روايات

رواية اسيري الفصل الخامس 5 بقلم نورين هاني

رواية اسيري الفصل الخامس 5 بقلم نورين هاني

رواية اسيري البارت الخامس

رواية اسيري الجزء الخامس

رواية اسيري كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم نورين هاني
رواية اسيري كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم نورين هاني

رواية اسيري الحلقة الخامسة

الشخص:- البنت دي كنت مكلفني اني اراقبها دخلت المستشفى انهارده، ولما سألت عرفت انها هتقعد فيها فترة
ريان بضياع وسرحان:- اكيد انا السبب فِ اللِ حصلها
الشخص:- ريان هتعمل اي دوقتي، وكمان عايزني افضل اراقبها ولا اي
ريان:- هروح ليها المستشفى يا مازن، هروح اشوفها انا السبب فِ اللِ حصلها، وايوا هتفضل تراقبها عشان تحميها
مازن:- وهتفضل كدَ لحد امتي يصاحبي، هترجع امتي لحياتك القديمه
ريان بغموض:- قريب اوي، عايزك تساعدني ادخل المستشفي، انت اكيد عارف مين اللِ هناك ومين خرج
مازن:- ايوا عارف، والدتها بس اللِ هناك لان صحبتها واخوها مشيوا
ريان:- خلاص تمام، عايزك تعمل اي حاجه تخلي والدتها تخرج عشان اقدر ادخلها
مازن:- تمام يصاحبي يلا بينا
____________ فِ المستشفى عند جوري
“كانت والدة جوري تفكر فِ الذهاب الي الدكتور يونس للاستفسار عن حال ابنتها، إلي ان حسمت الامر وذهبت بحثًا عنه”
“خرجت والدى جوري من الغرفة فِ نفس الوقت الذي كان يتحدث فيه كلًا من مازن وريان وقطعت هي بخروجها تفكيرهم فِ كيفيه الدخول”

 

 

مازن بانتباه:- ريان دِ والدة جوري خرجت، من غير حتي منفكر فِ اي طريقة عشان نخرجها بيها
ريان:- طيب بص انت هتعمل اي، هتروح تساعدها وتشوف هي عايزه اي وحاول تلهيها على ما اخرج من عند جوري
مازن بإيماء:- تمام، سلام
______________ فِ غرفة جوري
ريان بحزن:- جويريتي انا اسف يحبيبي، عارف اني انا السبب فِ اللِ انتِ فيه دَ دوقتي، بس مش بإيدي والله اني اكون بعيد عنك، لو تعرفي سبب بعدي مش هتزعلي وهتعرفي ان دَ فِ مصلحتك، همه لو عرفوا انك نقطة ضعفي هينتقموا مني فيكِ، عشان كدَ مكنتش حابب اظهر فِ حياتك فِ الوقت دَ، بس شوقي ليكِ عماني وخلاني مفكرش فِ اي حاجه خالص غير اني اشوفك، عارفه يوم متقابلنا نا كنت عارف اني هشوفك هناك وكنت مستنيكِ اصلًا، بس الل معملتش حسابه انك ممكن تشوفي سيليا، بجد اسف ليكِ على كل حاجه، انا محتاجك جنبي اوي الفترة دِ بالذات كان نفسي تكوني انتِ اللِ بتهوني عليا، كنت اتمني اني احكيلك على كل اللِ حصلي فِ بعدك واي السبب فِ اني مظهرتش فِ حياتك من يوم ما سافرت وانتِ صاحية وتكوني شيفاني، بس انا هرجع اختفي تاني لحد مخلص بس اللِ نا جاي عشانه، واوعدك اني قريب اوي هرجعلك وهنكون مع بعض بقية حياتنا زي مكنا دايمًا بنحلم واحنا صغيرين،
“ثم اقترب منها ريان وطبع قبله على يداها وقال بحب:- قريب اوي هنخلص من كل الحزن والفراق دَ ونكون سوا، بحبك يا جويرية قلبي”
“وعندما شعر بأن أحد ما يقترب من الغرفة فنهض بالمغادرة سريعًا”
_____________ فِ الخارج
“كان دكتور يونس فِ الممر المخصص للغرف والذي من ضمنهم غرفة جوري، فلاحظ خروج شخص من غرفه جوري، وكان هذا الشخص لا يبان من وجهه اي شي”

 

 

يونس باستغراب من هذا الشخص:- انت يا استاذ حضرتك خارج من الغرفة دِ لي
فإلتفت له ريان ونظر له دون ان يتحدث ومن ثم غادر المكان
ريان فِ نفسه:- يونس.. يونس اي اللِ جابه دَ واي علاقته بجوري اكيد هو الدكتور اللِ بيتابع حالتها بس لو كان هدفه اللِ فِ دماغي هيندم
____________ على الجانب الاخر فِ غرفة جوري
يونس فِ نفسه:- اكيد دَ مش اللِ فِ بالي اكيد…. ااااه لو كان هو نا ما صدقت انه مشي هيرجع تاني لي، بس اكيد مش هو
“وفِ هذا الوقت دخلت والدة جوري”
والدة جوري:- اي دَ يونس يبني انت هنا دَ انا كنت بدور عليك برا
يونس بسرحان:-…
والدة جوري:- يونس.. يونس
يونس:- ايوا يامي معاكِ، كنتي بتقولي حاجه
والدة جوري:- ايوا يبني بنادي عليك من شويه، وانت مش معايا خالص
يونس:- معلش يامي كنت سرحان شويه، كنتي بتقولي اي
والدة جوري:- كنت بقول اني كنت بدور عليك ومش ليقتك بس قابلني شاب ابن حلال هنا يبني وقالي انك ممكن تكون فوق، بس روحت الكافتيريا الاول عشان اجيب حاجات عشان لما جوري تفوق تأكل منها
يونس:- كنتي عرفتيني يأمي وكنت جبتلك انا ولا كنتي تعبتي نفسك، بس مين الشخص دَ
والدة جوري:- معرفوش والله يبني، بس هو اخدني الكافتيريا جبنا حاجات وبعد كدَ قالي انك ممكن تكون فِ الدور دَ
يونس:- تمام يأمي، هسيبك انا بقي ترتاحي وهمشي انا اروح المكتب عشان اخلص شويه حاجات واروح، ونا اطمنت على جوري وان شاء الله هقوم بكرا وتكون بخير
والدة جوري:- ان شالله يبني، فِ رعاية الله
________’_’_”_”_”” فِ منزل جوري

 

 

كان قد وصل سليم الي المنزل وقام بتبديل ملابسه واخذ فِ القيام ببعض الاتصالات….. ومن ثم ذهب فِ ثُبات عميق
___’_’______”’فِ منزل ريان
والدة ريان:- اي اللِ اخرك كدَ يا ريان، وبعدين كنت فين اصلًا، وبرن مش بترد قلقتني عليك
ريان:- مفيش يأمي انا الحمدلله بخير، وكان مشوار ضعير كدَ عمالته وخلص
والدة ريان:- يادي مشاويرك الكتير يا ريان، من يوم منزلت وانت كل يوم فِ مشاوير ومش بترضي تقولي عنها حاجه
ريان بإبتسامة حنونه:- ياست الكل مش بحب ادوشك بمشاويري وبعدين دِ قربت تخلص اهي وهفضالك يجميل بقا، الااا قوليلي صحيح فين سيليا مس شايفهاا
والدة ريان بغيظ:- بص فِ الساعه كدَ، بذمتك دَ وقت تفضل بنت صغيره مجبتش الاربع سنين تكون لسه صاحيه فيه، وبعدين هي مع عائش فوق اطمن يعني
ريان بإبتسامة:- هي عائش جت امتي
والدة ريان:- انت يا دوب خرجت من هنا وهي دخلت من هنا، وبعدين انت عارف انها بتخلص امتحانات وبتنزل تقضي الاجازة بتاعها هنا وبعدين بتروح تاني
ريان:- عارف يأمي، هطلع انا اشوف سيليا وعائش واغير وانام، مش هتنامي
والدة ريان:- ماشي يحبيبي اطلع، لا انا هتوضي واصلي قيام الليل وبعد كدَ انام
ريان:- ماشي يأمي، ربنا يتقبل مقدمًا، يلا تصبحي علي خير
والدة ريان بإبتسامة:- وانت من اهل الخير يحبيبي
‘_”’______’_”’فوق فِ غرفة عائش

 

 

“دخلت ريان الغرفة وجد عائش محتضنه سيليا والاثنان غارقان فِ ثُبات عميق، فقبل رأس كُلًا منهم، ثم غادر الغرفة متجهًا إلى غرفته”
___””’&________فِ غرفة ريان
بعد أن انهي تبديل ملابسه وقام بأداء صلاته اخذ يدعوا الله بأن يُيسر له أُموره وان يُعينه على ما اصابه، وأخذ يُرتل ما تيسر من القرآن”
“فِ هذا الوقت دق هاتفه مُعلنًا وصول احدي الرسائل والتي كانت من مارود”
الحوار مترجم
مارود:- أخبارك ريان، اعلم ان الوقت أصبح مُتأخرًا كثيرًا عندك، ولكن كان يجب أن أُخبرك بأن ما اتفقنا عليه قد تم وسأقوم بمتابعته انا ايضًا
ريان:- اشكرك مارود، لا عليك، اهم شيء انه حدث ما كنت أُرتب له
مارود:- اجل صديقي حدث اطمئن، اسف لازعاجك صديقي، سأغلق الان لكي اتركك لتأخذ قسطًا من الراحة
ريان:- لا شيء يستدعي الاعتذار مارود، ساقوم بمحادثتُك غدًا
“اغلق ريان هاتفه، ومن ثم ذهب فِ ثُبات عميق”
______________فِ صباح يومٍ جديد على ابطالنا
“استيقظ سليم من نومه وقام بتأدية فرضه ومن ثم ذهب الي المشفى وكذلك لين ”
“فِ المشفي كان يجلس كُلًا من الام وسليم ولين”
جوري بصوت هامس:- ريان… ريان
نهضت الام سريعًا اليها:- جوري حبيبتي حمدلله على سلامتك ي حبيبه امك، حاسه بإيه
سليم بفرحة:- البطل بتاعنا بقا عامل اي دوقتي طمنيني
جوري بتعب بسيط:- الحمدلله ي ماما، الحمدلله يسليم بخير، ماما هو فين ريان، كان لسه هنا
الجميع بصدمة:- تاني ي جوري…. تاني، مش قولنا ريان دَ تنسيه خالص
مش كفايه اللِ عامله

 

 

جوري:- ماما ريان كان هنا وكان بيتكلم وبيقولي انه محتاجني جنبه الفترة دِ وانه قريب اوي هيرجع
سليم بغضب:- جوري ريان دِ تشيليه من دماغك خالص ولا اكنك شوفته ولا عرفتيه طول حياتك عايزك تنسيه فاهمه فوقي لنفسك بقا شوفي حبك ليه وصلك لحد فين، هو راح واتجوز وخلف وانتِ هنا كنت بتموت فِ بعده ويوم ميرجع يعمل فيكِ كدَ فوقي بقا
جوري بدموع:- انا عارفه ان هو السبب فِ اللِ حصلي بس لما حاسه ان فيه حاجه حصلتله خلته يعمل كدَ
سليم:- تاني يجوري بتدافعي عنه، قولتلك دَ ميستهلكيش دَ واحد اناني مفكرش فيكِ ولا فِ اللِ ممكن يحصلك
“واخذ الجميع فِ اقناع جوري علي ان تقوم بنسيان ريان وفتح صفحه جديدة فِ حياتها من دونه ”
جوري:- تمام انا هحاول اعمل كدَ، وهحاول اني مفكرش فِ ريان تاني خلاص
سليم بحب:- جوري ينور عيني انت عارفه انك بنتي قبل متكوني اختي، انا مش عايز ليكِ غير الخير وانك تكوني مبسوطة، ومش عايزك تفكري فِ اي حاجه او اي حد يحاول انه يإذيكي
جوري بحب اخوي:- عارفه دَ كويس ي سليم وعشان كدَ هعمل اللِ بتقولي عليه
“فِ هذا الوقت رن هاتف سليم برقم السكرتيرة الخاصة به”
سليم:- الو تاليا في حاجه حصلت
تاليا:- ايوا مستر سليم، حضرتك نسيت ان فيه انهارده اجتماع مع الشركة اللِ هتشارك مع حضرتك فِ الصفقة الجديدة
سليم:- ااه بجد فعلا كنت نسيت، طب الاجتماع هيكون امتي
تاليا:- خلال ساعة من دوقتي
سليم:- تمام مسافة السكة وهكون عندك
تاليا:- تمام، وحاجه كمان مستر سليم، المعلومات اللِ كنت عايزة جبتها لحضرتك وهي موجودة معايا
سليم:- شكرًا يتاليا، هكون عندك خلال ربع ساعه
تاليا:- تمام، فِ انتظار حضرتك
“اعتذر سليم من الجميع واخبرهم بان لديه اجتماع سيقوم بحضوره من ثم يعود”
__________فِ الشركة عند سليم

 

 

دخل سليم بهيبته المعتاده واتجهه الي مكتبه ولكن قبل دخوله المكتب
سليم:- تاليا هاتيلي كل المعلومات اللِ قولتلك عليها
تاليا:- اتقضل مستر سليم
سليم:- شكرًا، لما الشريك التاني يجي عرفيني عشان نحضر الاجتماع
تاليا:- تحت امرك
“اتجه سليم الي مكتبه واخذ يقرأ فِ تلك المعلومات”
_________فِ المستشفى وبالتحديد غرفة جوري
لين:- طنط حضرتك فطرتي ولا لسه
والدة جوري:- لا والله يالين يبنتي كنت مستنيا جوري تفوق عشان نفطر سوا
لين بمرح:- خلاص بم ان جوري فاقت وكدا هنزل اجيب فطار وشوية حاجات من الكافتيريا نتسلي فيهم
والدة جوري:- ماشي ي حبيبتي زي متحبي
“غادرة لين الغرفة واتجهت الي الاسفل وفِ طريقها”
الشخص:- انسه لين
لين بانتبها:- حضرتك بتنادي عليا
الشخص:- ايوا بنادي عليكِ، ممكن دقيقه من وقتك
لين:-…..
_______فِ الشركة عند سليم دخلت تاليا المكتب
تاليا:- مستر سليم الشريك التاني مستني حضرتك فِ غرفة الاجتماعات
سليم:- تمام ي تاليا جهزي كل ورق الصفقة وتعالي ورايا
____________ فِ غرفة الاجتماعات دخل سليم وكان الشريك يجلس مُعطي ظهره للباب فلم يراه سليم
سليم يترحيب:- اهلًاا بيكِ ي… انت
الشخص بصدمة:-سليم

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية اسيري)

اترك رد

error: Content is protected !!