روايات

رواية الجامعه الغامضه الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية الجامعه الغامضه الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية الجامعه الغامضه البارت الثاني

رواية الجامعه الغامضه الجزء الثاني

رواية الجامعه الغامضه الحلقة الثانية

في الجامعه
كانت جميله وياسمين ماشين ومش مصدقين اللي شايفينه وفجاءه جميله خبطت في ولد
جميله: مش تحاسب يا بني ادم انت
عمر: ايه الطريقه دي انتي ازاي بتتكلمي معايا كده انتي مش عارفة انا مين
جميله: هتكون مين يعني
عمر:بصي انا مش هقف اتكلم مع اشكالك دي علشان مش بتعامل مع مستوايات كده ومشي وسابها
جميله: يابن اللذينه يلا بينا يا ياسمين
ياسمين وشافت ولد حلو من بعيد: بصي بقي يا جميله احنا علطول مع بعض سواء في المنطقه او في المدرسه فانا وانتي لازم نفترق عن بع…

 

 

جميله قاطعتها: كل ده بتقوليه علشان تسيبيني خلاص روحي يا ياسمين شوفي عايزه تعملي ايه وسابتها ومشيت وهي الدموع في عينيها مكانتش متخيله ان صاحبه عمرها تتفرق عنها بالسهوله دي
ياسمين خبطت في الولد بقصد: اه اسفه
الولد بنظره خبث: لا ولا يهمك يا قمر
ياسمين: لمت حاجتها ايه ده انا عندي محاضره عن اذنك
فريد: اذنك معاكي
فريد في نفسه: شكل الجامعه لمت اشكال حلوه وانا هعرف اتصرف ازاي معاهم
في المدرج جميله كانت مستنيه ياسمين عند الباب علشان يقعدوا جمب بعض بس ياسمين تجاهلتها وراحت قعدت جمب شله كبيره من الولاد والبنات
جميله شافت بنت قاعده في الاخر خالص راحت قعدت جمبها والبنت دي مخبيه جزء كبير من وشها بشعرها
جميله: اهلا انا جميله انتي اسمك ايه
زينب: اسمي زينب
جميله: ممكن سوال
زينب: انا عارفه سوالك انتي عايزه تسالي انا ليه مخبيه وشي صح
جميله: اها
زينب: متاكده انك عايزه تشوفيه
جميله: ايوه
زينب كشفت وشها وكانت مريضه بهاء
جميله: قمر ماشاء الله ممكن نبقي صحاب
زينب: انتي بتقولي ايه انا محدش بيحبني
جميله: لا ازاي انا بحبك الدكتور دخل نبقي نكمل كلام بعد المحاضره واه سيبي وشك ظاهر ده مش عار عليكي علشان تخبي وشك كده
بعد المحاضره
جميله وزينب كانوا قاعدين في الكافتريا وبيتعرفوا علي بعض وفجاءه جه عليهم عمر وشلته
عمر: يعني انتي كده جايه الجامعه بمنحه وبتتنكي علينا

 

 

يا حبيبتي انتي اخرك تمسحي الترابيزات دي شايفاهم
جميله مسكت ايد زينب وكانوا هيمشوا بس وقفهم صوت بنت مع عمر
ميرا: وانتي مش مكسوفه تمشي كده بوشك ده انا لو مكانك مكنتش هنزل من البيت
لفت جميله وضربتها بالقلم: اسكتي بقي انا اللي لو مكانك مكنتش هنزل من البيت عارفة ليه علشان انتي سوده من جوه انتي بتحقدي عليها ليه معرفش والله دي اسبابك
عمر: انتي ازاي تمدي ايدك عليها انتي مجنونه
جميله: اه مجنونه وخلي في علمك انا مش قطه مغمضه علشان اسكت ليكم علي كل دهلا فوقوا يا ولاد المدارس الخاصه لا انا مش بسكت عن حقي
العميد من وراها: انتي ازاي تمدي ايدك علي بنتي لا وكمان بتزعقي في وسط الجامعه ومش همك ورايا علي مكتبي
جميله راحت وراه
في مكتب العميد
العميد: ليه ضربتي ميرا بالقلم
جميله: علشان تنمرت علي صحبتي
العميد: طب لو كنتي تعرفي انها بنتي كنتي عملتي
جميله: اه علشان انا مش بيهمني حتي لو بنت وزير انا مومنه بان لو اي حد غلط لازم يبقي ليه عقاب وكان لازم اديه ليها
العميد: انا بحيكي علي شجاعتك بس صوت عالي وضرب في الكافتريا لا ابقي هاتيها ليا وانا هتصرف بمعرفتي يلا اتفضلي روحي علي محاضرتك
بعد انتهاء المحاضرات
جميله: تعالي بقي يا زينب اعرفك علي ابويا واخويا كمان
وتقعدي معايا شويه
زينب: ماشي وبكره هتيجي معايا بيتي ماشي

 

 

جميله: ماشي
عند السوبر ماركت بتاع سيد (ابو جميله)
جميله دخلت هي وزينب السوقر ماركت
سيد: اهلا استاذه جميله
جميله: استاذه يا بابا انت مفكرني هتكسف منك وراحت وقفت جمبه وباست دماغه ده انت تشرفني وتشرف البلد كلها بصي بقي يا ستي ده بابا وده السوبر ماركت اللي كنت باجي اقعد فيه ايام الثانويه العامه اذاكر وبابا يروح شغله التاني
زينب: ازيك يا عمو
سيد: الحمدلله بخير يا بنتي يلا يا جميله اطلعي خدي صاحبتك واقعدوا مع بعض في البيت
زينب: لا ازاي يا عمو خلاص انا والبت جميله هنقعد هنا في السوبر ماركت وحضرتك اطلع ارتاح او لو وراك شغل تاني
جميله: هو ده الكلام
سيد: طيب انا هروح شغلي التاني ولو اخوكي جه يا جميله ابقي اديه فلوس الكورس هتلاقيها في الدرج
جميله: حاضر يا بابا
بعد شويه
يوسف: جميله بابا ساب معاكي فلوس الكورس ولا لا
جميله: اه سابهم اتفضل
وبعد ما خرج ياسمين جت
جميله: ياسمين ممكن تقعدي انتي في المحل علشان هروح اعمل حاجه
ياسمين بخبث: ماشي
جميله: يلا يا زينب ومشيوا ورا يوسف بعربيه زينب
بعد شويه وصلوا لشارع شبه مهجور يوسف دخل فيه
يوسف: الحقني بالجرعه احسن انا هموت وعطاهم الفلوس
كل ده وجميله بتصوره فيديو
عمر وهو في العربيه شافها
(ملحوظه: عمر الطريق اللي بيروح منه بيته اتقفل فاضطر ياخد الطريق ده)
عمر نزل من العربيه: ايه ده امال ليه عامله لينا في الجامعه انك الكبرياء والكرامه وانتي جايه في شارع مهجور تبيعي شر*فك
جميله ضربته بالقلم: انت ازاي تقول عليا كده
عمر:………..

 

 

عند ياسمين
كانت بتدور علي مفتاح درج الفلوس لحد ما لقته واخدت فلوس اللي كانت في الدرج
وبس كده ننهي البارت اتمني يكون عجبكم
للكاتبه: إسراء إبراهيم
وياتري ايه اللي يحصل عن عمر وجميله وهل ياسمين هيتكشف سرقتها ولا لا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الجامعه الغامضه)

اترك رد