روايات

رواية المجنونة والمضطرب الفصل السابع 7 بقلم سلسبيل أحمد

رواية المجنونة والمضطرب الفصل السابع 7 بقلم سلسبيل أحمد

رواية المجنونة والمضطرب البارت السابع

رواية المجنونة والمضطرب الجزء السابع

المجنونة والمضطرب
المجنونة والمضطرب

رواية المجنونة والمضطرب الحلقة السابعة

– ليلي لو سمحتي
= بعد اذنك عندي محاضره
وقف قدامها: استني
ليلي اتحركت بتوتر و خوف: لا وسع لو سمحت !
احمد اتجرا ومسك ايدها: استني يا ليلي هنتكلم!
وفجاه ايد زين كانت نازله على وشة وبيزقه و وقع بيه عالارض وكمل ضرب فيه
ليلي بسريخ – زيييييييييين ! كفايه !
“زين بص ناحيتها وكانه فاق على صوتها وهي مصدومه من الى عمله عمرها ما تتخيل انوه عصبي لدرجه دي ”
” حست انها شايفه حد متعرفوش قدامها عينيها كانت مدمعه وبتبص على زين الى قام والناس اتلمت على الولد قومته وهو سحب ليلي وراه وهي بتعيط وركبها
معاه و مشي بالعربية مسافه بعيد عن الجامعه وبعدين وقف ونزل من العربية وهو متعصب ”
ليلي نزلت وراه كان واقف مديها ضهره فا حطت ايدها على كتفو وهو بعد بغضب
– سبيني ادخلي العربيه
= زين!
بزعيق: ليلي متقفيش قدامي دلوقتي !!!
“ليلي اتنفضت من صوته نزلت راسها للارض وبعدين قربت بخوف و حضنته بعد ثواني زين حس انوه هدي واعصابه ارتخت فا رفع ايده وحاوطها بيها وهي
طبطبت عليه”
– انا اسف انا فعلا مقدرتش اتحكم في اعصابي
ليلي بدموع: محصلش حاجه لكل ده مكنش هيأذيني يا زين!
اتكلم بعصبيه شوية: انا مش هستني لما يأذيكي ليه بتجرا ويمسك ايدك انا اتكلمت معاه مره بالزوق!
اتنهد بتعب: انا محبتش اعملك مشاكل بس مقدرتش
ليلي قربت وحضنته مره تانيه: انا فاهمه اهدا محصلش حاجه هتتحل
– ليلي انا مش هطيق حد يبصلك فاهمه!
“ليلي كانت فهماه مع ان طول عمرها بتكره المشاكل وبتحافظ على منظرها و زين بهدل الدنيا لكن هي جمبه و فاهمه انوه بيغير وبيخاف عليها عشان ببساطه بيحبها جدا وهي مصدر أمانه الوحيد دلوقتي”
= انا عارفه و فاهمه و بحبك خلاص بقي!
باست خده هي المره دي وابتسمت: دلوقتي هاروح الجامعه وانت هتروح الشركه وحاول تهدي لحد ما نرجع ونتكلم ماشي؟
زين هز راسه وابتسملها: ماشي بس اوعديني لو حصل اي موقف صغير تكلميني وتعرفيني حتي لو صغير!
= اوعدك يلا بينا بقا؟
ركبوا العربية و وصلها ليلي اول ما دخلت الجامعه اتكلمت مع بنت صديقه مشتركه بينها هي واحمد وعرفتها ان زين بيخاف عليها ومش بيحب حد يكلمها وقالتلها تقول الكلام ده لاحمد وتعرفه ملهوش اي دعوه بيها نهائي ولا يكلمها تاني و فنفس الوقت بلغت اعتذارها
“وفالشركه زين كان متعصب من الموقف و من فقدانه على السيطره بس كان بيفتكر ليلي و يهدي..!”
– مستر زين
= ايوا خير
– جد حضرتك بيتصل بيك هو على التلفون اتفضل
– الو يا جدو
= اية يابني هو انت مش بترد ليه
– مانا فالشغل الموبايل سايلنت حقك عليا
= اية ياولد الادب ده ؟
– ده انت بالك رايق بقي!
= طبعا وانت بالك مش رايق ولا اي يلا عمتا مبروك مقدما ولما اجي هشمت فيك زي ما قولتلك
زين اتفاجئ وقال في سره: ماشي يا بتاعت جدك يفتانه
– هي ليلي لحقت تقولك يا جدو!؟
= اها ده انا حددت الفرح كمان وكلمت مامتها عرفتها
– طب م كنت جوزتنا بالمره من عندك
= مانا جايلكم بليل نشوف الموضوع ده
ضحك: انا عن نفسي موافق ياريت دلوقتي
ضحك عليه وقال بشماته: اختي اختي ها
زين ضحك بصوته كله: طيب يا جدو هستاذن انا بقا
= روح .. روح كمل شغل اوعي بس يبوظ من تفكيرك فيها همم
– لا خلاص بقي يعني كفايه امال لما تيجي هتعمل اي
= هتعرف يلا سلام
– مع السلامه.
“زين خلص شغل و هوا جواه فرحان مجرد ما حس انه هيتجوز ليلي اسرع وبعدين راحلها واول ما خرجت ابتسم ليها”
– ازيك
= الحمد الله انتي حد دايقك او هو كلمك تاني؟
– لاء يا زين محصلش اي حاجه خلاص بقي
= طيب يعني انتي كويسه
– ايوا
= طيب هخدك فحته مفاجأه
ليلي بأبتسامه: ماشي
دور العربية وطلع على مطعم عالبحر وكان حاجز الجزء الي فالدور الى فوق كله ليهم..
– اية ده يا زين!! ده حلو اوي!!! هو ازاي فاضي كدا اصلا
= اتفضلي بس اقعدي كدا
شد ليها الكرسي وقعدها
= انا حجزت المكان فوق كله واتفقت معاهم على كل الاكل الى بتحبيه وجبتلك الهديه دي عشان مش عاوزك تزعلي مني.
ليلي اتفاجئت جدا وبصتله بعيون بتلمع وحب: زين انا بحبك اوي مكنتش زعلانه اصلا و ينفع اقولك حاجه؟
= اية
– احضني
زين ضحك وقام وقف وضمها لي: بحبك
= انا مش زعلانه ابدا صدقني انا هفضل جمبك فكل وقت وفي اي حاله انا عمري ما هبص لحد غيرك مهما حاول
زين بهدوء: هو ياريت منتكلمش عن الموضوع اية رأيك تفتحي الهديه؟
“ليلي فتحتها وكانت خاتمين واحد دبله مكتوب عليه ليلي و خاتم مكتوب عليه زين”
مد ايده وخد الخاتم: انتي هتلبسي الخاتم ده
ليلي ابتسمت : اممم اسمك وكده
– بالظبط لبسيني الى بأسمك بقي
“ليلي لبسته الدبله ومسكت ايده ”
= عارف اني بفسد اللحظه اللطيفه دي بس حبببتي مش هتبطلي إرشاد؟
– ايه؟
= ايه؟ جدو الى قريتي لي بكل حاجه
– يعني اخبي!
= يا ليلي هو انا كنت هخبي كنت هقوله!
– متزعلش بس كنت فرحانه وهو عرف من صوتي سألني صوتك فرحان ليه وقولتله
زين ابتسم وغمزلها = فرحانه ها؟
– زين!
= قلب زين والله
– بحبك
= انا بموت فيكييييييي!
– طب مش هنروح بقي ؟
= اية ده اية ده؟
– اصل جدو هيجي وكدا
= طب ناكل ونمشي
“مشيوا بعد ما خلصوا اكل وبعد ما وصلوا الفيلا بساعه عبد العزيز وصل وبعد سلامات كتير قعد معاهم ”
– قولتيلي بقي يا ليلي وقع ازاي
= احم رد يا زين
– لا يختي مش انتي الى بتفتني ردي انتي
= فالح بس اختي و بعاملها عادي
– بص يا جدو انا كدا كدا عامل حسابي اشمت براحتك
ضحك: لا هنام عشان تعبان من السفر وعايز اروح الشركه بدري المهم بس الفرح الاسبوع الجاي
ليلي بصدمه – اية !
زين بفرحه – اية؟
= انت فرحان! ده كدا بدري اوي وبعدين فين الشقة
– ليلي الفيلا بأسمك انتي و زين تقدروا تقعدوا فالجناح الى فوق كله براحتكم وبعدين تجهزوا فيلا يا حببتي او اخدلكم فيلا جاهزه جمبي
– طب والله يا جدو انت كفاءه وجدع
ليلي – بس انا حاسه انه كدا بسرعه طب خليها بعد امتحاناتي
= خلاص يحببتي زي ما تحبي اهم حاجه تبقوا مبسوطين ولو الواد ده زعلك عرفيني يلا تصبحوا على خير يا حبايبي
طلعوا و زين قعد جمبها : امتحاناتك هتقعد حوالي 21 يوم هعدهم بالساعه
– تفتكر نقعد مع جدو؟
= الى انتي عاوزاه انا معنديش مشكله بس بقول نشتري فيلا فحته تانيه ونقعد فالاتنين اية رأيك؟
– فكره حلوة اوي بجد!
= تحبي تبقي فين
– في اي حته المهم اني هبقي معاك
= انا حبي بيزيد ليكي كل ما بتتنفسي يا ليلي
ليلي ضحكت : وانا كمان كدا كدااا
***********************************
– فات 21 يوم وحرفيا اليوم 22 زين كان مرتب انه الفرح ومجهز كل حاجه حتي الفستان فضل يلف ويوري ليلي اشكال كتير لحد ما اختارت واحد –
” وجه اليوم المنتظر اخيرااااا ”
– ليلي؟
= احم ايوه يا جدو
– جاهزه؟
= انا متوتره اوي
– انا كنت عايز اقولك حاجه
= اية؟
– انتي غيرتي زين يا ليلي حقيقي انا فخور بيكم
= غيرته؟ ازاي
– زين عنده اضطرابات نفسيه وكان شبه مكتئب بسببها
ليلي اتصدمت = هو حضرتك عارف !!
عبد العزيز بستغراب- هو انتي عارفه؟
= انا عرفت من تاني يوم حضرتك سافرت تعب وكان مخنوق وبيحلم ب كوابيس و ثانيه بس وانت عرفت منين زين مقاليش انوه قالك
– انتي فكراني عبيط ولا ابن امبارح
= جدو بجد عرفت منين
– انا عيني على كل واحد منكوا مش معني ان زين بيوصلك اني مثلا معرفش بيحصل اية ولا معرفش موضوع الخناقه انا عارف كل ده.
= بتراقبنا؟
– لا بطمن عليكوا لاني عارف مشكله زين والدكتور الى بيروحله شرحلي كل حاجه وكنت بسمعه بليل واقوم اهديه بس بيقولي انها مجرد كوابيس لقيت الموضوع حساس بالنسباله محبتش افاتحه فيه فا بقيت اعرف تحركاته مش اكتر
= طيب وليه حضرتك بتقولي
– لاني فعلا شوفت تغيره للاحسن بكتير وقولتلك عشان لو جه يوم اعصابه فلتت تقدري ده وتبقي فاهمه
= جدو انا بحبك اوي وبحبه هو كمان وفاهمه!
– وانا بحبك يا حبيبت قلبي انتوا اغلي اتنين عندي فالدنيا يا ليلي ، ومع اني مستغرب ازاي مجتيش حكتيلي لما عرفتي بس مبسوط انوه قالك
= انا خوفت حضرتك تقلق وانا كنت جمبه ساعتها وكمان هو قالي ان محدش يعرف والموضوع فعلا حساس بالنسباله بسبب مامته الله يرحمها وعمي محمود ده زين بيكره اوي يا جدو !
– عنده حق والله ، ما علينا النهارده فرحكم اتبسطوا وبس ماشي؟
سمعت صوت زين من بره : اية يا جدو!!!! هو انت
هتتجوزها انت ولا اية ولا ختها وهربتوا
عبد العزيز ضحك : استني اصبر شوية
= خلاص يجدو حرام انا جاهزه
“خرجت ليلي مع جدها لي زين الى اول ما شافها عيونه لمعت من كتر حبه ليها حضنها بقوة وهو حاسس خلاص انها هتبقي معاه دايما الفرح بدء وكان كبير جدا والكل مبسوط وبيبارك ليهم”
– زين .. زين
= وطي صوتك مش كفايه الدي جي ده طرشني
– قوم رقصني انت هتفضل مرزوع ورزعني جمبك
= بس بس رقص اي وكلام فاضي اية مستحيل
– زيييين !
= هنرقص حاضر بس بأدب ومتتحركيش كتير
ليلي ضحكت: طب يلا بس
خدها وراحوا يرقصوا سلو على موسيقي هاديه ضمها لي وحط ايده في وسطها
– زين زين
= ارغي يا ليلي
– بيقولوا اية فاللحظه دي؟
= بيقولوا بحبك
– وانا كمان بحبك
= لا ده هما الى بيقولوا
ضربته في كتفه جامد بغيظ وشالت ايدها فا ضحك
وشدها بسرعه: الناس يمجنونه يمتخلفه انا بهزر !
– متهزرش معايا تاني !
زين بضحك: اسف خلاص وبعدين مين قال اني بحبك احنا قولنا عديت المرحله دي ممكن نقول بقي واقع في دباديبك بعشقك الكلام ده
ليلي ابتسمت : بجد بتحبني اوي
= اوي اوي اوي
و وسط ما بيرقصوا وبيتكلموا كان مبسوط جدا معاها لكن في لحظه عينه ثبتت فى مكان معين و بقت بتطلع شرار على الشخص الى واقف وليلي بتبص مكان ما زين باصص و وبتتصدم!!!!
زين بصوت كله غضب: محمود
ليلي مسكت ايده جامد عشان يهدي و عبد العزيز قرب منهم: زين اهدي انا هتصرف معاه روح اقعد
بص ل ليلي: خديه يا ليلي!
= زين عشان خاطري اقعد تعالي معايا
زين واقف مش بيتحرك سنتي ولا سامع اي حاجه منهم ساب ايدها و

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية المجنونة والمضطرب)

اترك رد

error: Content is protected !!