روايات

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي البارت الخامس

رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء الخامس

رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة الخامسة

في وزاره الداخليه قسم مكافحه الاداب:٠
كان يجلس اياد بتوهان كانه مغيب عن الوعي لا يستطيع ان يصدق ماذا حدث وما هو فيه الان ٠
اللواء ابراهيم: يخساره ي اياد يخساره عمري مكنت اتخيل انك تعمل كده والبنت المسكينه دي سببها ايه تخطفها وتجبرها علي كده٠
البنت ببكاء: ايوه يسعات الباشا اجبرني علي كل ده جبلي حقي يباشا ولا احنا علشان غلابه يحصل فينا كده يعني ويداس علي شرفنا٠
مازن بغضب: ماتتكلم ي اياد ساكت ليه دافع عن نفسك قول اي حاجه ٠
هيقول ايه بعد مش شوه سمعتنا وجابها الأرض ٠
وهذا لما يكن الا (عزالدين السيوفي)
اياد برعب: بابا صدقني انا مش فاكر حاجه ولا عارف ده كله حصل ازي صدقني ليقاطعه صفعه قويه من عزالدين بكل ماوتيه من قوه وغضب ٠
عزالدين بقهره: لاول مره بحس اني اتكسرت بعد كل الي شوفته في حياتي مفيش حاجه قدرت تكسرني قد الي انا فيه دلوقتي ٠
صقر بحزن: بابا من فضلك اهدا لما نفهم في ايه ٠
عزالدين بغضب: نفهم ايه ي صقر مكل حاجه ادام عينيك اهي ٠
اللواء ابراهيم : اهدا يعزالدين بيه اهدا الموضوع انشاء الله هتتحل مفيش حل غير ان اياد يتجوز البنت دي ٠
اياد بغضب: اتجوز مين لاطبعا انا مستحيل اتجوز واحده رخيصه زي دي ٠
عزالدين بغضب: ولم هي رخيصه ي اياد بيه كنت بتتهبب معاها ليه٠
دلال ببكاء: ياخي حرام عليك يعني بعد كل الي عملته فيا كمان رافض تتجوزني ياخي حسبي الله ونعم الوكيل فيك ٠
صقربغضب: عارفه يبت انتي متكوني بتحوري ولا بتعملي فيلم ولاحد زاقك علينا لتشوفي الي عمرك مشوفتيه٠
اللواء ابراهيم : اهدا ي صقر بيه الموضوع اصلا منتهي اياد لازم يتجوزها علشان يخرج من الموضوع ده ٠
عزالدين بغضب : ايوه طبعا هيتجوزها ورجله فوق رقبته ودلوقتي حالا ٠
اياد بغضب: يبابا حضرتك بتقول ايه ٠
عزالدين بغضب: الي سمعته مش كده وبس انت هتروح بيها الفيلا وتعرف الناس كلها انها مراتك كمان ومش عايز كلمه واحده مفهوم ٠

 

 

صقر باستغراب: ازي بس يبابا هنقولهم ايه بس انا راي نقعدها في شقه لحد مربنا يسهلها ونعرفهم ٠
اياد بغضب: هو ايه انشاء الله الي انتوا بتقولوه ده مين قال اني هتجوزها انا هتجوزها علشان اخلص من الموضوع الزفت ده وبعدين تغور في ستين داهيه٠
عزالدين بغضب: صقر هات الماذون علشان نخلص من الهم ده ٠
وبالفعل قام الماذون بعقد قرآن دلال واياد تحت غضب عزالدين وصدمه اياد الذي لم يكن مستوعب ما يحدث وبالفعل صمم عزالدين علي وجود دلال في شقه لاعلان الجميع زواجها من ايادومهما كانت هي الان أصبحت زوجه اياد عزالدين السيوفي ٠
*****************************************
في إيطاليا :٠
تحديدا شركه فؤاد الاسيوطي :٠
فؤاد : ها مضيتوا العقود وكل حاجه خلصت ٠
علاء: اه يبابا بس هما عاملين حفله بعد اسبوع وعايزين حضرتك وحسين بيه تشرفوها ٠
فؤاد بارتباك: وده ليه انشاء الله ماحنا ماضينا العقود وخلاص ٠
علاء: معرفش يبابا بس يعني ايه المشكله انكم تروحلهم شركه السيوفي اكبر شركه في الشرق الاوسط والتعاقد معاها احلم بالنسبه لناس كتير احنا لازم نستغل الفرصه من كله ٠
فؤاد : خلاص روح انت وبعدين نبقي نتكلم ٠
ليرحل علاء وليتحدث فؤاد بخبث واضح ان لازم نكشف ورقنا ونلعب علي المكشوف ليشرد بخبث وكره فيما ماضا٠
**************************************
في غرفه اياد وعدي ٠
كان يجلس اياد كالموتي لم يصدق ماذا حدث لم يصدق انه في بضعه ساعات اصبح متزوجا ليقاطع شروده عدي٠
عدي باستغراب: مالك ي اياد فيه ايه ٠
اياد بشرود: مفيش حاجه ٠
عدي بدهشه: مفيش ايه انت مش شايف نفسك عامل ازي ٠
اياد بغضب: قولتلك مفيش ي عدي مفيش ٠
ليقاطعهم دخول سليم وادهم ٠
سليم باستغراب: مالك انت وهو صوتكم جايب اخر الدنيا٠
عدي: تعالي شوف ابن عمك ده الي من ساعه مجييه وهو شكله عامل عامله٠
ادهم باستغراب: مالك ي اياد فيك ايه ٠
اياد بعصبيه: يوووه يجماعه مفيش حاجه مخنوق شويه ممكن افضل لوحدي بقي ٠
سليم : انت كمان بتتطردنا ماشي ماشي يلا ياض انت وهو ننزل نقعد في الجنينه ونسيبه لوحدي يعيش مع خيلاته ٠
ليرحلوا جميعا الي جنينه المنزل ٠
**************************************

 

 

في غرفه المكتب الخاصه بعزالدين ورعد :٠
رعد بصدمه : انت بتقول ايه يعزالدين ٠
عزالدين بشرود: الي سمعته ي رعد فيه حد بيحاول يدمرنا كان الزمان بيعيد نفسه من جديد ٠
رعد : قصدك ايه ومين ماحنا خلصنا من الي كانوا عايزين يدمرونا من زمان ٠
عزالدين: مش باين يرعد ان كل الي هممني ان ولادنا يبقوا ايد واحده محدش عارف ايه الي جاي ٠
رعد بتعب: قصدك ايه يعزالدين ٠
عزالدين بخوف: مالك يرعد فيك ايه انت مش عاجبني اليومين دول٠
رعد بتعب: مانت عارف يعزالدين ربنا وحده الي عالم انا كملت معاكم لحد دلوقتي ازي ٠
عزالدين بقلق: رعد احنا لازم نروح لدكتور هو العلاج مبقاش قد كده ولاايه٠
رعد بتعب: علاج ايه بس ي عزالدين ده كرم ربنا هو الي معيشني لحد دلوقتي مانت عارف ان محدش بيخف من المرض ده المهم قولي قصدك ايه بالي بتقوله٠
عزالدين: قصدي انهم لازم يتجوزا بعض علشان احس انهم بقوا ايد واحده ٠
رعد باستغراب: يتجوزوا بعض ازي مش فاهم ٠
عزالدين: عزالدين هيتجوزسالي واسر هيتجوز رحمه وادهم هيتجوز هاجر ومراد هيتجوز زهره وعدي هيتجوز هند هي هترجع بكره من اسبانيا هما صحيح عاملين زي ناقر ونقير بس انا هظبط الموضوع ده هخلي زهره تناسيها شويه الأبحاث والكلام ده وتركز شويه ٠
رعد باستغراب: بس غريبه زي متكون مختارهم لبعض٠
عزالدين: لانهم قريبين لبعض جدا بس كل واحد غروره مانعه انه يعترف بداه كلهم عايزين الضغط بالعافيه يعني علشان يقتنعوا انا مش هستني لما حاجه تحصل تتدمر العائله بعد كل الي عملناه ٠
رعد: انا معاك ياخويا في اي حاجه٠
عزالدين: بكره هقولهم علي الموضوع ده وفرحهم هيبقي مع صقر ٠
ليشرد عزالدين انها الخطه الوحيده لجمع العائله وان يجعلهم يد واحده٠
***********************************

 

 

من اسبانيا :٠ من فيلا امير الحديدي زوج منار( طبعا فكرنها)
كانت تجلس منار مع بناتها عبير وفاطمه ٠
منار بغضب: هو ايه الي لا هننزل مصر نحضر فرح صقر وسمر ومش عايزه نقاش ٠
عبير : مامي بليز مش بالعافيه انا مش عايزه اسافر مصر مش عايزه٠
فاطمه: بطلي بقي صوت عالي عيب كده ايه المشكله لما ننزل مصر نشوف اهلنا ونحضر فرح صقر وسمر مش قرايبنا لازم نكون معاهم دي صله رحم مينفعش نقطعها ٠
هند عزالدين: صح كده يطمطم كلامك مضبوط احنا بكره هننزل مع بعض ٠
عبير بتذمر: امري لله ماشي بس هنروح نحضر الفرح ونرجع علطول٠
منار بخنقه : انشاء الله ربنا يسهل بس ونروح جهزوا كل حاجه بس لتتركهم منار ٠
فاطمه : يلا نجهز الشنط علشان منتاخرش ٠
هند بفرحه: ايوه بقي مش مصدقه انكم هتيجوا تقعدوا معانا هناك٠
عبير بتذمر: متفرحوش كده احنا مش هنتاخر هنرجع علطول ٠
فاطمه : بنفاذ صبر يلا بس دلوقتي نجهز الشنط ليرحلوا لتجهيز الشنط للسفر الي القاهره ٠
لا يعلمون انهم ذاهبون الي القدر قدرهم الابدي وهو الايقاع في الحب وانهم سيتوجون ملكات علي عرش ثلاث قلوب من احفاد السيوفي ٠
للتوضيح :٠
منار هي بنت خاله جاسر وحازم تزوجت من رجل الاعمال امير الحديدي الذي تعرفوا علي بعضهم في حفله زواج اولاد السيوفي واعحبوا ببعض وتزوجوا وسافرو الي اسبانيا وانجبوا فاطمه وعبير٠
*************************************
في العاصمه التركيه انقره :٠
تحديدا فيلا حسين الشناوي :
كانت تتحدث ميمي في الهاتف :٠
ميمي : يعني خلاص اخيرا هنتجمع ٠
المجهول : هنكون عند فؤادالنهارده ٠
ميمي بخبث: اخير لازم نشوف هنعمل ايه احنا مش هنفضل كده ٠
المجهول : تمام بس متتاخريش ٠

 

 

ميمي: لا طبعا بطيارتي الخاصه هكون عندكوا في الميعاد ٠
المجهول : تمام سلام ٠
ميمي بمكر: سلام ٠
لتغلق الهاتف وتبتسم بمكر يااه اخيرا هنرجع تاني نهايتكم قربت يعزالدين انت ورعد٠
****************************************
في جنينه الفيلا كان يجلس صقر يفكر فيما يحل باخواته ليقاطعه صوتها الهادي ٠
سمر : صقر عامل ايه ٠
صقر بجمود: كويس ٠
سمربحزن: هتفضل تكلمني بالطريقه دي علطول ٠
صقر : والله هو ده الي عندي احمدي ربنا اني بكلمك اصلا ٠
سمربحزن: عندك حق بس انا كنت حابه اطمن عليك ويريت متنساش اني بقيت مراتك ومن حقي عليك انك تسمعني٠
صقر بغضب: حق انتي ملكيش اي حقوق عندي سبق وقولتلك قبل كده انا اتجوزتك علشان عمي متحلميش باكتر من كده ٠
سمر: هيجي اليوم الي هتعرف فيه الحقيقه وساعتها هتندم يصقر ٠
لتتركه وترحل يفكر ويقسم ان يعرف ماهي هذه الحقيقه الذي تخفيها وما هو الذي يجعله يندم بعد الذي راه بعيناه٠
***********************************
في صاله التدريب الخاصه بعائله السيوفي :٠
كان يقوم مراد ببعض التمارينات الرياضيه ليقاطعه صوت زهره٠
زهره بغيظ: انت هنا وانا قالبه عليك الدنيا٠
مراد باستغراب: ليه خير ٠
زهره : ابدا بطمن عليك شوفتك ساعه كتب كتاب صقر وسمر قالب بوزك قولت اشوفك مالك ٠
مراد بزفر: مفيش مش طايق نفسي ٠
زهره باستغراب: هو انتوا ايه جارلكم سليم نازل يقول اياد مش طايق نفسه وسعادتك دلوقتي وصقر كمان في الجنينه شكله مش مظبط ٠

 

 

مراد : يعني اكيد كل واحد عنده اسبابه ٠
زهره: وانت ايه اسباب سعادتك ٠
مراد بزفر: مفيش روحي انتي نامي علشان بكره معانا معاد مع سياده اللواء بدري ٠
زهره : تمام تصبح علي خير ٠
مراد : وانتي من اهله ٠
لترحل زهره بحزن من تجاهل مراد الدائم ليها اما مراد فكان في عالم اخر يفكر دائما في اخفاء سره عن اللجميع ليقنع نفسه ان هذا الافضل لهم ٠
********************************
في فيلا فؤاد الاسيوطي :٠
كانوا يجتمعون (أعضاء الشر) :٠
ميمي : يااه اخير اتجمعنا وحشتوني اوي ٠
خالد:وانتي اكتر يميمي ٠
مختاربتعب: ها نوين علي ايه ٠
فؤاد : على كل خير يعمي احنا مش هنفضل زي الفئران كده علطول لازم نخرج للنور٠
خالد بغل : ياما نفسي في اليوم الي الاقي فيه رعد تحت ايدي وانتقم منه براحتي ٠
فؤاد بخبث: هيحصل صدقني وقريب اوي كمان ٠
تفيده بتعب : لا عزالدين الاول هو سبب كل المصايب الي شوفنها للولا نفذنا الخطه الي قال عليها المحامي كان زمنا روحنا بلاش ٠
خالد: ام انا هروبي من السجن كان بتمنه بس برضو فضلت هربان من هنا ل هنا زي العقارب ٠
سميحه بتعب لكبر سنها وغضب: محدش هيقتل عزالدين غيري سامعين محدش هيقتله غيري ٠
فؤاد : كل واحد هينتقم بالطريقه الي تريحه زمان مكنوش عندهم الي يخافوا عليه لكن دلوقتي لا ولادهم فيخلوهوم ضعاف وسهل التغلب عليهم ٠

 

 

ميمي : طب والصراع الي بينهم لسه شغال ٠
خالد بمكر: طبعا والبركه في اسراخر حاجه كنت اتخيلها ان جاسر الي مكنش ليه في حاجه يطلع عنده ابن بالكاد ده ٠
فؤاد : من الي شافه شاب في سنه يحصله حدثه زي دي ويعقد علي كرسي متحرك زي ده حتى بعد مخف رافض يقولهم اي حاجه لحد ميكمل انتقامه منهم ٠
سميحه بتعب: خليهم يدقوا المر شويه وخصوصا عزالدين كنا مرتحين وكل حاجه كانت تمام لحد هو ماظهر وبوظلنا كل حاجه ووقعنا واحد وراء التاني٠
مختاربغل: يماما نفسي اخنقه بايدي هو وولاد الكلب ريم وبسنت ٠
فؤاد بغضب: والست صفاء كمان كلهم داخلين دائره الانتقام ٠
خالد: يعني هنعمل ايه دلوقتي ٠
فؤاد بخبث: هنخيبهم لحد هنا برجليهم ونعذب فيهم براحتنا٠
لتلمع عيناهم بكره وخقد وغل دام لسنوات طويله وهم يجهزون الي الانتقام ٠
ميمي بخبث: ايوه بقى والواد رامي ابني نسخه منكم زرعت جواه ومن وهو صغير الكره ليهم والخقد علشان كده الواد طالع عنده استعداد يولع فيهم مش زي ابوه٠
خالد: ماله ابوه ماهو الي وقع في حبك يقلبي وانقذنا من الي احنا فيه لولاه كان زمانا مشرفين في ابو زعبل ٠
فؤاد بمكر: خلاص خلصت وجيه دورنا احنا بقي والي هيجرا فيهم لما يعرفوا انهم ماضو علي عقود بيع بعض الشركات ليا ل فؤاد إلاسيوطي واحلى حاجه لما يعرفوا ان فؤاد الاسيوطي هو هو (رافت السيوفي)و َان دائره الانتقام الي فاكرنها انتهت دي لسه بتبدي لتلمع عيناه بخبث وكراهيه دامت لسنوات ٠
حقا دائره الانتقام لم تنتهي بعد كيف تنتهي ومازال يوجد علي قيد الحياه اهم اعضائها بل مؤسسينها الاصلين تري هل سيستطيع رعد وعزالدين التغلب عليهم كما حدث في الماضي ام للصراع احفاد السيوفي راي اخر ٠
رافت السيوفي ٠
ماريا الخليلي ٠
خالدالخليلي ٠
سميحه السيوفي٠
تفيده الخليلي ٠
مختار الخليلي ٠(دائره الانتقام تفتح من جديد)

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع أحفاد  السيوفي)

اترك رد