روايات

رواية فيروزتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي البارت الرابع عشر

رواية فيروزتي الجزء الرابع عشر

رواية فيروزتي الحلقة الرابعة عشر

عند علياء
جهزت مع فتحية الفطار
فتحية :علياء ممكن تنادي جلال
علياء :اه
وراحت ع اوضته كانت مش مرتبة ومكركبة وهو كان نايم عاري الصدر
علياء راحت عليه وحطت ايدها ع صدره برقة وبدأت تمشيها برقة
جلال فاق من حركتها وفجأة هو كان يعتليها وهي تحته بتبصله بخوف
جلال بخبث :عايزة ايه
علياء :ال… الفطار… جاهز و.. خالتي قالتلي افوقك
جلال وهو بيحط ايده ع شفتها السفلة :بس مش كدا ياحلو
علياء بتوتر:جلال
جلال بتوهان:قلب جلال
علياء :جلال ابعد
جلال بتوهان :مش قادر

 

 

فجأة فون جلال رن
جلال قام بضيق وفتح الفون والفون كان صوته عالي
جلال :ايه يافرح
فرح بمياعة :ليه اتأخرت يا جلال
جلال :لا متأخرتش في إيه
فرح :اها يمكن علشان اشتقتلك هتيجي امتى لأنك واحشني اوي
جلال :مش هاجي اليوم
فرح :ليه
جلال :هتعرفي بعدين
وقفل الفون واتجه ع الحمام
علياء :مين دي ياجلال
جلال :السكرتيرة بتاعتي
علياء :بتحبك.؟
جلال :اه
علياء :وانت بتحبها؟
جلال بخبث :يمكن
علياء بدموع:ب… بس… انا
فجأة فيروز ندهتلها
علياء طلعت بسرعة ل فيروز
علياء :نعم
فيروز :تعالي هنروح السوق
علياء :ليه هو في مناسبة محددة يعني ولا ايه

 

 

فيروز :لا عادي بس انا صاحبتي عايزاني اشتريلها حاجات وهي طولك ف هاخدك علشان نشتريلها حاجات الفرح طبعا هي برا البلد وكدا يعني
علياء :اممم طب هي ماتشتري من برا
فيروز :يووووه يا علياء انتي اسئلتك كتيرة يلا نروح بق
علياء :ماشي ماشي هنروح البيت علشان هغير
فيروز :لا مفيش وقت يلا
علياء باستغراب :ماشي
زياد وهو نازل من السلم يلا
فيروز :استنى انت رايح فين
زياد :هوصلكم
فيروز :لا احنا هنروح لوحدينا بعربيتي
زياد :ماشي هبعت وراكم عربية بتاعت حرص
فيروز بابتسامة ع خوفه عليها:ماشي
في السوق كانت فيروز وعلياء بيشترو واي حاجة كانت بذوق علياء
بعد ماخلصو طلعو واتجهو ع العربية فجأة فيروز شافت واحد من رفقاتها القدام
آدم بابتسامة وعدم تصديق:فيروز
فيروز :ادم
آدم حضنها بدون مقدمات
آدم :وحشتيني يابت
فيروز :وانت كمان
فجأة زياد جيه وشاف منظر آدم وفيروز
زياد بغضب وهو بينزل من العربية :فيرووووووز
وراح مسك آدم ونزل فيه ضرب
فيروز بدموع :زياد لا دة صاحبي
زياد بصلها وعيونه بطق شرار
اتجهلها ومسكها من ايدها بغضب واخدها ع العربية
علياء راحت معاهم فيروز كانت بتعيط
زياد بغضب وزعيق :اييييه خايفة عليه ولا ايه

 

 

فيروز بغضب مماثل :اه خايفة عليه المسكين معملش حاجة وحضرتك جاي تضربه
زياد بغضب :معملش حاجة اه دة حضنك
علياء :زياد متزعقش ع فيروز ع فكرة هي مغلطتش وانت مش فاهم حاجة
زياد :ولا عايز افهم وأشار لفيروز وانتي حسابك معايا انا هعرف اتصرف معاكي
فيروز :وقف العربية عايزة انزل
زياد :مش هتنزلي
وزاد سرعة العربية
فيروز بزعيق :عااااايرة انززززل
علياء :فيروز اهدي وانت يازياد وقف العربية
زياد وقف العربية ونزل واتجه ع الجهة اللي فيها فيروز وشالها ورجع مكانو ورجع يسوق وهي كانت فوقه وبتضربه ع صدرو جامد
فيروز :نزلني عايزة اشوف آدم
زياد بهمس :اختك قاعدة وإذا فضلتي تزني كدا هعمل حاجة غلط وهتتحرجي ف الأحسن تسكتي
فيروز وشها صار احمر وهي بتبص ع علياء اللي مش مركزة معاهم وبتشوف فونها
فيروز سكتت وحطت راسها ع صدر زياد وهمستله :طب رجعني مكاني
زياد بهمس :مينفعش انا عايزك تقعدي كدا
فيروز ضربته ع صدرو بغيظ
بعد مدة كانو وصلو البيت وزياد زي ما هو شايل فيروز ونزل واتجه بيها ع اوضته
فيروز كانت بتبصله بخوف
في الأوضة
زياد نزلها ع السرير
زياد :عايز افهم انتي كنتي بتعملي ايه في حضن الزفت دة
فيروز :متقولش زفت اسمو آدم
زياد :الله وكمان مش عايزة حد يغلط في اسمو
فيروز :اه
زياد باسها بعنف لحد ماحس بطعم الد،م من شفايفها
وبعد عنها وحط ايدو ع خصرها
زياد :انتي ليا انا وبس يافيروز انتي فيروزة زياد
فيروز زقته بغضب وراحت ع الحمام غسلت وشها وطلعت برا الأوضة
زياد بصوت عالي :كدا.. انا هوريكي
فيروز سمعته وطنشته راحت لفتحية.
فيروز :علياء راحت؟

 

 

فتحية :اه يابنتي
فيروز راحت قعد جنبها وحضنتها
فتحية بحب :في ايه يابنتي
فيروز بعدت عنها :غيرة ابنك هتمـ.ـوتني في يوم من الايام
فتحية بضحك :ليه حصل ايه
زياد دخل
زياد :احم ماما عن اذنك انا عايز فيروز
فيروز :لالا مش هاجي معاك انا هقعد مع طنط
فتحية :اه يابني خليها معايا وبعدين ماهي طول الليل معاك
زياد :الليل مش بكفيني
فيروز بغضب ووشها احمر :اطلع يازياد
زياد راح قعد جنبها وحط ايدو ع خصرها :طب ايه رايك مش هطلع وباسها ع خدها
فيروز بهمس :هو انت مش شايف طنط ولا مش بتتكسف
زياد :مش بشوف حد وانا معاكي.
فيروز انتخبت في حضنه من الخجل
زياد وفتحية ضحكوا عليها
فتحية :طب انا هروح
فيروز بسرعة :لا ياطنط عشان خاطري متروحيش انتي مش عارفة هو….
زياد قاطعها ببوسة ع شفايفها
فتحية طلعت وهي بتضحك
زياد بعد عنها
فيروز بغضب :زياد هو انت مش بتتكسف ازاي تبوسني كدا قدام مرات عمي
زياد وهبوسك كدا قدام عمك كمان
فيروز باستغراب :عمي

 

 

زياد :اه وكان رومانسي اوي وكان بيغير ع امي مننا دة كان بيزعق لما يشوفنا بنبوسها أو هي بتبوسنا
فيروز :يالهوي طب هو فين
زياد بحزن :مش عارف
وطلع بسرعة
عند فتحية كانت بتضحك وفجأة صارت تعيط وهي بتتذكر جوزها
جلال شافها وراحلها
جلال :ماما انتي كويسة
فتحية حضنته :وحشني ابوك ياجلال هو ليه سابنا
جلال :ياما هو اللي اختار كدا بسبب مشكلة صغيرة وبعدين متعيطيش احنا اهو معاكي وهو اكيد هيرجع
فتحية مسحت دموعها بسرعة
زياد سمع اي حاجة وزعل ع حالة امه
فتحية قامت وراحت ع المطبخ :انا هعمل عصير عايز؟
جلال :لا
فتحية راحت وجلال راح ل زياد
جلال :انت سمعت كل شي صح
زياد :اه انا وفيروز هنروح من البيت دة انا وهو اكيد هيرجع لما يعرف اني طلعت
جلال بغضب :زياد انت بتقول ايه
زياد :جلال بسببي انا امي وحيدة وزعلانة ومدايقة واحنا مش بنهتم فيها وهي دايما محبوسة في الأوضة مع ذكرياته جلال انا مش لازم اكون اناني واعيش مبسوط وامي لا مش بقدر أشوف امي كدا بحس بالذنب
جلال :صح بس….
زياد بمقاطعة :انا خلاص قررت
واتجه ع اوضته
فيروز سمعت كل شي

 

 

فيروز :جلال ممكن افهم في ايه
جلال :مش بقدر اقولك يافيروز اسف
وراح بسرعة
فيروز راحت بسرعة ع الأوضة لاقت زياد بيلملم الهدوم بتاعتهم
فيروز: زياد في ايه
زياد :فيروز احنا هنروح من هنا متخفيش هنروح ع مكان احلى من هنا
فيروز :نروح ليه
زياد بغضب :متسأليش ويلا أنجزي هنروح
فيروز بغضب :وانا مش هروح عايزة اقعد مع خالتي
زياد اتجه عليها بغضب ووووووو

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك رد