روايات

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي البارت السادس

رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء السادس

رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة السادسة

في غرفة صقر كان يستعد للنوم ليسمع صوت طرقات الباب لياذن بالدخول وهذا لما يكن الارعد ٠
صقر : اونكل رعد اتفضل حضرتك ٠
رعد: هو عزالدين مش هنا ولا ايه ي صقر٠
صقربابتسامه: لا ي عمي نايم مع فجر النهارده كنت عايزه في حاجه حضرتك٠
رعد بجمود: لا ي صقر انا عايزك انت يجوز بنتي ٠
صقر بقلق: خير ي عمي ٠
رعد: اسمع ي صقر انا شوفت كتير في حياتي يعني مش من السهل يضحك عليا٠
صقر بقلق: ماعاش ولا كان الي يضحك عليك ي عمي ليه بتقول كده٠
رعدبحده: ايه الي خلاك تتطلب ايد سمر مني وتتجوزها بالسرعه دي انا سبت كل حاجه تمشي عادي لاني عارف انكم ميلاين لبعض من زمان بس الموضوع مش داخل دماغي ٠
صقربارتباك: عمي انا
ليقاطعه رعد بحده
رعد بحده: اوعي تفتكرانك هتتضحك عليا ي صقر تحكيلي ايه الي حصل والا ساعتها هتشوف وش رعد السيوفي التاني الي هو من وش ابوك بكتير٠
بدا صقر بقص كل شيء علي رعد بخصوص موضوع سمر وايضا كل شيء بخصوص موضوع اياد لتحل الصدمه الشديده علي رعد مماسمع ٠

 

 

صقر : هو ده كل الي حصل ي عمي انا خوفت اقول حضرتك علشان متتعبش وخلاص سمر بقت مراتي يعني الموضوع ده انتهي وبالنسبه ل اياد انا حكيت لحضرتك الي حصل البت شكلها غلابنه وهو بيقول انه مش فاكر حاجه ولا عارف ده حصل ازي
وانت عارف بابا خاف للكلام يتنطور وتبقي فضيحه فضغط علي اياد انه يتجوزها واتجوزها وقعدها في شقه المعادي ٠
رعد بصدمه: كل ده يحصل وعزالدين ميقولش ٠
صقر: من فضلك ي عمي لو فكرت انك تقول لبابا بلاش موضوع سمر انا مش عايز حد يعرف ابوس ايدك ي عمي متعملهاش حاجه ولا تجبلها سيره انك عرفت متسكرناش قصاد بعض ي عمي ارجوك٠
رعد: بتحبها اوي كده حتي بعد كل الي حصل ٠
صقر بارتباك: حتي لو مبحبهاش دي بقت مراتي واكيد هعمل اي حاجه علشان احميها٠
رعد باعجاب ب صقر: متخفش مش هقول لحد متنساش انها بنتي برضو وانا مستحيل اشوه صورتها قدام حد يلا هسيبك انا انا كان لازم اعرف الحقيقه ورغم القهره الي انا فيها الي اني متاكد انك هتصونها وتصون شرف عمك يلا تصبح علي خير ٠
صقر بابتسامه: وانت من اهله ي عمي ٠
ليرحل رعد ويترك صقر في تفكيره فيما يحدث :٠
*********************************

 

 

في غرفه عزالدين السيوفي :٠
كان عزالدين وزهره يستعدون للنوم ليقاطعهم صوت هاتف عزالدين وهذا لما يكن الا رعد٠
عزالدين: ايوه ي رعد انت كويس ٠
رعد بحده : انا كويس بس انزلي تحت في الجنينه عوزك٠
عزالدين بقلق: حاضر نزلك حالا٠
ليغلق عزالدين الهاتف ٠
زهره بقلق: في ايه عزالدين ماله رعد ٠
عزالدين بقلق: مافيش عايز يتكلم معايا هنزل اشوفه نامي انتي٠
ليرحل عزالدين تحت قلق زهره من هذه المكالمه٠
***********************************
في جنينه الفيلا:٠
كان يقف رعد ينتظر عزالدين بغضب شديد لياتي اليه عزالدين مسرعا بقلق٠
عزالدين بقلق : مالك يرعد فيك ايه ٠
رعد بمراره وغضب : ابدا ي عزالدين مفيش اي حاجه خالص كل الحكايه ان اننا مبقاش ليا في حاجه سعادتك بقيت الكل في الكل٠
عزالدين باستغراب: رعد انت بتقول ايه قصدك ايه فاهميني ٠
رعد بغضب: اوي تفتكر ان علشان كبرت ولاحكايه مرضي دي هتخليك تلغيني وتحس نفسك كبير عائله السيوفي مش هيحصل يعزالدين مش هيحصل ٠
عزالدين بزعيق: انت اتجننت ولا ايه بتقول ايه ايه التخاريف دي ٠
رعد بغضب: دي مش تخاريف دي الحقيقه الي انت بقيت عايشه فيها ومصدق نفسك ليه خبيت عليا موضوع اياد ليه معرفتش بيه٠

 

 

عزالدين: كل ده علشان موضوع اياد اهدي طيب محدش يعرف اصلا وانا مكنتش عايز اقوللك لانك مش عايزك تتعصب٠
رعد بغضب: لا والله ياخويا كتر خيرك الصراحه خايف اتعصب ولابقيت خلاص سعادتك الكل في الكل وبتحل كل حاجه لوحدك ٠
عزالدين بغضب: لا دانتا اتجننت رسمي بقي ايه الي بتقوله ده٠
رعد بحده: لازم تعرف يعزالدين ان كنت شايل عائله السيوفي دي علي كتافي قبل سعادتك ماتظهر فيها ولاخر مره هقولك يعزالدين اوعي تفتكر نفسك خلاص بقيت كبير عائله السيوفي فاهم ٠
ليرحل رعد بغضب شديد تحت نظرات عزالدين المندهشه من تغيره لهذا الحد ٠
لم يلاحظوا ذلك الذي يراقبهم بخبث ومكر وهذا لم يكن الا
(اسر جاسر السيوفي)
اسر بمكر: دي احلوه اوي الشياطين الكبار وقعوا في بعض ده كده تمام اوي ٠
ليمسك هاتفه ليتصل علي فؤاد الاسيوطي ليرد فؤاد سريعا٠
فؤاد : ازيك ي اسر ٠
اسر بمكر: تمام ي فؤاد باشا بس كنت عايز اقابل سعادتك ٠
فؤاد : وانا كمان ي اسر عايز اقابلك بس وصلني معلومات يمكن انت معندكش علم فيه دي معلومات طازه٠
اسر بخبث: اه قصدك خناقه عمي رعد وعزالدين بس ايه ده انت مجند حد غيري هنا ولا ايه٠
فؤاد بمكر: عيب عليك ي اسر اعداء السيوفي كتير ويتمنوا يخدموا ٠
اسر : عندك حق ي فؤاد باشا بكره هكون عندك محتاجين نتكلم شويه٠

 

فؤاد : فعلا هستناك محتاج اشوف مين الي كسر تقاليد عائله السيوفي بانه يتحالف مع الاعداء ضدهم ٠
اسر بمراره : الي شوفته مكنش قليل ي فواد باشا ٠
فؤاد بمكر: حتى بعد ما خفيت وبقيت قادر تمشي ٠
اسربغضب : حتي بعد مبقيت قادر امشي لان الحكايه مش كده وبس الحكايه روحي الي اخدوها مني وحرموني منها٠
فؤاد بمكر: عندك حق علي العموم هستناك بكره ي وحش سلام٠
اسر : سلام ي فواد باشا٠
ليغلق اسر التلفون ويتحدث بمكر وخبث :٠
(نهايتك قاربت ي ولاد عمي)
********************************
في فيلا الشر (فيلا فؤاد الاسيوطي) :٠
خالد باستغراب: كنت بتكلم مين ي رافت ٠
رافت بابتسامه خبث: كنت بكلم اسر وجيالنا هنا باليل ٠
ماريا بدهشه: ازي بس ي رافت طب مكده ممكن يعرفك ٠
رافت : اطمنوا مستحيل يكونوا عرفوهم ان ليهم عم اسمه رافت اصلا٠
خالد : قصدك انهم مستحيل يكونوا حكولهم اي حاجه عننا وعن الي كان بينا زمان وهروبنا ٠
رافت بشرود: مستحيل انا عارفهم كويس يخافوا علي اسماهم وشكلهم اكتر من اي حاجه هيقوللهم ايه عمكم كان بيحاول يقتل اخوه كان بيتاجر في المخدرات والسلاح مستحيل المهم ان اسر هيبقى معانا النهارده هنتكلم ونتفق علي الخطه الجديده واهم حاجه ان فاتن وادم سافروا علشان نبقي براحتنا ونستعد للي جاي لتلمع عيناه بخبث ومكر ليتحدث بغضب علشان محسش ان الي عملناه علشان نهرب ونوصل للي احنا فيه علشان نحقق انتقامنا منهم يروح علي الفاضي لتلمع عيناه بخبث وحقد دام للسنوات ٠

 

 

فلاش باك :٠
(اثناء محاكمه رافت وخالد وسميحه وتفيده ومختار)
في وزاره الداخليه مكتب اللواء سليم الانصاري ٠
سليم : برافو عليك يعزالدين ٠
عزالدين : كله كان بتوجهات سعادتك يفندم ٠
سليم: انت تستاهل كل خير ي عزالدين وعلشان كده معلش هاتعبك معايا شويه٠
عزالدين : خير سعادتك ٠
سليم: في في اسبانيا جماعه بتاجر في الاعضاء خليه كبيره ومحدش غيرك يعزالدين هعتمد عليه يخلصلي القضيه دي ٠
عزالدين : تمام سعادتك اعتبرالقضيه دي انتهت ٠
ليسافر عزالدين الي اسبانيا لانهاء هذه القضيه ٠
في مكتب مديريه الامن :٠
مدير الامن: سليم ان بعفيك من التحقيق في قضيه رافت السيوفي والي معاه٠
سليم باستغراب: ليه سعادتك ٠
مدير الامن : انا شايف انها محتاجه للواء كبير زي اكرم المنفلوطي هو ده الي هيقدر يطلع منهم الاعترفات بسهوله ٠
سليم بحده: احنا معانا كل الادله الي تتدخلهم السجن فورا مش هنستني اعترفات منهم ٠
مدير الامن : معلش ي سليم انا شايف ان اكرم المنفلوطي هيقفل القضيه دي زي ماحنا عايزين ٠
سليم بزفر: تمام سعادتك ٠
في مكتب اكرم المنفلوطي :٠
اكرم : دي مشاء الله القضيه خلصانه اصلا مش محتاجه حاجه ٠
حسين الشناوي: بقولك ياكرم القضيه دي هيطلعلنا منها ملايين الملايين ٠
اكرم بخبث: قصدك ايه يحسين ٠

 

حسين بمكر: يعني سميحه وتفيده ومختار كده كده هقدر اطلعهم علشان سنهم وعلشان مفيش عليهم اي حاجه كل حاجه كانت باسم ورافت وخالد توقيعاتهم علي كل حاجه٠
اكرم بطمع: بس انت عارف هروبهم بكل حاجه من الاول والاخر مش هاخد فيه اقل من 50 مليون جنيه ٠
حسين : واكتر وحياتك لو عوزت ٠
اكرم بطمع تمام : خرجلي بس انت سميحه وتفيده ومختار وانا هظبط خالد ورافت ٠
حسين بخبث: تمام ٠
وبالفعل قام حسين بالطعن في الإجراءات بخصوص سميحه وتفيده ومختار بانهم كبار في السن ولا ليس عليهم اي تهم فكل شي كان باشراف خالد ورافت وبالفعل تم تبرائه سميحه وتفيده ومختار من التهم المنسوبه اليهم ٠
من داخل زنزانة خالد ورافت :٠
اللواء اكرم بخفوت: ها عرفتوا هتعملوه ايه ٠
خالد: تمام سعادتك ٠
رافت: تمام سعادتك والفلوس اتحولت لسعادتك لحسابك الي قولت عليه ٠
اكرم بخفوت: وصلتني المهم بعد ما المسلحين يهجموا علي عربيات الترحالات ويهروبكم هيسبلوكم عربيات هتوصلوا بيها علي البحر المتوسط هتلاقوا سفينه مستنياكم هنااك هتوصلوكم اوبرص وهيسلوموكوا الباسبروتات باسماءكم الجديده وبعدين كل واحد يسافر البلاد الي عايزها تمام ٠
خالد :تمام٠
رافت : تمام ٠

 

 

حسين : وانا هحصلكم بماريا وتفيده هانم وسميحه هانم ومختار بيه ٠
خالد ورافت : تمام ٠
ليرحلوا اكرم وحسين ٠
خالد: يااااه احلى بنك سويسرا ده الي محدش يعرف عنه حاجه كا زمانهم اتحفظوا عليه وصادروا كل الي فيه زي معاملوا مع كل املكنا ٠
رافت: ايوه وان احنا قدرنا نعمل توكيل لحسين علشان كده قدر يساحبهم ٠
وبالفعل نجح اكرم وحسين في مخطاطتهم في بالفعل استطاعوا خالد ورافت الهروب وبالغعل استطاع اخذ حسين ماريا وسميحه وتفيده ومختار الي الخارج للحاق برافت وخالد ٠
في فيلا السيوفي :٠
كان يذهب عزالدين بغضب ذهابا وايابا ممما حدث ٠
ممدوح : خلاص اهدي ي عزالدين اهدي ٠
عزالدين بغضب: اهدا ازي بس يبابا بعد كل الي عملناه يهربوا عادي كده٠
رعد بغضب: تفتكر مين الي هربهم ي عزالدين ٠
عزالدين بغضب: مفيش غيره الكلب اكرم الي يبيع ابوه علشان الفلوس٠
رعد باستغراب: اللواء اكرم الي مسك القضيه مكان اللواء سليم٠
عزالدين بغضب: ايوه ي رعد هو ده سمعته زي الزفت بس معروف عنه انه بيخلص القضايا الصعبه في ثواني وبيجيب المعلومات من بوق الاسد زي مبيقولوا علشان كده بقي للواء في السن الصغير ده٠
رعد بغضب: طب وبعدين هنعمل ايه هنسبهم يهربوا كده بعد كل الي عملناه ٠

 

 

عزالدين بغضب : هنقلب عليهم الدنيا لحد منلاقيهم ام اكرم ده حسابه معايا انا لتلمع عينان عزالدين بخبث وكره ٠
وبالفعل حاولوا عائله السيوفي بالبحث عنهم في كل الدول بنفوذهم وسلطلتهم لكن كانوا بارعين في الاختفاء والتخبي بواسطه حسين المنشاوي الذي كان له علاقه بمجرمين عالمين ساعدوهم علي مواصله الهرب وبالفعل قام رافت باستخدام باسبوره المزور باسم فؤاد اللاسيوطي وكذلك خالد باسم العدواي وقاموا بعمل شركه الاسيوطي في ايطاليا وتزوج حسين من ماريا ولكن بعد كل هذه السنوات لم ينسَوا انتقامهم من عائله السيوفي ٠
نرجع للوقت الحالي:٠
************************************
في فيلا الشر (فيلا فؤاد الاسيوطي) كان يجلس كلا من اسر ورافت و(فارس /خالد)
خالد: منورنا ي اسر ٠
اسر : شكرا مستر فارس ٠
رافت: اسر بجد ابداعت لحد دلوقتي في كل الي خططناله ٠
اسر بغضب: كان لازم أنجح بعد الي حصلي وانتقم منهم علي كل الي حصل ٠
خالدبمكر: فعلا هما طول عمرهم كده يتسببوا في اذي الناس ٠
اسر : هو صحيح انتوا علقتوكم بيهم ايه سر العدواه دي ٠
رافت بغضب: دمرولنا حياتنا زمان كنا اصحاب وشركاء لفوقلنا قضايا كتير لمجرد انهم طمعوا في كل حاجه وهربنا من البلد بسببهم زي مانت شايف كده ٠
اسر بغضب: نفسي الي بيحاولوا يعملوه معايا علشان ابويا ميعرفش حاجه في الشركه دي بس علي مين انا مصحصح اقوي ليهم ٠
خالد بخبث: برافو عليك ايوه كده اوعي تثق فيهم زينا ليكلوك ٠
رافت بمكر: سيبونا بقي من سيرتهم دي وخلينا في كلامنا والي المفروض نعمله٠
اسر بترقب: خير ايه الي هيحصل ٠

 

 

لتقاطعهم مجي سميحه اليهم ٠
سميحه باستغراب: مين ده ي فؤاد ٠
رافت بغمزه : ده اسر ي ماما اسر جاسر السيوفي ٠
لتتطلع له سميحه بنظره لهفه لحفيدها الذي جشعها وطمعها مناعها من فرحاتها بيهم والتواجد معاهم ٠
رافت: دورنا الجاي اننا نحاول نمضيهم على بيع اكبر قدر من شركاتهم لينا ٠
اسر : تمام بس انا هحتاج حد يساعدني من جوه الشركه ٠
رافت: اطمن هتلاقيه موجود وهكلمك ساعتها وهقولك كل التفاصيل٠
اسر : تمام هستاذن انا بقي وعلي معادنا لانهم فاكرين ان طلعت مع علي صاحبي بطائرته الخاصه لرحله فلازم امشي٠
خالد: تمام ي اسر علي معادنا ٠
رافت بخبث : تمام وهكلمك ابلغك بكل التفاصيل ٠
ليرحل اسر تحت نظراتهم المراقبه له ٠
لتنزل ماريا الدرج ٠
ماريا باعجاب: بجد واضح انه ولد شاطر وهينفعنا ويحققلنا الي نفسينا فيه٠
رافت بمكر: انا اختياراتي مستحيل تبقي غلط ٠
لتلمع عيناه بخبث وانتصار ٠
في عربيه اسر:٠
كان يمسك هاتفه ويطلب الرقم لياتيه الرد سريعا :٠
عزالدين: ها عملت ايه ٠
اسر: كله تمام ي عمي كله مشي زي مانت خطط بالظبط انت وعمي رعد هما رافت وخالد وسميحه وماريا وكلهم يعمي ٠
عزالدين بخبث: كنت متأكد ان علاء ورامي الي جاولك علشان يعرضوا عليك الانتقام مننا كنت متاكد ان وراهم حد كبير وكنت حاسس انهم هما المهم انت خالي بالك من نفسك وارجع بسرعه٠

 

 

اسر : حاضر ي عمي متقلقش ٠
ليغلق عزالدين الهاتف ٠
رعد : خير ي عزالدين اسر قالك ايه ٠
عزالدين بشرود: هما ي رعد هما ٠
رعد بصدمه: معقول بعد السنين دي كلها ولسه فيهم الانتقام والوساخه طب منبلغ عنهم البوليس ٠
عزالدين بحده: لا مش هيحصل تاني احنا غلطنا لما سبناهم يعيشوا بعد الي عمله زمان اصلا ولازم اوقع اكرم باعترافهم بانه هو الي هرابهم زمان ٠
رعد باستغراب: يعني هنعمل ايه ٠
عزالدين بخبث : الخطه القديمه المواجهة المباشره ٠
لتلمع عيناهم بخبث ومكر فدائما هم كالروح الواحده

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع أحفاد  السيوفي)

اترك رد

error: Content is protected !!