Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة خميس هارون

رعد وهو يقف خارجا ويهتف بقلق 
وعد افتحي الباب طمنيني عليكي 
خرجت وعد وهي تجفف وجهها وتنهدت وهي تجيبه بتعب 
انا كويسه
رعد :لا يا وعد شكلك بيقول انك تعبانه 
ثم قال بصوت منخفض وعد انت حامل 
نظرت له وعد سريعا 
ااايه لا انا مش حامله مجرد تعب عادي 
ترنحت قليلا ليمسك يدها 
رعد :لااا انا لازم اطلب الدكتور 
وعد :ملهوش لازوم انا عارفه نفسي ده مجرد برد عادي 
لم يستمع لها واتصل بالطبيب وطلب منه الحضور 
بعد فتره كان الطبيب يخرج لرعد ليطمئنه 
رعد :ها يا دكتور  طمني 
الطبيب وهو يكتب العلاج :لا مفيش حاجه مجرد برد بسيط ومع العلاج ده هتتحسن
اخذ رعد منه الروشته وذهب ليحضر ما بها 
رعد وهو يدخل الغرفه 
وعد يلا عشان تاخدي الدوا 
نظر حوله لكنه لم يجدها ليسمع صوت المياه فعرف انها تستحم 
خرجت وهي ترتدي روب الاستحمام 
وعد :ايه ده انت جيت امته 
رعد وهو يتفقدها :لسه حالا 
يله خدي الدوا 
وعد :لااا دوا ايه انا الحمد لله بقيت زي الفل مش محتاجه اي دواء 
انا عارفه الدور ده ديما بيجيلي ويشرب اعشاب واستحمي بميه سخنه ويبقي كويسه 
نظر لها وعد بخبث :يعني انتي كويسه دلوقتي 
وعد :ده علي حسب بتسال ليه 
ضحك رعد بشده وهو يقترب منها يضمها بين يديه 
اصل كان في نقطه ميه كنت هموت واطمن عليها 
ابتسمت وعد بخجل وهي تتذكر ذلك الموقف 
اقترب منها وهي مستكينه بين أحضانه 
ولكن ابتعد كأنه تذكر شي 
اخرج من جيبه شريط برشام 
وعد :ايه ده يا رعد 
رعد :ده برشام منع الحمل
نظرت له وعد بصدمه ولكنها أدارت وجهها عنه حتي لا يلاحظ 
رعد وهو يقترب منها :وعد انا مش عاوز اطفال دلوقتي بس ده مش معناه اني مش عايز اطفال منك بالعكس أنا بتمني اليوم ده بس ده مش وقته اتمني تفهمني 
نظرت له وعد وشعرت بصدقه فأخذت منه الشريط وهي تحرك راسها بموافقته وابتعتد
رعد :طب ايه 
وعد :ايه 
رعد :نقطه الميه يا وعد انتي بقيتي بتنسي كتير 
وعد :اااه يا بطني شكلي تعبت تاني 
رعد:متقلقيش انا عارف علاجك 
جاسم :ايه يا ليلي مالك نازله رن رن خير 
ليلي :انت الي مالك مختفي من فتره ليه 
جاسم بتأفف :في شغل باذن الله خرجت انهارده 
ليلي :اممم ترجع بالسلامه شكلك هتكون عم قريب 
جاسم :عم ..انت بتقولي ايه مش فاهم 
ليلي بخبث :اصل انا شفت الدكتور نازل من عند رعد ولما سالت الداده قالت إن وعد تعبانه وبترجع 
جاسم :وهي عشان بترجع لازم تكون حامل
ليلي :مش عارفه بقي يله ما علينا هستناك بكره باااي 
اغلق جاسم الخط وفكر قليل بكلام ليلي 
لا يعلم اذا كانت ليلي تريد أن تقحم وعد في تفكيره مجددا ام هو من يفكر بها 
خرج من مكتبه  وهو يفكر 
سمع صوت ضوضاء ليتجاهله في البدايه ولكن الصوت زاد ليلتفت له وقبل أن يتكلم 
كان يقف وسط كومه من الأوراق والملفات وفتاه غارقه وسطهم 
قمر وهي تمسك رأسها :يا ربي انا خبطت في حيطه ولا ايه 
ثم صاحت :غور بقي من وشي 
نظر لها جاسم بغضب 
قمر :أيوة انت مستغرب ليه 
نظر حوله فلمكان خالي لا يوجد احد سواه 
قمر :  روح يا شيخ منك لله هلم ده كله ازاي ودلوقتي هيطلعلي الحوت الي جوه
ضيق جاسم عينه فهي تبحث عن شئ 
مدت يدها له :ايه الذوق خلص من الدنيا قومني 
ليمد لها يده يجذبها 
قمر وهي تنظر له بحده : سامحتك شوف مع انك وقعتني وضيعت تعب ترتيب كل الملفات دي والي مفروض تسلمها انهارده 
اه والله انهارده شوف الظلم مع اني موظفه جديده لسه اول يوم 
جت ام اربعه وأربعين دي وبصتلي كده 
قالتها وهي تقلد نظرات سكرتيره جاسم 
ليبتسم 
وقالتلي بقي انتي هتبقي مكاني انا الي يعيش ياما يشوف 
ولما قولتلها مالي انا 
شورت علي حجابي وقالتلي كفايا ده 
شوف بتقول ايه 
غلبانه شكلها مش عارفه انها هتتعلق من شعرها ده يله ربنا يخدهاا براحه
قمر بفخر :انا قمر سكرتيره التنين جاسم 
وانت 
جاسم ؛مش قولتي حوت من شويه 
قمر وهي تلتقط الاوراق :والله ما انا عارفه اديني بخمن اصل انا عمري ما شفته بس سمعت زعيقه من تحت تخيل ده ممكن يشفطني أصله معندوش رحمه خلي بالك بقي 
مقولتيش اسمك ايه 
جاسم :جاسم 
قمر بغباء :سبحان الله نفس الاسم عكس الهيئه 
شغال هنا ايه بقي يا ابو الجساسيم 
تصنمت علي صوت سكرتيره جاسم وهي تهتف 
جاسم بيه انا شايفه انك اتعرفت علي قمر السكرتيره بتاعت حضرتك الجديدة 
وقفت بصدمه ووقعت منها الملفات مجددا 
السكرتيره :ااايه ده لمي بسرعه 
كادت أن تتكلم ولكن جاسم وجه كلامه لسكرتيرته 
خليهم يعملوا اجتماع الساعه ٣ وخطي خطوات بعيده عنهم 
لتزفر قمر براحه وهي تعيد لملمت الاوراق 
جاسم بحده :انتي ياااا
نظرت له قمر وهي تشير لنفسها بخوف 
جاسم :تعالي علي مكتبي
وقعت منها الاوراق مجددا 
ليتابع جاسم :ده لو خلصتي لم ورق انهارده
قدامك عشر دقائق لو مجتيش اعتبري نفسك مفصوله 
لملمت الورق سريعا وبدأت في ترتيبه أعطته السكرتيره 
ودخلت بسرعه للمكتب 
جاسم :اطلعي خبطي وادخلي تاني 
رفعت قمر حاجبها وهي تتمتم :ايه الراجل الفاضي ده 
ولكنها انصاعت لأمره 
جاسم :قولتيلي انا ديناصور 
قمروهي تحرك اصبعها قائله بصوت مرتجف :تؤ تنين 
ضرب جاسم علي مكتبه بقوه لتنتفض وهي تصرخ ولكنها وضعت يدها علي فمها سريعا 
جاسم :ايه مالك امال فين الثقه الي كانت بره 
ريم وهي تضع سبابتها أمام فمها 
والله والله مكنتش اعرف انك نفسك انت انا كنت فكرتك جاسم طلعت جاسم تاني معلش 
جاسم بغضب :ايه الكلام العبيط ده 
ثم أشار لمكينه القهوه خلفها 
روحي هاتي قهوه وبالفعل فعلتها 
تقدمت منه ومدت يدها 
أشار لها جاسم ان تلتف لوضعها أمامه وهو يتكلم علي الهاتف 
التفت وكادت أن تضعها ولكنه هدر بقوه لتنتفض وتسقط قطرات قهوه عليه 
اغمض عينيه بغضب وهو يغلق الخط 
لتضع  قمر القهوه وتفر هاربه ولكنها امسك يدها 
رايحه فين ايه الي انتي هببتيه ده 
قمر :مش انا انت احم اقصد حضرتك الي خضتني 
جاسم :معلش ياختي اعملك طاسه الخضه 
نظرت له قمر باستغراب :ايه ده انت تعرفها 
جاسم :انتي عتستعبطي يا بت 
اقابل الناس ازاى والاجتماع كمان نص ساعه 
قمر وهي تحرك يدها بين يديه :امممم اوعي طيب وانا هنضفها 
جاسم وهو يقف أمامها كالحائط ثم ترك يدها لتنظر قمر لاعلي حتي تراه 
جاسم :نضفي 
نظرت قمر حولها ثم علي جاسم ثم مدت يدها تأخذ منديله وهي تتجه للحمام 
نظر لها جاسم باستغراب 
بعد قليلا خرجت وهي تشير له بالمنديل 
ولكنها تعثرت ووقعت علي الارض 
جاسم ديما كده واقعه علي وشك 
وقفت وهي تعدل حجابها وهيئتها
عادي الجمل بيقع والاسد والتنين وكله 
نظر لها جاسم بغضب فقد علم أنها تقصده
اقتربت منه ثم طلبت منه الجلوس علي المكتب حتي تكون بمستواه 
فجلس وبدأت تحرك المنديل علي بقع القهوه 
فتحت رهف شريكة جاسم الباب فجأه 
وتصنمت علي ذلك المشهد 
كان جاسم يجلس علي المكتب معطي لها ظهره يضع يده علي قدمه ينظر لتلك التي تنظر لاسفل وهو يركز نظراته عليها 
من يراهم يعتقد أنه يضمها بيده 
تقدم مراد من رهف الذي نظر لتصنمها ليفتح فمه هو الآخر 
مراد :احم طيب نمشي احنا 
انتفضت قمر واضعه يدها علي صدر جاسم 
ليضع يده عليها بتلقائيه 
ابتعتد عنه سريعا لينزل يده من عليها 
وهو يلتفت لهم 
جاسم بهدوء :خير 
نظرت له رهف له ثم أشارت لقمر :ايه ده 
تنحنت قمر بحرج ثم استئذنت جاسم ان تخرج 
جاسم وهو يشير علي قميصه 
فاضل واحده 
لتقترب منه قمر وهي تقف علي مقدمه قدمها لتمسحها 
نظر مراد له بتفهم ثم جذب رهف تعالي احنا نسبقه واغلق الباب خلفه 
وضع جاسم يده في خصرها ثم جلس علي المكتب وقربها منه 
انتفضت قمر وهي تدفع يده بعيدا 
جاسم وهو يرفع حاجبه :ايه ده 
قمر :لو سمحت انا مش بحب كده 
نظر له جاسم فهو لم يقصد شي ولكنه أراد أن ينزل لمستواها حتي تقف بدلا من أن تقف علي مقدمه قدمها 
جاسم وهو ينظر لها ثم حك ذقنه 
انتي هتيجي معايا الفرع التاني 
قمر :يعني انا اتوظفت 
حرك رأسه وهو يشير لها بالخروج 
رعد وهو يمسك علي :اقف يا علي انا سامع حاجه 
أعادت صرخها لينزل علي سريعا ولمح ذلك الكوخ الصغير فجري نحوه 
اقتحمه رعد وعلي ولكنه صدم من الهيئه 
فعلا مقيده علي السرير يعتليها احمد الذي يهزي كأنه غائب عن الوعي
 وهو عاري الصدر 
ويجرد علا من ملابسها 
خرج رعد حتي لا يري علا ويحرج صديقه
تقدم علي منه وابعده عنها ولكمه ليتراجع للخلف خطوات 
انقض عليه وأخذ يكيل له الضربات 
نظر لعلا ثم خلع جاكت بدلته والقاه عليها 
نظر لاحمد بغل وأخرج مسدسه  وهو يقول 
انا قولتلك يا روح امك لو ايدك ال****لمستها هقتلك وده الي هيحصل 
صرخت علا عندما ضرب علي رصاصه 
ثم فتحت عينيها لتجد
 رعد رفع يده لاعلي وهو يهدأه 
انا اتصلت بالبوليس وهو هيكفل بالموضوع بلاش تضيع نفسك 
عندما سمع الرصاصه ثم الشرطه ركض للخارج بسرعه 
كاد علي أن يلحقه ولكن أوقفه رعد وهويلحق به 
انا هحصله خليك مع علا 
رجع علي لعلا التي كانت تنظر له بأسف لأنها لم تصدقه 
علا :علي انااا 
علي وهو. يحرر يدهاض :هششش اهدي 
نظر لها متفحصا :انتي كويسه يا علا عملك حاجه 
حركت رأسها بلا 
أوقفها والبسها جاكت بدلته حاول أن يحاوطها بيده ولكنها انتفضت 
قدر ذلك فهي مرت بتجربة سيئه 
عاد رعد لهم وحده 
علي بحده :هو هرب ابن ال***
انزل رعد رأسه بأسف ثم قال بتأثر 
للاسف احمد مات 
وضعت علا يدها علي فهما وأخذت تحرك راسها بلا وهي تبكي بشده 
فمهما ما فعل كان لها أخا وكان بجانبها دائما حتي ولو كان يدعي ذلك 
ألقت نفسها بأحضانه 
اتجهه بها نحو السياره وبقي رعد حتي وصول الشرطه 
علا :انا اسفه يا علي 
انا الي غلطانه 
انا الي خليته يموت 
علي بحده :لا يا علا مش انتي 
اولا ده عمره ثانيا هو خد جزائه 
انتي صحيح نيتك كانت حلوة وأنه اخوكي بس النفوس اماره بالسوء 
وعشان كده ربنا قال 
ولا متخذات اخدان 
عشان ربنا عالم قد ايه الإنسان ضعيف وعشان يبرر ضعفه بيوجد مسميات مش موجوده اصلا 
علا :عندك حق 
ثم نظرت له وهي تكفف دموعها 
متزعلش مني 
وضع علي يده على وجهها 
انا مقدرش ازعل منك يا علا انا مقدر انك ملكيش ذنب 
وطلما انتي ندمتي خلاص انا مش زعلان ابدا 
وصلت للبيت فنزلت 
علي :علا 
علا :نعم يا علي 
علي :بحبك يا عيون وقلب وروح علي 
نظرت له بخجل ثم صعدت للاعلي سريعا
علي بصوت عالي :ايه ده 
طب قولي شكرا حتي 
طب اي حاجه 
ثم قال انا الي اتكبرت علي النعمه ملها شكرا وانا كمان 
صعدت للاعلي ودخلت غرفتها سمعت صوته لتجده ما زال في الاسفل 
اتصلت عليه 
علي :متقوليش وحشتك 
علا :بحبك 
وأغلقت الخط سريعا 
ليتقدم علي ناحيه شرفتها 
ايه قولتي ايه 
يا شيخه حرام عليكي دي سنين جفاف عاطفي وشهور عذاب علي ايدك وفي الاخر اسمعها خطف 
طب حتي هاتي اطه تحلي الموضوع 
ضحكت بشده حينما خرج أحد الجيران يوبخه ويطلب منه الرحيل 
نظرت من الشرفه وهي تضحك 
علي :اضحكي المهم الي هيضحك بعد يومين يا قطه 
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد