روايات

رواية خادمة قلبي 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي 2 البارت الثالث عشر

رواية خادمة قلبي 2 الجزء الثالث عشر

رواية خادمة قلبي 2 الحلقة الثالثة عشر

حازم بصدمة قال بزعيق خلي ملك تبرق :-

ورقة و قلم إية إللي إنتِ عاوزاها أنا من رأي تخديها و تروحي مطبخ البيت مش سكرتيره لـ شركة مُحترمة

رهف رفعت حاجبها و قالت:-

لاحظ إنك عمال تغلط و أنا بعدي ليك و دي حاجة ضد طبيعتي على فكرة فخد نفس كدا يا أبا و إقعد يدل ما أقوم أعلم عليك و أبقي علمت عليك في منطقتك

حازم فتح بوقة و مالك بيحاول يكتم ضحكته و هو بيقول:-

تلاتة بالعظيم جامدة و هتعلمك الأدب و الأهم هترجع ثقتك في الحُب تاني دي إختيار الثُلاثي المرح يعني إنت لابس لابس يا معلم

ملك بصدمة مصطنعة:-

إنت بتعلي صوتك عليا يا حازم ما أنا مش مالية عينك شوية شوية و هتكرشني من الشركة و البيت

حط إديها على بطنها و قالت:-

شايف يا حبيبي شايف عمك بيعمل إية فيا إسمع و إعرف مين إللي بيحب أمك و مين اللي كارها و تأخد حقها منه

وقفت و مسكت إيد رهف و قالت:-

يلا يا بنتي نمشي من هنا إحنا ملناش أكل عيش مع الناس دي

رهف بتجاريها و بتقول:-

خلاص يا حبيبتي متعمليش في نفسك كدا قطيعة تا.خد الرجالة كلها مره واحده

ملك :- بس لحسن ياسمين عز تُقيم عليكِ الحد

و بصت لـ حازم و قالت:-

تُشكر يا حازم تُشكر يا كريم شانتيه يا إللي كُنت مفكراك أخويا تُشكر على قله القيمة دي

و مسكت إيد رهف اللي بتبصلها بفخر و مشيت ناحية الباب و هي بتعد في سرها واحد إتنين لسه موصلتش للتلاتة و كان حازم بيقول :-

ملك إستني إنتي عارفة إني مقصدش و إنك عندي حاجة كبيرة أوي صح

ملك بصت ليه و عيونها مليانة دموع و قالت:-

عشان كدا عاوز تُكرش البنت اللي إخترتها صح

رهب ضر.بت على صدرها بحركة شعبية و قالت:-

لا هو كان عاوز يُكرشني بعد ما إتغرغر بيا في الاسنسير

مالك برق و قال:-

نعم إتغرغر بيكي إزاي يعني

رهف بدموع وهمية:-

الخاين اللي مشافش بربع جنيه رباية وعدني بالجواز و خلي بيا

حازم بصدمة:-

أنا يا بنتي دا أنا أول مره أشوفك النهارده

رهف :- إعمل نفسك عبيط يخويا إعمل نفسك عبيط إحنا مش متجوزين في السر

ملك ضر.بت يديها على صد.رها بحركة شعبية و قالت:-

يلهوي متجوزك في السر عيني عليكي يا حبيتي

و بصت لـ مالك و قالت:-

شوف أخوك بيعط من ورانا و أنا إللي كُنت فكراك طيب و غلبان طلعت نمس يا نمس

حازم عينه و سعت من الصدمة و بقي شكله يضحك و شاور على نفسة و قال:-

أنا يا بنتي إنتي متأكدة إن اللي بتتكلمي عليه دا أنا

رهف بصت لـ مالك و قالت:-

شوف يا سعادة البيه شوف بيبرقلي إزاي أنا مش همشي من هنا غير لما أخد حقي منه أنا و إبني

ملك بصدمة مصطنعة:-

لهو إنتي حامل يا حبيبتي

رهف مصمصت شفاشفها و قالت:-

و بتوحم على شاورما و مش راضي يجيبلي

ملك يصت لـ حازم و قالت ليه :-

إنت اية يا أخي قلبك دا إية حجر مش بيحس يعني ايه مش راضي تجبلها شاورما عاوز العيل يطلع في قفاه شاورما و يعايروك بيه إبنك دا وإلا مش إبنك

رهف :- عشان كدا مش راضي يشغلني معاه هنا شوفي المُعاناه اللي أنا بعنيها

ملك حضنتها جامد و قالت:-

عليطي يا حبيبتي خرجي كُل اللي جواكي و متخافيش أنا هاجبلك شاورما أنا عاملة حسابي في ساندوتش زيادة و عيناه على المكتب

رهف شهقت باصتناع و قالت:-

و مش بس كدا يا مودام دا و إحنا طالعين في الاسنسير راح قالي إمشي من هنا بدل ما أمشيكي على نقالة و أموت إبنك اللي في بطنك يرضيك كدا يا سعادة البيه

يرضيكي يا يا مودام

ملك حضنتها و قالت بصوت عالي:-

عيطي يا حبيبتي

و بصت لـ حازم اللي واقف مش عارف يضحك على كلامها وإلا يعمل اية و قالت:-

كل دا يطلع منك إنت يا سهون بترمي إبنك يا حازم

مالك بص لـ حازم بصرامة مصطنعة:-

الكلام دا حصل يا حازم يعني هي حامل منك إنت لازم تتجوزها فوراً مش هسمح إن حد من عيلة العدوي يتربي بعيد عن حضننا

حازم بصله بحاجب مرفوع و قالت:-

بقي إنت مصدق الهطل دا يا مالك ؟ بالله عليك ما تتكلم ولا تحاول تجاريهم عشان بيبان عليك شوف أهم الإتنين دول ماشيين عشرة على عشرة و محدش يشك فيهم نهائي دا أنا نفسي صدقت إني عملت كدا لكن إنت يا حبيبي فاشل تمثيل

ملك بتذمر :- إية يا مالك اللي خلاك تتكلم دلوقتي ما كُنا خلاص هنوفق رأسين في الحلال

حازم يصلها بتبريقة و قالت:-

إنتي بتقولي اية يا ملك البنت دي أكلت دماغك خالص

ملك بغباء:-

لا يا حازم هي مش عاوزة تأكل دماغي هي عاوزة تأكل شاورما هات ليها السندوتش من على المكتب ينوبك ثواب

حازم بحزم :- ملك بس خليني أشوف اللي متجوزها بالسر و مخلف منها دي

رهف بصت وراها و عقدت حواجبها و قالت:-

هي مين دي اللي أنت متجوزها في السر إنت مش عارف إن كدا حرام يا مُتعلم يا بتاع مدارس بلاد بره

حازم بصلها بصدمة و قال:- إنت بتقولي ايية ؟

رهف بصت لـ ملك و قالت:-

طب إحضرينا إنتي يا مودام هو انا فتحت بوقي حتي ؟

هزت ملك رأسها بالنفي و قالت:-

الحق حق يا حازم هي مقالتش عليك غير كُل خير وإلا اية يا مالك

مالك هز رأسه بايجاب و قالت:-

آه طبعا طبعا

حازم :- انتي هبلة يا ملك مش لية بقولك إن الأستاذ بيبان عليه كُل حاجة و ميعرفش يكذب

ملك :- صح يا حازم نسيت الحمل و عمايلة بقي يخويا المُهم البت رهف هتستلم الشُغل إمتي خليني أروح ملوك زمانها بتعيط

حازم بسخرية:-

ملوك مين دي اللي بتعيط دي تلاقيها هايصة و مجننه الكُل معاه وإلا تلاقيها لازقة لـ. وليد عشان يخليها تشيل مالك الصُغير

أما بالنسبة لـ أم لسان و نص دي فـ دي بقي هتبدأ شغل من دلوقتي و مسكها من قفاها و قال تعالى ورايا

رهف قالت ليه بصرامة:-

إستني عندك إنت جابر حُمار وراك إستني نسيت حاجة مُهمة

حازم سابها و بصلها لقاها قربت من ملك و قالت:-

فين سندوتش الشاورما يا ست الواد مش هيطلع في قفاه بس دا هيطلع في جبهته كمان

ملك إديتها السندوتش و همست في ودنها:-

يلا يا بشا مهمتك بدأت إتكلي على الله و أنا متأكدة إنك قدها و قدود

رهف :- لا تقلق يسطا بنت خالتك قدها و قدود و بعون الله البشا دا أسبوع واحد و هيفك و يبقي زي العسل طلاق تلاتة ما هسيبة غير و هو فريش كدا

حازم :- إنتي بتقوليلها إية أفهم معلش

رهف :- بودع المودام في إية يلا أنا مستعدة

حازم بإنتقام:-

أول قاعدة ممنوع الأكل أثناء ساعات العمل

رهف أكلت حته من السندوتش و هي ماشية وراه ع قالت:-

لا القاعدة دي هناك على القهوة إنما إحنا هنا في شركة محترمة

❈-❈-❈

مالك بعد ما خرجوا أخد ملك في حضنه و ملك نامت على صدره و قالت:-

تفتكر هيكملوا مع بعض ؟

مالك بضحك :- يعني علاقة وراها عصابة و مش عوزاها تنجح إنتي بتهزري يا ملك ؟

ملك :- بس يا مالك إحنا مكناش متفقين على جواز إحنا كُنا عاوزين حازم يخرج من الحالة اللي هو فيها دي و الصراحة لو عليا أجوزه رهف دلوقتي مش بعدين

مالك مسكها من كتفها و وقفها قدامه و قال:-

ياااه إنتي بتحبي رهف أوي كدا يا مُكا

ملك بصت في عيونه و تاهت و قالت:-

طبعا مش بنت خالتي

مالك :- طب ما تحبيني معاها يا ملك دا أنا زي جوزك يعني

ملك تهات في عيونك و قالت:-

أنا مش بحبك يا مالك دا إنت النفس إللي بتنفسه ابو ولادي و جودي

فـ يا عزيزي لم يبقي بـقلبي مكان إلا و إحتله حُبك .. نعم حرب هي قائدها قلبكَ و حُبك فيها الفائز

مالك بصلها جامد و إبتسم و قال:-

تلاتة بالعظيم لكون حاطط ليكي قطره دلوقتي إنتي مش كُنتِ عاوزاها من شوية و أنا أهو هحطلك

إقترب مالك إليها ثم قبلها قُبلة بث فيها حبه و شوقه العارم إليها

ملك حضنته جامد و قالت:-

أيها الزعيم إنك على قلبي سُلطان .. فـ والله إن لم يكن ملكَ لوددت أن يكون ملكَ .. فإسمح أنت لي و أنا سأضعه بين يديك و عليه ختم نقل الملكية

شدد مالك من إحتضانها و قال:-

هرمونات الحمل شغالة معاكي جامد الحمل دا يا ملك مخلياكي تقولي شعر

ملك بصت ليه و قالت:-

صدق بالله أنا غلطانة لملي الأكل دا و روحني أكل أنا و عيالي بعيد عنك لا تقولي هرمونات الحمل ولا رومانسيه إنت مينفعش معاك غير النكد أصلاً روحي يا مالك دلوقتي عشان أزف الخبر لـ منال و منه المتكسحة من الولادة

مالك ضحك جامد على قبلتها و قال:-

دا إنتي محدش يهزر معاكي خالص أصلا تعالي هوصلك بنفسي

ملك بصت على المكتب و قالت:-

الأكل قبلي أنا و إنت يا مالك محدش هيطبخ النهارده أنا واحدة مش قادره تمشي أصلاً و البت منه نايمة عشان الولادة و منال هتفوا هو انا مخلفاكم عشان أخدمكم و إلا عشان إنتوا تخدموني

مالك :- باس خلاص مش عاوز أعرف كُنت قولتي هات الأكل و خلاص دا انتي رغاية أوي

ملك بصت ليه بصدمة و قالت:-

أنا رعاية يا مالك إيش حال لسه قايلة فيك قصايد و سيباك تحطلي قطره صحيح ياخدكم لحم و يرميكم عظم و سابته و مشيت

مالك :- مخبولة عليا النعمة مخبولة

❈-❈-❈

ملوك :- يا وليد بقي هات أشيله شوية

وليد :- لا هو لسة صغير لما يكبر شوية

ملوك :- والله لقول لـ حازم و هو هيخليني أشيلة أصلا لما ملك تجيب البيبي مش هخليك تشيلة هات بقي أبوسة

وليد برفض:- لا عشان الأمراض و هو لسة بيبي مش هيستحمل

ملوك ضربت الأرض برجليها و قالت:-

والله لو ما جبته لقوم منه عليك هات بقولك

وليد :- اعملي اللي إنتي عاوزاه لكن مالك نو يا ملوك مالك إية نو

ملوك برقت لية و قالت:-

ماشي يا حازم ماشييي

و جريت و هي بتنادي على منال

ملوك:- يا تيتي بقي مش راضي يديني البيبي ألعب معاه

منال :- تلعبي مع مين يا ملوك دا لسة صغير يا حبيبتي لما يكبر شوية

ملوك :- بس انا عاوزة ألعب معاه دلوقتي و ليد مبقاش يحبني و بقي يحب مالك بس و ضربت الأرض برجليها و قالت و هي بتعيط:-

و أنا كمان مش راح أحبه تاني و سابتها و طلعت تعيط في اوضيتها

مسكت التليفون و إتصلت بحازم و هي بتعيط

حازم رد عليها بسرعة و قال:-

إية يا قلب حازم مين مزعلك

ملوك بعياط:- شوفت يا حازم وليد مش بيحب ملوك و مش راضي يخليها تبوس النونو

حازم :- بس خلاص أنا لما اجي هخليكي تبوسية و تشليه كمان

ملوك بعياط:- لا تعال دلوقتي خدني عندك أنا مش راح أقعد معاهم تاني لميت لعبي في الشنطة و هاجي عندك

حازم ضحك عليها جامد و رهف قاعدة مرقباه و يتقول:-

مهو بيضحك أهو أومال إية أم التكشيرة اللي ضاربها في وشي من الصبح دي

حازم قام وقف و قال:-

خلاص جهزي كل ألعابك و أنا هاجي أخدك عندي يلا سلام

حازم مبصش لـ رهف أصلا و أخد مفاتيح عربيته و خرج جري على ملوك

رهف:- دا هو إيه دا شفاف أنا يعني وإلا اية ؟ أحسن حاجة أكمل نوم هنا على ما يجي تاني

❈-❈-❈

مالك وصل ملك و مدخلش خرج علطول و ملك دخلت لقت منال قاعدة في الصالة و ملوك نازلة على السلم و شايلة شانطة على ظهرها و يتقول:-

والله ما أنا قاعدة ليكم في البيت دا .. دا إنتوا عيلة تشل أصلاً و قعدت على الكنبة تستني حازم

ملك بصت لـ منال و قالت:-

مالها دي غضبانة لية و ضاربة بوز

منال :- عاوزة تشيل مالك و وليد مش راضي

ملك :- وليد مش راضي تعالي يا بت أنا هخليكي تشلية

ملوك بصت ليها و قالت:-

لا إنتي أصلا منحازة لصفه هو و أختك مفيش غير زوما حبيبي هو اللي ناصفني في البيت دا

ملك قامت لـ وليد و قالت:-

اية يا وليد ما تخلي البت تلعب مع الواد متعقدهاش كدا

وليد :- إنتي بتقولي اية انتي كمان يا ملك واد مين اللي ملوك تلعب معاه

إنتي قصدك مالك إبني لا دا من سابع المُستحيلات تحصل أنا مش مستغني عن إبني

ملوك بعياط:-

إنت أصلا مش بقيت بتحبني

حازم دخل و ملوك جريت عليه و وليد واقف مصدوم من كلام ملوك

وليد حط مالك على السرير و راح لـ ملوك و قال:-

مين اللي قالك إني مش بحبك يا ملوك دا إنتي بنتي الأولي

ملوك :- صاحبتي في الحضانة قالت ليا عشان منه جابت ليك نونو مش هتحبني و تخليني ألعب معاه عشان هو إبنك و أنا بنت بابا

وليد حط إيدة على شعره و شده جامد و قال:-

بس ملوك عارفه إن وليد و كل العيلة بتحبها صح

ملوك هزت رأسها بالنفي و قالت:-

لا مفيش غير حازم بس اللي بيحبني و هياخدني معاه الشغل مش كدا يا حازم

حازم حضنها جامد و قال:-

و هخليكي تشيلي مالك كمان

وليد بصله بصدمة و قال:-

يتبع
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية خادمة قلبي 2)

اترك رد