روايات

رواية اخت في الزنزانه الفصل الثاني 2 بقلم هويدا زغلول

رواية اخت في الزنزانه الفصل الثاني 2 بقلم هويدا زغلول

رواية اخت في الزنزانه البارت الثاني

رواية اخت في الزنزانه الجزء الثاني

رواية اخت في الزنزانه الحلقة الثانية

اخت في الزنزانه
بقلم هوايدا زغلول
الظابط _ إزاي إحنا عرفنا إنها قاعده هنا
حلوتهم راحت ورا ماجي زقالن
حلوتهم _ الله ما قولنا مش هنا يا حضرة الظابط عايزها في إيه
الظابط _ في محضر معمول فيها
حلوتهم _ محضر إيه كفالا الشر يا باشا
الظابط _ الاستاذ أشرف عامل فيها محضر إنها خدت الفيلا دي وزورت عقد ليها
حلوتهم بصدمه _ أنا إما راجل كداب بصحيح
والنبي يا اخويا ما عملت كده خلاص
الظابط _ يعني انتي حلوتهم
ماجي _ أيوة يا حضره الظابط هي حلوتهم بس عمي كداب لان دي الفيلا بتاعتي انا وهو كان واخدها مني و دخلني السجن ودخل اشرف وقال

 

 

 

أشرف دخل _ دي كدابه يا حضرة الظابط الفيلا دي بتاعتي أنا
حلوتهم راحت قدامه _ اثبت يا عين امك
وبعدها بصت لقت الظابط بيبص ليها
انا اسفه يا اخويا وبعدها دخلت نانسي
نانسي _ ياثبت إيه آنتي نصابه يا ست مش معقول وآحده من الشارع تقعد في فيلا طويله عريضه كده
حلوتهم بصتلها _ بصي أنا من ساعه ماشوفت خلقه أمك دي وأنا مش طيقاكي فاهدي كده علي نفسك بدل ما هديكي أنا
نانسي_ شايف شايف يا حضرت الظابط بتقول إيه وبتعمل ايه
حلوتهم _ يا وليه أسكتي هجيبك تحت رجلي قدام الظابط
نانسي_ ياي شايف يا حضرة الظابط
الظابط _ بس كلو يسكت دلوقتي يا حلوتهم الباشا مقدم فيكي البلاغ ده وانتى هضطري تيجي معايا
ماجي بسرعه _ لا والله يا حضرة الظابط طب إستني هثبتلك إن دي فيلتي وراحت جابت ورق وجت بص حضرتك ده الورق إللي يخص املاكي كلها ويثبت ان الفيلا دي بتاعتي هي والشركات اللي هو اخدها برضو
الظابط شاف الأوراق وقال _ ماهو الأوراق تمام اها يا استاذ أشرف انا اسف مش هقدر أعمل حاجه لأن كل حاجه تمام بعد اذنكو ومشي الظابط

 

 

 

 

حلوتهم قربت من أشرف عم ماجي _ هو إنت يا راجل إنت مش هتبطل خالص ها مصمم إني اخرجك من هنا متشلفط
نانسي بعصبيه _ احترمي نفسك يا شوراعيه انتي انت واحده رد سجون يعني متتكلميش مع أسيادك بالطريقه دي يا حربوعه
حلوتهم _ بردو مصممه إني اضربك آنتي إللي جبيته لنفسك تعالي بقي ومسكت نانسي ودخلتها الاوضه وماجي واقفه تضحك وفرحانه في نانسي واشرف دخل بيحاول يشيل حلوتهم من
علي نانسي بعصبيه _ اوعي سيبيها يا جربوعه إنتي
حلوتهم بعصبيه _ تعالي انا كمان وفضلت تضرب فيهم ومحدش قادر عليها ونانسي طبعا واقفه تبصلهم بشامته وفرح وعماله تشجع حلوتهم
بعد شوية حلوتهم تعبت من الضرب وقامت بصت عليهم برضا وقالت _ في ثانيه مش عايزه أشوف أي حد فيكم قدامي فاهمين ولو حد فيكو عتب الفيلا دي تاني هتلاقونى فوق دماغكو يا شوية عرر يا جعانين امشو من قدامي يلاااااااااا
عم ماجي ونانسي قامو يتسندو علي بعض وطلعو برة
حلوتهم تفت عليهم وهما ماشين _ اي الناس دي انتي كنتي مستحملاهم إزاي دول عالم معفنه بالذات أم جلامبو دي دي ميقولهاش يا نانسي دول يقولو ليها يا ام اربعه وأربعين وليه عايزه خرطوش في بوقها كتها القرف
ماجي ضحكت وحضنت حلوتهم _ والله آنتي وأنا بحبك اوي ربنا يديمك في حياتي دايما يارب

 

 

 

حلوتهم بأبتسامه وحضنتها _ يا قلبي انا اللي بحبك اكتر اوعي بقي يا بت أنا جعانه وعايزه أكل تعالي أعملك طبق حلويات انما أي معتبره
ماجي _ حلويات اي مش بتقولي جعانه خلينا
نعمل اكل الاول
حلوتهم _ صبرني يا رب بصي يا أختي دي عبارة عن كرشه وفشه وممبار ولحم راس وكده فهماني
ماجي _ لالا انا مش هاكل الحاجات دي أنا سمعت قبل كده وأنا في السجن من نرجس علي اكله كده بتكلوها اسمها مشحي باين
حلوتهم ضحكت _ هههههه مشحي هههه حلوه مشحي دي اسمها محشي يا ختي محشي
ماجي _ ايوه هي دي عباره عن ايه بقي
حلوتهم _ لا متقوليش انتي متعرفيش يعني إيه محشي
ماجي _ لا خالص أنا معرفش غير بيتزا ستيك سوشي كده يعني لكن المحشي ده مجربتوش خالص
حلوتهم _ ماشي يا ماجد هعملك احلي أكله محشي وفراخ أكيد عندكو فراخ في الفريزر صح
ماجي _ يس
حلوتهم _ طيب كويس علشان الفراخ غاليه اليومين دول تعالي
ماجي دخلت ورا حلوتهم المطبخ و حلوتهم حضرت كل حاجات المحشي
حلوتهم _ بقولك اية خدى البصل ده قطعيه

 

 

 

ماجي _ اقطعو إزاي
حلوتهم قطعت وآحده قدامها ومدمعتش دمعة وآحده
ماجي خدتها وبقت تقطع زي ما حلوتهم قالت ليها وهي بتقطع قاعده بتدمع
ماجي وهي بتمسح دموعها من البصل _ اااه يا حلوتهم ده بيدمع أنا أول مره أعرف كده ده بيحرق العين آوي أااه عيني
حلوتهم بضحك _ هو آه بيدمع وبيحرق العين بس زي الفل في الأكل ده صحي ده افرضى اتجوزتي دلوقتي وجوزك قالك اطبخي والاكل فيها بصل هتعملي إيه
ماجي وهي بتغسل وشها _ مش عارفه مش عارفه ومش هطبخ عيني يا يلهوي الحقيني عيني
حلوتهم بضحك _ خلاص سيبي البصل خدي أوري البتنجان
ماجي _ ماشي ماجي مسكت المقوار علشان تقور البتنجان
خرمت كذا وآحده
حلوتهم خدت منها المقوار والبتنجان بعصبيه وقالت _ بت بت اطلعي بره انتي مش نافعه في حاجه كتك خيبه علي خيبتك يا عبيطه يا هبله هاتي
ماجي _ ما قولتلك انا فاشله في الأكل الله
حلوتهم _ برررررره يا بنت ال بره مش عايزه اشتمك الله يخربيتك هناكل ايه دانتي بوظتي كله اخرجي بره بدل ماسلوقك مع الورق العنب بره

 

 

 

 

ماجي خرجت بره
حلوتهم _ ابو اللي يقولك اعملي حاجه تاني يخربيتك
بعد ساعتين كان المحشي خلص و حلوتهم غرفت وابتدوا ياكلو
ماجي باعجاب_ الله تسلم أيدك يا حلوتهم الاكل تحفه بجد
حلوتهم _ بالهنا والشفا يا حبيبتي ده عوض عن إللي إنت خربتيه
ماجي _ الله بقي مخلاص
حلوتهم ضحكت وكملت أكل
بعد شويه خلصو اكل وطلعو ينامو وتاني
يوم طلعت ماجي جري الاوضه عند حلوتهم
خايفه
ماجي _ بليز اصحي اي النوم ده كله فيه اي
وبعدها صحيت وهي بتتاوب بتقول
حلوتهم _ اي يابت مالك فيكي اي شكلك
عامل ليه كده اوعي يكون عمك رجع تاني
ماجي _ عمي ايه ده ايه واحد تحت شنبه
اكبر من وشه وعايزك هو انتي قولتي

 

 

 

 

لحد من الحاره انك هنا
حلوتهم _ شنبه اكبر من وشه
يبقي المعلم عظمه عايز الايجار اوعي كده
لما اشوفه وبعدها نزلت وماجي كانت وراها
حلوتهم _ يابت اوعي كده مالك فيكي اي
شكلك عامل ليه كده وراحت جمب عظمه
وقالت
حلوتهم _ اهلا اهلا يا معلم عظمه اتفضل
اقعد نورت الدنيا والله ، وفي الوقت ده عظمه
قال بصوت تخين
عظمه _ البيت منور بيكي يا ست الكل
انا قولت اجي اشوفك الا تكوني محتاجه
حاجه كده ولا اي
ماجي _ اي ده الصوت ده جاي منين
حلوتهم _ من المعلم عظمه هههههه هو

 

 

 

 

كده تحسي ان صوته لا يلعلع في المكان
شرفت ونورت يا معلم والله
عظمه _ الا السنيوره تكون مين
حلوتهم _ قربيتي من بعيد يا معلم وبحبها
اوي فهمني طبعا
عظمه _ وحبايبك يبقوا حبيبنا المهم انا ماشي
انا بس جيت اطمن عليكي
حلوتهم _ فيك الخير والله وبعدها مشي
ماجي _ هو انت بجد تعرفي الاشكال دي ازاي انتي شايفه شكله عامل ازاي
حلوتهم _ بقولك ايه قومي البسي دلوقتي الحته اللي على الحبل عشان لازم نروح الشركه عند عمي
ماجي _ ع الحبل يعني ايه حبل انا بودي هدومي دراي كلين
حلوتهم _ انتي لازم تعدلي لسانك انتي
سامعه ولا لا مينفعش اللي انتي
فيه ده ويلا بينا وبعدها راحوا الشركه

 

 

 

وكان عمها لسه مرحش
ماجي _ ده المكتب بس انتي ناسيه أن
الشركه مكتوبه ب اسمه
حلوتهم _ بقولك اي قولي للموظفين ان
عندكم اجتماع ولازم يجوا دلوقتي مينينج
يعني ، وبعدها ماجي سقفت علي أيدها وقالت
ماجي _ الله اكبر علينا لا حلوتهم عرفتي
الميتينج
حلوتهم _ ياي اي الطريقه البلدي اللي انتي
بتتكلمي بيها دي شكلك لوكل اوي
ماجي _ هههههه ماشي حلوه منك وبعدها
دخلت وفعلا عملوا اجتماع ولما راح
اشرف كانو الموظفين خارجين من مكتبه
اشرف _هو في ايه بالظبط انتو كنتم بتعملوا ايه في المكتب محدش رد عليه ودخل شاف ماجي
وحلوتهم

 

 

 

اشرف _ انتم تاني انتم ايه اللي جابكم هنا وعايزين ايه بالظبط
ماجي _ شركه بابا يا عمي والمفروض اجي وامشي بيها وقت ما انا ما احب ولا انت ناسي
اشرف _ بقولك ايه كفايه عليك الفيلا انتي عايزه ايه ثاني
حلوتهم _ لا مش كفايه وهناخد الشركه كمان حقها وهي حره فيه
اشرف _في ورق يثبت ان الشركه دي بقت بتاعتي خلاص يعني مش هتعرفي تاخديها
ماجي _ بيني وبينك الايام يا عمي سلام
وبعدها مشيوا وهو كان مخنوق اوي
وبقي كل شويه عميل يتصل بيه يلغي
الشغل معاه ويقفل السكه
وفي فيلا ماجي كانت قاعده مع حلوتهم
ماجي _بجد نفسي اشوف شكل عمي لما بيخسر الشركه دلوقتي هيعمل ايه
حلوتهم _ هانت يا ماجي كلها وقت قليل والشركه دي هترجعلك تاني
ماجي _ بجد انا مش عارفه اقولك ايه لو اي حاجه حصلي كويسه وتكون بسببك انتي دول وقفتك معايا عمر ما كان حصل ليا كده
حلوتهم _ والله يا ماجي انتي كويسه وتستاهلي كل خير بكره السعد هيخبط على بابك
وفي الوقت ده الباب افتح وكان المعلم
عظمه ومعاه خروف
عظمه _ يا ساتر اهلا ب أصحاب الدار

 

 

 

عاملين اي ماجي
قامت وقفت وقالت ليه
ماجي _ ايه اللي انت جايبه معاك ده امشي خرجوا بره ما تخليهوش هنا
عظمه _ مالك يا حلوه في ايه ده النبي قبل الهديه برده وبعدين ده انا جايب لك خروف معتبر قولت اسيبه ليكي تعملي وقت ما انت عايزه العيد الكبير جاي وممكن تعملي فيه
حلويات _ ومن أمتي عضمه بيحدف خرفان ده انت طول عمرك بخيل وبتقف عن ميزان بالشعره
عظمه _طيب ايه هنتكلم واحنا واقفين ولا ايه اقعدوا علشان نعرف نتكلم وبعدها اقعدو
حلويات _ خير يا معلم فيه اي
عظمه _ اسمعي يا ست الكل انا
راجل الحمد لله ربنا كرمني مديني بدل
المحل 4 وبدل العماره 4
حلويات _ وبدل الزوجه 4
عظمه _ لا بقي 3 منا طلقت مراتي مشيره

 

 

 

من يومين اول لما شوفت ست
الحسن والجمال مقدرتش اقاوم
جمالها روحت البيت وعامل افكر اعمل ايه اعمل
اي لقيت مراتي مشيره عامله ليا باميه باللحمه
الجاموسي وانتي عارفه انها عمرها ما بتتاكل
الا باللحمه الضاني
حلويات _ روحت مطلقها عالطول صح
الراجل يا عره الرجال
ماجي _ لا استني عندك بقي بجد انك راجل
ندل وجبان قوم ما هنا بقي تطلق مراتك
علشان مش عملت ليك باميه باللحمه الضاني
وجايب الخروف هنا علشان ندبحه ونعمله ليك
طيب كنت جيت واحنا عمنا من غير طلاق
حلويات _ ده اللي ربنا قدرك عليه
هو ده اللي انتي فهمتي من الحوار كله

 

 

 

ماجي _ هو مش كان اقصدو أنه يأكل اللحمه
عندما
حلويات بصوت واطي _ يابنتي أنا ست
عندي الضغظ ليه مصممه يكون ضغظ وسكر
كمان اسكتي وبصت للمعلم وقالت
وانت فاكر ان ماجي ممكن تبص لواحد زيك يا معلم
معلم _ وايه اللي يمنع بقى كفا الله الشر راجل كسيب وبعرف اجيب القرش بالحلال
ماجي _ مش فاهمه ايه علاقه ماجي بالحوار
حلويات _ عايز يتجوزك يا ماجد عايز يضمك للاربعه بتوعه فهمتي كده
ماجي _ امشي اطلع برا ده انا اصلا بقرف
تدخل الفيلا اروح اتجوزك انت غور من
هنا وخد اللي انت جايبه ده معاك
عظمه _ الله الله ولازمته ايه بقى الغلط ده وفيها ايه ده انا هكتبلك مؤخر صداقه 50 الف جنيه وشقه كبيره في العمرانيه
ماجي _ عمرانيه في عينك راجل خسيس برا
وبعدها قام وقف وقال
عظمه _ اعملي حسابك يا حلويات انك
مش داخله الحاره تاني وبعدها مشي
حلويات _ تصدقي كانت هتبقى حاجه حلوه ماجي حرم المعلم عضمه ياه

 

 

ماجي _ هههههههه ده انا اعيش من غير
جواز احسن من اللي هيحصل ده والله
حلويات _ كفايه هزار بقي احنا لازم
نعرف هنعمل اي مع عمك تاني
ماجي_ ايدي علي كفتك والله وشوفي عايزه
اي وانا اعمله وفي الوقت ده دخل احمد
مدير مكتب اشرف
ماجي _ ايه ده احمد خير في ايه
احمد _ بصراحه كده انت استاذه مجدي صعبان عليا جدا من اللي بيعمله عمك فيكي وانا زهقت من الشغل معاه وعايزه اقف جنبك واجيبلك حقك
ماجي _ بس انت يا احمد مش قد عمي وقاد اللي هيعمله فيك لو عرف ان انت بتفكر في كده
احمد _ يعمل اللي يعمله بصراحه الشركه
شركتك انتي والكل عارف بكده شوفي
انتي عايزه تعملي اي وانا معاكي
ماجي _خلاص تمام يا احمد بس بلاش تسيب شغلك دلوقتي علشان عايزاك تكون عيني هناك عند عمي
احمد _ ده اكيد هيحصل بس بعد اذنك ممكن

 

 

 

ادخل الحمام قبل ما امشي انتي عارفه بقي
مريض السكر
ماجي _ اه اه طبعا اتفضل وبعدها دخل
حلويات _ بنت يا ماجي هو انتي ضامنه الواد ده مش عارفه ليه كده حسن قلبي مش مرتاحله
ماجي _ على فكره احمد غلبان جدا ومن اسره فقيره قوي ويستحيل يفكر يعمل اي حاجه ده انتي مش عارفه بابا دي الجمايل عليه قد ايه
حلويات _ ربنا يخيب ظني يا ماجي وفي فيلا
اشرف دخل احمد وقال
احمد _ كله تمام يا باشا حطيت كاميرا في الحمام وكاميرا في الطرقه
اشرف _ برافوا عليكي يا احمد وريني بقي
اللعب هيكون ازاي يا ماجي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اخت في الزنزانه)

اترك رد

error: Content is protected !!