روايات

رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة موسى

رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة موسى

رواية قسوة الحب الجاهل البارت الحادي عشر

رواية قسوة الحب الجاهل الجزء الحادي عشر

رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة الحادية عشر

اروي وقفت ثواني قدام الاوضة ودخلت براحة
اروي اول ما دخلت لقت عيسي باين علي ملامحه التعب جدا ووشه احمر من كتر الصراخ ونايم مش حاسس بحاجة
اروي بهدوء وقفت جمبه: انت جدع ي عيسي ان شاء الله ربنا هيجازيك كل خير اسفه بسبب اللي حصل ليك
بلال: عيسي عيسي
عثمان: جاي من دروسك مصروع ليه
بلال: البلد كلها بتقول ان عيسي ابن العمدة فيه حاجة
عثمان: متقلقش
بلال: انا هشوف ازاي مقلقش
عثمان: اخوك بيرتاح بلاش حالا
بلال: مقدرش دا روحي ي ابويا
عثمان: هكرر كلامي ولا اي قولتلك مش حالا
بلال بزعل : االي تشوفه ي حج حاضر ودخل اوضته ورايح جاي فيها قلقان
بلال : الاوضة جمب الاوضة انا هنط من البلكونه زي ما كنا بنعمل واحنا صغيرين
اروي خرجت من هنا وبلال دخل من هنا
بلال: ينهر ابيض رجلك متبهدلة ياتري اي اللي حصل ي حبيب اخوك
عيسي بدأ يفوق: بلال بصوت مبحوح
بلال: نعم ي عيسي

 

 

عيسي بيطمنه :متقلقش انا كويس
بلال: متتكلمش حالا ارتاح وانا كل شوية هدخل ليك
عيسي بدون رد كمل نوم أثر الدوا
ام زياد في وسط البيت يلا ي بنتي هنمشي ونروح ونيجي عليه
ليان: يلا ي اروي
عثمان: ودي تيجي لازم أروي تفضل معاه عقابا ليها عشان قلبي يبقي مسامحها دا ولدي وضنايا ودا حقه
اروي: عندك حق ي عمي انا هفضل لحد ما يقوم بالسلامه
ام زياد بخبث: لو شايف كدا ي حج مقدرش اتكلم
ليان: بس مذاكرتها وكتبها
زياد بخبث: كله هيتبعت ليها هنا وهتروح دروسها
عثمان: مفيش خروج للبنت الاساتذة هتيجي لحد عندك
ليان: مقدرش ابعد عنها
عثمان: بس دا حق تمن اللي ابني فيه
اروي: متقلقيش ي ليان انا واثقة في اي حد تبع زياد هو بيعتبرني زي اخته
عثمان: يبقي كدا تمام وكل يوم هبعتها ليكي شوية او تجيبي الحجة ام زياد وتيجي
زياد: نستأذن احنا يلا ي ليان ويلا ي أمي
عثمان: طبعا الدكتور مانع عيسي يقف علي رجله
اروي: ايوا

 

 

عثمان: معني كدا انك هتقضي الفترة دي في اوضته
عزة وهي نازلة من علي السلم: ازاي دا ي حج انت بتعمل اي
أروي: هي طنط دي معترضة علي كل حاجة كدا
عزة: وانتي عادي تقعدي مع شاب اعزب في الاوضة كدا واناي كمان لسه صغيرة
اروي: والله احب اعرفك ان عيسي شاب محترم جدع حتي لو مش محترم مبيقدرش يقف علي رجله
عثمان: يسلم كلامك ي بنتي اتفضلي
مرفت مرفت هاتي ليها العشا
مرفت: حاضر ي حج انا هطلعه ليكي ي ست هانم
عزة وهي قاعدة بكل شموخ: مفيش هانم هنا غيري فاهمه ي مقصوفة الرقبة
مرفت :حاضر ودخلت المطبخ
ام زياد: مش هتتعشي ي بنتي
ليان بقلق: لاء ي طنط
ام زياد: ليه
زياد وهو بياكل: متقلقيش علي اختك هناك امان عن هنا بكتير
ليان لزياد: شكرا ي زياد علي كل حاجة عملتها ليا الفترة دي وأختي
زياد بتجاهل ومكمل اكله
ليان: وكمان اسفه علي كلامي معاك
زياد: الحمد لله شبعت تسلم ايدك ي حجة وتسلم ايد مني كمان وراح يغسل ايده
ليان: طنط متقبلش عذري

 

 

ام ليان وهي بتقطع الفرخة : اكيد جيتي عليه بالكلام اوي
ليان: بصراحة ايوا من يومين كدا
ام زياد: مش هقولك اعتبريه اخوكي وجوزك لاء اعتبريه صاحب ليكي والصاحب غالي
ليان: وأي اللي يصالح زياد
ام زياد بخبث: كلمتين حلوين كدا والدنيا هتهدي
ام ليان: انا قلبي واجعني علي بناتي
عبدالعزيز: قلبك وجعك ومش همك الفضيحة اللي فيها دي
الناس تقول علينا اي
بقلم الكاتبة مروة موسي
ام ليان: مش مهم الناس ي اخويا المهم بناتي
عبدالعزيز: قلبك الطيب دا مقوي العيال علينا
ام ليان: اوعي تكون عملت ليهم حاجة
عبدالعزيز بكدب وتوتر: ها لاء ولا حتي قربت لواحدة منهم دول زي ولادي ي ان ليان
ام ليان: وانا واثقة فيك ي اخويا ياتري عايشين ازاي
عبدالعزيز: بنت االي غلطانه اهو عيسي ابن عم زياد لو كانت اتجوزت عيسي كان هيبقي احسن ليها
ام ليان: نصيب مكتوب نشوفه هنعمل اي

 

 

البت الصغيرة بيضحك عليها من أقل حاجة وطيبة وبتخاف
عبدالعزيز: والله انا مش خايف غير منها انتي متعرفيش البت دي بقلق منها
ام ليان: اروي أطيب منها مفيش
عبدالعزيز بشرود: اروي زي ابوها الله يرحمه لما بتقوم في شرها بتحرق اللي قدامها كله
مني بتخبط علي الباب
اروي بهدوء: اتفضلي
مني: العشا ي ست أروي
أروي: خلينا صحاب وبلاش ست دي
مني: يقطعني اقولك يعني ست اروي من غير ست
اروي بابتسامه: ايوا اروي بس
مني: لا لا
أروي: يبقي مش هاكل
مني: خلاص ي اروي كلي بالهنا والشفا
اروي: ايوا كدا ي منوووش
مني: والنبي انتي طيبة زي استاذ عيسي دايما بيجبر خاطري كدا يارب تكونوا من نصيب بعض
اروي: شكلنا هنقطع علاقتنا ببعض قبل ما نكون صحاب
مني: ليه بس والنبي سي عيسي ابن حلال واللي هتاخده هتتهني
اروي: مش هينفع نقف علي الباب ونتكلم كتير كدا يلا شوفي مصلحتك ي مني
مني: حاضر ي اروي

 

 

اروي دخلت وحطت الاكل لقت عيسي بيتحرك حاولت تسنده
عيسي حس ان في حد جمبه : عاوز اشرب
اروي: حاضر بدأت تحاول تسنده ويشرب ونام تاني من غير ما يعرف انها اروي
اروي لقت مكرونه وفراخ ولسان عصفور وسلطة وعيش كلت فراخ ولسان عصفور لأنها مش بتحب المكرونه اوي
بلال: انا الوقت اتأخر اكيد مفيش حد في البيت هروح عادي من الباب اشوف عيسي
خرج لكن لقي عثمان قدامه
عثمان: رايح فين
بلال: عاوز اشوف عيسي
عثمان: مينفعش لان مش لوحده وهو مش حاسس بحاجة دلوقتي
بلال: مين اللي معاه
عثمان: اروي اخت مرات زياد ابن عمك
بلال نبضه بقي بيدق بسرعه: هي هنا
عثمان: ايوا انت تعرفها
بلال بسعادة: دي اللي كنت عاوز اقول عليها دي اللي حاطط عيني عليها
عثمان: بلاش كلام ماسخ دي هتبقي مرات اخوك
بلال: أي ازاي عيسي يعمل كدا
عثمان: ازاي يعني اي انا قولت له وهو هيتجوزها
بلال: بلاش دي ي ابويا

 

 

عثمان بشك: في اي بينكوا
بلال: والمصحف مفيش حاجة البنت كويسة وانا مجرد مرة شوفتها وبس
عثمان: طيب يلا كمل بقيت مذاكرتك وابقي هات أرقام المدرسين عشان اروي هتاخد دروس هنا
بلال: طيب في مواد بينا مشتركة زي العربي والانجليزي والفرنساوي والكيمياء والفيزيا وو
عثمان: طب عال اوي
خدها اليومين دول معاك الدرس والمواد اللي مش معاها فيها هجيب ليها مدرسين هنا
بلال: طيب ي حج تصبح علي خير
ودخل اوضته
عثمان لقي اروي خارجة من الاوضة
اروي: عمي
عثمان: تعالي ي بنتي
اروي: انا اسفه للي حصل لعيسي بس انا فعلا كنت مخطوفه منهم
عثمان: وعشان يهمنا سلامتك لازم تفضلي معانا
اروي: ايوا لحد ما عيسي يقوم بالسلامه
عثمان: هتسمعي كلامي ي بنتي
اروي: اتفضل ي عمي

 

 

عثمان: انتي تعرفي ان عمدة البلد ومش اي حد اكلمه بثقة لكن انتي سبحان الله اي حد يثق فيكي
اروي: ربنا يعزك ي عمي
عثمان: صدقيني طول ما انتي هنا محدش هيقدر يقرب ليكي البيت هنا الحكومة وشرطة البلد كل يوم التاني فيه يعني البيت حصن هنا ليكي بجد هيحميكي من خالك والله بيعمله
اروي: بس ي عمي انا لسه مش بفكر في جواز حالا وكمان انا واختي واقعين في مشاكل مش هسبها وافكر في جواز ليا وبس
عثمان: عاوزة اقولك إن زياد وليان ربنا جمعهم ببعض وعارف أن هما هيكملوا مع بعض
اروي: معتقدش لان ليان مش هتدي قلبها لحد غير لما تحس معاه بالراحة
عثمان: وانا عارف ان زياد ابني هيقدم ليها الأمن والراحة والحب كله وهتعيش حياتها انت بقي ابني حياتك من هنا والله مش عشان ابني بس لو عيسي راح من ايدك هيفوتك كتير اوي
اروي: انا بسه في ثالثة ثانوي ولسه قدام كلية ومستقبل مش عاوزة افكر في الموضوع دا حالا
سمعوا صوت عيسي جوا دخلوا بسرعه له
عيسي بتوهان: بلال بلال
عثمان: اكتر حد بيحبه عيسي هو بلال بعد أمه هو اللي رباه وعلمه يعتبر عيسي ابو بلال مش انا
اروي: مين بلال دا
عثمان بيشاور علي صورة ليهم في الاوضة : دا
اروي بصدمه: هو دا
عثمان: تعرفيه

 

 

اروي: ايوا دا اخوا عيسي ؟!
عثمان بتركيز: ايوا ليه
اروي: وانا اقول البيت دا من أوله لاخره رجاله جدعة عشان زياد وعيسي وكمان بلال
تعرف ي عمي ان بلال دا انقذني مرة وانا راجعة من الدرس من شابين
عثمان: شوفتي بيعلموا معاكي اي وانتي غريبة مبالك بقي بيقيتي واحدة مننا
علي العموم بلال هياخدك معاه من بكرة الدروس وفي مدرسين هيجوا هنا ليكي
اروي: شكرا ي عمي بس انا مش عاوزة اكلفك
عثمان وهو خارج: مفيش كلف ي مرات ابني الكبير وقفل الباب
اروي: مصمم بردوا ان هبقي مرات ابنه ازاي معرفش
اتجهت جنب عيسي تطمن عليه وقعدت جمبه علي كرسي
ليان: اتفضل
زياد: أي دا
ليان : شاي بالنعناع
زياد: تسلمي
ليان : دراعك لسه بيوجعك
زياد: بالعكس وجع الجسد ميتقارنش بوجع الكلام
ليان: أسفه ي زياد انا كنت غلطانه
زياد: تمام

 

 

ليان: والله هو انا عشان بتكلم براحة هتسوق فيها اعتذرت خلاص
زياد : والله هو انا عشان ساكت تسوقي فيها انتي كمان
ليان : طيب اهو خلاص اعتذرنا اسفين ي صلاح
زياد: تؤتؤ اسفين ي استاذ زياد ي عسل
ليان: مفيش استاذ دي هو زياد
زياد: خلاص هفضل زعلان
ليان بتنهيده: اسفين ي استاذ زياد
زياد: فين ي عسل
ليان بعصبية متماسكة: اسفين ي استاذ زياد ي عسل وكانت بتقولها بتريقة
زياد : والنبي مفيش حد عسل غيرك ي مز البلد
ليان: لا انت مش محترم وسافل كمان
زياد: جت تكحلها عمتها
ليان: ما انت متعاكسش
زياد وهو بيقرب منها: ليه مش مراتي
ليان : لا ي جميل دا اسم بس وابعد

 

 

زياد وهو حاطط ايده علي خصله من شعرها: ولو مبعدتش
ليان: طيب وضربته علي كتفه ومشيت عشان تنام
زياد: وحياة امي ما انا سايبك
ليان واقفة علي السرير: والله لتكون دم النهاردة ي سيد
النور ساعتها قطع
ليان بخوف: ز زياد
زياد بضحك وهو بيولع شمعة: مش عارف من غيرك كانت هتقلب دم ازاي ومسك ايديها وهي وقفت جمبه
ليان: هششش عشان بخاف من الضلمة
زياد: طيب انا هنام بجد عشان لازم اصحي بكرة
ليان جريت جمبه علي السرير وكانت قريبة منه: وانا كمان مش هفتح عنيا عشان الضلمة
ام زياد واقفة قدام الاتوماتك بتاع الكهربا : ايوا كدا بدل الخناق اللي كان ظاهر دا وطالع يبقي صوت هاتي انا عارفه انها بتخاف من الضلمة مش عارفة والله من غيري كنتوا عملتوا اي وضحكت لأنها عارفة ان ليان اكيد جمب زياد حالا
الصبح طلع
ليان: ينهر اسود ملوش ملامح
زياد بنوم: ي صبح قول صبحنا
ليان: صبحنا دا انت نهارك اسود و… ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قسوة الحب الجاهل)

اترك رد