الله

………… …………. . …….. .. ….. . ….

.
💔لو كان لي قلباً . لعشت بواحد وأفردت قلبا في هواك يعذب

لكن لي قلبا تملكه الهوي لا العيش يحلو له ولا الموت يقرب كعصفوره في كف طفل يهينها 💘
تعاني عذاب الموت والطفل يلعب
فلا الطفل ذو عقل يرق لحالها

ولا الطير مطلوق الجناحين فيذهب 💔

قيس ابن الملوح 👍

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *