روايات

رواية من أجلك الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة

رواية من أجلك الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة

رواية من أجلك البارت الثاني

رواية من أجلك الجزء الثاني

رواية من أجلك الحلقة الثانية

اسيقظ طه ليجد نفسه مربوط و هو نائم علي الكنبة
طه : انا ازاي متوقعتش انك تعملي كدة
حبيبه : علشان حسستك اني مصداقك يا حرامي يا غبي قولي بقي كنت عايز تسرق تذهب امي ولا الفلوس التحت المرتبة ؟
طه: انا مش حرامي
حبيبه: و انا مش في الحضانة علشان اصدقك
ثم أحضرت ببغاغة المياه و أخذت ترش علي وجهه
أحضرت شمع سائل و أخذت تضعه علي يديه و رجليه
طه(بألم ) : انتي مجنونة والله مجنونة
حبيبه : شوفت بقي انت كذاب ازاي لانك لو فعلا جوزي المستقبلي لازم تبقي عارف و متعود علي جناني
طه : انتي علي كدة في المستقبل عاقلة جدا ااا
حبيبه : علشان تتعلم متجيش تسرق واحدة قاعدة لوحدها تاني

 

 

 

طه : و الله ما كنت جي اسرقك
حبيبه : اه اه مصداقك امال ثم اقترب من وجهه
طه (بذعر ):لا دقني وشنبي لا
حبيبه : خلاص خلاص مش هشيلهم
طه : انتي ليه بتعملي فيا كدة حرام عليكي
حبيبه : ما هو مش طبيعي اصحي الاقي واحد غريب في البيت بيقولي انا جوزك المتسقبلي و اقولي حبيبي يا ابو عمر
صمت طه يتأثر ثم قال بعد فترة
طه : كنا هنجيب قصي ده كان هيبقي اسم اببنا الكان من اختيارك قولتيلي انك كان نفسك تسمي ابنك كدة من زمان
حبيبه (بصدمة): وه محدش عارف اني عايزة اعمل كدة اصلا
طه : بس انتي قولتي لما كنتي حامل و البيبي طلع ولد
حبيبه : بجد !! و اتولد ؟
طه (بحزن ): لا حصل غلطة و انتي بتولدي و خيروني بينك و بينه و اخترتك و بعدها بدقائق عرفت ان قصي توفي و انتي وراه
حبيبه (بتأثر ): انا موت و سيبتك

 

 

 

طه (بدموع ): انتي و قصي سبتوني
حبيبه: انا مصدقاك ليه طيب
طه : علشان انا مش بكذب ، و اول ما لقيت طريقة ارجع بيها في الزمن علشان أقضي أطول وقت ممكن معاكي مضيعتش ولا ثانية
حبيبه : فرجعت بالزمن علشاني
طه: انتي مكنش المفروض تعرفي كل ده
حبيبه : ليه ده احنا كدة ممكن نغير حاجات كتير
طه: هنا المشكلة مش بالسهل كدة فيه خطورة علي المستقبل اننا نغير الماضي
مرت فترة طويلة استئجر فيها طه منزل في الشارع المتوازي لبيت حبيبه و عادت والدة حبيبه من سفرها
سناء : بيبو النهاردة صحبتي لوبنا الحكيت لك عنها جاية تتغدي عندنا عيزاكي تعمليلها المكرونة بالصوص الجامدة البتعمليها ديه
حبيبة: عيوني يا ماما ده انتي تامري
سناء : احلى بنوتة
و وقت الغداء حضرت لوبنا و ابنها

 

 

 

لوبنا: تسلم ايدك يا حبوبة المكرونة من حلوتها انا ممكن اجوزك الواد ابني ده علشان اجي أكلها كل يوم
سناء : لا مش بس كدة ديه حبيبه نفسها حلو في كل الاكل
لوبنا : و انتي عندك كام سنة بقي علي الاكل الجامد ده
حبيبه : 20 يا طنط
لوبنا : ايه الشطارة ديه لا بجد الله أكبر
و زي ما توقعتوا يعني حبيبه و ابن طنط لوبنا اتجوز و ابن طنط لوبنا طلع اسمه طه
و في يوم من الايام دق باب منزل حبيبه ذهبت لتفتح و تحت طه الاربعيني امامها
حبيبه ( بفرحة ): شوفت انا لقيتك في الزمن بتاعي و هتجوزك كمان
طه ( بحزن ): اه ما علشان كدة انا جي اودعك
حبيبه : لا بقي متهزر انت هروح فين طيب ؟!
طه: معرفش بس معدش ينفع افضل في الزمن ده سلام
حبيبه : طه استني !
التفت لها طه
حبيبه : لو تقدر تغير حاجة في المستقبل علشان لما تيجي تختار بين حياتي و حياة قصي اختار قصي و ربيه بحنان و قوله اني بحبه اوي و كان نفسي اشوفه اوي

 

 

 

طه : حاضر
بعد مرور فترة امام غرفة العمليات
طه (بتوتر ): يا رب تقوم بالسلامة انا مش متخيل حياتي من غيرها يا رب
الدكتور : أستاذ الحالة صعبة اختار ننقز الطفل و المدام
جاء رجل غريب وقال : الطفل
الدكتور : تمام و دخل والعمليات مرة أخرى
طه (بعصبية ): انت مين و ايه الانت بتقوله ده
الغريب : صدقني ده الاحسن مراتك هتكون فرحانة اكتر كدة ثق فيا
بعد دقائق خرج الدكتور أخبرنا انه قد أنقذ الطفل و لكن فقد ام الطفل تألم طه و أخذ يبكي بحزن
كان بجانبه طه الاربعيني الذي كان شخص غريب بنسبة لهم
و تألم هو الآخر لكن أخذ يهون علي طه حزنه
بعد مرور عام في المتسقبل
اما في زمن الماضي
كانت حببيه جالسة على السلم بعد رحيل طه الاربعيني لتجده امامها
طه(بساعدة ): حبيبه بصي
حبيبه(بفرح ) : انت جيت تاني و ايه ده
طه : اه جيت و جبت قصي

 

 

 

حبيبه: نهارك ابيض ده ابني
طه : مش كان نفسك تشوفيه اي خدمة
حبيبه : تيجي ناخده و نهرب لزمن تاني
طه: و ربي انك مجنونة يلا بينا نبقي لا ماشي ولا مستقبل
حبيبه : المهم انك كنت رخم اوي في الجواز عن حب ده
طه : بالله طب شايف ان يلا بقي و تكوني خلصتي منه بس ديه مخاطرة كبيرة
حبيبه : طالما هكون معاك انت ولا فارق معايا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية من أجلك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *