روايات

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي البارت العاشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء العاشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة العاشرة

في غرفه زهره وعزالدين:٠
كانت تجلس زهره وهي تقرا احد المجلات ليدخل عزالدين ٠
زهره بابتسامه: حبيبي وحشتني اوي٠
عزالدين : انتي اكتريروحي٠
زهره بقلق: مالك ي عزالدين فيك حاجه٠
عزالدين بارتباك: مفيش ي زهره انا كويس جدا ٠
زهره بشك: اول مره احس انك بتكدب عليا ي عزالدين ٠
عزالدين بعشق : معقول هكدب علي روحي يزهره صدقيني مفيش حاجه٠
زهره بشك: ماشي ي عزالدين ماشي لترحل زهره بشك ٠
اما عزالدين فيظل يفكر ماذا يفعل ٠
****************************************
في جنينه الفيلا :٠
كانت تقف سمر بعيون دامعه شارده فيما يحدث لتتفاجي بمن يحتتضنها من الخلف بكل حب وحنان ٠
صقر بعشق: بحبك ٠
سمر بفرحه ودموع: وانا بموت فيك ي صقر والله سمحني ي صقر ٠
صقر بحب: هش مش عايز اسمع كلمه عن الي فات خلاص انسي كل حاجه حصلت اهم حاجه اننا مع بعض٠
سمر بحب: ربنا يخليك ليا ي صقر يارب ليحتتضنوا بعضهم البعض بكل الحب والعشق الذي بينهم من سنوات٠
عدي بصريخ مصتنع ٠

 

 

عدي: يلهههههوي يشرفك الي راح في الارض ي عمي رعد تعالي شوف بنتك بتعمل ايه٠
صقر بغيظ: يابني خضتنا انت طلعت منين ياخي ٠
عدي بغمزه: طلعت من مكان مطلعت ياخويا هو ده الي همك ايه قله الاداب الي انا شوفتها دي٠
لياتي سليم مسرعا٠
سليم: سمعت كلمه قله اداب لازم اعرف فيه ايه ٠
صقر بغضب: انتوا اتجننتوا انتوا الاتنين ولا ايه واقف مع مراتي شويه ايه خلاص هتعملويلي فيها مراقبين ٠
سليم بغيظ لعدي: يعني ملقتش الادول المكتوب كتابهم وتتكلم تعالي اكيد هنشوف الاهم في حته تانيه ٠
ليرحلوا سويا تحت ضحكات صقر وسمر المصحوبه بعدم فائده من هذان الاثنان ٠
************************************
في غرفه المكتب الخاصه برعد وعزالدين ٠
رعدبصدمه: انت بتقول ايه ي عزالدين تتجوز شهد ازي ٠
عزالدين بغيظ: زي الناس ي رعد مانا حكيتلك كل حاجه اهو ٠
رعد بغضب: عمري مكنت متخيل ان البنت البريئه دي يطلع منها مل الشر ده ٠
عزالدين بشرود: عمري متخيلت ان الحب ممكن يوصل لكل الاذيه دي ٠
رعدبغضب: ده حب مريض بيقضي علي صحبه ويموته ٠
عزالدين بتنهيده: المهم اننا معنديش حل تاني روح بنتي وابنك تحت ايديها ٠
رعدبحده: نبعت اي حد يقلب الفيلا من فوق لتحت احنا هنغلب يعني٠
عزالدين: فكرك هي ممكن تكون شيلاهم في البيت مستحيل ابدا٠
رعد بغيظ: يعني ايه مفيش غير الحل ده ولا ايه ٠
عزالدين بزهق: انا معنديش ٠
رعد سريعا : بس انا عندي ٠
ليتطلع له عزالدين بنظره يفهموها جيدا ليبتسموا لبعضهم البعض بخبث ومكر٠
**********************************

 

 

في فيلا الشر فيلا فؤاد الاسيوطي:٠
كان يجلس رافت بشرود فيما حدث في الماضي ليقاطعه صوت هاتفهه ليرد سريعا ٠
مروان : خير عمال تكلمني من الصبح كده ٠
رافت بمكر: عايزك في مهمه خاصه جدا٠
مروان : مهمه ايه٠
رافت بمكر: رنا بنت حازم٠
مروان بقلق: مالها ٠
رافت بهبث : عيزها٠
مروان بحده: نعم قصدك ايه ٠
رافت: اهدي بس انا مش وسخ لدرجه دي بس هي دي الي هتجبلي الي انا عايزه لحد هنا٠
مروان بضيق: والمطلوب ٠
رافت بمكر: تثبت ولاك لينا ٠
مروان بارتباك: تمام اعتبره حصل ٠
رافت بمكر: تمام حلو اوي كده ٠
ليغلق رافت الهاتف بانتصار ٠
لتاتي له سميحه والدته٠
سميحه: كنت بتكلم مين ي رافت ٠
رافت بمكر: ده مروان ي امي ٠
سميحه بقلق: العيال دول انا شاكه فيهم مش مرتحالهم٠
رافت باستغراب: قصدك ايه ٠
سميحه : قصدي ليه ميكونوش بيلعبوا من ورنا وبيستغفلونا علشان يوقعونا٠
رافت بمكر: اطمني يامي انا مش هكرر الغلطه الي غلطها زمان ٠

 

 

سميحه: علي العموم انا كده كده عايزه انزل مصر ٠
رافت باستغراب: ليه ي امي ٠
سميحه بغضب: علشان زهقت من القاعده هنا وقرفت سنين وانا عايشه هنا خلاص لازم ارجع مستحيل اسيب ولاد نريمان عايشين في العز والفلوس واحنا مرمين هنا ٠
رافت : ي امي ماحنا معنا فلوس إلى انتي بتعوزيه بيجيلك لحدعندك ليه مصمه علي كده استني لما نخلص منهم وبعدين نكوش علي كله ٠
سميحه بشر: موت ي حمار الخطه الهبله دي لو نفذتها مش مضمون نتيجتها وبعدين دي الحفله دي هتبقي مليانه ظباط من اولها لاخرها وهتبقي متامنه علي الاخر الي انت بتعمله ده هيوديك في داهيه وخلاص ٠
رافت بكره: بس هي دي الموته الي هتشفي غليلي منهم وانا خلاص رتبت نفسي على المشهد المبهج ده ومستنيه بفارغ الصبر٠
سميحه بحده: مش وقته وبعدين من قال اني هسمحلك تعمل كده في ولادي واحفادي٠
رافت باستغراب: ولادك ٠
سميحه بغضب: ايوه ولادي واخواتك ولا نسيت جاسر وحازم ورؤى والاء نسيتهم ٠
رافت بشروغضب: وهما كانوا فين اخواتي لما رعد وعزالدين لعبوا عليا العبه الحقيره دي ودخلوني السجن فضلوا واقفين يتفرجوا عليهم الي انتي عاماله تقولي ولادي دول ولا اتاثروا بالي حصل فينا اعتبره ناريمان امهم ي سميحه هانم ناموا في حضنها وعاشوا معاهم ولا سالوا في الي عملوه فينا ولسه بتقولي ولادي انا النار الي جوايا هتحرق عائله السيوفي كلها ومش هتخلي حد سامعه سامعه مش هتخلي حد ليرحل رافت من امامها بغضب شديد تاركها تفكر بندم فيما فعلت في اولادها٠
****************************************

 

 

في وزاره الداخليه قسم المخابرات يدخل مروان وهو يقدم التحيه العسكريه فهوالمقدم(مروان سيف السيوفي) ٠
اللواء روؤف: خير ي مروان ايه جابك من غير متكلمني ٠
مروان: محتاج اطلع سيادتك علي حاجه مهمه جدا حصلت ٠
روؤف بقلق: خير حد فيهم شك في حاجه ٠
مروان: متهيالي سعادتك لانهم طالبين مني اختبار علشان اثبت ولائ ليهم صعب اوي٠
روؤف باستغراب: اختبار ايه ٠
مروان: رنا بنت عمي حازم ٠
روؤف: مالها ٠
مروان: رافت طالب مني اني اجبهاله لانه هيقدر يجيب بيها حد معين لحد عنده بس انا مش عارف مين الحد ده ومعرفتش اعمل ايه علشان كده جيت لسعادتك ٠
روؤف : قولت لعمك عزالدين ٠
مروان : لا جيت لحضرتك علطول علشان تقولي اعمل ايه ٠
روؤف: طيب روح لعمك عزالدين وقوله عزالدين خبره كبيره لازم نستفيد منها بس طبعا خود بالك تمام ٠
مروان: تمام سعادتك ٠
ليرحل مروان لاخبار عزالدين بما حدث ٠
***************************************
في وزاره الداخليه قسم مكافحه المخدرات :٠
في مكتب اللواء امجد كان يجلس كلا من مراد وزهره٠
اللواء امجد بابتسامه: طبعا مبروك علي الخطوبه ٠
مراد وزهره بابتسامه: الله يبارك فيك سعادتك ٠
اللواء امجد: طبعا جمعتكم النهارده علشان فيه مهمه جديده ٠

 

 

مراد:خير سعادتك ٠
امجد : فيه خليه في قبرص اكتشافنا انها بتاجر في المخدرات بقالها فتره طويله وبكميات مهاوله بس للاسف محدش قادر يمسك عليهم حاجه علشان كده رشحتكم انتوا الاتنين المهمه دي سوا٠
مراد باستغراب: احنا الاتنين ٠
زهره بفرحه: قشطا اوي ٠
لييتطلعوا اليها بنظرات ناريه ٠
زهره باسف : اسفه مقصدش٠
امجد : ايوه ي مراد انتوا الاتنين٠
مراد بضيق: انا ممكن اخلصها انا لوحدي ليه اعرضها للخطر٠
زهره بتذمر: هو سعادتك مش واخد بالك اني ظابط شرطه ولا ايه٠
مراد بغضب: لا عارف وواخد بالي متخافيش واسكتي بقى ٠
امجد : مراد انتوا الاتنين محتاجين بعض مينفعش حد لوحده وده الملف الي فيه كل المعلومات اتفضلوا ٠
لترحل زهره بغروراما مراد فكاد سيفقد عقله بسب افعالها ٠
***********************************

 

في فيلا السيوفي :٠
كانوا يجلسون جميعا يتحدثون ويتفقون علي تجهيزات الحفل ليقاطعهم جرس الباب ليفتحوا ويدخلون (طارق وصفاء)
عزالدين بابتسامه: منورين الدنيا ٠
طارق بابتسامه: ربنا يخليك لينا ي عزالدين عمري الواحد مهينسا الي عملته معانا ٠
رعد بابتسامه: متقولش كده ي طارق انت كمان سعادتنا كتير الي حصل ده كان لازم يحصل ٠
طارق بخجل: معلش احنا جاين ليكم في موضوع سخيف شويه٠
عزالدين: قول علطول ي طارق خير احنا بينا الكلام ده ٠
طارق: طبعا انتوا عارفين لما وليد سافر الجامعه الامريكيه هناك وجاب فيها امتيازات عاليه فضل هناك وبعدين بكام سنه سيف كمان حصله ومبقاش عندنا غير حماده الصغير ٨ سنين فلاسف يعني احنا مضطرين نسافر لان صفاء محتاجه عمليه بره ومعلش يعني لوكنت هتقل عليكم انكم تخالوا حماده عندكم الاسبوعين دول بس ده نسمه وهادي جدا مش هتحسوا بيه ٠
رعد بعتاب: ده كلام ده ي طارق ده ينور واحنا هنشيله في عنينا بس هو فين ٠
طارق : عنده جده في السيده زينب وانت عارف ان ابويا راجل كبير ومش هيقدر عليه والعنوان اهو ليعطي طارق رعد العنوان ٠
رعد: عدي سليم ٠
عدي سليم: نعم ي عمي ٠
رعد : خودوا العنوان ده ورحوا هاتوا حماده٠
عدي سليم: حاضر ي عمي ٠
ليذهبوا عدي وسليم لجلب حماده ويرحل طارق وصفاء بعد انا شاكروا عزالدين ورعد علي هذه الخدمه ٠
في السيده زينب :٠
كان يسيران عدي وسليم للوصول الي هذه الشقه ليقفوا امام العماره ليروا طفل يهرول سريعا الي الخارج ليمسكه عدي ٠
عدي: قولي ي حبيبي فين شقه جد حماده ٠

 

 

الطفل بخوف: قصدك حوكشه ٠
عدي وسليم باستغراب: حوكشه ٠
الطفل بخوف: ايوه حوكشه وهو الي بيضرب العيال هناك اهو ٠
لييتطلعوا بصدمه الي هذا المنظر فكان يجلس حماده وتحته اثنان من الأطفال يسدد لهم اللكمات ويوبخهم باسوا الالفاظ٠
عدي بصدمه: هو ده حماده الي زي النسمه ٠
سليم بصدمه: هو ده الي هادي متسمعلوش حس٠
ليتوجهوا ناحيته ٠
عدي بصدمه : انت حماده ٠
حوكشه بغضب: مسميش حماده اسمي حوكشه ماشي ي شبح ٠
سليم بصدمه : شبح ايه الواد ده ٠
عدي بزفر: من غير دخول في تفاصيل تعالي معانا ٠
حوكشه : اجي معاكم فين لامواخذه ٠
سليم: تيجي معانا لبيت اعمامك هتقعد عندنا لحد مااهلك يرجعوا من السفر٠
حوكشه : طب ابقوا بالحاليح ٠
سليم وعدي: لحاليح ايه لحاليح دي ٠
حوكشه اوووف: دانتوا جاهله اوي طب البرانص٠
عدي بصدمه: برانص ٠

 

 

حوكشه بزهق: لا دانتوا هتتعبواني معاكم اقصد اللالومنا الكتاكيت اللحيح البرانص الفلوس٠
عدي وهو يحاول ان ينال منه لكن سليم يمنعه بضحك شديد٠
عدي بغيظ: متنتنيل قول فلوس من الاول جاتك البله ٠
سليم بضحك شديد: يلابس علي الفيلا وهناك هتلاقي كل الي انتوا عايزه ٠
حوكشه بزفر: ماشي ي برنس ليمشي اماهم وهو يمشونا خلفه بتعجب من هذا الطفل ٠
************************************
يحل المساء في (بيت شهد) كانت تجلس هي والماذون والشهود لاتمم زوجها هي وعزالدين ليقاطعهم جرس الباب لتفتح لتبتسم تلقائيا لهذا الوجه المحبب بالنسبه لها ٠
شهد بعشق: اتاخرت ليه ي قلبي كده ٠
عزالدين بزفر: كنت مشغول شويه جهزتي كل حاجه وجيبتي الشهود
شهد بحب : جهزه كل حاجه وكله تحت امرك ٠
عزالدين بحده: مش عارف ليه صممتي انك تجيبي الشهود انتي مش فاهم ٠
شهد بمكر: علشان انامش ضمنا انت ممكن تعمل ايه او تفكر ازي ٠
عزالدين بزفر : ماشي يلا خلينا نخلص مش فاضي٠

 

 

لتدخل شهد بفرحه عارمه الي الداخل وبالفعل يتم عقد قران عزالدين وشهد٠
شهد بفرحه مش مصدقه ي عزالدين أننا اتجوزنا حاسه اني بحلم.
عزالدين بخنقه : فين الفيديوهات والحاجه ٠
شهد بتزمر: فيديوهات ايه بس دلوقتي في ليله زي دي ٠
عزالدين بغضب : بقولك ايه مفيش حاجه هتحصل من الي في دماغك غير لما تجيبي الحاجه انتي شرطي جوازنا واهو حصل كملي بقي بقيت اتفاقنا ٠
شهد بزفر :حاضر كله يهون علشان خاطر عيونك لتذهب شهد لجلب الفيديوهات والصور الي عزالدين .
شهد : اتفضل ي سيدي .
عزالدين: متاكده انك مش عمله نسخه منهم .
شهد بعشق: وحياتك ما عامله.
عزالدين : تمام استاذن انا بقي علشان مش فاضي.
شهد بغضب: عزالدين انت بتهزر احنا بعد متجوزنا عايز تسبني في ليله زي .
عزالدين بضحه استفزاز: اتجوزنا اه تصدقي نسيت اقولك معلش عندي انا دي بالبطاقه دي اتجوزتي عزالدين لكن للاسف ليزيل رعد العدسات اللاصقه بالون الازرق لتوضح عيناه العسليتان لتحل عليها الصدمه الشديده وتمتم بصدمه عارمه رعد.
رعد بخبث: برافو عليكي كده الجوازه باطله يروحي لاني رعد مش عزالدين سلام يحلوه تعيشي وتاخدي غيرها .
ليرحل رعد ويتركها في صدمتها .

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع أحفاد  السيوفي)

اترك رد