روايات

رواية خارج قانون التصالح الفصل الثالث 3 بقلم آلاء محمد

رواية خارج قانون التصالح الفصل الثالث 3 بقلم آلاء محمد

رواية خارج قانون التصالح البارت الثالث

رواية خارج قانون التصالح الجزء الثالث

رواية خارج قانون التصالح الحلقة الثالثة

– خالد :- فى ايه …. اي إلى حصل بس يا وتين
– وتين :- وتين مين يا جدعان إلى انتو من الصبح بتنادونى بيها دى
– خالد قام بهز رأسه :- اممممم إلى خفت منه حصل
– أدهم: – خوفت من ايه
هو فى ايه
– خالد :- تعالى نطلع بره وهفهمك
– وتين: – فهمونى انا …. انا مين وفين وبعمل ايه هنا
– خالد نظر إليها ثم قال :- انا راجعلك تانى يا وتين ثم خرجو من الغرفه
– خالد :- فقدت الذاكره
– أدهم بصدمه :- ايييه؟!!!!!
– خالد :- وكمان حاجه
اداره المستشفى بلغت الشرطه على إلى حصل
– أدهم: – والمطلوب منى دلوقتى
– خالد :- هيحققو معاك
– أدهم: – وبعدها هاخد مراتى وامشى
– خالد :- والله ده لو هى سمحت بكده
– أدهم بعصبيه :- يعنى ايه سمحت بكده

 

 

– خالد :- يعنى انت اتجوزت وتين عرفى من 3 سنين علشان مش عايز حد يعرف انك اتجوزت تانى
يعنى انت خلصت من مسؤليه وتين عايز ترجعها ليك تانى ليه
– أدهم :- لو انطبقت السما على الأرض وتين هتروح معايا
– خالد :- اولا وتين مش فى حالتها الصحيه الكويسه انها تروح اصلا النهارده لأي مكان ان كان
ثانيا :- هى مش هتوافق
لو هتقدر تروحها معاك تمام
******
– الظابط :- ايه إلى حصل بالظبط
– أدهم: – وتين مراتى وكنا رايحين الصعيد اروحها عند اهلها
– الظابط :- وبعدين
– أدهم: – عملنا حادثه بالعربيه
– الظابط :- اي اثباتك على أن وتين مراتك
– أدهم: – احنا فى الحقيقه اتجوزنا عرفى لظروف خاصه والورق فى البيت لو حضرتك تأذنلى اروح واجيبه
– الظابط :- تمام هنبعت معاك ظابط تجيب الورق وبعدها يبقى نقرر
*******

 

 

– وتين بصدمه :- يعنى انا مرات الجدع إلى كان هنا ده
– خالد :- ايون….. وانا ابقى بن عمك
– وتين:- ايه الحوارات الكتيره الى انا مش قدها دى
– خالد بضحك: – متقلقيش يا بنت عمى انا معاكى ومش هسيبك
– وتين :- طيب الذاكره دى هترجعلى امتى
– خالد :- والله ده شئ ليس لنا درايه بيه على الإطلاق
– وتين :- انت دكتور ولا مدرس لغه عربيه
******
– عز :- دى اخبار جمييييله جدا وفى مصلحتنا
– طيب يا باشا ايه الخطوه الجايه
– عز :- انا عايز يوسف يظهر فى الصوره علشان احنا كده بقينا نلعب على تقيل
– يوسف ؟!!!!
ده شكل اللعب فعلا هيكون على تقيل
*******

 

 

– أدهم: – انا هتجنن ازاى مش لاقى الورق وايه إلى حصل ومين إلى أخده
– خالد :- يعنى الظابط قالك ايه
– أدهم: – يابنى انا روحت الشقه اجيب الورق إلى يثبت أن وتين مراتى ملقتش اي حاجه ولما رجعت تانى لظابط مضانى على محضر عدم تعرض لوتين
انا أدهم عبد الرحمن يتعمل فيا كده
– خالد بضحك: – انت لسه شوفت حاجه
– أدهم وهو ينظر إلى خالد بعصبيه :- انت فرحان فيا
– خالد :- بصراحه اه
وانا إلى هوصل وتين لدار جدي
******
– الجد :- ماشى ياولدى احنا كلنا هنا فى انتظار حبيبه جدها تنور الدنيا من اول وجديد
– عمر :- ايه يا جدي خير فى جديد
– الجد :- ايوه خالد هيجيب وتين وياجو بكره الصبح
– ريم :- ده الولاد هيفرحو قوى لما يشوفوها
– ياسين بإستغراب :- ولي خالد إلى يجيبها مش أدهم
– ساره :- ايوه يا جدي هو أدهم ساب وتين وهى فى الحاله دى ولا ايه
ده يبقى قلبه جاح-د قوى بقى
– الجد :- كده احسن خليه يتربى
*************************************

 

 

– فى الصباح الباكر ذهب كلا من خالد ووتين إلى بيت العائله فى الصعيد
خالد – صباح الخير يا جدى
– الجد :- صباح النور يا ولدى
نورتى بيتك يا جلب جدك
– وتين: – بإبتسامه
حضرتك باين عليك حنين قوى
– الجد :- انا جدك يا وتين واحن عليكى من نفسك يا بتى
– ساره :- نورتى بيتك يا قلب اختك
– وتين :- هو انتى اختى
– ساره ببكاء :- مش مسامحه أدهم على إلى عمله فى اختى
– أدهم: – وانا عملت ايه يا ست ساره

 

 

– وتين :- انت ايه إلى جابك هنا كمان
– أدهم ببرود :- ده بيتى زى ما هو بيتك
– وتين :- طيب بالحب كده ملكش دعوه بيا ولو قربت منى هفلق*ك نصين
– أدهم :- قسما بالله يا وتين لو ما ظبطى معايا ل اخلى ايامك كلها سوا*د
– وتين وهى تنظر لأدهم بعند وغرور :- إلى عندك اعمله وهنشوف مين هيسو*د أيام التانى
– ياسين :- اختك بقيت شرسه قوى هى بلعت واحد ولا ايه مش وتين دى إلى احنا متعودين عليها
– ساره :- احسن خليها تربيه
– قاسم :- حمد الله على سلامتك يا بت عمى
– وتين برقه :- الله يسلمك
انت مين
– قاسم :- انا قاسم ولد عمك وخطيبك
– وتين :- ايه ده هو انا متجوزه مخطوبه الله اي الحلاوه دى
– أدهم وعيناه يتطاير منها شرار الغضب :- السااااااااابق خطيبك السابق
– وتين :- متزعلش نفسك هو سابق وانت سابق وانا الكسبانه فى الاخر
– قاسم بضحك :- هات الدكتور علشان يخيط بقى
لا تقل لى اغفرى فأنا لم اعد انا 💔

يتبع..

لقرءاة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خارج قانون التصالح)

اترك رد

error: Content is protected !!