روايات

رواية زينب الفصل الرابع عشر 14 بقلم هي جنته

رواية زينب الفصل الرابع عشر 14 بقلم هي جنته

رواية زينب البارت الرابع عشر

رواية زينب الجزء الرابع عشر

رواية زينب الحلقة الرابعة عشر

في المشفي
خالد قاعد علي سريره بعد قيام الليل وماسك
مصحفه وبيقرأ الورد بتاعه ولما خلص قعد
يدعي لزينب ان ربنا يشفيها وتقوم بالسلامه
ليه ولبنته وألح علي الله في الدعاء لانه يعلم
ان الله يتنزل في السماء الدنيا في الثلث
الاخير من الليل وبعد منتهي من الدعاء نام
شويه قبل صلاة الفجر ورأي زينب قاعده في
حديقة الفيلا وبتلاعب ليان راح عليها جري
ومسك ايدها وقالها :زينب انتي فوقتي انتي كويسه
زينب سابت ايده وباين عليها الحزن : انا
كويسه متخافش انا هفضل عشان بنتك بس
خالد

 

 

صحي خالد من النوم لقي الدكاتره عنده في
الغرفه انخض :في ايه زينب مالها انتو واقفين كدا ليه
الدكتور:اطمن الممرضه كانت دخلت تطمن
عليكم لقت مدام زينب بتفتح عيونها
خالد بفرحه: زينب فاقت زينب زينب ردي عليا
الدكتور:يا خالد بيه دا مؤشر انها كويسه
وهتستجيب للعلاج متخافش هتفوق قريب جدا
خالد:الحمد لله اللهم لك الحمد حتي ترضي
ولك الحمد بعد الرضي ولك الحمد اذا رضيت
الدكتور:ان شاء الله خلال يومين هتفوق
وتبقي كويسه جدا بس المهم العامل النفسي
محدش يزعلها وكمان ياريت تتصلو بالدكتوره
بتاعتها عشان تهيئها نفسيا
خالد:ان شاء الله جزاكم الله خيرا يادكتور

 

 

عند مراد
وهو حاضن امه يأمي مش انا اللي خبطه
والله ياريتني كنت أنا مكنتش هسيبه يطلع
منها سليم عرفتي ليه يأمي انا كاره خالد
وحاقد عليه اخد مني اغلي حاجه عندي يأمي
انا كنت بحب ليلي اكتر من نفسي
ام مراد : بص يابني انا ست اميه لا بعرف
اكتب ولا اقرا بس عارفه ربنا كويسه وعارفه
الصح من الغلط اولا خالد انت اللي سلمتلو
زينب يعلمها ويربيها علي ايديه وبقو هما
الاتنين في الجامعه مع بعض رايحين جايين
وانت مهانش عليك تجتهد وتزاكر وتجيب
مجموع ولا اهتميت بالتعليم ولا بالشغل

 

 

وخالد واشتغل لا دا كان مموت نفسه في
الشغل مع الكليه وبعد الكليه كان عنده هدف
ووصله انت كان فين هدفك كنت بتحبها هل
انت قلتلها طب اشتغلت عشان تزغلل عينها
بالمال طب عملت ايه قعدت تتفرج عليهم
وكل واحد فيهم بيبني نفسه وانت قاعد بس
هي اهتمت بالثانويه وجابت مجموع ودخلت
كليه معملتش علي الاقل زيها ليه يمكن كانت
فكرت فيك وكمان هما اتجوزو ودا نصيب
وخلاص بقت مراته ممنعتش نفسك من
التفكير فيها ليه وكمان تروح واخوك مش
موجود وتتعدى علي حرمة بيته دا النبي صل
الله عليه وسلم قال (إياكم والدخول علي
النساء .فقال رجل من الانصار :يارسول الله أفرأيت الحمو ؟ قال الحمو الموت )
ومدخلتش بس دا انت دخلت وإغتصبت مراته
ليه حرام عليك مخفتش من ربنا ومن عقابه

 

 

طب مخفتش لاخوك يعرف طب مخفتش انها
تموت نفسها عاجبك اللي هي وصلتله البنت
ماتت من قهرتها ومن ذلها ودمها في رقبتك
هي وابنها منك لله ياشيخ وكمان حاقد عليك
عارف لو خالد عرف باللي عملته لمراته والله
مش هيموتك دا هيقطع منك بالحته ومش
هقدر ألومه علي دا انت عارف عقاب ربنا ليك
هو الحقد اللي في قلبك لان الحقد دا بياكل
قلبك وكبدك بص يابني من النهارده اعتبر
نفسك ملكش ام وابعد عن خالد وعن حياته
وعن مراته واطلع برا بيتي حسبي الله ونعم الوكيل فيك
عند عمر
عمي عبدالله راح عشان ياخدهم عشان يشوفو زوزو
عبدالله :يلا ياعمر نادي علي اخواتك عشان هنتأخر
عمر:حاضر ياعمو

 

 

 

آيه يلا يابنتي إتأخرنا وعمو عبد الله مستعجل
آيه:مستنيه ليان اعمل ايه بقالها ساعه مش
عارفه تختار فستان
عمر:ليان يلا اختاري اي حاجه بس متكونش
مكشوفه أوي ( ياتي جميله اجمل حاجه غيرة الاطفال)
ليان :طب ايه رأيك في الفستان دا ياعمر
عمر:لا دا فستان بحمالات مشفكيش لبساه
ليان :بس زوزو هي اللي جايباه
عمر:متلبسهوش سامعه
ليان:طب ممكن ألبسه وألبس عليه جاكت بنص كم
عمر : ماشي بس بسرعه
خلصو وركبو مع عمهم ووصو المشفي ودخلو
عن زينب وفرحانين انهم اخيرا هيشفوها
خبطو ودخلو بابا قالتها ليان وهي بتجري علي
خالد وحشتني اوي ياخالد هتروح البيت امتي
خالد:ادعيلي يالي لي عموره صاحبي عامل ايه
عمر: الحمد لله يأبيه انت عامل ايه وزوزو

 

 

عامله ايه هيه ليه لسه مفقتش
خالد: هتفوق انشاء الله ياعمر ادعيلها
آيه واقفه وبتبكي
خالد:تعالي يايويو بتبكي ليه
آيه وهي رايحه عند خالد وحضنها خالد :
وحشتني زوزو أوي يأبيه خايفه لتفضل كدا
خالد متخافيش يايويو زينب قويه وبتحبكو
وهتفوق قريب جدا اقعدو معاها واتكلمو يمكن تفوق
قعد يتكلمو مع بعض وليان راحت عند زوزو
وحضنتها وقالتلها وحشتيني قوي
يازوزو فوقي بقي عايزه ألعب معاكي وهي
حضناها لقت ايد زوزو بتتحرك ولقت اللي
بتقول:وانتي وحشتيني يالي لي
ليان رفعت راسها وقالت:ياخالد زوزو كلمتني
ياخالد زوزو قالت انا وحشاها
خالد:اقعدي يالي لي انتي بيتهيألك بس زوزو نايمه اهيه
زينب بصوت ضعيف جدا : خالد

 

 

 

خالد بفرحه شديده: زينب انتي فوقتي زينب
ردي عليا عمر روح نادي للدكتور زينب طب
هزى راسك انك فوقتي
زينب هزت راسها بمعني لا
خالد :يارب يامن تجيب المضطر اذا دعاك اللهم للك الحمد والشكر
جا الدكتور وكشف علي زينب وقال:الحمد لله
هي كويسه خالص حمدا لله علي سلامتك يامدام زينب
زينب بصوت ضعيف :الله يسلمك يادكتور
خالد:حمدا لله علي سلامتك يا زوزو
زينب وهي بتبص لخالد بنظرة حزن :الله يسلمك
عدي كام يوم وزينب روحت بيتها وأخدها
خالد للدكتوره تقي
تقي :عامله ايه يازينب
زينب:الحمد لله يادكتوره عايزه أسألك علي
حاجه لو سمحتي
تقي :اتفضلي

 

 

زينب : انا عمري ماشوفت ليلي زوجه خالد ولا
عمري قابلتها ولا سمعت عنها بس لما نمت
الفتره دي كنت حاسه اني في جسدها وعشت
كل حاجه هي عاشتها وعرفت بالضبط ايه
اللي حصلها بالحرف وانا عارفه انك كنتي
بتعالجيها بسبب حالة الانهيارات اللي حصلتلها
بسبب اغتصابها من مراد انا عايزه اعرف
الحاله دي ايه وايه السبب فيها
تقي مصدومه من كلامها ومن اللي بتسمعه
منها :والله انا اعرف ان في توارد افكار بين
اتنين عايشين بس أول مره اعرف انها ممكن
تكون بين حد ميت وحد عايش طب هي
طلبت منك حاجه او قالتلك حاجه
زينب:ابدا بس عشت اللي هي عاشته من حبها
لخالد للي مراد عمله حتي موتها حسيت بيها
وهي بتموت بس فوقت لما بنتها حضنتني

 

 

 

تقي :مقدرش اقول غير سبحان الله القادر
علي كل شئ واصبري يمكن يبين مع الايام
هي ليه عيشتك مكانها
زينب وخالد ركبو العربيه
خالد:زينب مش عارف ليه حاسس انك
مختلفه عن الاول
زينب: ازاي مش فاهمه انا زى منا متغيرتش
خالد:لا معتيش زى الاول كنتي بتضحكي
وبتلعبي وكانت نظرتك ليا مختلفه دلوقتي
ساكته اكتر وحتي مش بتبصيلي في ايه
زينب : اكتشفت ان الانسان مش لازم يدى
لنفسه حجم اكبر من حجمه لازم اعرف قيمتي كويس
خالد:ليه يازينب انتي قيمتك عندي كبيره
زينب: عارفه قيمتي كويس ياخالد ومتخافش
انا هراعي بنتك واخاف عليها ومش هفكر يوم
اسيبها ألا اذا انت اللي طلبت دا مني

 

 

خالد حس انها مش زينب ابدا اللي اتبرعتله
بدمهاو دخلت في غيبوبه بسبب انها خافت عليه
روحو البيت وبدأت حياتهم ترجع لطبيعتها
بس زينب مرجعتش لطبيعتها وامها ملاحظه
دا لانها اوقات بتبقي سرحانه ومش بتتكلم
بس اغرب حاجه حصلت من يوم الحادثه
الحاجه اللي حصلتله بالليل
خالد كان نايم في غرفته لقي زينب دخلت
عنده ونامت جنبه وحضنته : زينب انتي بتعملي ايه
انا مش زينب يالوده
خالد انخض وبعدها عنه :ليلي
ايوا انا ليلي وحشتني وحشتني اوي ( ولسه
هتحضنه ) اتفزع وصرخ فيها وهزها جامد زينب زينب
زينب بتوهان:ايه في ايه ايه اللي جابك
غرفتي دلوقتي اطلع برا
خالد :زينب انتي اللي عندي
زينب بصدمه:ازاي ايه اللي جابني عندك
خالد :معرفش انتي اللي دخلتي هنا وكنتي بتتكلمى زى …..زى …..ليلي
زينب اول لما سمعت اسم ليلي قامت من
مكانها وخرجت من غرفته بسرعه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زينب)

اترك رد