روايات

رواية عروسة للإيجار الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية عروسة للإيجار الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية عروسة للإيجار البارت الثالث

رواية عروسة للإيجار الجزء الثالث

رواية عروسة للإيجار الحلقة الثالثة

في الجنينه ..
فرح بغ*يظ من ذلك المشهد المقز*ز .
/وعملالي فيها ام لسا*نين وهي استغفر الله العظيم ازي هادي من العائله الغريبه دي هو صحيح انا لسه معرفتوش كويس بس متاكده أنه مش كده .
علي الجانب الاخر .
فارس بنظره خ*بيثه /تصدقي لما بدوق شفا*يفك بحس اني عايش فعلا بحبك ي عزه .
عزه بابتسامه /وانا كمان ي حبيبي هتيجي امتا بقا تتطلبني من هادي اخويا .
فارس بار*تباك وهر*وب /اه طبعا ي روحي بس لما اظبط نفسي كده علشان ادخل علي اهلك وانا واثق أنهم مش هيرفضوا لما الشركات بس تقف علي رجليها كده ده انا مقدرش اعيش من غيرك ابدا .
عزه وهي تق*بله بعشق/وانا كمان ي روحي هدخل بقا سلام .
فارس بخ*بث و*مكر/سلام ي روحي .
في الداخل ….
فرح بغ*يظ شديد/مكمن افهم ايه المسخر*ه الي شوفتها دي .
عزه بحد*ه /وانتي ايه الي دخلك في الي ميخ*صكيش وبعدين ده حبيبي وقريب اوي هيجي يخطبني .
فرح بسخر*ية/ابقي قابليني ده بيلعب بيكي ي حلوه هياخد منك الي هو عاوزه وبعدين يقولك مع السلامه معطلكيش وهتشوفي .
عزه بغ*يظ شديد/انتي فاكره أن كل الناس زي الناس الي اتربيتي معاهم في الشو*ارع ده رجل اعمال محترم وبيحبني وبعدين خليكي في حالك احسالك .
فرح بجد*يه /علي فكره الي عاشت في الشار*ع دي اتعلمت الي اكبر جامعات مش ممكن تعلمه وبكره تشوفي .
عزه بسخر*ية/وانا مستنيه اشوف سلام .
فرح بجد*يه وهي بتفكر مع نفسها /بس انا بقا مش هقبل بكده وهفضل وراء كل واحد فيكم لما اغيره بجد .
**************.

 

 

 

صباحا ….
في المطبخ .
فرح بجو*ع /العوافي فين الاكل .
ام فاروق الشغاله ب*غيظ /اولا العو*افي دي تقوليها في الحاره هناك ثانيا الاكل هيتحط لما الجماعه ينزلوا .
فرح بغ*يظ شد*يد/جماعه مين ي أما أنا جعانه شوفيلي حاجه اكلها وبعدين ايه كل الاكل ده ي كفر*ه ده فيه ناس مش لقيه الق*مه .
ام فاروق بغ*يظ/بقولك ايه انا عامله حساب ل هادي بيه اتفضلي بره لما احط الفطار .
فرح وهي تشمر يديها /اسمعي ي و*ليه تعالي وانا هوريكي الفطار علي أصوله .
هادي بابتسامه/صباح الخير ايه ي فروحه دورت عليكي ملقتكيش فوق .
فرح بابتسامه /ي قلب فروحه انت كنت بجهز الفطار .
ام فاروق بار*تباك /هادي باشا من فضلك اتصرف هي مصممه تتطلع الفطار ده .
هادي بحد*ه /وماله الفطار ده مش اكل ي عني اتفضلي والي الست فرح تقول عليه يتنفذ يالا .
ام فاروق با*رتباك/امرك ي هادي باشا امرك .
لتذهب ام فاروق للخارج .
فرح بابتسامه /شكرا اوي علي الي عملته .
هادي بابتسامه حنونه /شكرا لانك بجد حسستيني بالحياه الي كان نفسي اعاشها .
فرح بار*تباك شديد من نظراته الساحره /طب يلا علشان الدنيا هتو*لع دلوقتي .
هادي بضحك /ههههه يلا .

 

 

علي مائده الطعام…
فريال بغ*يظ شديد/فين الفطار ي ام فاروق .
هادي بجد*يه /الفطار قدامك ي امي.
كمال بحد*ه /طعميه وفول وبيض وجبنه قديمه ايه حد كان قالكم اني قربت أ*فلس ولا ايه.
ام فاروق بار*تباك /والله ده أمر الست فرح .
نازلي بغ*يظ /الست فرح في عينك الجر*بوعه دي ملهاش كلام هنا.
فرح بغ*يظ شديد/ي و*ليه انتي بالذات ابعدي عني لقط*علك تذكره للاخره من الاخر كده هو ده الي هناكله بس فيه ناس كتير غلا*به لازم نحس بيهم لازم ننزل علي الارض شويه والا النعمه هتزول من و*شنا .
مني بسعاده ومرح/والله طعمه حلو اوي ي فرح بجد احنا ز*هقنا من أكل كل يوم دقوا الاكل بجد هيعجبكم .
كمال بجد*يه /خلاص عادي ايه المشكله لما نجرب حاجه جديده .
وفعلا بدوا كلهم ياكلوا في الاكل البسيط دي باستمتاع ظهر علي وجوهم لكن كل واحد فيهم كام بيحاول يركب وش الغرور أما هادي كان ينظر إليها بابتسامه ساحره فمن الواضح أن ذلك الفرحه ستجناز قلبه وحيانه ستنجح فما فشلو*ا به الكثير …
*****************.
من امام محلات فساتين الزفاف.
كانت تقف فرح بانبهار .
هادي بابتسامه دافئه /شاوري علي الي نفسك فيه وانا هجبهولك حالا .
فرح بد*مع /تصدق ي هادي طول عمري كنت اتفرج عليهم من بعيد وانا واثقه اني عمري مهلبسهم مين الي ممكن يتجوز واحده بنت شو*ارع لا ليها أ*هل ولا ليها ا*صل .
هادي وهو متمني أنها تكون مرائته علشان يقدر ياخذها في حضنه ويمحي كل الي الحز*ن الي جواها.
/مش هيكون حلم ي فرح اوعدك اني هعملك فرح في الحاره عندك وسط اهلك وناسك ويتحقق الي نفسك فيه .
فرح بو*جع ومر*اره/بس في الاخر هتطلع عروسه بالإيجار بس حتي لو الموضوع بدأ يو*جعني هفضل معاك وأكمل الآخر لاني خلاص مبقاش ينفع اسيبك لوحدك .

 

 

في الشركه ..
عدي بصد*مه /نعم بقا كل ده يحصل ومتقوليش بقا كده ي هادي .
هادي بابتسامه/مانا بقولك اهو ي ابني الفرح هيكون بليل في الحا*ره .
عدي بصد*مه /في حا*ره وهي عائله الجارحي هيوفقوا علي كده .
هادي بابتسامه خ*بيثه /انا سايبهم جدي عايز يعمل في الحاره فرح علي كيفه بس انا ه*هد كل ده واعمل فرح بسيط خالص زي ماطول عمري كنت بتمناه وزي ما فرح عاوزه .
عدي بغمز*ه /اه فرح ده الموضوع شكله هيقلب جد ولا ايه.
هادي بابتسامه وسعاده/وايه ا*لمشكله لو قلب بجد المهم متتاخرش بليل .
عدي بحز*ن شديد/بت*عذب لما بشوف مني ي هادي احساسها اني اتخليت عنها بيقت*لني وانت عارف انا حاولت قد ايه مع جدك بس للاسف برضه شايف اني مش من مستواكم .
هادي بابتسامه وسعاده/وجود فرح في حياتنا هيساعدنا كلنا نرتاح من غرورهم وتحكامتهم بس لازم تيجي ي صاحبي .
******************.
ليلا ..
في الحاره ….
كانوا يقفون عائله الجارحي بصد*مه من ذلك الأجواء الشعبيه .
كمال بغ*يظ شديد/ايه ده فين الترتيب الي انا قولت عليه ايه اافضا*يح دي .
هادي بجد*يه /مفيش فا*ضايح ولا حاجه ي جدي ضيوفنا بدل مكانوا بيقعدوا علي كراسي معموله من الريش النعام هيقعدوا علي كراسي عاديه بدل مكانوا بيشربوا استغفر الله العظيم خمر*ا هيشربوا شربات عادي بسيطه جدا اتفضلوا .
فريال بخ*جل شديد و*غيظ /عمري مهسمحك ي هادي علي البهد*له دي .

 

 

لكن هادي كان في عالم تاني من الحوريه الي ظهرتله كانت فرح في غايه الجمال في ذلك الفستان البسيط .
هادي بابتسامه اعجاب /ايه ي عم الحلاوه دي كده انا مش قدك .
فرح بابتسامه حنونه /انت قدها وقدود ي هادي بجد انت جميل اوي .
هادي بابتسامه ساحره /انتي الي عنيكي حلوه ي فرح بجد الحياه معاكي ليها طعم تاني .
صلاح بجد*يه /يلا ي هادي بيه علشان كتب الكتاب.
فرح بابتسامه/ده بقا عمي صلاح يعتبر الي مربيني في الحا*ره هنا .
ام احمد وهي تنظر للفريال بتذكر /ايه ده فريال ب*ت ي فريال .
فريال باستغراب /انتي بتتكلميني انا ي ست انتي .
ام احمد بابتسامه /ايوه بكلمك انتي الله يرحمها امك سماح كانت كوافيره قد الدنيا الحا*ره كلها كانت بتيجي عندها كان عليها قص*ت شعر .
فرح بمر*ح وغمز*ه /ايوه ي حماتي امال ليه جو هاي وباي.
بعدما تم كتب الكتاب كانوا يرقصون فرح وهادي علي تلك الموسيقي العاليه بسعاده كبيره هادي كان حاسس بسعاده كبيره ولاول مره منذ سنوات يشعر بطعم السعاده الحقيقه أما فرح أيضا كانت تشعر بالفرح حتي لو كد*ب حتي لو هي عروسه بالإيجار حتي لو اللحظه كد*ب مش مهم المهم اني اعيش اللحظه بكل الحلو الي فيها

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عروسة للإيجار)

اترك رد