روايات

رواية اميره الليل الفصل السابع والعشرون 27 بقلم دينا قدري

رواية اميره الليل الفصل السابع والعشرون 27 بقلم دينا قدري

رواية اميره الليل البارت السابع والعشرون

رواية اميره الليل الجزء السابع والعشرون

اميره الليل

رواية اميره الليل الحلقة السابعة والعشرون

وعد :هتعجبك اوي المفاجأه ي زياد حضرلي حاحه حلوه كتير
زياد :بس كدا عنيا ليكي هجيبلك كل الا نفسك فيه
وعد :وانا جبتلك هديه كمان معايا غير المفاجأه
زياد :لا كدا كتير اوي
وعد :مش كتير عليك انا عارفه ان غيابي طول كتير بس اهه خلاص رجعالك وهحارب فيك براحتي بقا
زياد :انتي تيجي بس وتعملي كل الا نفسك فيه هقفل انا دلوقتي عشان ليل بيتصل ونازلين عندنا اجتماع
وعد :تمم ي حبيبي خلي بالك علي نفسك
زياد :وانتي كمان خلي بالك علي نفسك واغلق زياد معها ورد علي ليل
زياد :حاضر ي ليل نازل اهه
واغلق الهاتف ونزل الي الاسف واستقل السياره مع ليل وانطلقا سويا الي الاجتماع
…..
في منزل منه
منه :احكيلي بقي كل حاجه وليه عانله كدا في زياد ومش راضيه تردي عليه
شهد :هحكيلك ي ستي وبدات شهد في الحكي وحكت لمنه القصه كامله
منه :طيب ي بنتي مااهه طلع شغل وتبع اخوكي زين كمان وزين عارف ليه بقا تبهدلي زياد كدا
شهد :مش عارفه ي منه
منه :شهد كفايه عناد لحد كدا وردي عليه عايزاه ردي وقولي موافقه مش عايزاه خلاص ردي بالرفض لكن ماتعمليش كدا
شهد :طبعا عايزاه انا محبتش حد قده بس خطي نفسك مكاني لما عرفت الموضوع دا مابقتش عارفه اعمل اي وكان الحل اني اسافر اقعد في الشركه الي برا
منه :ودلوقتي عرفتي انه مالوش ذنب وكان شغل يبقي خلاص ردي علي عمي بالموافقه طالما عايزاه وانهي بقا كل الكلام دا
شهد :حاضر هعرف بابا لما اروح
منه :لا كلميه حالا وقوليله انك موافقه عشان يعرف زياد
شهد :سيبيني بس لما اروح وانا هقول لبابا
منه :لا هتقوليله دلوقتي حالا
شهد :حاضر حاضر هكلمه واقوله
منه :يلا اتصلي علي عمي رعد اخلصي وقوليله
شهد :حاضر حاضر هتصل اهه وقامت شهد بالاتصال بوالدها
شهد :الو ايوا ي بابا
رعد :ايوا ي بنتي في حاجه ولا اي
شهد :لا لا مافيش ي حبيبي بس كنت عايزه اقولك
رعد :قولي ي شهدفي اي بنتي قلقتيني
شهد :بابا انا موافقه علي زياد
رعد :اخير ي بنتي وافقتي الف الف مبروك عليكي ي حبيبتي
شهد :الله يبارك فيك ي بابا
رعد :انا هقغل معاكي واروح اعرف زياد بقا
شهد :ماشي ي بابا واغلق رعد الهاتف مع شهد
…….
في الاجتماع عند ليل وزياد
كان زياد يعمل ولكن الجزن يظهر علي ملامحه
العميل :ماذا بك مستر زياد
زياد :لا شئ انني بخير
العميل :حسنا لنكمل العمل
وفي نفس الوقت رن هاتف زياد وكان المتصل رعد
زياد :عن ازنكوا ي جماعه خمس دقايق هرد علي التلفون عشان مهم
العميل والجميع :حسنا تفضل
ذهب زياد للرد علي الهاتف
زياد :الو ازيك ي عمي
رعد :ازيك ي زياد يبني كنت عايز اقولك ان شهد وافقت علي الجواز
زياد بفرحه كبيره :بجد ي عمي وافقت
رعد :ايوا ي بني وافقت
زياد :الحمد لله يارب اول ما وعد ما تزل من السفر هاجي وهتقد لها رسمي
رعد :ماشي ي بني بس وعد هتيجي امتي انا عايز اعمل الخطوبتين مع بعد انت وزين
زياد :وعد هتوصل بعد بكرا ان شاء الله وهنكون عندكوا علي اخر الاسبوع بعد بجد فراح اوي اوي
رعد :طيب ي بني ربنا يفرحك كمان وكمان اسيبك انا بقا عشان تكمل شغل
زياد :ماشي ي عمي هروح انا سلام
وعاد زياد الي الاجتماع مبتسما بشده
زياد :اسف ي جماعه لو اتاخرت عليكوا
الجميع :ولا يهمك يلا نكمل الاجتماع
واستكملوا الاجتماع وزياد مازال مبسوط وبشده وانتهي الاجتماع وغادر الجميع من المكان
ليل :يا ترا اي سبب انبساطك كدا في لحظه
زياد :اي يعم مش من حقي افرح شويه وبعدين دي فرحه العمل
ليل :لا افرح بس قولي اي السبب
زياد :شهد وافقت اخيرا عليا
ليل بفرحه : الحمد لله ي صحبي الف مبروك يلا بقا جهز نفسك وشد حيلك كدا عشان هطلع عينك في الطلبات والاوامر
زياد :هو اكمني غلبان هتيجي عليا
ليل بضحك :ي بني انت اخويا مش صاحبي بس اجي عليك اجي بس دانا هطلع عينك
زياد :وانا الا قولت هصعب عليك اي ي عم دا
ليل :يلا بينا عسان نروح الوقت اتاخر
وقاما واخذ ليل زياد وخرجا من المكان عائدين الي المنزل
…..
وبعد يومين
وعد وهي تتحدث في الهاتف مع زياد :خلاص انا راحه علي المطار اهه وقبل ما اوصل بشويه هتصل عليك عشان تقابلني هناك
زياد :ماشي ي حبيبتي
وبعد مرور ثلالث ساعات وزياد وليل منتظرين في صاله الانتظار الخاصه بالمطار
زياد :في اي كله خرج الا هي
ليل :اهدي بس هتلاقي معها شنط كتير ولا حاجه
وكل دا و وعد خارجت اصلا من بدري وواقفه خلف زياد
قامت وعد بوضع يدها علي ظهر زياد التف اليها زياد وقال :نعم ي فندم حضرتك محتاجه حاجه
قامت وعد باخذه بالحضن
ولانها ترتدي نقاب لذلك لم يعرفهاا زياد لكنها عندم قامت بحضنه عرفها زياد وشدد علي احتضلنها
تحدثت وعد :اي رايك في المفاجأه الحلوه دي
زياد بفرحه :دي احلي مفاجأه حصلت في حياتي وبعد وقت وترحاب سلمت قالت وعد :ازيك ي ابيه ليل حضرتك عامل اي
حزن ليل من كلمه ابيه ولكن قال :الحمد لله ي وعد الف حمد لله علي سلامتك
وعد :الله يسلمك ي ابيه
زياد: يلا بينا بقا شكلك تعبان من السفر
وخرجوا جميعا الي السياره متجهين الي المنزل
وفي الطريق
وعد :جيبالك هديه ي زياد هتعجبك اوي وجايبه ليك كمان ي ابيه هديه ولطنط خديجه وعمي رعد وزين كمان
ليل :شكرا تعبتي نفسك ليه ي وعد
وعد :ولا تعب ولا حاجه انتوا اهلي ازاي ما اجبلكوش هديه وانا جايه
وصلوا جميعا امام منزل زياد وانزل زياد حقائب وعد
ليل :همشي انا بقا لو احتجت حاجه كلمني تمم
زياد :تمم ماشي متنساش عندنا اجتماع النهارده
ليل :تمام ماشي وتحرك ليل الي الشركه
…..
عند زياد قاموا بالصعود الي الاعلي
زياد :ادخلي انتي ارتاحي شويه وخلي الشنط لما تصحي
وعد :لا لا انا مش تعبانه ولا حاجه تعالي اوريك هديتك
زياد :ماشي ي ستي يلا بينا
واتت وعد بحقيبه مميزه وقامت بفتحها واخراج منها ****

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اميره الليل)

اترك رد

error: Content is protected !!