روايات

رواية عشق المراد الفصل الثالث 3 بقلم زينب نبيل

رواية عشق المراد الفصل الثالث 3 بقلم زينب نبيل

رواية عشق المراد البارت الثالث

رواية عشق المراد الجزء الثالث

رواية عشق المراد الحلقة الثالثة

“خلود بصدمه لما لقت اللي خبطها بالعربيه طلع صاحب مراد”
احمد بصدمه:ايه..انتي؟
خلود مش مستوعبه ومصدومه :انت ايه اللي جابك هنا
“نهي وميرنا مستغربين”
احمد:جابني ايه انا جاي مع صاحبي عشان يطلب ايد ميرنا ..انتِ ايه اللي جابك انتِ
خلود:صاحبه؟؟..انا صاحبه ميرنا وبعدين انت مالك
“مراد بيحاول يهدي الدنيا”
مراد بضحك:صلوا علي النبي ياجماعه هتتعرفوا ع بعض علي قفانا ولا ايه
“نهي وميرنا واخو ميرنا قعدوا يضحكوا”
احمد : قفاكوا ايه د…
خلود قاطعتوا:هو انا اعرفك اصلا يبني؟

 

 

احمد: ولا انا اعرفك
خلود بصتله بقر”ف
و احمد هيتجنن منها من جنونها
خلود بتغير الموضوع قالت بضحك:عايزاك تخلي بالك منها كويس يامراد اصلها كان نفسها تتجوز
ميرنا برقتلها واتكلمت من تحت سنانها:احممم ..ماشي يابنت ال
مراد قعد يضحك:واهو جالها العريس اهو
نهي بضحك: ربنا يتمملكم علي خير
” احمد مركز مع خلود ”
مراد:المهم يا احمد
احمد مش مركز:…
مراد:احماااد
احمد:ها ايه يعم خضتني
مراد:خضيتك ايه صباح الفل..احنا كدا هنحدد الخطوبه بعد بكرا
احمد: علي طول كدا
مراد بيبص لميرنا:علي طول كدا اه
ميرنا اتكسفت
احمد:احم طيب علي خيره الله …المهم ماتنساش ان بعد بكرا اخر امتحان فالكليه
مراد:عارف ماميرنا عندها امتحان بردوا
احمد:وقت بيرفكت
اخو ميرنا (امجد): طب نقرأ الفاتحه
مراد: يلا

ميرنا:صدق الله العظيم
نهي:الف مبروك ياحبايب قلبي
خلود:الف مبروك ربنا يسعدك ياميرو ..لو كنت بعرف ازغرط كنت زغرطت
احمد :الف مبروك يامارو ربنا يسعدكم
خلود بصتله :قلود اوڤر
“احمد بصلها وضحك”
مراد بيكلم ميرنا: ميرنا
ميرنا:نعم
“مراد طلع هديه وعطاهلها”

 

 

مراد بحب:دي هديه بسيطه ليكي
ميرنا بفرح:بجد
مراد: ايوه بجد ومش مقامك
ميرنا:الله..شكرا ليك بجد
مراد رفع حواجبه:ايه شكرا ليك دي …مافيش بينا شكر ماتقوليهاش تاني بقا
ميرنا ضحكت”:حاضر
مراد:جود جيرل
نهي بتبص لأحمد:عقبالك يا ابو حميد
احمد بص ل خلود بأبتسامه:حبيبتي ياطنط
خلود ف سرها:ماله دا
“احمد ومراد مشوا بعد م اتفقوا علي ميعاد الخطوبه”
………..
“عند مراد”
مراد: تعالالي هنا بقا ياابو حميد
احمد: خير ياباشا
مراد: ايه اللي حصل بينك ومابين خلود صاحبة ميرنا…تعرفها منين
احمد:اا ايه
مراد:هتهتهلي ليه
احمد:بصراحه دي بنت كنت خابطها بالعربيه بالغلط واقنعتها اني اوصلها البيت…بس اتصدمت انها قريبه ميرنا
مراد: اااهاا..ومنظركم اكنكم عارفين بعض من و انتوا صغيرين ليه كدا
احمد: لا يعم استغربنا الصدفه…بس يااه يامراد دخلت قلبي اوي
مراد بيحاول يغيظه:لا بس حقك هي عسل

 

 

احمد اتعصب جامد:لو نطقت كلمه عليها تاني يامراد هقط”ع لسانك
مراد بضحك: يعم بهزر دا انت شكلك بتحبها اوي
احمد:يستحسن ماتهزرش
مراد بحب:يعم انا اكتفيت بميرنا
احمد :خليك بقا ف ميرنا
مراد بضحك:حاضر ياعم
………
“عند ميرنا”
ميرنا بضحك: يابنت الأيه..بس لايقين علي بعض
خلود:لايقين علي بعض ايه انا مش طايقاه
ميرنا بتبصلها بطرف عينها :ياراجل
خلود بضحك:ايوه يبنتي انت فاكره ايه
ميرنا :المهم بقا
خلود:ها
ميرنا :هتيجي معايا بكرا نشتري فستانين ها
خلود:عيوني ليكي..انا هروح بقا الوقت اتأخر
ميرنا حضنتها: خلي بالك من نفسك يالودي
خلود :حاضر يعروستي
بقلم زينب نبيل………………………..”بعد يوم”
“خلود راحت مع ميرنا عشان يجيبوا الفساتين”
ميرنا :ايه رأيك ف الفستان دا
خلود بحب: جامد اوووي بجد مزه
ميرنا : والله انت اللي مزه..يلا ادخلي قيسي الفستان دا جميل اوي
خلود :عيوني
“خلود طلعت وكأن ملاك طالع من الاوضه”
ميرنا بتبص لخلود بزهول:الله ..ايه الجمال دا يابنتي
“خلود لبست فستان واسع لونه رصاصي ف ابيض وكان شكله قمر اوي عليها”
خلود :احم ايه رأيك فيه
ميرنا:دا انتي اللي هتبقي العروسه ولا ايه

 

 

خلود بضحك: لا يبنتي هو انا اطول ابقي زي ميرو
ميرنا : ميرو مين؟
خلود :انتِ..ااااه انتي فكراني بتكلم علي مراد ..ايه يبنتي نسيتي دلعك ولا ايه هتوقعيني ف مشكله
ميرنا :اعذريني بقا يالودي
خلود :اعذرك اكيد عروسه جديده بقا
“ميرنا ضحكت”
…………………
“عند مراد”
“مراد لبس بدله لايقه عليه وحلوه اوي”
مراد:ايه رأيك يا احمد
احمد:عريسنا بقا…جامد
“مراد اخد بالوا من البدله اللي لبسها احمد”
مراد:ايه الحلاوه دي يعم
“احمد كان لابس بدله رصاصي وقميص ابيض”
احمد:والله مفيش احلي منك
مراد بغمزه: والله كويس انك خبطتها ب العربيه عشان تشوفك
احمد بضحك:يعم بس بقا
مراد:ماشي يعم
……………..
“اليوم التاني”
…في فيله ميرنا ”
ميرنا: الله ياخلود الميكب حلو اوي تسلم ايدك..مهندسه وميكب ارتست كمان
خلود بضحك: عيب عليكي يبنتي دا انا ادخل ف اي مهنه
“خلود حطت ميكب خفيف شكله كيوت اوي “

 

 

ميرنا : يلا ننزل بقا
خلود :يلا
“نزلو تحت وقعدت العروسه مع العريس”
احمد بزهول :اووف يخربيت جمالك…ايه دا دي لابسه رصاصي زيي؟
خلود اخدت بالها من احمد واستغربت انه لابس نفس اللون بس كان وسيم
“احمد اتجه لخلود ”
احمد: خلود
خلود بصتله :خير
احمد:بقولك ايه
خلود بنفاذ صبر :ماتقول
احمد: ممكن خففي الميكب شويه
خلود بصتله بغضب:وانت مالك انت
احمد اتعصب :وانا مالي.. طيب ماشي
خلود:ايه العب”ط دا
…………
:احمماااادد يالهوييي ايه القمر دا
خلود خدت بالها واتعصبت جامد من البت اللي بتكلمه كدا
احمد:دا انتِ اللي قمر
خلود قربت من البت بعصبيه:انتِ مين ومالك بيه..!؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق المراد)

اترك رد