روايات

رواية فيروزتي الفصل الخامس 5 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل الخامس 5 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي البارت الخامس

رواية فيروزتي الجزء الخامس

رواية فيروزتي الحلقة الخامسة

زياد :شايف اللي بترقص دي
جلال بصدمة :علياء
زياد :اه هو انت تعرفها
جلال راح بسرعة عليها
ووقف قصادها
علياء وقفت رقص اول ماشافته
علياء والدموع مليت عيونها:ج جلال
زياد رجع لفيروز وقعد جنبها
فيروز وهي بتبص على جلال وعلياء :زياد هو في ايه ليه علياء وقفت اول ماشافت جلال
زياد :عادي ياحبيبتي اصل جلال حابب يتعرف على اختك
فيروز بخوف :زياد انا قلبي مش مطمن شوف علياء وشها اتغير اول ما شافت جلال
زياد حط ايدو على ايدها :حبيبتي متخفيش هي مع جلال مش مع حد غريب
عند جلال وعلياء
جلال مسك ايد علياء وطلع على برا
جلال بغضب :انتي ازاي ترقصي كدا قدام العالم
علياء :ملكش دخل فيا ياجلال ولا نسيت انك سبتني
جلال بزعيق :سبتك لانك خايـ.ـنة ياعلياء

 

 

علياء بدموع وصوت منخفض :عمري ماخنـ.ـتك ياجلال انت فهمت غلط ولا فكرت تسألني حتى وسبتني كسرتني وروحت انت مش متخيل انا اتوجـ.ـعت قد ايه بسببك
جلال مسكها من ايدها بغضب وزعيق:طب ليه ليييييه مفهمتنيش ليييييه سبتيني اروح وافهم غلط دة إذا أنا كنت فاهم غلط اصلا
علياء اغمي عليها ووقعت على كتفه
جلال مسكها بخوف
جلال :علياء فوقي عليااااء
وشالها وراح ع المستشفى
عند فيروز وزياد
فيروز بخوف :زيااااد انا خايفة على علياء هي مرجعتش وإذا عايزة تروح كانت هتقولي
زياد :طب اهدي هرن على جلال
زياد رن على جلال بس مش بيرد
زياد بص على فيروز

 

 

فيروز بخوف :في ايه يازياد ليه جلال مش بيرد
زياد :حبيبتي اهدي اختك كويسة وبعدين متنسيش انها مع جلال
فيروز :ماشي
بعد مدة الفرح خلص وكل واحد رجع بيتو وجلال وعلياء مش ظاهرين
فيروز وعلياء راحو ع الجناح بتاعهم وفيروز غيرت ل عباية
فيروز :زياد انا هروح انا خايفة على علياء
زياد :طيب انا هاجي معاكي
زياد رن علي جلال
جلال :الو
زياد :جلال فين انتو وفين علياء
جلال :زياد احنا في مستشفى**** تعال
زياد بخضة :ليه في ايه ياجلال
جلال :تعالى يازياد
زياد اخد فيروز وراحو
فيروز بخوف :في ايه يازياد
زياد :……

 

 

وكان سايق بسرعة ووصلوا المستشفى
فيروز بخضة :زيااااد في ايه اختي مالها
زياد بضيق :مش عارف يافيروز اهدي وخليني افهم
راح ع المستشفى جلال كان واقف قدام أوضة علياء ومنتظرهم
جلال :علياء وقعت يازياد هي اغمي عليها
فيروز بخضة :علياء عليااااااء
ودخلت بسرعة عندها
علياء كانت نايمة ع السرير
فيروز دمعت
وزياد وجلال دخلو
فيروز بعياط وغضب :أنت عملت ايه في اختي عملت فيها اييييييه
جلال كان بيبص ع الارض وبيدمع
فيروز لزياد :وانت انت عمال تقولي انها مع جلال وهتكون كويسة بس لااااا اختي بسبب اخوك دخلت المستشفى
علياء مسكت ايد فيروز
علياء بصوت ضعيف :فيفي انا كويسة
فيروز حضنتها

 

 

فيروز :حبيبتي انتي كويسة طمنيني عليكي حصل ايه
علياء :انا والله كويسة بس اغمي عليا ومفيش حاجة حصلت ياحبيبتي بس انا يمكن علشان مكلتش كويس حصل معايا كدا
فيروز :متكدبيش ياعلياء
علياء كانت هتتكلم بس جلال قاطعها
جلال :فيروز انا وعلياء كنا مرتبطين
فيروز وزياد بصدمة :ايييه
جلال :اه وحصل مابينا خلاف ف انفصلنا
فيروز :حصل ايه
علياء كانت بتهزر رأسها ب{لا} علشان جلال ميقولش السبب ل فيروز
بس جلال مسمعش وقرر انه ينهي كل دة ب انه يقول كل حاجة
جلال :انا كنت مفكر انه اختك خانتـ.ـني بس شكلي فهمت غلط لأنها لو كانت خانتـ.ـني كانت هتكون متجوزة دلوقت
فيروز بغضب :بتقول ان اختي خايـ.ـنة اختي مش كدا ولا بتفكر كدا اصلا…. يعني بالمنطق كدا ازاي علياء هتخونـ.ـك وانت مرتبط بيها هو انت مبتفهمش
علياء مسكت ايد فيروز :فيفي خلاص
فيروز :لا انا عايزة افهم هو ليه عمل كدا ليه سابك تتوجعي وانتي المظلومة مش الظالمة
علياء وهي بتقوم بتعب :فيروز خلاص علشان خاطري القصة دي بيني وبين جلال واحنا هنحلها متخفيش وروحي مع جوزك الليلة ليلتكم المفروض تكونو مبسوطين ياحبيبتي
فيروز بصت على زياد

 

 

زياد :هنروح ولا ايه
فيروز :انا عايزة اقعد مع علياء
علياء :والله انا كويسة يافيروز روحي بقى متزعليش زياد منك
فجأة فون علياء رن وكان رضوان
علياء :اهو بابا بيتصل انا هروح بقى
جلال :انا هوصلك
فيروز :لا انا وزياد هنوصلها وانا بنصحك تخليك بعيد عن اختي ياجلال
جلال طلع بغضب
وزياد وفيروز وصلو علياء ع البيت وهم رجعو الجناح بتاعهم ودخلوا الاوضة السكوت كان مالي الاوضة
زياد نام ع طرف السرير وفيروز دخلت الحمام غيرت وطلعت
بصت ع زياد اللي كان نايم ع طرف السرير
فيروز راحت حضنته من ورا
فيروز بحب :في ايه مالك نمت من بدري

 

 

 

زياد :لا بس انا تعبان واكيد انتي كمان تعبانة ف أحسن ننام
فيروز قامت وباسته ع خده
فيروز :قولي في ايه
زياد بص عليها بغضب :بتسألي في ايه بعد اللي حصل فيروز انتي زعقتي على اخويا قدام الدكاترة والممرضين كلهم
فيروز بغضب :لاااا وحضرتك كنت عايزني اسكت لما اعرف ان السبب في زعل اختي هو اخوك ورجع تاني ع حياتها
زياد بغضب مماثل :فيروز صوتك
فيروز اتجهت ع الاتجاه التاني ونامت وهي بتعيط زياد حس بشهقاتها بس ما اتجاهلها
في صباح يوم جديد
زياد فاق ملقاش فيروز اتجنن وفضل يفتشها لحد مالقاها مع مامته
زياد وهو داخل أوضة مامته:فيروز
فيروز بصت عليه بغضب
فتحية :زعلت البت منك من اول يوم يابني
زياد قرب من فيروز :اسف ياحبيبتي
فيروز :انا عايزة اطلق

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك رد