روايات

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي البارت الثالث

رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء الثالث

رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة الثالثة

في فيلا السيوفي :٠
كانوا كلامنهما ينظر للاخر بكره لما يعرفوه من قبل :٠
فجر بغضب: استغفر الله العظيم نزل السلاح انت وهو انتوا اتجننتوا٠
اسر بغضب: انتوا ايه الي وصلكم لكده مين الي بيحاول يدمرنا مين٠
مراد بغضب شديد: ليه انشاء الله يسي اسر بنتبلا عليه مالباشا معترف بكل حاجه اهو ٠
اياد بغضب: اتكلم يصقر اتكلم ساكت ليه دافع عن نفسك وعننا انا متاكد انت مستحيل تعمل كده مستحيل ٠
صقر بوجع ومراره: انا في الاول والاخر شاب ي اياد عادي اني ممكن اغلط ٠
مراد بغضب شديد: تقوم تغلط مع بنت عمك يواطي يزباله فاكرها جايه من الشارع ٠
ادهم بغضب شديد: وليه متقولش ان الهانم اختك غلطت مع حد تاني وصقر مصمم انه يحميكم من العار والفضيحه٠
لتخحط عيناهم بصدمه شديده ٠
فجر بحسره: استغفر الله العظيم يارب استغفر الله العظيم بقت عادي اننا نتكلم على اعراض بعض انتوا ايه الي جرالكم ٠
صقر بغضب:ادهم انت بتقول ايه انت اتجنننت ٠
ادهم بغضب : لا متجننتش انا متاكد انك متعملهاش يصقر انت مش بس اخويا انت ابويا كمان ومتاكد لواتحطيت في موقف زي ده هتعمل كده وتشيلها لنفسك علشان تنقذهم بس لا هو قرار واحد وهعمله ساعتها ابقي اعمل الي انت عيزاه ٠
مراد بغضب : قرار ايه ده يسي ادهم ٠
ادهم بغضب وتحدي :اكشف بنفسي علي سمر واتاكد ان الي عمل كده معاها صقر مش راجل تاني ٠
ساعتها هدفنك قبل متفكر تحط بنت عمك في موقف زي ده وهذا لم يكن الا (عزالدين السيوفي) ٠

 

 

عزالدين بحده: صقر حكالي علي كل حاجه وهيتجوز سمر والموضوع انتهي٠
مراد بغضب: الموضوع انتهي هو ده رايك يعمي بعد مابنك عمل عملته الوسخه دي ٠
ايادبسخريه: امال عيزنا نعمل ايه لست خضره الشريفه انشاء الله ٠
عزالدين بغضب: اياد الزم حدودك واتكلم كويس علي بنت عمك ٠
ادهم بسخريه: لا والله يلزم حدوده بس انا بقى لسه مصمم علي قولته مش هسيب بنت اخوك تغلط واخويا يشيل اليله٠
ليطلقا ادهم صفعه قويه من والده فمن لا يعرف ماهو غضب (عزالدين السيوفي)
عزالدين بغضب: لو فكرت تقول الي قولته ده تاني لانت ابني ولا اعرفك كتب كتاب صقر علي سمر بكره وانا جهزت كل حاجه وطبعا اخواتكم البنات لو عرفوا اي حاجه عن الموضوع غير انه كتب كتاب عادي هوريكم غضب عزالدين السيوفي الي عمركم مشوفته اتفضلوا كل واحد علي شغله ليرحلوا بعضهم بغضب وبعضهم بدهشه تحت نظرات عزالدين الصائبه٠
************************
في غرفه سمر رعد السيوفي :٠
كانت تجلس سمر تبكي بكاء مرارا علي ما حل بيها نعم هي تعشق صقر لكن كانت تتمني ان تتزوجه في ظروف غير ذلك ليقاطعها رنه هاتفها لترد بخنقه ٠
سمر بخنقه : الوا عايز ايه ٠
المجهول : توتو ايه يعروسه مالك زعلانه ليه دانا خدمتك٠
سمر بزعيق: خدمتني في ايه دانتا دمرتني ودمرت حياتي٠
المجهول : توتو ليه بس دي لعبه خدمه انتي عملتهالي استفدت وانتي كمان استفدتي٠
سمر بغضب: استفدتي ايه اني بقيت قدام اخواتي وولاد عمي واحده زباله اني بقيت قدام الانسان الوحيد الي حبته واحده وسخه وزباله هو ده الي استفتدته ٠
المجهول بغضب: بقولك ايه يروح امك انتي مخسرتيش حاجه وزي مدخلتي الشقه زي مخرجتي وصقر مسيره هيعرف الموضوع ده سلام يعروسه٠

 

 

لترمي الهاتف بغضب وتبكي بحرقه ومراره علي ماوصلت اليه ٠
***********************************
في مكتب زهره في وزاره الداخليه :٠
كانت تجلس زهره تتابع عملها لييقاطعها دخول لبني صديقتها:٠
لبني: صباح الفل يسياده الرائد ٠
زهره بابتسامه:صباح الفل ي لبني ٠
لبني : مالكم مزعلين المز بتاعي ليه٠
زهره باستغراب: مز بتاعك قصدك مين ٠
لبني بهيام : مراد هو في غيره الي مجنني٠
زهره بغيره: طب اتلمي ياختي بلاش نحنحه هو ماله انا سيباه كويس٠
لبني : معرفش دي جاي مش طايق نفسه ٠
زهره: طيب انا هروح اشوفه ماله ٠
لترحل زهره لتبتسم لبني بخبث لتقوم بسرقه الملف من زهره لترحل بابتسامه انتصار ٠
*******************************
في ايطاليا تحديدا منزل فواد الاسيوطي :٠
كان يجهز ادم شنطته للسفر الي مصر لاختبارات كليه الشرطه ٠
فاتن بحنان : خلاص بحبيبي خلصت كل حاجه ٠
ادم : ايوه يامي خلاص هنزل اعمل الاختبارات ومش هتاخر ٠
فاتن بحنان : خالي بالك من نفسك يادم يحبيبي ٠
ليدخل علاء ٠

 

 

علاء بسخريه : ايه يحضره الظابط جهرت نفسك ٠
ادم : ايوه يسي علاء خلصت عقبال متخلص انت الي بتعمله ده الي هيوديك في ستين داهيه ٠
علاء بغرور: خليك انت في الحلم الوردي الي انت عايش فيه انا شوفت المر وطلعت لقيت ابوك جواه كره يكفي العالم كله لناس دول وبصراحه الي حكهولي يخليني اولع فيهم بجاز٠
ادم وهو يرحل : ربنا يهديكم يارب سلام ٠
ليرحل ادم ويظل علاء يفكر فيما ماضا ٠
**********************************
في شركه السيوفي :٠
تحديدا مكتب احمد عاصم السيوفي :٠
كان يجلس هو وفجر ٠
احمد بصدمه: انت بتقول ايه يفجر ٠
فجر : الي سمعته ياحمد انت كان لازم تعرف انت زيك زينا ٠
احمد بصدمه: مش مصدق بصراحه يفجر صقر وسمر ٠
فجر بتنهد: يلا ربنا يسهلها اهم هيجوزوا وربك حليم ستار٠
احمد : ونعم بالله المهم انت عملت ايه في العرضين الي جم للشركه
فجر : شايفهم كويسين كنت عايز ابتعتلهم موافقه فجيت اخد رايك
احمد : انا برضو زيك شايف انهم كويسين وهنستفاد منهم كتير٠
فجر: خلاص انا هكلمهم قولي تسنيم والولاد عاملين ٠
احمد بابتسامه : الحمد لله كويسن ٠
فجر : يارب دايما هسيبك انا واروح اكلمهم ٠
ليرحل فجر ليخبر رامي الشناوي وفواد الاسيوطي بموافقتهم علي التعاقد معاهم ٠
**********************************

 

 

في تركيا كان يقف كلا من رامي وكوهين :٠
رامي :برافو عليك يكوهين نجحت في اول اختبار والضربه كانت جامده ٠
كوهين: تامر ي رامي بيه مدام الفلوس حاضره انا جاهز لاي حاجه رامي : الشنطه فيها الي اتفقنا عليه واكتر كمان واستعد بقي للجي ٠
كوهين : بس ايه الي يدخل رامي باشا الشناوي مع ناس زي دول الغلط معاهم يتمنه ٠
رامي بغضب وكره: الناس دول دمروه حياه امي بهدلوها هي واهلها وهروبها من مصر زي المجرمين كرهي ليهم يكوهين يكفي الدنيا بحالها٠
كوهين : انا معاك في اي حاجه ي رامي باشا وهشفيلك غليلك علي الاخر٠
رامي : تمام يكوهين جهز نفسك بقي للي جاي علشان الي جاي هيبقي صعب اوي ٠
كوهين : كله بتمنه ي رامي باشا ٠
لتلمع عينان رامي بخبث وكره وانتقام٠
*********************************
في ايطاليا تحديدا شركه فؤاد الاسيوطي :٠
في مكتب فؤاد الاسيوطي :٠
فؤاد : جالي فاكس من شركه السيوفي بموافقتهم علي التعاقد معانا
علاء: بجد طب كويس اوي قربنا منهم هيساعدنا نضرب ضربتنا ٠
فؤاد : كلم رامي علشان تسافرولهم النهارده مش عايز تاخير٠
علاء بزفر: يادي رامي ده انا مش عارف ايه سر علاقتنا بالناس دول٠
فؤاد بغضب: الواد ده ابوه صاحب عمري ياما وقف معايا وبطل تحطه في دماغك بقي ماشي ده غير ان مصلحتنا واحده ٠
علاء بضيق: حاضر يبابا كده كده كنت هاخده معايا الكبير طالب يقابلنا٠
فؤاد : طيب روح علشان متاخرش وابقي طمني ٠
ليرحل علاء ويفكر فواء في خبث ومكر٠
********************************

 

 

في فيلا السيوفي :٠
كان يجلس صقر علي طرف حمام السباحه شاردا فيما يحدث ليقاطعه صوت والده ٠
عزالدين : ليه يصقر ٠
ليتتطلع له صقر بارتباك ٠
صقر : اخرتها ايه يبابا غلطه وبصلحها ٠
عزالدين: صقر انا مهما كبرت هفضل عزالدين السيوفي فاهم ٠
صقر بارتباك: طبعا يبابا بس ده ايه علاقته بكلامنا حضرتك طبعا فوق راسي٠
عزالدين: انا ميضحكش عليا يصقر قولي انت ايه الي جواك ٠
صقر: مفيش حاجه جوايا يبابا بس انا فعلا مش قادر اتكلم في الموضوع ده ممكن ٠
عزالدين : ممكن طبعا بس خود بالك اننا وعمك رعد دايما شايفنك اهداء واحد واعقل واحد في ولادنا ٠
صقر : صدقني يبابا ابنك الي ربيته زي ماهو عمره ميغلط بس انا عايز الجوازه دي تتم من غير محد يقولي نص كلمه ممكن ٠
عزالدين بتنتهيده: طبعا يصقر ممكن بكره كل حاجه هتخلص ٠
ليوامه له صقر بهدوء ليرحل عزالدين ويعود صقر لشروده ٠
*********************************
في غرفه سيف والاء:٠
كان يجلس سيف والاء يتحدثون ليقاطعهم طرقات الباب لتتدخل الجميله سالي ٠
سالي بابتسامه : احلي سلام علي احلي اب وام في الدنيا ٠
سيف والاء: صباح الخير يروحي ٠
سالي بارتباك: بابا كنت عايزه من حضرتك مبلغ كده ٠
سيف : حبيبتي تامري بس ليه٠
سالي: بصراحه يبابا في بنت اهلها فقراء اوي وانا عايزه اعملها العمليه بس انت عارف ان المستشفي بتاعتي لسه مبقاش فيها الامكانيات دي فهضطر ان فيه حجات لازم اودها مستشفي خاصه ٠

 

 

سيف بحب : حاضر يروحي بكره هتلاقي شيك بالي الي عايزاه واكترلتحتضنه سالي بسعاده وترحل ليتنهد سيف ويتحدث:
سيف بعشق: انا بجد فخور اوي بولادنا يالاء ٠
الاء بابتسامه: عندك حق يحبيبي بس نفسي حظهم يبقي حلو شويه
سيف باستغراب: قصدك ايه ٠
الاء يتنهد: قصدي سي مروان الي مش عجبه حاجه وسالي الي بتحب عزالدين وهو مش حاسس ورحمه الي بتموت في اسر وهو زي مانتا شايف ٠
سيف: اولا بقي مروان انشاء الله هيبقي زي الفل ثانيا بقي عزالدين انتي عارفاه بطبعه خجول واسر بقي انتي عارفه الي حصله مش قليل صدقيني هيجي اليوم الي تلاقيهم فيه عايشين في سعاده الدنيا ٠
الاء: يارب يسيف يارب ٠
لينظروا لبعضهم بابتسامه حب وعشق سنوات ٠
*******************************
في غرفه رعد ونور:٠
نور باستغراب: يعني ايه يرعد هو ايه الي كتب الكتاب بكره انا مش فاهمه حاجه ٠
رعد: مش فاهمه هوده الي حصل صقر طلبها مني وانا وفقت يعني احنا هنلاقي زي صقر فين٠
نور : طبعا مش هنلاقي بس ليه الاستعجال ده مبراحتنا ٠
رعد: والله عزالدين هو الي اقترح وصقر وسمر معترضوش يبقي ليه التأجيل ٠
نور بشك: قلبي مش مرتاح يرعد للجوازه الي بسرعه دي ٠
رعد : يعني هيكون فيه ايه انتي اتجننتي يوليه انتي يلا ننام ٠
ليرحل رعد الي النوم اما نور فتشرد في ذلك الموضوع الغامض بالنسبه لها٠

 

 

في جنينه الفيلا :٠
كان يذهب ادهم بغضب مما يحدث ليقاطعه صوت سليم ٠
سليم: متهدا بقي يابني الي انت عامله في نفسك ده٠
ادهم بغضب : اخفي من وشي انت كمان انا مش طايق نفسي٠
فجر : اهو من ساعتها وهو كده ٠
مروان: يبني بصراحه مش لاقيلك مبرر للي بتعمله ده ٠
ادهم بغضب: طبعا مسعادتكم مش حاسين بحاجه ولا النارالي جوايا وانا شايف الكسره في عين اخويا الي عمري مشوفتها ٠
فجر: اي ان كان يادهم الموضوع خلص خلاص سمر هتبقي مرات صقر وخلاص متتكلم يعزالدين ٠
عزالدين الصغير : اتكلم اقول ايه والباشا عمال يغلط يغلط ولا عملي اعتبار٠
ادهم بحده: انا مقصدتش يعزالدين بس صقر مش بس اخويا وانت عارف والموضوع كان ممكن يمشي عادي بس لولا اخوك مراد والي عمله ٠
مروان : انا شايف ان انتوا فاضيين ومش لاقين حاجه تعملوها الموضوع ميخصش غير صقر وسمر وبس وهما وافقوا يبقي انتوا بتعملوا موضوع من ولا حاجه ٠
سليم : ماهو ده الي انا بقاله وبعدين اهم حاجه في الموضوع ده كله ان هيبقى فيه فرح واكيد مليان مزززززز٠
فجرباشمزاز وغيظ: استغفرالله العظيم واتوب اليه تصدق يلا انت بالذات الي نفسي تتجوز علشان تتربي ٠
مروان بضحك: سليم يتجوز ويتربي كمان لا دي حاجه في الخيال ٠
ليضحكوا جميعا لمحاولة تخفيف الوضع ٠
******************************

 

 

في مطار القاهرة :٠
قد وصل رامي وعلاء للمقابلة مع عائله السيوفي :٠
رامي بزفر: يعني كان لازم نيجي المشوار ده كله ٠
علاء بخنقه : امال هنقولهم تعالوا انتوا ماحنا الي بعتين الديل وكده كده كنا هتيجي الباشا طالب شوفنا ٠
ليواما له رامي بزفر متجهين الي مقابله الكبير ٠
************************************
في مكان ما كان يجلسون بانتظار الكبير:٠
رامي بغضب: هو كل مره لازم يلطعنا الطعه دي ٠
علاء بخوف: واطي صوتك انت عايز راقبتنا تروح فيها ٠
ليقاطعهم دخول الكبير بطالته الساحره الخاطفه للالنفاس ليجلس بغرور ويضع قدم فوق اللاخري ويتحدث٠
الكبير بغرور : ها عملتوه ايه ٠
رامي كله تمام: سعادتك كوهين قام باول ضرب ببراعه وولادالسيوفي دلوقتي في صراع مع بعض ٠
الكبير بغموض: تمام نضرب بقي الضربه التانيه ٠
رامي بارتباك: الي هي ايه يباشا ٠
الكبير بغضب: مش شغلك انت شغلك تنفذ الحاجه الي اقولك عليها في سعاتها وبس سامع ٠
رامي بخوف: سامع ٠
علاء: احنا جينا لانهم وافقوا علي الشغل سعادتك ٠
الكبير :تمام خالوا بالكم منهم كويس انا خليتكم معايا ولما لقيتكم عايزين تنتقموا قولنا مصلحتنا واحده وبدل مانتقم لوحد ننتقم كلنا متخلنيش اوريكم الوش التاني ٠
علاء بخوف: تمام سعادتك واحنا تحت امرك٠
الكبير بارتياح : طيب ركزوا بقا في الي جاي فاهمين ومحدش يعمل حاجه لحد ماكلمكم سامعين ودلوقتي اتفضلوا المقابله انتهت٠ ليهرولا سريعا الي الخارج٠
ليشرد هو بخبث وكره وحقد (هدمركم يولاد عمي وابرد ناري منكم)
وهذا لم يكن الا(اسر جاسر السيوفي) الصدمه 😂😂😂😂😂😂رنون بتموت في الصدمات 😱😱😱

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع أحفاد  السيوفي)

اترك رد

error: Content is protected !!