روايات

رواية أميرة الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم سما حسين

رواية أميرة الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم سما حسين

رواية أميرة الصعيد البارت التاسع

رواية أميرة الصعيد الجزء التاسع

أميرة الصعيد

رواية أميرة الصعيد الحلقة التاسعة

المفاجأة كان اللي علي الباب
فيروز : زين
زين :انا اسف بس انتي لازم ترجعي دلوقتي عشان ابوكي حالته وحشة اوي
فيروز ببكاء : ماشي تمام انا هدخل الم حاجتي دلوقتي
زين تمام
هند : طب اتفضل
زين : لا انا مرتاح كده
هند : لا مايصحش اتفضل
زين :انتي سخنة
هند :لا اشمعنا
زين :اصل انتي كعادتك يعني كنتي هتقفلي الباب في وشي
هند :مش وقته خالص يعني فيروز بتعيط وأبوها تعبان وامها منهارة مش وقته
زين : طب ماتطوليش عشان ما اخدش عنك فكرة غلط
هند ضحكت
فيروز :انا خلصت

 

زين : معلش سؤال بس ي فيروز
فيروز: نعم
زين : انتي كنتي طالعة من البيت من غير اي حاجة اي كل الحاجات دي
فيروز :ما انا لقيت معايا فلوس في جيبي نزلت انا وهند اشترينا الحاجات دي
زين : انا نفسي يكون علي قلبي مراوح زيك كده
فيروز :انا ….ليه يعني
زين :عاملة مصيبة في البيت ورايحة تشتري حاجات
فيروز :بقولك ايه انجز وبلاش كلام كتير خليني اروح اشوف ابويا
زين : يلا ومشيوا هما الاتنين
في العربية
فيروز كانت بتعيط وتقول لزين : بسرعة شوية
زين : حاضر
وبعد شوية وصلوا
شرين : فيروز
فيروز جريت عليها وحضنتها

 

شرين ببكاء : انا بحلم ….انا بحلم بنتي بنتي رجعتلي
ليلي بخبث : لا وانتي الصادقة دي بنتي انا تعالي يا روحي ف حضن امك
فيروز جريت علي ليلي وليلي فردت لها دراعها عشان تحضنها بس اتفجات لما لقت فيروز بتقولها : انا لو عرفت أن انتي ورا اي حاجة تخص مرض ابويا انا مش هرحمك …….. وعلي فكرة أنا عارفة مني اللي بيكذب عليا ومين لا
ليلي :لما انتي عارفة كل حاجة مقولتيش ليه
فيروز بخبث :كل شيء باوانه
فيروز راحت عشان تتطمن علي ابوها لقت عمها الحاج ابراهيم عند ابوها بيتكلم سوا فيروز دخلت
فيروز : بابا
الحاج سعيد بدموع : فيروز
فيروز راحت وحضنته
الحاج سعيد بدموع الفرح : بنتي رجعت يا ابراهيم بنتي رجعت
فيروز :انا آسفة اوي يا بابا
الحاج سعيد مكنش سامع اي حاجة غير لما فيروز دخلت عليه وقالتله بابا
وفضلت تتردد في أذنه
الحاج ابراهيم:طب اسيبكم انا شوية
فيروز :انا آسفة يا عمي أني قلقتكم
الحاج ابراهيم:ولا يهمك اهم حاجة انك رجعتي لحضن ابوكي حمد الله على السلامه
فيروز :الله يسلمك

 

فيروز : بابا انا دلوقتي عايزاك ترتاح خالص
الحاج سعيد: بس انتي لازم تعرفي الحقي
وكملش الكلمة ولقي فيروز بتقوله
فيروز :انا مش عايزة اعرف حاجة كل اللي انا عايزاه دلوقتي حاجتين
الحاج سعيد:ايه هما
فيروز :اول حاجة ترتاح
الحاج سعيد: طب والتانية
فيروز :والتانية انام جنبك انهاردة
الحاج سعيد : وه ده انتي تامري يا جلب ابوكي
فيروز نامت في حضن ابوها وتقول في عقلها : انا لازم اعرف الحقيقة
تاني يوم ابو فيروز بقا احسن
الساعة ٧ الصبح
فيروز صحت عشان تروح جامعتها عشان كان بقالها كتير مارحتش
فيروز وهي نازلة من علي السلم : صباح الخير
الكل : صباح النور
ليلي تعالي اقعدي جنب امك حبيبتك

 

فيروز راحت قعدت جنب زين عشان كان المكان اللي جنبه فاضي
بعد ما الحاج سعيد خلص فطار
الحاج سعيد: فيروز لما تخلصي أكلك يا بنتي ابقي تعاليلي اوضتي
فيروز :حاضر يا بابا
الحاج سعيد: حضرلك الخير يا حبيبتي
في غرفة الحاج سعيد فيروز خبطت الباب
الحاج سعيد: تعالي يا فيروز
فيروز :نعم يا بابا
الحاج سعيد: بصي انا هقولك حاجة بس اسمعيني للآخر
فيروز : حاضر يا بابا
الحاج سعيد : بصي يا بنتي انتي كبرتي ولازم تعرفي الحقيقة
فيروز :حقيقة ايه يا بابا
الحاج سعيد : احنا الاول كنا عايشين في بيت صغير وكان حالنا علي قدنا ويمكن أقل من علي قدنا بس انا قولت انا هصبر بس امك ……..
فيروز :امي ايه
الحاج سعيد:امك كانت مدمنة
فيروز :مدمنة ……

 

الحاج سعيد: للأسف اه مدمنة وسابتك ومشت وانتي كان لسة عند شهرين وبعدها بمدة سمعت انها اتجوزت واحد غني وسابتني انا وانتي عشان انا كنت في الوقت ده فقير ومعييش فلوس واتجوزت شرين عشان تربيكي
فيروز ببكاء :انا آسفة يا بابا
الحاج سعيد: انتي آسفة علي ايه
فيروز ان انا ما قفتش في وشها وقولتلها ابويا عمره ما عمل كده بس بجد انا كنت متلخبطة اوي
الحاج سعيد: ولا يهمك يا بنتي
فيروز حضنته وقعدت تعيط
عل الفطار موبايل ليلي رن وفيروز نازلة من علي السلم
ليلي : بعد اذنكم يا جماعة بس دي مكالمة مهمة
فيروز : علي اساس انك مهمة عشان تتكلمي مكالمة مهمة وبعدين مش لازم تستاذني عشان انتي مش فارقة مع حد
ليلي : هرد علي المكالمة دي وهرجعلك تاني
في غرفة ليلي
ليلي بتوتر :الو يا …….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أميرة الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!