روايات

رواية انت قدري الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري البارت الحادي عشر

رواية انت قدري الجزء الحادي عشر

رواية انت قدري الحلقة الحادية عشر

_بعد ما مشيت ريم من بيت احمد وراحت شقتها الباب خبط، وقامت فتحت ولقيت طارق واقف وهو مدايق جدا..
ريم
ادخل واقفل الباب وراك..
دخل طارق وساب الباب مفتوح وقالها
انتي ايه اللي عملتيه ده؟..
ريم بضيق
البيه بيحبسني بس علي مين عاااش ولا كان اللي يحاول يخليني اعمل حاجه انا مش عايزاها..
طارق
بس هو خايف عليكي يا ريم، ولو كان من ولاد عمك مراقبك والله ما كان حد هيعرف يوصلك..
ريم
يوصلو بقي او ا يوصلوش انا هعيش هنا لوحدي ومش عايزه حد في حياتي غيرك انت اخويا وصديقي المقرب وهتساعدني صح؟..
طارق اتنهد بضيق وقال
صح يا ريم، بس اللي عملتيه ده غلط انتي ما تعرفيش احمد بيعمل ايه عشانك..
ريم بحده
ما طلبتش منه يعملي حاجه ويرجع في الاخر يزلني بيها، انا خلاص مش هرجع هناك تاني ده اذا فرق معاه..
طارق
لا فرق معاه وكان بيدور عليكي ولما كلمتيني كلمته وهو زمانه جاي..
ريم بخوف
لييه عملت كده يا طارق، انا كنت قولت للبواب انه لو جه يقولو اني مش موجوده، انا مش عايزه ارجع اتسجن عنده تاني..
طارق بهدوء
قولتلك هو عمل كده عشان خايف عليكي ولو احمد مش كويس يا ريم ما كانش اخوكي جوزك ليه…
_ في الوقت ده احمد دخل وبص لريم بحده وطارق قال بقلق..
طارق
صلو علي النبي كده واهدو والموضوع مش مستاهل…
احمد بجمود
شكرا يا طارق تعبناك معانا تقدر تتفضل…
ريم بخوف
لا طارق مش هيمشي وانت اللي هتمشي يا احمد…
طارق بقلق
لا لا انا اللي همشي واهدي يا ريم وهبقي اجيلك بكره وهاخدك معايا المستشفي كمان..
_اتنهد احمد بضيق، وريم سكتت وهي بتبص لطارق برجاء انه يقعد معاها، بس هو سابها ومشي وكان قلقان جدا عليها من غضب احمد…
_ وبعد ما مشي طارق احمد قفل الباب وبصلها بهدوء وقال..
احمد
بتتحامي فيه مني، هو انا كنت عملتلك ايه يعني..
ريم بسخريه
قول ما عملتش ايه انا ما حدش في عمري كله زعقلي غيرك ما حدش اتحكم فيا قدك، ما حدش ذلني بحاجه عملهالي غيرك ولو متوقع مني هقبل كل ده عشان اتحامي فيك يبقي انسي..
احمد بجمود
انتي لو بس تقبلتي تصرفاتي دي بحجة اني خايف عليكي ما كانش ده حصل، انتي امانه عندي وولاد عمك ساكتين ايوه بس الله واعلم ناوين يعملو ايه..
ريم ببكاء
كنت ممكن انت تقول كده بطريقه تانيه من غير ما تزعقلي زي ما بتعمل، وانا عارفه اني دماغي جزمه ولما حد بيعند معايا انا كمان بعند ومش بعرف اسيطر علي تصرفاتي…
احمد بهدوء
هو ممدوح كان متحملك ازاي..
ريم بسخريه
كان بيفهم وعاقل يا غبي ولو كان موجود انت ما كنتش عملت فيا كده..
احمد قرب منها ومسحلها دموعها وقال
خلاص اسكتي وانا مش هزعقلك تاني وهنرجع لاتفاقنا القديم..
ريم بضيق
طيب..
احمد
طيب هو ايه الاتفاق؟..
ريم
نبقي صحاب ونفهم بعض، بس قول لنفسك الكلام ده الاول..
احمد
حاضر، بكره هنروح المانيا وعاملك مفجأه هناك..
ريم
لا انا عايزه اقعد هنا مع طارق..
احمد بنفاذ صبر
طارق اممم، معلش بس انتي لازم تيجي معايا..
ريم
تاني هتتأمر فية تاني..
احمد
اعتبريها اخر مره، المهم تتعشي ايه اطلبهولك..
ريم
لا استني انت هتقعد هنا معايا ولا ايه؟..
احمد
اومال هسيبك لوحدك هنبات هنا وبكره نطلع علي المطار علي طول وهكلم ماما ترتبلي الشنطه..
ريم بتوتر
بس انا ازاي يعني اقعد معاك في مكان واحد الجيران تقول عليا ايه..
احمد مسك راسها بأيديه الاتنين وقال
هي الدماغ دي ما بتشغلش غير عليا انا ليه، هو طارق اللي كان هنا ده من شويه ابن اختك وانا ما اعرفش..
ريم بعدت ايده عنها وقالت
اوعي ايدك مصدعه لوحدي، خلااص اتنيل بات هنا معايا بس في اوضة ممدوح الله يرحمه..
احمد بهدوء
طيب تاكلي ايه عارفك ما اتعشتيش..
قعدت ريم علي الكنبه وقالت
مش عايزه حاجه..
_ كانت باين عليها انها لسه زعلانه منه، ابتسم بهدوء وقعد جنبيها وقال وهوبيغني بهدوء..
احمد
تيجيي نجييب انا انتي من المخبز عيش فينو. ونروح علي السوووبر ماااركت ونجيب جبنه وبيض ونروح علي البيت..
ابتسمت ريم وفضلت تسقف وقالت
ونسيح جبنه رومي ونشرب اتنين شاي..
احمد وهو بيطبل علي الترابيزه
ده معاكي انا بنسي همومي جنبك ما افرحش ازاي..
ريم وهي بتسقف برضو
تيجي نضرب طاجن باميه مش شرط يكون باللحمه عشان اللحمه غاليه فوق العشرين جينيه..
احمد
وان جالنا في يوم حيمو..
ريم
نطلب اتنين زبادو..
احمد
هشرب اللي بالخوخ واسيبك المانجو..
_واحمد فضل يطبل اكتر وريم وقفت علي الكنبه وقالت وهي بتسقف بحماس..
ريم
ونسيح جبنه رومي ونشرب اتنين شاي..
احمد
ده معاكي انا بنسي همومي جنبك ما افرحش ازاي..
_ فضلت ريم تضحك وهي مبسوطه واحمد بصلها بهدوء وهو مبتسم وقال..
احمد
مش مهم الكاريزما اللي ضاعت المهم انك اتصالحتي..
ريم نزلت من علي الكنبه وقالت
شوفت انا بسيطه وبتصالح بسرعه ازاي، يلا تعالي اكلني كشري وشربني قصب..
احمد
لا ازعلي احسن الجو برد اووي علي اننا ننزل الشارع دلوقتي..
ريم بضيق
طيب..
مسك احمد مفتاح عربيته وقال
خلاص ما تقلبيش خلقتك كده يلا بينا..
_ ونزلو هما الاتنين ورااحو جابو كشري وكانو قاتدين علي الرصيف في الشارع وبياكلو، واحمد قالها بهدوء..
احمد
غريبه انتي يا ريم يعني البنات اللي شوفتهم في حياتي كانو بيفرحو بالهدايا الغاليه والعزومات اللي في اغلي مطاعم مش كشري بعشرين جينيه وقاعده علي الرصيف في الشارع..
ريم بسخريه
يعني هو انت كنت وديتني مطعم غابي وانا قولت لا..
ابتسم احمد وقال
احنا فيها لو عايزه تروحي نروح..
ريم
تمام بس هو في مطعم غالي ولا شيك ومشهور هيرضو يخلوني اكل بالطريقه دي وانا جعانه ده هناك لازم الاتيكيت وابقي متصنعه اني شبعانه واكل بهدوء مع اني جعانه، وانا مكان مش هبقي فيه براحتي وبطبيتتي ما بحبوش زيك كده..
احمد بأستغراب
زيي انا ليه يعني؟..
ريم بجديه
عشان انت عايزني ابقي علي مزاجك، شايفني كويسه بس لو شخصيتي هاديه وعاقله وبسمع كلامك انما انا عكس كده وده سبب خنقاتك معايا..
_استغرب احمد اكتر انها فهمااه وفاهمه تفكيره، بس رد عليها وقال…
احمد
يمكن لو كنتي زي ما انا عايز بالظبط ما كنتيش لفتي نظري اووي كده ولا عجبتيني..
ريم بلا مبالاه
يمكن.. ايه عجبتك؟!..
احمد بتوتر
ااا هو بتاع القصب فين؟..
ريم
لا في الشارع اللي ورانا…
_ وقامت ريم وحطت الاكل بتاعها للقطط وقعدت تاني جنب احمد ومسكت العلبه بتاعت احمد حطتها بينهم وقالتله..
ريم
معلش بس انا خايفه ما يكونوش قطط ويكونو عفاريت ويطلعولي بالليل وانا نايمه..
_ ضحك احمد وفضلو هما الاتنين ياكلو من نفس العلبه، وبعدين راحو شربو عصير قصب وهما راجعين كانو ماشين ساكتين وريم بصتله بخبث وقالت..
ريم
الحلق يا احمد في كلب وراااك…
_اتفزع احمد وجري بسرعه قدامها، وهي فضلت تضحك واحمد وقف وبصلها بغيظ ومسك طوبه من الارض وجري وراها وهو بيقولها..
احمد
والله لافتح دماغك دي يا حيوانه..
ريم جريت وهي بتضحك
خلاص والله انا اسفه…
_وقف احمد ورمي الطوبه علي الارض وريم قالت وهي بتضحك…
ريم
ههههههههههه شكلك كان مسخره وانت بتجري..
احمد
بس احساس انك تجري في الشارع ده جميل علي فكره..
ريم بحماس
طيب بص انسي انك دكتور احمد عزام وتخيل كده ان عندنا عشر سنين ويلا نجري ونشوف مين هيوصل البيت الاول..
احمد ابتسم وقال
وليه لا كده كده الكاريزما باظت..
_ وفعلا وقفوو هما الاتنين جنب بعض وبعدين فضلو يجرو بسرعه لحد ما وصلو البيت وهما يضحكو..
احمد قعد علي الكرسي في الصاله وقال
عمري ما كنت اتخيل اني اعمل حاجه زي دي ابداً..
ريم نامت علي الكنبه وقالت بتعب
امممم..
_ابتسم احمد وفضل متابعها لحد ما غمضت عينيها خالص ونامت من غير ما تحس بحاجه حواليها زيها فعلا زي الاطفال اووي، قام وجابلها غطا تقيل من جوه اوضتها وفرده عليها وقربنها اووي وركز جدا علي ملامحها، بشرتها البيضه ورموشها الطويله، رفع ايده ولمس وشها بهدوء وقال بصوت هادي جداً..
احمد
كل حاجه فيكي بسيطه وملفته جدا في نفس الوقت حتي ملامحك موجوده في اي بنت وفي الاحلي من كده بس ريم مختلفه في كل حاجه…
_سابها وقام وراح قعد علي الكرسي اللي قصادها وفضل يقلب في موبيله لحد ما نام..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
وتاني بوم كان الليل جه في المانيا، وخصوصا في المستشفي اللي فيها ممدوح.. دخلت عنده كامليا وقالت..
كامليا
يعني من شهر واكتر وانا قاعده قصادك ما جيتش مره فوقت ولما سيبتك نص ساعه تفوق من غيري يا ابوو صلاح..
ممدوح بصوت تعبان وقلق
فين ريم انا عايز اشوفها هي كويسه؟..
كامليا قربت منه ومسكت ايده وقالت بدموع
ما تقلقش عليها هي زي الفل ومع احمد في مصر وجايين، هو جايبها وجاي؟..
ممدوح اتنهد وقال
انا مش عارف ده ازاي حصل وانا قدرت اعدي التعب ده كله، بجد شكرا يا كامليا علي وقفتك جنبي والتعب ده كله..
كامليا مسحت دموعها وقالت
انت قوم بس بالسلامه وارجع زي الاول وانا كده هبقي مرتاحه جدا..
_دخل في الوقت ده هشام اخو كامليا وقال بسخريه..
هشام
وايه كمان يا هانم..
_شالت كامليا ايدها بسرعه من علي ايد ممدوح وقالت بسرعه..
كامليا بتوتر
اعرفك يا هشام مم ممدوح.. ممدوح يعني..
هشام بهدوء
اهلا يا ممدوح مش احسن دلوقتي..
ممدوح
تمام الحمد لله احسن وشكرا جدا تعبتكم معايا..
هشام
لا لا تعب ولا حاجه المهم تقوم بالسلامه..
ممدوح
الله يسلمك….
بص هشام لكامليا
تعالي عايزك بره..
طلع هشام وكامليا قالت لممدوح
هشوف هشام عايز ايه وهجيلك تاني…
ممدوح بهدوء
براحتك…
طلعت كامليا وقالت لهشام
نعممم عايز ايه، وبتكلمه كده ليه؟..
مسكها من قفاها وقال
بت انتي انا علي اخري منك، هو مش الواد فااق مرزوعه هنا تعملي ايه؟..
كامليا بقلق
طيب نزل ايدك برستيجي لو سمحت هيبوظ..
نزل ايده من عليها وقال
طيب يا كامليا يلا بينا من هنا..
كامليا
لا مش هسيبه لوحده..
هشام بجمود
كامليا كفايه انا جيبت اخري بجد وسايب شغلي وجايلك مخصوص لان قعدتك هنا بقالك اكتر من شهر غلط كده يا قلب اخوكي يلا بينا…
كامليا
مش هسيبه لوحده يا هشام قولتلك، لما تيجي اخته وصاحبه همشي..
هشام بحده
انا عايز اعرف دلوقتي انتي ايه حكايتك مع الواد ده..
كامليا بدموع
بحبه يا هشام هو ما يعرفش او يعرف ومطنش براحته المهم انا ماشيه ورا احساسي وورا الحاجه اللي هتريحني
هشام
ومين قالك انك هترتاحي وانتي بتحبي حد مش بيحبك، يلا بينا يا كامليا عشان تشوفي شغلك..
كامليا بضيق
اخته هتوصل الصبح تقريباً وهمشي..
هشام
تمام اصلا بابا قرر انك مش هتنزلي مصر تاني وشغلك هناك هيحوله كله هنا..
كامليا بحده
ايه الكلام الفارغ ده انا ما بحبش حد يتدخل في شغلي..
هشام
وانا مالي ابقي قوليلو هو الكلام ده..
_ قال كلامه وسابها ومشي وهي كانت مدايقه جدا، ودخلت تاني عند ممدوح اللي قالها..
ممدوح
كامليا هي ريم كويسه بجد، طيب عايشه ازاي هناك من غيري اصلا..
كامليا
لا ما هي فاكراك الله يرحمك يعني واحمد معاها..
ممدوح بضيق
احمد اكيد مش متحملها، انا متأكد ان هي ما كانتش مرتاحه وليه تكديو عليها اصلا ليه توجعوها باني ميت..
كامليا بهدوء
بعد الشر عليك، واحمد اللي قرر كده عشان ولاد عمك كانو قريبين اووي منهم وهو كان لازم يخليهم يصدقو…
_ سكت ممدوح وكان تعبان ومدايق جداً، وكامليا قعدت جنبيه علي الكنبه وهي ساكته..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي المستشفي كانت ساره قاعده في مكتبها، ودخل عندها طارق بعد ما خبط وقال..
طارق
هعطلك عن حاجه..
ساره
لا ابدا خير في ايه؟..
طارق
المفروض هاخد الرد النهارده علي اللي قولته امبارح..
ساره بهدوء
لو سمحت يا طارق انا ما رضيتش احرجك امبارح وقولت انك لما هتفكر كويس هتفهم اني مستحيل اشوفك غير زميل في الشغل وبس..
اتملت عيونه دموع وقال
تمام بعد اذنك..
ساره بضيق
طارق لو سمحت ما تزعلش..
طارق ابتسم وقال
لا ولا يهمك الغلط كان مني انا، بس عادي احنا لازم نجرب ونغلط عشان نتعلم..
_ طلع طارق من عندها وراح قعد في اوضة التدريب مع زمايله وكان مدايق جداً، وبعد شويه جات ساره وفضلت تديهم التعليمات وكانت بتبصله وهو مش شايل عينيه عن الورق اللي قدامه خالص، حتي انه ما كملش التدريب ومشي من غير ما يستأذن من حد..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ـ وقدام المطار كانت ريم قاعده بره علي الشنطه بتاعتها وهي بتاكل واحمد واقف جنبيها وهو مدايق جداً…
احمد
مش هنخلص النهارده؟..
ريم
بقولك ايه انا بحب اكل علي مهلي..
احمد
يا بنت الناس ما انا قولتلك هجيبلك فطار جوه وتاكلي زي البني ودمين بدل المنظر اللي يكسف ده..
ريم
ما انت قولتلي ان ما فيش طعميه جوه وانا نفسي فيها..
احمد بحده
طيب اخلصي يا ريم الناس بتبص علينا..
ريم
انت بتزعقلي ليه، اتنيل روح ارمي الكيس ده في الزباله عشان نخش جوه..
بصلها احمد بقرف وقال
مصممه تقفليني منك هاتي..
_ مشي احمد وهي موبيلها رن برقم غريب، ردت وهي ساكته وقال كمال اللي كلمها..
كمال
عامله ايه يا بنت عمي..
ريم بضيق
انت عايز ايه مني ما تسيبوني في حالي بقي..
كمال
حاضر انا مكلمك لمصلحتك، قوليلي يا ريم مش عايزه تشوفي ابوكي..
ريم بسخريه
ايه انت ناوي تروحله وتخلصنا منك ولا ايه؟..
كمال
لا وحياتك هو اللي جالنا لحد هنا وهبعتلك صورته دلوقتي..
اتنفضت ريم بخوف وقالت
بابا عايش ازاي يعني؟
كمال بخبث
ايوه عايش ولو مش عايزااه يحصل اخوكي تكلميني تاني واقولك تعملي ايه واياااكي تسافري مع الواد اللي بيقولو عليه جوزك ده..
_ خلص كلامه وقفل في وشها وبعد اقل من دقيقه بعتلها فديو لباباها وهي قاعد علي الارض في اوضه مكركبه، وبعتلها كمال رساله بعد الفديو وقايلها..
كمال
انا مش هعمله حاجه بس لو الواد اللي معاكي ده عرف حاجه انا هخلص عليه ويبقي اخوكي وابوكي الله يرحمهم…
_ نزلت دموعها بخوف، بدل ما تكون فرحانه ان ابوها عايش بقيت خايفه اكتر، قرب منها احمد وقال..
احمد
يلا بينا عشان خلاص اتأخرنا..
ريم
انا مش هسافر..
احمد بصلها وقال
في ايه مالك بتعيطي ليه؟..
ريم بجمود
عايزه ارجع البيت دلوقتي حالاً..
احمد بحده
في ايه يا ريم مش وقت طريقتك دي الطياره هتفوتنا..
ريم بصوت عالي
قولتلك مش هسافر، وهرجع بيتي دلوقتي حالاً..
احمد بعصبيه
هو لعب عيال احنا لازم نسافر دلوقتي.
ريم بحده
سافر لوحدك انا مش عايزه اروح معاك..
_ وسابتن وراحت وقفت تاكسي واحمد اتنهد بضيق وراح حط الشنط في التاكسي وركب جنبيها وقال..
احمد بهدوء
طيب ايه اللي حصل ما احنا كنا كويسين..
ريم بدموع
انا عايزه افضل في بيتي مش عايزه اسافر..
احمد
يا ريم نما يومين بصي انا هأجل المعاد تمام بس احنا لازم نسافر..
_ ما ردتش عليه ريم وحطت راسها علي الشباك بتاع التاكسي وهي باصه للطريق بدموع…
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي الصعيد دخل كمال للاوضه اللي فيها رشاد ابو ريم وممدوح وقعد قصاده وقال بخبث..
كمال
معلش يا عمي هأجل موتك شويه لحد ما تيجي ريم..
رشاد بدموع
انتو مش قتلتو ابني من غير ذنب وانا قدامكم اهو اعملو اللي عايزينه بس سيبو ريم..
كمال بجمود
لا اصلا فتحي ما يعرفش اني لاقيتك بس انا شكيت في سعديه الشغاله وعرفت اجيبك ولما ريم تبقي تحت ايدي وقتها هديك لفتحي يعمل فيك اللي عايزه بقي..
رشاد بحزن
بنتي مالهاش ذنب سيبوها في حالها، وانا مستعد اديك انت واخوك الارض وكل حاجه وحتي روحي بس كفايه اللي عملتوه في ابني سيبو ريم بقي..
كمال ضحك وقال
انا مش عايز ارض ولا تار يا عمي انا عايز بنتك وهتجوزها، والارض والتار دول قضية فتحي هو هياخد. تار ابويا اخوك اللي قتلته عشان خاطر مرا..
رشاد بحده
المرا دي تبقي مراتي اللي اخوك اعتدي عليها وابوك جه يدافع عنه، انا كنت هموت اخوك بس ابوك اللي وقف قدامك..
كمال
ده تار يا عمي ولازم يتاخد قدام البلد كلها واطمن ريم هتبقي في حمايتي لما ابقي جوزها…
ـ قال كلامه وقام مشي من قدامه بعد. ما قفل الباب ، وطلع موبيله وكلم ريم اللي ردت عليه وقالت..
ريم
ايوه يا كمال انا ما سافرتش اهو، بس قولي انك مش هتعمل حاجه لبابا..
كمال بهدوء
مش لما تسمعي كلامي الاول وتنفذيه..
ريم بدموع
حاضر والله بس ما تعملولش حاجه كفايه اللي عملتو في ممدوح..
كمال
تمام يبقي تطلقي من جوزك وتنهي اللعبه اللي انتو عاملينها دي وتستني مني اقولك تعملي ايه بعدها..
ريم دموعها نزلت وقالت
حاضر…
في الوقت ده دخل احمد عندها وقال
انتي بتكلمي مين؟..
قفلت الفون بسرعه وقالت بتوتر
دد دي واحده صاحبتي..
قرب منها احمد وقال
بقولك كنتي بتكلمي نين وبلاش تكدبي..
وقفت ريم وقالت
وانت مالك اكلم اللي انا عايزه اكلمه براحتي انا حره، وبلاش نكمل اللعبه دي انا زهقت منها..
احمد بجمود
بمعني؟..
ريم بضيق
يعني طلقني وخليك في حالك وانا خليني في حالي..
احمد بهدوء
ما اقدرش اعمل كده..
ريم بحده
لييه لو عشان ممدوح فهو مات خلاص ما بقاش في حاجه تربطك بيا و..
احمد قاطعها وقال بكل ثقه
عشان بحبك وما اقدرش اسيبك ولا اتخلي عنك يا ريم..
اتصدمت ريم من اللي قاله وهو قرب منها وقال
ايوه بحبك حاولت اكدب نفسي واقول مستحيل دي اللي تعجبني بس عجبتيني وقولت مستحيل دي اللي اتجوزها بس برضو اتجوزتك وقولت مستحيل احبك بس غصب عني عشقتك وبقيت بغير وبخاف وكل حاجه معاكي انتي..
_خلص كلامه وحضنها و؟؟..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انت قدري)

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!