روايات

رواية حب من أول نظرة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة البارت السابع والعشرون

رواية حب من أول نظرة الجزء السابع والعشرون

حب من أول نظرة
حب من أول نظرة

رواية حب من أول نظرة الحلقة السابعة والعشرون

بعد ما حور والمولود اتنقله ل ؤضه عاديه أسر وهناء دخله ليها
حور بعد ما فاقت بتعب:ابني فين.. ؟
هناء وهي بتعدلها وأسر وراها شايل الطفل وادهولها
أسر: شبهك ياحور واخد لون عيونك الملهمش ذي
حور بعياط وفرحه: اه لو تعرفي انا عنيت قد اي عشان تاجي
هناء بابتسامه: هيا ياحور هتسميه اي
حور بابتسامه:سيف…….سيف عبدالله السيوفي.
حور خرجت من المستشفى تاني وكانت بدات تتحسن والمولود الجديد كانت صحته كويسه جدااا وأسر وهناء كانه مهتمين بيها جداا و بسيف الصغير .
________________
بعد مرور 6سنوات
(طول الست سنين الوضع كم هو ادممش لاقي حور ودور عليها في كل الأماكن وكان عايش مهموم وحزين عليها وعلي ابنه ونسمه لسه قاعده مع يارا وعمرو عايش مع ندا حياه سعيده مستقره بس حزين علي صاحب عمره وابن عمته وندا برده كانت زعلانه علي علي صحبتها الوحيده لاء مش صحبتها بتعتبرها اختها )
بيت عمرو وندا
ندا بصريخ:حور ادم قومو دلوقتي
عمرو:بتصرخي كده لي ياندا ودني مش هعرف اسمع بيها تاني
ندا:من ولدك خلوني اتجنن مش عايزين يشربو البن ولا يروحه المدرسه وباص المدرسه قرب ياجي
عمرو بهدوء:طيب اهدي…………وبعدين بص ل ولده ادم وحور وقال
عمرو:تعالو هنا……ادم وحور راحه وقفه قدام
عمرو:بتزعلو ماما كده لي
ادم وحور:احنا مش بنعمل حاجه يا بابي احنا بس مش بنحب البن ومش عايزين نشربه
عمرو:اممممممم….مش انت يا ادم تبقي ذيي وجسمك ذي جسمي ويبقى عندك عضلات صح!!
ادم بسعاده:ايوه عايز كده اوي

 

 

عمرو:طيب يبقى لازم تشرب البن عشان تكبر ويبقا عندك عضلات وقوي
عمرو بفرحه: هيييييييه مامي فين البن
ندا ادت البن ل ادم وقالت
ندا بابتسامه: ماشي يلا اشربو………..وبعدين بصت ل عمرو وقالت
ندا:طيب هتعمل اي مع حور
عمرو بص ل حور وقال
عمرو:تعالي هنا
حور قربت من عمرو وقالت
حور:نعم يا بابي
عمرو رتب علي شعرها وقال
عمرو: مش انتي عايزه تكوني جميله ذي امك وشعرك طويل ذيها
حور بابتسامه: طبعا عايزه كده جدا
عمرو:طيب لازم تشربي البن عشان تكوني ذيها
حور بعبوس:طيب مفيش حل تاني؟
عمرو وهو بيمثل انه بيفكر:للإسف لاء مفيش قدامنا حل غير انك تشربي البن
حور:ماشي فين البن وانا هشربه
ندا وهي بتديها البن:يارب متجننونيش بكره لنفس السبب يلا بسرعه عشان باص المدرسه قرب يوصل
ادم وحور:حاضر يا مامي
عمرو حضن ندا من ضهرها وباسها علي رقبتها وقال
عمرو بحب وهمس:ربنا يخليكي ليا
ندا مسكت اديها بحب:ويخليك ليا يا حبيبي
ادم ابنهم دخل
ادم:اجيبلكم اتنين ليمون وشجره
حور:نسيت ال بيعزفو الموسيقي
عمرو بغيظ:اي العيال دي اكيد دول مش أطفال مستحيل
ندا بضحك:انت مش بتشوف حاجه……..وبعدين بصت ل ادم وحور وقالت:يلا كل واحد يروح يلبس شنطته
ادم وحور راحو ولبسو شنتهم وباسو ندا ومشيو مع عمرو يوصلهم ل باص المدرسه
_____________

 

 

بقلمي دينا محمود
الإسكندرية وب التحديد بيت (أسر )
حور:أسر ارجوك خلي بالك منه
أسر بابتسامه: متخفيش
حور وهي بتحضن سيف قالت
حور:سيف خلي بالك من نفسك ومتخنقش مع حد وكل اكلك كله وركز مع المدرسين اتفقنا
سيف وهو بيخض حور:اتفقنا يا ماما……….باااي
ومشي سيف مع أسر عشان يوديا المدرسه
*ملحوظة*(انهارده هو أول يوم ل ادم وحور وسيف في المدرسه)
هناء وهي بطبطب علي دراع حور قالت
هناء:متقلقيش اكيد هيكون كويس
حور قعدت علي الكنبه وقالت
حور بقلق:دي اول مره سيف يروح مكان من غيري
هناء:متقلقيش هتتعودي علي كده وهو كمان………..ندا سكتت شواية وبعدين قالت
هناء بحزن:حور انتي لسه عند قرارك ومش عايزه تقولي ل ادم علي مكانك
حور بغضب: هناء انا اتفقت معاكي أن مش عايزه اتكمل في الموضوع ده صح؟
هناء:حور لازم تفهمي..سيف دلوقتي مبقاش صغير وانتي شوفتي بعينك ان بيسأل عليا كتير علي ابوه وانتي بتقوليلو ان مسافر …اي المسافر مش بيرجع من السفر لحد م بموت هناك ؟
حور بعياط وحزن:مش عارفه اعمل اي يا هناء ..كل ال اعرفه ان مش عايزه أقرب من ادم مره تانيه كفايه الجرح ال اتجرحته من ولدته ويار وهو اكتر واحد حبيته ووثقت بيا وسلمت قلبي لي…بس كسرني يا هند كسرني وجرحي اوي
هناء حضنتها وفضلت تهديها
هناء:حور ارجوكي اهدي انا قولتلك الكلام ده وهفضل اقوله لازم سيف يكون عنده اب ومينفعش تبعديه ارجوكي فكري في الموضوع
حور مسحت دموعها وقالت
حور:ماشي هفكر…….انا هدخل دلوقتي ؤضتي
حور اول م دخلت الاؤضه قعدت تفكر هتعمل اي وخايفة تروح ل ادم وياخد منها ابنها وخايفه تبعد سيف عنه وتندم بعد كده …..فضلت تفكر واقتنعت انها مينفعش تبعد سيف اكتر من كده عن ادم وفي الأول والأخر ادم ابو سيف وسيف ابن ادم ولو بعدت سيف عن ادم هتكون انانيه وهو كمان لي حق ذيها ف قرت ان…………….
في الصاله
كانت هناء قاعده بتتفرج علي التلفزيون………….بس قطعها حور وهي بتقعد جنبها علي الكنبه بقوه
هناء :براحه يا بنتي هتكسري الكنبه
حور بتوتر:هناء انا فكرت في كلامك وقررت
هناء باهتمام: قررتي اي
حور:هروح انهارده انا وسيف القاهره
___________________

 

 

بقلمي دينا محمود
فيلا ادم السيوفي
ادم كان قاعد في ؤضته بهيبته ولحيته الخلته جذاب اكتر ورجوليه وبرود وعضلاته كان ذي القمر احسن من الاول بكتير
كان قاعد وماسك ألبوم في صوره هو و حور وصور حور وهي بتضحك وكانت قاعده علي البحر وشعرها بيطير وراها وصور وآدم شايل حور وصور وهي نايمه علي كتفه ….الألبوم ده طول الست سنين ادم كان بيفتحه كل يوم وكل مره يفتحه ويشوف الصور كانت دموعه بتنزل غصب عنه
ادم كان بيبص لل صور وقال
ادم بدموع وحزن:وحشتيني وحشتيني اوي نفسي اضمك ليا…….بس قاطعه صوت خبط الباب وادم اذن ب الدخول بعد ما مسح دموعه
عمرو بابتسامه: انا زعلان منك اوي ازاي متسالش عني الفتر دي كلها اي موحشتكش
ادم:عمرو انا مفياش دماغ للهزار يلا قول عايز اي
عمرو:ادم وحور عايزين يشفوك مفيش علي لسنهم غير عايزين نشوف عمو ادم عايزين نشوف عمو ادم
ادم بابتسامه بسيطه:وحشوني الشياطين دول طمني أخبارهم ايه
عمرو بابتسامه: بخير دول بيجننو ندا…. كل يوم الصبح بتجري وراهم عشان يفطره ويشربو البن ويروحه مدرستهم وبليل بتكون زعلانه منهم وبتزعق معاهم عشان مش عايزين يذاكرو ولا ينامو بدري
ادم بابتسامه: ربنا يخليهم لك…….بعدين كمل كلامه بحزن
ادم بحزن: كان نفسي ابني او بنتي معايا واضمهم ل حضني وحور تبقي جنبي
عمرو طبطب علي رجليه قال
عمرو:متزعلش يا ادم هما اكيد كويسين
ادم بحزن:ازاي ياعمرو انا بدور عليهم بقالي 6سنبن ومش لقيهم انا هتجنن
عمرو:مع….قاطعهم خبط الباب ف ادم اذن ب الدخول
الداده: ادم بيه في ضيوف تحت عايزين يقبلو حضرتك
عمرو بأستغراب: عايزين يقبلوه وفي الوقت ده
ادم:مقلوش مين وعايزين اي
الداده: لا مقلوش
ادم: طيب روحي انتي وانا جاي وراكي ……الداده نزلت
عمرو بص ل ادم بأستغراب وقال
عمرو بأستغراب: مين الهياجي في الوقت ده
ادم لبس التيشيرت وقال
ادم بلا مبلاه:مش عارف ويلا خلينا ننزل ……….
خرجو ونزلو بس وهما نزلين سمعه صوت حاجه بتتكسر ف نزلو بسرعه وراحت الصوت
ادم وعمرو نزله لقو طفل وادامه فازه مكسوره …..
ادم اول م بص للطفل اتصدم من شكله الشبه حور بس اتعصب اما لقي الازاز
ادم بغضب: انت مين وإزاي تعمل كده ودخلت هنا ازاي
الطفل بعياط: اا..ااااا اااا

 

 

ادم بزعيق:انطق انت مين
عمرو مسك ادم من ايده وقال
عنرو:اهدا يا ادم ده طفل
ادم:إزاي اه….بس قطعهم الصوت الخلهم وقفين مصدومين
حور بخوف وصريخ جريت علي سيف وبعدده عن الازاي
حور بقلق:سيف حبيبي انت كويس
سيف بعياط: والله ياماما مكنش قصدي ان اعمل كده انا هوقع ف مسكت فيها ف لقتها اتكسرت والله ياماما ده الحصل انا مش بكذب عليكي
حور حضنت سيف وبسته من راسه وقالت
حور بحنان: اهدا ياحبيبي انا مصدقاك ب……قاطعها الصوت ال خلي قلبها يدق بسرعه
ادم بصدمه وزهول:حووووووور!!!!!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من أول نظرة)

اترك رد