روايات

رواية رخصت نفسي لاجلك الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية رخصت نفسي لاجلك الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية رخصت نفسي لاجلك الجزء الثاني

رواية رخصت نفسي لاجلك البارت الثاني

رواية رخصت نفسي لاجلك الحلقة الثانية

في مصر .
في قريه روح .
نزل شهاب بسرعه ولهفه لكنه اتفاجا بأن البيت عليه قفل حديد كبير وواضح أن محدش عايش فيه من فتره وقفته ست كبيره باستغراب .
/بتدور علي حاجه ي ابني .
شهاب وهو في دماغه الف سيناريو/بسال علي الحاج منصور وأهله راحوا فين .
الست بحزن /الله يرحمه مات بعد وفاه روح بنته بسنتين ربنا يرحمهم يارب .
شهاب وهو حاسس أن روحه هتتطلع /ايه روح ماتت من أمتا .
الست بحزن شديد/من حوالي خمس سنين كانت ست البنات ربنا يرحمها يارب برحمته.
**************************.
في شقه شاكر …
كانت واقفه روح بهزل وضعف ووجع وهي بتلبس بنتها صبا .
صبا باستغراب/احنا رايحين فين ي ماما .
روح وهي بترسم البسمه ل أغلا حاجه في حياتها /هنروح فيلا حلوه وكبيره هشتغل فيها بس اوعا تتشقاي ي صبا أو تعملي حاجه غلط ي حبيبتي ده رزق وجيلنا فاهمه ي حبيبتي.
صبا بطفوله /فاهمه ي ماما .
شاكر بحده وقسوه /خلصوا ي اختي انتي وهي كده هنتاخروا علي الناس داهيه تاخدكم .
صبا بدموع ووجع/هو بابا بيعاملنا كده ليه ي ماما ليه دايما بيكرهنا .
روح وهي بتكلم نفسها بوجع ومراره/الله يسامحه ابوكي هو السبب في كل الي احنا فيه يلا ي ضنايا .
في فيلا الجارحي…
كان نازل ادم بخفه ومرح قعد جنب والده علشان يفطروا.
/صباح الفل ي بابا عامل ايه.
سالم بابتسامه/صباح الفل ي حبيبي شكلك مبسوط .
ادهم بفرحه لعوده صديق عمره /اوووي ي بابا شهاب اخيرا رجع انت عارف أنه صاحب عمري.
سالم بابتسامه /ربنا يخليكم لبعض ي حبيبي.
الخادم بجديه /ادم باشا الخدامه الجديده وصلت .
ادهم بجديه /تمام ي عثمان داخلها .
دخلت روح بارتباك شديد وصبا معاها بس المفاجاه أن ادهم سرح في عينيها الي برغم أنهم ملينين حزن الان أنهم جمال جدا بس فجاه فاق لانه افتكر أنها متجوزه ومعاها بنت .
احمم /اتفضلي انتي الشغاله الجديده .
روح بارتباك شديد/ايوه ي سعه البيه واطمن بنتي مش هتعمل أي مشكله دي غلبانه اوي .
ادهم بحنان كبير /ولا تعمل مفيش مشكله ربنا يخليهالك اتفضلي المطبخ اهوه وعمي عثمان هيفهمك علي كل حاجه.
**********************.
في فيلا شهاب ..
كان واقف بجنون ودموع وصراخ وهو بيكسر كل حاجه يقابلها قدامه .
عدي بغيظ /بس بقا كفايه اهدا .
شهاب بدموع وصراخ/موتها ي عدي موتها انا السبب في موتها انا السبب تلاقيها انتحرت ولا ابوها قاتلها اه علي وجع قلبي ي عدي .
عدي بحده /مين قالك مايمكن ماتت عادي واي أن كان قدرها ي شهاب عمرها وكان لازم ينتهي .
شهاب بدموع وندم /كانت زي الورده الي لسه بتفتح وقعت في ايد شيطان زي دمرت حياتها وقضت عليها ي عدي اه .
عدي بجديه /انسا ي شهاب انسا ده كان عمرها وخلاص انتهاء لازم تفوق ل حياتك ي صاحبي وتشوف شركاتك الي تعبت اوي فيهم لازم تفوق ي شهاب لازم .
**********************
في فيلا الجارحي …
في المطبخ …
كانت واقف روح بتخلص كل حاجه بسرعه لان صبا جعانه وبتعيط .
صبا بدموع ووجع /يلا ي ماما جعانه اوي .
روح بحزن شديد/حاضر ي ضنايا خلاص اهوه .
ادهم باستغراب /مساء الخير مالها بتعيط ليه .
صبا بجوع وطفوله /جعانه ي عمو وهروح بابا بيفضل يضرب فينا انا وماما ومش بناكل .
روح بدموع ووجع/بس ي صبا اسكتي .
شالها ادهم بحنان شديد /تعال ي حبيبتي انا هوكلك كل الي نفسك فيه .
قعدها ادهم وبقا يأكلها اكل كتير وايس كريم البنت كانت بتاكل بجوع شديد ومن نظرته بأن جدا أنها محرومه من حاجات كتير ومنهم الاكل.
ادهم بجديه /ممكن نتكلم بره شويه .
*******************.
في أحدا البارات .
كان قاعد شهاب وهو بيشرب سيجارته بشرود قربت منه شربات بدلع ودلال.
/ايه ي عسل مالك فيه ايه .
شهاب وهو بيدفع أيدها بحده /قولتلك مليون مره متلمسنيش فاهمه ولا لا.
شربات بدلع وغمزه /خلاص متزقش بس عرفني ايه النظام .
شهاب باحتقار شديد/مش عايز شوفي حد غيري .
شربات بغيظ لأنها هتموت عليه /براحتك ي باشا سلام .
*********************.
في غرفه ندا اخت شهاب .
كانت ماسكه الاب توب وهي بتكلم صاحبها أو بمعنا أصح أصحابها شهاب سابها مع جدتها وسافر بره وادلعت علي الاخر وكأنه كان لازم يشرب من نفس الكااااس..
/بقولك ايه لا كفايه عليك اوي كده لما تحولي بقيه الفلوس ابقا شوف الي نفسك فيه يلا ي سلام .
كانت تمسك هاتفها وهي تستمع برسائل تحويل للمال الي حسابها الشخصي فبالفعل أصبح لديهم الكثير من الأموال لكن هذا أصبح ادمان بالنسبه لها لتسير الي الأسفل وكأنها لم تفتعل شيئا .
*******************.
في فيلا الجارحي ….
في الجنينه .
كانوا واقفين روح وادهم .
ادهم بحده /ممكن اعرف ايه الي بتقوله البت ده الكلام ده صحيح .
روح بدموع ووجع/ارجوك ي بيه انا مش ناقصه انا فيا الي مكفيني ودي عيله.
ادهم بغضب /ي عني ايه عيله مش فاهم انا الي اعرفه انه شاكر بيشتغل ميكانيكي وفلوسه حلوه ليه الي بيعملوه فيكم ده .
روح بدموع ووجع/لانه عمره محبني ي سعه الباشا اتجوزني طمع في فلوس ابويا .
ادهم بحده /طب وبنته ازي يعمل فيها كده ايه هي كمان مبيحبهاش ولا ايه.
روح بدموع وهمس /هيحبها ازي ومش مش من صلبه .
ادهم بحده /انتي ساكته كده ليه قوليلي تخبئ تخلصي منه أنتي والبنت .
روح وكان جالها طوق نجاه /بجد ي سعه البيه ينفع .
ادهم بقوه وثبات/طبعا ينفع تعالي معايا .
****************
في شقه شاكر …
كان واقف مستنيهم بغيظ اول مدخلت روح لسه هيضربها بغضب فوجا بالي مسك أيده وضغط عليها وكأنه هيكسرها واتكلم بكل غضب جحيمي .
/ده الكلام صح بقا انت عاملي هنا عنتر ونازل بهدله فيهم بس انا بقا هخليك تندم ندم عمرك تاخد كام وتطلق روح بالثلاثه وتتنازل عن البنت .
شاكر بطمع /بتتكلم جد ي باشا خودهم انا مش عايزهم .
ادهم باحتقار /ولا حتي بنتك انت قد ايه حقير .
شاكر بسخرية /بنتي ههههه معلش يا باشا ياما ناس رمت لحمها مجتش عليا ولا ايه ي روح ..
وبالفعل تم طلاق روح وخلاصها من شاكر هي وصبا ومش بس كده ادهم وروح اتعلقوا ببعض جدا شافت فيه الراجل الي بجد الي هيحميها من اي حاجه ويعوضها عن الي فات وصبا كمان نفسيتها اتحسنت جدا ودخلت افخم مدرسه وحياتهم بقه جميله جدا .
*********************
بعد مرور خمس أشهر ..
في حفل زفاهم في فيلا الجارحي .
كان ماسك ادهم ايد روح وهي ماشيه وراءه ومش فاهمه .
روح بابتسامه وسعاده /حبيبي انت واخدني فين بس.
ادهم بابتسامه وعشق /هعرفك علي صاحب عمري واخويا الي نسبته من ساعت مشوفتك شهاب اعرفك روح مرائتي شهاب صاحبي واخويا ي روح.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رخصت نفسي لاجلك)

اترك رد

error: Content is protected !!