روايات

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الفصل الثاني عشر 12 بقلم رحاب القاضي

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الفصل الثاني عشر 12 بقلم رحاب القاضي

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) البارت الثاني عشر

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الجزء الثاني عشر

موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي)
موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي)

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الحلقة الثانية عشر

قعد محمد علي عتبة بيتهم وبص للمحل بتاعه اللي كل حاجه فيه اتح*رقت وغمض عينيه وقال..
محمد
الحمد لله علي كل حال، الحمد لله…
وقف مازن جنبيه وقال
بيتنا اتخرب يا محمد خلاص…
قام محمد وطلع فوق وهاجر قالت لهناء
خلاص بقي يا طنط شوفتي حالة محمد عامله ازاي بلاش تزوديها عليه..
هناء مسحت دموعها وقالت
الحمد. لله.. الحمد. لله جات في التراب وما جاتش في ولادي الحمد. لله، انتي واقفه جنبي ليه روحي لجوزك ما تسيبهوش لوحده يلا…
_سمعت هاجر كلامها وطلعت فوق، وقربت ريهام من مازن وحطت ايدها علي كتفه وقالت…
ريهام
ما تزعلش يا مازن الحمد لله جات سليمه يا حبيبي..
_شال ايدها من علي كتفه وجه يمشي بس هناء مسكته من دراعه جامد وقالت..
هناء
رايح فين وسايبنا كده هو ده وقت صرمحه..
مازن بحده
رايح ابلغ عن اللي عمل كده يا ماما…
هناء بقلق
انت تعرف يا واد. انت مين اللي عمل كده؟..
مازن بغضب
ايوه عارف هيكون من غيره البلطجي الصايع ابن حامد، هو الوحيد اللي مغلول من محمد اخويا وبيحب يأذيه..
هناء بعصبيه
ما تقولش كده تاني، مهما كان انتو اخواته هو مش هيعمل كده اكيد حد تاني..
مازن ذق ايدها وقال
بلاش تكدبي علي نفسك لا هو بيعتبرنا اخواته ولا احنا هنعتبره اخونا ابدا…
قال كلامه ومشي وهناء عيطت وقالت
يا ربييي اروح فين ولا اعمل ايه دلوقتي..
ريهام
بس يا هناء ما ينفعش كده ما تشمتيش فيكي حد. وتعالي نطلع نقعد فوق….
_ وفوق دخلت هاجر اوضتها هي ومحمد ولقيته لابس وخارج..
هاجر
ايه ده انت رايح فين دلوقتي؟..
محمد بجمود.
الفجر علي اذان كفتيه القيام راح عليا النهارده هروح الحق اصلي الفجر..
مسكت هاجر ايده وقالت
بلاش تكتم جواك يا محمد قول انك زعلان ولو عايز تعيط عيط انا مش هقول لحد…
ابتسم محمد ورد عليها وقال بدموع
تصدقي لو قولتلك اني بعد ما قولت الحمد لله حسيت نفسي احسن، ربنا كرمني وجيبت المحل وعملته وكبرته بأذنه برضو واللي حصل ده بأذنه برضو حصل اللي حصل ده وانا متاكد. انها هتتحل وهتتعدل بصبري ويقيني ان ربنا هيعديهالي لانه قال في كتابه المجيد بسم الله الرحمن الرحيم “وبشر الصابرين الذين اذا اصابتهم مصيبه قالو ان لله وان اليه راجعون”…
حضنته هاجر وقالت وهي بتعيط
انت راجل عظيم يا محمد انا كل يوم معاك بتعلم منك حاجه جديده واحلي من اللي قبلها بجد من حسن حظي اني بقيت مراتك..
بعدها محمد عنه ومسحلها دموعها وقال
انا اللي من حسن حظي ان ربنا بعتلي زوجه قلبها طيب زيك، المهم ما تشغليش بالك بحاجه..
هاجر بقلق
طيب انت هتعمل ايه دلوقتي؟..
اتنهد محمد وقال
هروح اصلي واقرأ الورد بتاعي وهروح شركة التامين اشوف حل..
هاجر
طيب تفتكر مين اللي عمل كده؟…
محمد بحزن
نفسي ما يكونش يونس ومش عايز اظلم اي حد واقول ان هو اللي عمل كده، بس الايام هتبين مين اللي عمل كده..
هاجر بهدوء
يونس اخوك قرا فاتحه امبارح علي فكره..
محمد
وانتي عرفتي منين حاجه زي دي؟..
هاجر
ما هو خطب شهد صحبتي الانتيم وكده، بصراحه البنت خساره فيه وربنا يستر..
محمد
ربنا يتممله علي خير، خليكي مع امي يا هاجر معلش واتحمليها شويه..
هاجر
حاضر يا محمد من عينيا ما تقلقش عليها…
_ مشي محمد وهاجر قعدت وافاكرت يونس وتصرفاته وقالت لنفسها بخوف..
هاجر
انتي كنتي ناقصه يا شهد ده بني ادم زي الشيطان ومش هيفهم ولا هيقدرك ولا هيقدر اللي حصلك…
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
ـ والصبح في بيت نور دخلت فايزه البيت وهي جاببه الفطار وقالت…
فايزه
نووور انتي يا بت فينك؟..
طلعت نور من اوضتها وقالت
اديني يا ماما نعم. في ايه؟..
فايزه بضيق
هو انتي ما تعرفيش مش يونس خطب امبارح والاسبوع الجاي هيكتب كتابه..
ادايقت نور وقالت
والله؟! وخطب مين ان شاء الله بالسرعه دي..
اتنهدت فايزه بغيظ وقالت
واحده من منطقه جنبينا بس اللي سمعته حرق دمي بيقولو عليها حلوه والكل بيحلف بجمالها وكمان متعلمه واخده ثانويه ازهريه باين..
لوت نور بوقها بسخريه وقالت
هه اخره بعد مني باخد واحده بالمستوي ده…
فايزه
تعالي افطري الاول هو انتي رايحه الكليه النهارده ولا ايه؟..
نور بجمود
لا يا ماما مش رايحه الكليه انا ماشيه..
_قالت كلامها ودخلت اوضتها وراحت وراها فايزه ولقيتها فعلا بتلم في هدومها…
فايزه بقلق
انتي بتعملي ايه وماشيه رايحه فين؟..
نور بتوتر
رايحه بيت احمد هقعد هناك…
فايزه بحده
وحياة امك ده بامارة ايه ده انتو لسه مخطوبين…
نور
ما انا هروح اقعد. عندهم لحد. الفرح يا ماما..
فايزه
ده اللي هو ازاي من امتي العروسه هي اللي بتروح للعريس مش واجب يجو ياخدوكي من بيت ابوكي…
نور بسخريه
لا والنبي لا حوش السرايا اللي هيجو ياخدوني منها، بقي انتي عايزه عيلة احمد اللي هما من اغني ناس في مصر يجو حارة الصاوي عشان ياخدوني..
فايزه بضيق
طيب استني حتي قبل الفرح بيوم نروح هناك…
نور بدموع
لا ما انا هروح لوحدي هما عايزني انا بس الدكتوره نور بس..
فايزه بعدم تصديق
وانا وابوكي يا نور، ده انا هو ما حيلتناش غيرك وبنتمني اليوم اللي نفرح بيكي فيه..
نور بحزن
ما انا هبقي اجي ازوركم كل فتره بس هما مش عايزين حد معايا منكم…
فايزه ببكاء
لا والنبي وانتي رضيتي باللي هما طلبوه ده، طيب ولو حد. سألك علي اهلك يا هانم هتقوليلهم ايه؟..
نور بدموع وتوتر
مم مش موجودين يعني حاجه زي كده..
فايزه بحزن
قولتي علينا موتنا، موتي ابوكي وامك بالحيا يا نور انتي اييه ايه الطمع اللي جواكي والجحود ده..
نور ببكاء
انا بفكر بعقلي يا ماما، انا لا ده مكاني ولا العيشه دي تنسابني…
قربت من امها ومسكت ايدها وقالت
انا هجيلكم وهجيب حاجات كتير وقريب اوي هجيبلكم شقه بعيد عن المنطقه دي وو..
ذقتها فايزه وقالت
مش عايزه منك حاااجه، ياريتني ما خلفتك يا نور، انا كان اهون عليا يتقال دي ست عاطله ولا اني كنت خلفتك واتوجعت منك كده يا بنتي، امشي من هنا واياكي تيجي هنا تاني وانا اللي هعتبرك ميته مش انتي…
_ قالت كلامها وسابتها وطلعت ونور مسحت دموعها واخدت شنطة هدومها ومشيت….
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ في بيت حامد الصاوي صحي يونس وطلع بره اوضته ولقي حامد قاعد بيفطر لوحده…
يونس
صباح الخير يا حج حامد..
حامد
صباح النوم اقعد افطر، هااتي شاي ليونس يا عظيمه..
ردت عليه عظيمه من جوه المطبخ وقالت
حاضر يا حج من عينيا…
بصله حامد وقال
انا عايز افهم بقي ليه الاستعجال ده في موضوع جوازك من اخت صبري..
يونس حط لقمه في بوقه وقال
قصدك شهد؟…
بصله حامد بضيق، وضحك يونس وقال
عادي من ناحيه عايز اتجوز ومن ناحيه عايز اسكت اي حد بيتكلم في ضهري انها سابتني واتجوزت بيه من اللي فوق..
حامد بضيق
بس ما تعملش كده علي حساب نفسك وحساب البت اللي هتربطها بيك وفي الاخر لما تاخد غرصك منها وتعمل اللي عايزه تسيبها..
يونس
ومين قالك بقي اني هطلقها؟…
حامد بخبث
البت حلوه مش كده، شوفت انا عينيك اللي منزلتهاش من عليها طول ما احنا قاعدين، بس بالسرعه دي…
يونس اتنهد وقال
لا ما انا ما كنتش ببص بالطريقه اللي انت فاهمها دي يا حج، يعني انت ما حستش انها مدايقه مش طايقه القعده كانت..
حامد
لا لا تلاقيها مكسوفه مش اكتر، المهم انت لو اتجوزتها مش هطلقها يا يونس ولا هتظلمها انا مش عايز اشيل ذنب حد..
ابتسم يونس وقال
ما تقلقش يا حج هقعدهالك في ارابيزي العمر كله…
_ وفجأه الباب خبط جامد وطلعت عظيمه من المطبخ وبطه من اوضتها ويونس قال بحده..
يونس
واقفين ليه كده ادخلو جوه لحد. ما افتح واشوف مين اللي بيخيط كده..
_راح يونس فتح وكانت الشرطه واول الظابط ما شاف يونس قال..
الظابط
هاتوه يلاا…
يونس بحده
ايييه يا عمم هي سويقه وايه اللي هاتوه دي..
الظابط بحده
عممم انت مين يالاا عشان تكلمني كده؟..
طلع حامد وقال
خير يا حضرة الظابط داخلين علينا زي القضا المستعجل كده ليه؟…
الظابط
امم لا واضح ان زي ما سمعت المنطقه هنا مالهاش كبير ولا حد عارف يحكمها..
يونس بغضب
انت هتلبخ في الكلام ولا ايه؟..
الظابط بحده
انت ازاي تتكلم معايا كده وحياة امي لوديك في داهيه هاتوه يلاا..
بصو العساكر بقلق لحامد اللي قال
اللي وراك دول كلهم حبايبي وزي ولادي وانت بالراحه كده يا باشا شكلك لسه متعين جديد وما تعرفش الدنيا هنا ماشيه ازاي، ممكن تقولي انت جاي تاخد المعلم يونس ليه؟..
اتنهد الظابط بضيق وقال
في بلاغ متقدم ضده من مازن حامد الصاوي اخوه بأنه حر*ق السوبر ماركت بتاعهم..
بص حامد بحده ليونس اللي قال
انت بتبصلي كده ليه، انا ما عملتش كده..
الظابط
الكلام ده تقولو في النيابه يا حبيبي..
حامد بجمود
خدوه ولو كنت انت اللي عملتها فعلا يا يونس والله ما تعرف انا هعمل فيك ايه…
يونس بجمود
عارف الغلط فين يا حامد يا صاوي، فيا كالعاده اني توقعت منك حاجه تانيه غير اللي بتعملها…
الظابط بحده للعساكر
هتفضلو تتفرجو علي الفيلم ده كتير ما تجيبوه يلاا..
ـ واخدو فعلا يونس ومشيو وحامد دخل قعد علي الكنبه وحط راسه بين ايديه وقالت عظيمه بحده…
عظيمه
شايف هناء وولادها بيعملو ايه، ابنك لسه عريس وبيفرح يعملو فيه كده حسبي الله ونعم الوكيل فيهم..
حامد بحده
عظييييمه يونس ابني ومحمد ومازن ولادي واللي مش هقبله علي يونس مش هقبله علي واخواته..
بطه بدموع
عمي حامد معاه حق يا ماما، بس يونس اخويا ما يعملش كده يا عمي والله…
قام حامد ومسح دموع بطه وقال
اخوكي لو ما عملش كده هيعرف يطلع نفسه، يونس ما يتخافش عليه ده لو اتحط وسط النار هيطلع منها سليم ويقولك انا كنت قاعد في تكييف..
ابتسمت بطه وهو كمل كلامه
يلا روحي كملي لبسك عشان تروحي مدرستك يلاا…
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وبالليل في فيلا اهل احمد، كانت نور واقفه قدام المرايا بتبص لنفسها بأعحاب ورضا وهي لابسه فستان غالي وقلعت الحجاب بتاعها وفارده شعرها علي ضهرها وخبط احمد علي الباب ودخل وقال..
احمد
واااو ايه القمر ده..
نور ابتسمت وقالت
بجد يا احمد شكلي حلو، يعني اشرفك النهارده..
قرب منها احمد وقال
انتي تشرفي بلد بحالها يا نور، كفايه التضحيات اللي عملتيها عشاني وعشان ترضي ماما..
نور
ومستعده اعمل اكتر من كده عشان بس اكون معاك..
احمد باس ايدها وقال
وانا اوعدك انك هتكوني معايا اسعد واحده في الدنيا، انا هروح اشوف الدنيا تحت وارجع اخدك اووكي..
نور
حاضر تمام..
_ نزل احمد ونور فتحت موبيلها وبصت لصورة يونس اللي محتفظه بيها واتملت عيونها دموع وقالت…
نور بحزن
هنساك يا يونس، انت ما ينفعش تكون في حياة نور الجديده ولا في تفكيرها اصلا…
ـ دخلت عندها في الوقت ده من غير ما تخبط ثريا وبصتلها برضا وقالت..
ثريا
تمام كده شكلك معقول وكويس وسمعتي كلامي وقلعتي البتاع اللي كان علي راسك ده..
نور بهدوء
انا بسمع كلام. حضرتك عشان يشرفني اني في يوم اكون زيك..
ثريا
عجبتيني ردودك حلوه ومقنعه، قوليلي صح مين يونس؟…
اتوترت نور وقالت
يي يونس مين؟..
ثريا بجمود.
مش مهم يونس مين المهم انك فعلا تبقي دينا بتقولي يونس مين ما تعرفيش حد بالاسم ده لان ولد زي ده ما يتقارنش باحمد ابني لمجرد انه كان خاطبك..
نور بدموع
معاكي حق هو ما يتقارنش بحد فعلا..
ثريا بخبث
هو مين ده بقي اللي ما يتقارنش بحد…
نور بصت للارض وقالت
اا احمد طبعا..
ثريا
كده تمام يلا بينا ننزل…
نور
بس احمد قال انه هيجي ياخدني ننزل سوا..
ثريا ابتسمت وقالت
انا هنا اللي اقرر والكل يقول حاضر يا حبييتي ، يلا بينا…
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب‌_القاضي ـــــــ
_ في بيت الشيخ محمد كانت هاجر بتكلم شهد في الموبيل وبتقولها..
هاجر
يا بنتي بقولك والله العظيم الموبيل كان بايظ ولسه جايبهولي محمد من شويه كنت هقولك ازاي يعني..
شهد بضيق
بجد. ربنا يصبرك انتي وجوزك علي البلاء ده، بس ما عرفتوش يعني مين اللي عمل كده؟..
هاجر بقلق
اقولك الصراحه هو الكل هنا شاكك في يونس..
شهد بحده
لا طبعا يونس ما يعملش كده..
هاجر بسخريه
لا والنبي محسساني البنت انها متربيه معاه، شهد فوقي الواد ده صايع ومش ساهل اقسم بالله وانتي لازم تبوظي الجوازه دي اصلا والا هتحصلك حاجه بجد لو ما كانتش منه هتكون من اخوكي…
شهد بدموع
ما اقدرش يا هاجر ابوظها صبري ماسك فيهم بايده وسنانه، بس انا قررت امشي في الموضوع زي ما هو ماشي واللي يحصل يحصل..
هاجر بحزن
المشكله لا اخوكي هيصدق انك مظلومه ولا حتي اللي اسمه يونس ده الاتنين متخلفين، بقولك ايه ما تجيلي يا شهد هنا ولا مش هينفع..
شهد
لا ينفع عادي اصلا صبري طول ما الجوازه ماشيه تمام سايبني براحتي…
هاجر
تمام هستناكي بكره بقي انتي والبت ولاء عدي عليها وهاتيها وتعالي..
شهد
ماشي يا قلبي يلا سلاام…..
_ قفلت ولاء معاها وهاجر كانت بتستف في الهدوم وفجأه سمعت صوت خبط جامد علي الباب وطلعت عشان تفتح لقيت محمد طالع من المطبخ وهو ماسك كوباية شاي وقالها..
محمد بحده
رايحه فين بشعرك كده ادخلي جوه..
هاجر
حاضر ما اخدتش بالي والله…
_ دخلت هاجر تجيب الحجاب بتاعها وفتح محمد لقي حامد في وشه وهو متعصب جدا…
محمد
ازاي حضرتك اتفضل….
ذقه حامد ودخل وقال بحده
اخوووك فين؟….
قبل ما يرد عليه محمد طلعت هناء وقالت
نعم يا حامد داخل بتزعق كده ليه؟…
حامد بحده
انتي تسكتي خالص انا غلطة عمري اني اتجوزت واحده زيك، واديني اهو بدفع التمن وانا مش عارف الم عيالي حواليا…
طلعت هاجر بس وقفت بعيد من غير ما تدخل، والموضوع كبر اكتر لما مازن طلع وقال..
مازن بعصبيه
انت بتعلي صوتك عليها ليه اصلا…
ضربه حامد بالقلم وقال بحده
بتبلغ عن اخوك يا ك*لب…
مازن بحده
انت بتمد ايدك عليا ليه يا راجل انت هتعمل فيها ابويا ولا ايه لا فووق انت ولا حاجه بالنسبالنا…
حامد بحده
والله كويس يا هناء عرفتي تربي وابنك بيبجح فيا وانتي واقفه ساكته..
جه مازن يرد بس هناء زعقت فيه وقاات
ادخل اوضتك يا مازن وما تطلعش منها يلااا…
_سمع مازن كلامها ودخل اوضته وهو بيبص لحامد بكره باين اووي في عينيه، وهناء وقفت ام حامد وقالت بجمود..
هناء
انت مالكش حق تمد ايدك علي ولادي انت فاهم، وايوه ربيتهم هما لو كانو شايفين ابوهم راجل محترم كانو جولك واحترموك من غير ما اقولهم..
حامد مسكها من دراعها وقال بحده
بقي مش محترم يا وليه يا ناقصه..
محمد مسك ايد حامد. وقال بجمود
لو سمحت سيبها…
ساب حامد ايد هناء وقال لمحمد
اخوك ما عملهاش يا محمد اخوك طلع براءه وقت ما اللي حصل حصل ده كان نايم في بيته ويونس مش وحش للدرجه اللي انتو فاكرينها..
محمد بهدوء
حصل خير وشرفتنا..
حامد بضيق
سيبك من امك واخوك وتعالي لابوك يا محمد شغلي وكل حاجه عندي هتبقي بتاعتك وايدك تبقي في ايد يونس اخوك و…
محمد بجمود
لو سمحت انا لو عايز اجيلك هاجي، بس انا مرتاح في حياتي كده..
حامد بحده
وهتصرف منين بقي يا بيه وانت بقيت متجوز وامك واخوك في رقبتك..
محمد بهدوء
ربنا يفرجها وشكرا جدا ليك…
حامد بص لهناء وقال
منك لله يا شيخه ربنا ينتقم منك..
هناء بغيظ
ربنا ياخدك واخلص منك ومن الهم ده، امشي يا حامد وما تجيش هنا تاني..
حامد بخبث
براحتي يا هناء اجي في الوقت اللي انا عايزه بيت مراتي…
عناء بسخريه
هو البعيد نسي اني خلعااه وانه اول راجل اتخلع في الحته كلها كان القانون بتاع الخلع لسه نازل جديد وطبقته عليك عملي مش نظري كمان..
_ضحكت هاجر ومحمد بصلها بحده فسكتت، وحامد بص لهناء بحقد وقال..
حتمد
اقسم بالله لولا ان ابنك واقف لكنت اديتك علقه من بتوع زمان يا وليه يا ناقصه..
هناء بحده
انا فعلا بقيت ناقصه من يوم ما اتجوزت واحد زيك يا حامد….
_ اتنهد حامد بضيق ومشي وهاجر قربت من هناء وقالتلها وهي بتضحك…
هاجر
ده ايه الجمدان ده يا طنط، بجد عااااش..
هناء بثقه
اقل حاجه عندي يا حبيبتي، اوعي كده هروح اشوف الواد مازن…
دخلت هناء عند. مازن وهاجر قالت لمحمد
بس علي فكره ابوك لسه بيحب امك واووووي كمان، شايف نظراته ليها ولا عصبيته منها والله انا عايزه اتابع قصة ابوك وامك من الاول…
محمد
طيب بما انك فاضيه اووي كده ابقي اكويلي بدله من اللي جوه عشان عندي فرح النهارده..
هاجر
حاضر بس اوعي بقي العريس ما يجيش وتيجي انت بالعروسه..
محمد بخبث
ليه كده ده بدل ما تقوليلي ربنا يقدرك علي فعل الخير…
_ فضلت هاجر تبص حواليها تدور علي حاجه تضربه بيها وهو ضحك واخد كوباية الشاي بتاعته ودخل البلكونه..
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وفي قسم الشرطه كان يونس خلاص طالع بس قرب منه ظابط من هناك وقال..
الظابط
بقولك ايه يا يونس انت تعرف مين اللي عمل كده؟..
يونس بجمود
لو كنت اعرف كنتو انتو عرفتو يا حسام باشا..
حسام
لا سيبك من الشويتين اللي عملتهم جوه علي علاء دول، بص انا بجد عايز العيال دول وعايز اركب الظابط اللي جوه ده قبل ما هو يركب هنا..
يونس
امم تمام يا باشا هوصل واقولك بس سيبني اتعامل انا الاول..
حسام
اعمل اللي عايزه وانا في ضهرك بس بالهداوه..
_ وطلع يونس لقي يوسف قاعد مستنيه علي العربيه بتاعته..
يوسف
امسك جيبت المفتاح من بطه عشان عارف انك لما بتكون مدايق بتحب تلف في الشوارع..
يونس بجمود
انت هتستهبل كنت بتتلكك عشان تشوف بطه وبتجيبها في المفتاح علي العموم روح انت انا رايح مشوار مهم…
يوسف
طيب ابوك بيقولك ما تنساش بكره هتروح تجيب الدهب للعروسه..
يونس
طيب مش ناسي روح انت نام يلا…
_وطلع يونس عربيته ومشي من قدام يوسف، وطلع موبيله وكلم حد وقاله..
يونس
ايوه يا مفتاح عملت ايه في اللي قولتلك عليه؟..
مفتاح
قربت اخلص اللي قولتلي عليه وعرفتلك مين اللي بيدي اخوك الحاجات الممنوعه دي، تحب اجيبهولك ولا هتيجي بنفسك؟..
يونس
لا سيب ده دلوقتي وقولي انت فين عايزك في مصلحه تانيه خالص…
مفتاح
تحت امرك يا معلم يونس انا في المكان بتاعي عند مخزن الخرده..
يونس
طيب جايلك اقفل…
ـ تفتكرو بقي يونس ناوي يعمل ايه؟….
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ تاني يوم في بيت الاستاذ حمدي كانت ولاء نايمه والفون بتاعها قدامها وبيرن باسم مازن ودموعها بتنزل وهي ساكته.. ودخلت عندها فاطمه مامتها وقالت..
فاطمه
يا ولاء قومي يا بنتي طيب نجهز الغدا سوا، انتي خلاص الاجازه بتاعتك هتخلص وانتي مقضياها علي طول نوم في اوضتك..
ولاء مسحت دموعها وقالت
مش عايزه حاجه يا ماما، اقفلي النور واخرجي..
فاطمه قعدت جنبيها وقالت
ليه بتعملي فينا كده يا ولاء، ليه مش بتروحي للدكتور ما انتي كنتي بدأتي تبقي كويسه..
قعدت. هاجر وقالت ببكاء
انا عمري ما هكون كويسه يا ماما انا هفضل طول عمري مريضه وما حدش بيحبني..
فاطمه بدموع
ما تقوليش كده انتي هتخفي وهتبقي زي الفل وكلنا بنحبك…
قامت ولاء وقالت وهي بتتنفض
لا دي مش الحقيقه انتو بس انا صعبانه عليكم لو انتو بتحبوني بجد. وانا اتحب كنت اتحبيت من صحابي ومن الناس مش بيخافو مني عشان انا مريضه انا بسمعهم وهما بيقولو سيبوها في حالها ربنا يشفيها انا مش عايزاهم يقولو كده ويوجعوني بس دي الحقيقه يا ماما دي الحقيقه…
قامت فاطمه وهي بتعيط وقعدتها قدامها وقالت
انتي هتخفي وهتبقي ست البنات كلهم، انتي اجمل واحده فيهم كفايه طيبة قلبك دي بس هي الدنيا كده بتيجي علي الطيبين شويه عشان يتعلمو، وانا وابوكي واختك جنبك ومش هنسيبك وهتكملي علاجك وهتخفي..
_حضنتها فاطمه وهي مدت ايدها وقفلت الفون بتاعها في وش مازن اللي كل شويه يرن عليها…
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وفي الوقت ده في محل دهب حلو جدا كان قاعد يونس وجنبيه عظيمه وقصاده شهد وزهره اللي كانت مبسوطه اووي وقالت لشهد…
زهره
ها يا شهد هتختاري انهي سلسله؟..
شهد بضيق
اي حاجه يا زهره..
يونس بجمود
ازاي يعني اي حاجه، مرات يونس الصاوي ما ينفعش تكون لابسه اي حاجه…
اتوترت شهد وقالت
بس انا لسه ما بقتش مراتك وبالنسبالي بجد اي حاجه مش فارقه..
عظيمه لوت بوزها وقالت
هي العروسه مالها يا ام اسر لتكونو مزعلينها ولا حاجه..
زهره ضربت شهد برجلها وقالت
لا ابداً يا حبيبتي هي تلاقيها مكسوفه شويه، ها يا شهد هتختاري انهي واحده؟..
_اتنهدت شهد بضيق واختارت واحده منهم ويونس اختار هو الباقي وكانت حاجات غاليه جداً..
عظيمه
طيب يلا بقي يا نوس لبسها الدبله وهي كمان تلبسك دبلتك…
_مسك يونس الدبله ومد ايده عشان يمسك ايد شهد اللي بدأت تتنفض بتوتر ومدت ايدها وهو فعلا لبسها الدبله وبصلها بهدوء وقال..
يونس
مبروك..
سحبت ايدها منه وقالت بنبره هاديه
الله يبارك فيك…
يونس
المفروض تقوليها بعد ما تلبسيني الدبله…
_ضحكت عظيمه هي وزهره وشهد مسكت الدبله بتاعته وحطتهاله في اول صابعه وشالت ايدها وقامت بحجة انها هتشوف ابن اخوها اللي بيلعب في المحل…
_ابتسم يونس بهدوء ولبس دبلته بنفسه وقال لزهره بجمود…
يونس
انا همشي دلوقتي ويوسف صاحبي بره هيوصلكم للبيت..
عظيمه
طيب كنت خد خطيبتك طيب واتغدو مع بعض عشان تتكلمو وتفهمو بعض…
يونس بسخريه
دي كانت هتتشل وهي بتلبس الدبله عايزاني اخرج معاها لوحدنا، علي العموم وقت تاني، بعد اذنك يا ام اسر..
زهره
اذنك معاك يا اخويا اتفضل..
_ طلع يونس وكانت شهد واقفه مع اسر ابن اخوها اللي عنده عشر سنين وبيتفرجو علي الدهب اللي في المحل، قرب منها يونس من غير ما تاخد. بالها وقال..
يونس بخبث
مش هوترك اكتر من كده، تقدري ترجعي جوه عندهم انا ماشي يا عروسه…
_ قال كلامه وطلع بره المحل كله وهي بصتله وابتسمت غصب عنها ودخلت جوه، وبعد شويه وصلهم يوسف قدام بيت صبري وزهره قالت…
زهره
متشكرين يا ست عظيمه تعالي اتفضلي معانا..
عظيمه
لا والنبي وقت تاني اتاخرت علي البيت، بقولك ايه انزلي يا زهره عايزاكي في كلمتين وخليكي انتي مكانك يا شهد..
شهد بهدوء
حاضر…
ونزلو هما ويوسف بص لشهد وقال
مبروك يا مرات اخويا، وربنا يتمملكم علي خير انا يوسف اقرب صاحب ليونس..
شهد ايتسمت وقالتله
الله يبارك فيك، بس انا لسه ما بقتش مراته..
يوسف ضحك وقال
اااه ما انتي ما تعرفيش يونس مدام. حط الفكره في دماغه يبقي هيعملها….
_ وركبت عظيمه العربيه جنب يوسف، وشهد. نزلت ومشي يوسف بالعربيه..
شهد.
كانت عايزاكي في ايه الوليه دي يا زهره؟..
زهره بحده
بتسالني الهانم قالبه خلقتها ليه علي العريس..
شهد
اممم شكلها مش ساهله كنت ناقصه انا كمان، المهم انا رايحه لهاجر…
زهره
طيب يا شهد الساعه دلوقتي خمسه، الساعه تسعه بالكتير تكوني هنا في البيت فاهمه..
شهد
حاضر يا زهره يلا سلام..
زهره
بت يا شهد..
وقفت شهد وقالت
نعم يا زهره في ايه تاني؟..
زهره بهدوء
الدبله شكلها حلو في ايدك اوعي تقلعيها فال مش كويس…
شهد
حاضر يا زهره مش هقلعها….
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وبعد شويه في منطقة الساهر بس في مكان تاني كان غير بيت شهد كان قاعد. عادل علي القهوه مع صحابه وقرب منه يونس وحط رجله قدامه علي الترابيزه..
عادل بحده
ايه يا جدع انت قلة الذوق دي؟…
يزنس بهدوء
بالظبط. كده انا قليل ذوق وهطلع قلة ذوقي دي عليك وعلي اللي جابك…
_ خلص كلامه وضربه برجله في بطنه وهو قاعد علي الكرسي خلاه وقع علي الارض و؟؟…
_ تفتكرو بقي ايه اللي هيحصل؟…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي))

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *