روايات

رواية حين تقع في الحب 4 الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب 4 الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب 4 البارت الخامس عشر

رواية حين تقع في الحب 4 الجزء الخامس عشر

رواية حين تقع في الحب 4
رواية حين تقع في الحب 4

رواية حين تقع في الحب 4 الحلقة الخامسة عشر

ياسمين سكتت بس دموعها نازله علي خدها
ادهم بوجع :بصي انا مش عوزك تتكلمي كفايه انك تسمعيني وبس عارف ان انا غلط في حقك كتير وعارف ان قسيت عليكي كتير بس عارف ان برغم كل دول انتي بتحبيني وانا كمان بمو*”وت فيكي عارف انك مع عيلتك دلوقتي زمانك وكمل بضحة مخلوطه بدموع مبسوطه انك خلصتي مني بس انا الدنيا اخدت مني عيلتي واللي هي انتي يا ياسمين ممكن مش هشوفك تاني علشان عارف ان في قواضي ممكن اخد فيها اعدام بس علشاني بلاش تطلقي خليكي علي ذمتي لو فعلا حبتيني في يوم من الايام وسكت شويه مع السلامه يا اغلي انسانه في عمري وقفل وادي الفون لاحمد
ادهم بدموع :امشي بلاش تقف ليا هنا انا مش ههرب
احمد بحزن عليه :انت اقوي من كدا يا ادهم وربنا هينجيك انشالله ومشي
ياسمين انهارت من العياط :اطلق منك ازاي دا انا عايشه علي امل هرجع ليك يا ادهم ومسحت دموعها بقوة لازم اشوفه
……………………..

 

 

ندي نايمه علي السرير بتاعها وكل شويه تفتكر وهي نزله من عند عاصي
فلاش باااك
حد حاطط ايده علي بوقها وبيهمس وبقول :لو اتجوزتي الواد دا هيبقي يوم جنازتك وجنازتي مع بعض يا ندووش واوعدك بدا
بااااااك
ندي بخوف ودموعها نازله :انتو متأكدين ان حياتي هي حياة بنت عندها 16 سنه هو مش هيسبني في حالي ممكن يقتلني عادي وقامت وقفت علي الشباك تبص علي السما يارب قولي الطريق الصح فين وانا هعمله اي اشاره بس يارب وابعد عني من تمنيت ان اكون معه في يوم وعزه دخلت عليها
عزه وهي حطه ميكب كامل ومسكه الفون في ايدها :ندووش بقولك
ندي بتبص عليها من فوق لنحت بستغراب :قولي يا غاليه
عزه :عندك كنتور اصل اللي عندي خلص
ندي برفع حاجب :وانتي عوزه كنتور لي …..وعمله في نفسك كدا لي …….اعترفي الانكار مش هيفيدك
عزه وهي بترجع شعرها لورا بمرح :بعمل تيك توك
ندي وهي بتلف حولين عزه :قولتيلي تيك توك ايوااا يا وليه يلي اسمك ماما تعالي شوفي تربيتك
عزه :ماما نايمه بتريح شويه المهم عندك ولا لاء
ندي فتحت الدولاب وطلعت منه قلم الكنتور واديته ليها وقالت بتحذير :لو حصل حاجه فيه هدفنك
عزه اخدته وطلعت :بس يابتاعة عاصي وفون ندي رن وكان عاصي
ندي :جبنا في سيرة القط طلع ينط وردت عايز اي
عاصي بضحك :حد يقول لخطيبه عايز اي
ندي بتفكير :هو لي الشمس بتطلع بنهار مع ان النهار بيكون منور ومتجيش بليل في الضلمه تنورها لي
عاصي بزعيق :بتتتت مش هنسيب كل الكلام اللي في العالم وتكلم في الظواهر الكونيه

 

 

ندي بملل:اومال هنتكلم في اي
عاصي بمكر :يعني لما نتجوز هنعمل اي ونخلف كام والحجات اللي تفتح النفس دي
ندي برقت :اللهي ينسد نفسك يابعيد انت لو مفكر ان انا ليا في قلة الادب دي تبقي غلطان ….ولاااااا انت سافل ومشحترم ولا متربي وقفلة السكة في وشه
عاصي فاتح بوقه ومصدووم منها :انا قولت اي لكل دا انا بكلمها في سُنه الحياه تقفل الخط في وشي ليلتك سودا يا ندووش ورن تاني وهي تقفل لحد ما زهق حلووو كدا انا بقا هعلمك الادب
……………….
حبيبه طلعت علي قوضة اسر بسريه تامه ودخلت كان اسر واخد الاوضة رايح جي بعصبيه شديده اول ما شافها شدها بعنف وباسها بعنف وقوه وغيره وعضب وهي كانت مصدومه من طريقته دي
اسر بين قبولاته :انتي ليا لوحدي ومحدش يقدر يخدك مني ولا يمنعك عني حتي لو كان الحد دا انتي يا حبيبه
حبيبه بعدت عنه بخوف :اسر لو بتحبني ابعد وبلاش طريقتك دي معايا
اسر بجنون :طريقة اي يا حبيبه انتي حبيبتي مين لعب في دماغك بالشكل دا
حبيبه :ايوا انا حبيبتك بس مش مراتك ولا حلال انك تبوسني او حتي تلمسني يا اسر انا بعشقك بس تحنا كدا ربنا غضبان علينا لازم نرضيه يا اسر علشان يرضينا
اسر مسك دماغه واخد الاوضه رايح جي :حبيبه انزلي تحت علشان انا في وقت متحسدش عليه ابدا ومش عاوز عصبيتي تيجي فيكي انتي
حبيبه :بس انا عوزه عصبيتك تيجي فيا يا اسر

 

 

اسر بص ليها بوجع :انتي بتروحي من بين ايديا يا حبيبه انتي بتبعدي عني وحده وحده انا وقفت في وش الكل علشانك وعلشان اكون في حضنك وانتي المقابل بتمنعيني عنك
حبيبه راحت عنده واخدته من ايده وقعدت علي السرير وقالت بحنان :مين قال ان ببعدك عني يا اسر ومين قالك ان بمنع نفسي عنك كمان بالعكس احنا كدا بنقرب اكتر بابا قالي لما اسلمك نفسي من غير حاجه ماتربطنا انت كدا هتكرهني وعمرك ما هتفكر تتجوزني وقالي لو بتحبني هتعمل كدا وهتستني لما نتجوز وابقي ملكك بجد
اسر بتفكير :كلامه كل مظبوط بس دا لو حد غيري يا حبيبه لكن انا بتنفس علشان انتي موجوده معايا وابوكي مش مقدر كدا ولا مقدر ان بعشقك
حبيبه :بالعكس بابا موافق عليك وقال انه موافق علي جوزي منك وانك تربيته وعارف انك اكتر واحد هتحافظ عليا بس بيختبرك وقالي مقولش ليك بس انا مقدرتش
اسر بفرحه :بتكلمي بجد يعني انا في امتحان دلوقتي
حبيبه بضحك :حاجه زي كدا بس لو محتاج غس انا جهزه
اسر :لاء انا محتاج تنزلي علشان لو المراقب حس انك هنا هسقط في الماده الاولي يلااا علي تحت
حبيبه وقفت بضحك :حاضر يا طالب ونزلت وسابت اسر وهو جواه فرحه ملهاش حل وحاسس انه خلاص بدأ يوصل للهدف بتاعه واللي هي حبيبه
………………..
عند غسان ونور
نور قامت وبعدت عن حضن غسان اللي استغرب ونور بدأت تتوجع
غسان :في اي مش مرتاحه لي كدا
نور بوجع :غسان بطني بتوجعني اووي
غسان حط ايده علي بطنها بخوف :الوجع منين بالظبط

 

 

نور حطت ايده علي بطنها من فوق :من هنا الوجع شديد اووي
غسان قام :قومي البسي هنروح لدكتوره وبنظرة تحذير مفيش حاجه اسمها اعتراض قومي
نور قامت واخدت شور وطلعت وغسان دخل وهي لبست دريس اسود وعليه هيلز بيج وطرحه بيج وغسان ولبس قميص ابيض وعليه بنطلون اسود وجاكت جلد اسود
نور قعدت علي السرير :يلاا يا حبيبي خلص انت بتتأخر عني في البس
غسان بص ليها بتركيز :دخلي شعرك في ام الطرحه ونزلي كم البتاع اللي انتي لبساه ومش عاوز اشوف دراعك باين
نور بغيظ نزلت دراع الدريس وعدات طرحتها :كدا حلووو
غسان اخد المحفظه ومفتاح العربيه والفون بتاعه ومسك ايده :كدا زي القمر يلا بيا ونزلو علي تحت
غسان :امااا انا خارج شويه انا ونور عاوزه حاجه اجيبها ليكي وانا راجع
نڤين :تسلم يا حبيبي عوزه سلامتك خلي بالكو من نفسكم
غسان باس دماغها :ماشي يا ست الكل ونزلو ركبو العربيه وراحو علي الدكتوره
نور :غسان هننزل المرل نشتري شوية طلبات للبيت
غسان :حاضر يا حبيبي
وبعد شويه وصلو عند الدكتور وفضلو قعدين منتظرين الدور
نور شافت وحده عماله تتمايع في الضحك وبتبص علي غسان بإعجاب
نور في نفسها :هي مش شايفه الدبله ولا اي …. يمكن مفكراه اخويا لاااء عندك يماا وراحت نامت علي كتف غسان ومسكت ايده شبكتها في ايدها

 

 

غسان بستغراب قرب من ودنها :عوزه حاجه ولا اي
نور ابتسمت وقالت بصوت :لاء يا عمريي مش عوزه حاجه عوزاك جنبي وبس وبصت للبنت لقيتها اضايقت نور فرحت
الممرضه :مدام نور غسان الالفي
غسان قام وسندها ودخلو عند الدكتور
غسان اول ما دخل اتصدم انه دكتور :هو مش دي عيادة الدكتوره هاله برضو ولا اي
الدكتور :ايوا يا فندم بس الدكتوره هاله تعبانه الفتره دي وانا اللي مكانها في اي مشاكل
نور بسرعه بضحك :لاء يا دكتور احنا بس استغربنا شويه
غسان بص ليها بصه نور فضلت ساكته خالص
الدكتور : تمام اتفضلي خلينا نكشف يا مدام
نور بصت لغسان وراحت نامت علي سرير الكشف والدكتور راح عندها وبدأ يكشف عليها
الدكتور :عال العال حامل في شهرين الجنين حالته كويسه جدا بس في ارهاق في الحاله وقام قعد علي مكتبه وبص لغسان اللي هيموت ويضربه قال بضحك بص بقاا يا باشا احنا هنخف الدلع شويه علشان الطفل يجي بألف خير
غسان ببتسامه مزيفه :انت تأمر يا دكتور وبص لنور اللي عزلت هدومها وطلعت
الدكتور :مدام نور هتمشي علي حقن التثبيت دي لمدة اسبوع وبعدها ملهاش لازمه وبلاش اي مجهود الفتره دي
نور اخدت الروشته :تمام متشكره جدا يا دكتور وغسان قام وسلم علي الدكتور ومشي معاها ركب العربيه وهي ركبت
نور حسه بعصبيته :حبيبي انا والله معرف ان الدكتوره تعبانه
غسان :لو عوزه تتقي شري بجد اقفلي ام الحوار دا خالص ومتفتحهوش قدامي وشد منها الروشته ووقف العربيه في جنب ونزل جاب الحقن وركب ومشي
نور ببرائه :الاه مش هنروح المول اقول بقاا انك بتوهه علشان مش عاوز تدفع فلوس
غسان بص ليها وضحك غصب عنه :ريحين يام العيال ريحين
نور بزعل :اي دا بقيت ام العيال مبقاش في حبيبتي وروحي
غسان بغزل:في كل حياتي تمشي
نور بضحك :تمشي يا كبير المهم وديني المول خلينا نشتري شويه طلبات نقصه البيت ونرجع
غسان :ادعي الطريق ميكنش مقفول بس ورجع علي المول
…………………..

 

 

في بيت الالفي
حبيبه :ماما نڤين متعرفيش فين ماما لأنها مش في الشقه خالص
نڤين :راحت مع بابا مشوار وزمانهم رجعين تعالي اعدي لحد ما يجو
حبيبه :لاء انا كنت عوزه اروح انا ونيرا وندي نشتري هدوم وكمت عوزه استأذن من بابا او ماما
اسر اللي ايجة من وراها :رايحة فين يا بيبو علشان مسمعتش
حبيبه بغيظ:ابقي رد علي الرسايل وانت هتعرف بعت ليك وقولت ان عوزه اخرج انا ونيرا وندي هنشتري هدوم
عاصي اللي نزل هو كمان ولبس جاكت جلد اسود وهيكول اسود برقبه وبنطلون اسود
عاصي بص لاسر :احنا لبسين نفس البس دا صدفه ولا انت بتقلدني
اسر بضحك :سيبك من الهدوم بس وركز بس خطيبتك خارجه هل انت عندك علم ولا زي حالتي
عاصي بعدم فهم :خطيبتي مين ؟!
اسر بضحك :ندي يابني في اي مالك
عاصي فتح فونه :هي ندي خارجه راحه فين مفيش اي رسايل منها خالص انتو ريحين فين يا حبيبه
نيرا اللي نزلت جري :يلاا يا بنتي هنتأخر امي مش مبطله رن عليا عوزه امشي بدري
عاصي :اهدووو انتو ريحين فين اصلا
حبيبه :ريحين هنشتري هدوم وهنرجع لو عيزين تيجو معانا تعالو
عاصي بص لندي علي منظر هدومها وموجهش ليها اي كلام وركب واسر جنبه
ندي لحبيبه بهمس:مش قولنا هنروح لوحدنا عاصي واسر جي ليه
حبيبه بنفس الهمس:انتي قولتي لعاصي انك جايا
ندي :لاء مقولتش
نيرا :غلطانه المهم تعالو نركب وبعديها ابقي اصرفي يلا الدنيا برد وركبو كلهم
اسر حس بضيق عاصي :حبيبه احلي حاجه فيها انها مبتتحركش غير ما تقولي
عاصي بص لندي في المرايا ورجع بص لطريق وندي حست ان الكلام مواجهه ليها
بعد شويه وصلو والكل نزل
اسر :قدامكو بالظبط ساعتين تكونو خلصتو
حبيبه :لاء انتو هتعزمونا علي مطعم دا انا مصدقت خرجتو معانا
اسر :طيب اشترو هدومكم وبعديها ناكل
حبيبه :يلا يابنات
نيرا :يلاا
ندي :ادخلو وانا هاجي وراكم حبيبه ونيرا فهمت ان ندي هتتكلم مع عاصي واخدت نيرا ودخلو
ندي راحت جنب عاصي :مالك زعلان مني ليه ومش بتتكلم معايا لي
عاصي بص ليها وراح قعد في الاستراحه بتاعت المول ندي راحت وراه

 

 

ندي :علي فكره عيب لما اكلمك وتسبني وتمشي
عاصي طلع سجاره وولعها :بجد عيب تمام ومش عيب لما تخرجي من غير ما تقولي ليا ومش عيب لما اكون بكلمك تقفلي في وشي ومش عيب شكل لبسك اللي مجسم جسمك دا
ندي اخدت من ايده السجاره ورمتها :عرفه ان غلطانه واسفه ليك بس انت اللي خلتني اقفل الفون في وشك كنت بتتكلم كلام قليل الادب
عاصي ضحك غصب عنه : ما بعد ما نتجوز الكلام دا هنطبقه عملي يا ندووش مكسوفه لي بقا
ندي بحرج شديد وهيونها دمعت : بطل تقولي كدا يا عاصي ودموعها نزلت
عاصي بضحك ولهفه عليها قام وحضنها :حقك عليا يا روحي والله بهزر معاكي
ندي بدموع :لاء انت قاصد تخوفني وخلاص
عاصي :اخوفك ؟ يعني دا خوف مش كسوف ؟
ندي بعدت ومسحت دموعها :ابعد كدا انت مكلبش فيا كدا ليه الناس وقفه
عاصي حط ايده علي كتفها :طيب تعالي يا قمري ندخل نشتري هدوم ليكي
ندي :نشتري انت بتجمع ليه ؟
عاصي :ماهو انا اللي هدفع مش انتي يا قلبي
ندي بستغراب :انت هتدفع ليه بقاا انا وخده من ماما فلوس
عاصي :حبيبتي انتي مش معترفه لي انك في حكم خطيبتي وواجب عليا ان اجيب ليكي اللي انتي عوزاه
ندي بمرح :اذا كان الموضوع كدا شخلل جيبك يا خطيبي
عاصي بضحك :هتورط يعني وبص علي فستان هادي بتفصيله محترمه وجميله شوفي الفستان دا يندوش كدا
ندي :عاصي سيبك من الفستان والكلام دا انت عاوزني بجد اكون مراتك
عاصي بص ليها :لو مش عوزك اي اللي مخليني واقف معاكي دلوقتي بشتري ليكي هدوم ولي عرفت اصحابي ان قارئ فتحه

 

 

ندي ابتسمت :يبقي تيجي تخطبني من البلد يا عاصي من جدي ومن اهلي هما ايوا ممكن يكونو جواهم قسوه من نحيتي بس دول عيلتي وانا مجبوره اتقبلهم في حياتي
عاصي ببتسامه :يبقي من بكرا هروح لاهلك واطلبك منهم رسمي المهم تعالي نشوف الفستان دا كدا
ندي مسكت ايده :فستان اي يا عاصي اللي هجيبه انا جايا اشتري هدوم عاديه يعني خروج عادي بناطيل وشميزات وكدا
عاصي وهو بيهرش في دقنه :اممم بصي يا ندوش انا عارف انك صغيره لكن جسمك كبير واللي يشوفك يقول دي وحدة مخلصه جامعه يبقي ليه الفتنه دي ولي حد يبص علي معالم جسمك كدا
ندي قوست بوقها :طيب اعمل اي انا يعني
عاصي رفع وشها ليه :يبقي نلبس لبس محترم ومنبينش جسمنا علشان انا راجل بغير وبغيرر اووي كمان
ندي بغضب:مين يغير علي التاني ياسي عاصي و انت حلو وبعضلات ودقنك حلو كدا
عاصي بضحك :انتي بتتغزلي فيا ولا اي يابت انتي
ندي ادركت اللي قالته :بقولك اي انت الكلام معاك بيركبني ذنوب اسكت بقا خليني اعرف اشتري حاجه
عاصي راح فضل يختار هدوم ليها هي اتصدمت من ذوقه الرقيق والجميل
نيرا بصت عليهم :حبيبه شكلهم حلوين اووي مع بعض ربنا يحميهم
حبيبه بصت عليهم :ايوا الحله لقت غطاها وبصت لاسر اللي واقف بيتفرج علي مركات البدل الجديده وانا انتي هيقولولي الحله لقت غطاها
نيرا بغمزه :ما احنا بنقول يا بيبو
اسر بص ليها وشاور علي سعته بمعني كدا هنتأخر حبيبه هزت راسها وبدأت تشتري الهدوم ولعد وقت كتيير طبعاً في خناقات اسر وعاصي مع البنات علي البس الضيق اخيراً خلصو ودفعو وراحو مطعم يتعشو

 

 

نيرا :جماعه اعذروني انا من العشي علشان ماما رنت عليا الف مره وكدا هتأخر
حبيبه :طب كلي وامشي طيب
نيرا :لاء لازم امشي يلا باااي ومشيت وراحت وقفت في مكان توقف تاكسي لكن ايجة عربيه شدتها جواها وكتم بوقها
مجهوول: علي البلد اخلص مستني اي لما نتمسك
عاصي وندي فضلو يتكلنو وحبيبه واسر فضلو يتكلمو ويضحكو ويهزرو في جو من المرح
………………….
في منزل منير الالفي
فرحه قعده في شقتهم بس جواها وجع وفي نفس الوقت قوه مش عرفه تحدد اللي هي فيه دلوقتي
فرحه :هو اتحدي الكل علشانها وبيحبها انتي لي تكوني الطرف الشرير بقاا ما تعيشي هي الدنيا مش هتقف عليه كملي مذاكره وخلصي جامعه واثبتي للكل انك الاولي وانك احسن منهم كلهم وهو دا اللي هعمله
( عند زهره )
زهره من خوفها من اللي جي مش قداره تبطل عياط وخايفه من قاسم
زهره :لو بابا عرف ان اخدت فلوس بالمبلغ دا ممكن يعمل مشكله مع ماما يتدي النيله حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياللي كنت السبب انا لازم احاول ارجع الفلوس دي قبل ما البنك يبعت رساله لبابا بس ازاي … مفيش غير اسر هقوله وامري الله
( في شقة نڤين )
غسان نزل من شقته غضبان ان حبيبه خرجت من غير ما تقوله بس اطمن لما عرف ان عاصي رالبنات معاها وكان لابس ومتشيك :يلا يا رجاااله الماتش هيبدء
محمد وهو بيشرب الشاي :يا جدع اصبر شويه لسه نص ساعه
يمني اللي قعدة جنب نور والبنات بيسمعو المسلسل:في اي يا محمد انا كنت بتزل ليك علشان تعد معايا شويه جاي ساعة المسلسل وحبيت القعده عوزين نسمع يا روحي
عمر :انا شايف انها بتطردك بس بالحب وكدا
نورهان :يابشر اسكتو عوزين نعرف نسمع بقااا
قاسم بضحك :انت يعني اللي بتمسك فيك ما انت بتطرد زيها اهو
نسمه خايفه تتكلم لان كلام قاسم علي ان مش مطمن ليها ولا لزهره ونزل شاغل تفكيرها ودا خلي قاسم يشك اكتر
ياسمين اللي في دنيا تانيه خاالص قلبها بيقولها روحي لحبيبه وشوفيه لو لمره اخيره لكن عقلها بيقولها ولو روحتي توجعي قلبك وبس لزمتها اي
غسان وقف :يلااا يجدع انت وهو بقاا ميتين اللي يخرج معاكو يا شيخ
الرجاله نزلت والبنات بدؤ يسمعو المسلسل ولما ايجة اعلان نور اتكلمت
نور :يمني عوزه اسألك سؤال خاص بالطب وكدا

 

 

يمني :اسألي في اي
نور :هو لو وحده حامل عادي تعمل عمليه وترجع بكر
البنات اتصدمو من السؤال
نورهان :مين اللي عاوز يعمل
نور :يا بنات انا بسأل عادي
يمني :الموضوع دا تسألي فيه دكتوره نسا بس من علمي ان غلط يعني لما تيجي تولد هتولد ازاي وهي بكر الموضوع غلط
ياسمين :عادي ممكن تولد قيصري وتعمل العمليه
نور بصت لياسمين والفكرة دخلت دماغها اووي وقالت في نفسها :افاجئ غسان بيا يوم عيد ميلاده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب 4)

اترك رد