روايات

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الثاني عشر 12 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الثاني عشر 12 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي البارت الثاني عشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء الثاني عشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة الثانية عشر

في بيت كريستين كان يقف خالد بصدمه شديده مما يراه فكان المشهد كالاتي كريستين تجلس تتحدث بكل اريحيه مع عدوه اللدود الذي كان دائما يخسر تحديه معاه كان دائما يستطيع التغلب عليه والاطاحه بكل خططه.(رعد السيوفي)
خالد بصدمه شديده: ايه الي انا شايفاه ده .
رعد بابتسامه استفزاز: هاي خالد تصدق ي راجل وحشتني اوي جيت علشان اشوفك ملقتكش بس بصراحه كريستين قامت بالواجب.
كريستين باعجاب ل رعد:اوووه رعد انت كتير جذاب.
رعد بابتسامه استفزاز:تسلميلي ي غاليه.
خالد بغضب شديد وكره: انت ايه ي اخي انت ايه ورايا ورايا في كل حته انا عمري مكرهت حد قد مكرهتك.
ليقوم رعد ليقف امامه ويحدثه بغضب.
رعد بغضب شديد:القلوب عند بعضها ي خالد انا كمان عمري م كرهت حد قدك انت والوسخ التاني الي مستعد يبيع ابوه علشان الفلوس.
خالد بكره: انت جاي ليه ي رعد.
رعد باستفزاز:ابدا وحشتني قولت اجي اشوفك انت عارف انت غالي عندي قد ايه ي خالد.
خالد بغضب:ايه مش خايف عليهم مش خايف علي نفسك.
رعد بخبث ومكر:انت اصغر كتير من انك تقف قصادي وتتحداني ولا نسيت اني كنت دايما بكسب كل التحديات زمان.
خالد بغضب شديد وكره:عمري مانسيت ابد علشان كده صممت اني اهرب باي طريقه وباي تمن علشان انتقم منك ولانسيت ان القضيه الي لفاتهالي كانت ظلم.

 

 

رعد بحده:في دي عندك حق فعلا بس ده كان اقل رد علي الي عملته في حازم اخويا ولانسيت انت الي عملت في نفسك كده لما قررت تتدخله في وسط الحرب الي كانت بيناولم قررت تقتلني علشان بت متسواش.
خالد بغضب:انت جاي هنا ليه وعرفت بيتي منين.
رعد بسخريه:عرفت بيتك منين ده بقي انت عارف مش صعب عليا ام جاي ليه فجاي علشان اخدك معايا رحله اتمني تعجبك لم يكمل رعدباقيه كلامه الا ومروان واسر يخدؤرن خالد بحقنه مخدر ليسقطت خالد فاقت للوعى.
رعد بحده:يلا بسرعه عالعربيه منضمنش ممكن حد يجي.
كريستين: رعد خدني معاك مصر انا ماليش حد هنا لكن ليا اصحاب بمصر هنزل اعيش معاهم الي شغالين معاه لو عرفو بالي عملتوه هيقتلوني.
رعد:متخافيش ي كريستين انا هحميكي وانتي هتيجي معايا.
وبالفعل تذهب كريستين مع رعد ويراحلوا جميعا الي مصر بطياره رعد الخاصه للخلاص من اول الاعداء ومعرفه كيف حدث كل ذلك.
(كريستين)هي فتاه ايطاليه والدتها مصريه لذلك تجيد العربيه بطلاقه توفت والدتها وتركها والدها وتزوج فتاه من عمرها واقعها الحظ في يد خالد كانت دائما تشعر بالخوف معاه من غموضه في كل شي واوقع القدر مره ثانيه في طريق رعد لخلاصها ممن لحق بها.
*******************************************
في بيت اشبه بالمهجور يدخل هذا الشخص الذي استطاع ان ينفذ اول مخطتاته بمحاوله قتل عزالدين ليتحدث بغضب شديد وغايه في الانتقام دامت لسنوات.
(خلصت من اول واحد واحد ولسه الباقي واهم بعد عزالدين رعد بعد العبه الوسخه الي لعبوها علينا ودفعنا احنا تمنها لوحدنا خرجواعادل منها زي الشعره من العجينه وطلعوه بطل قومي حتي الباقين قدروا يهربوا واحنا بس الي روحنا كبش فداء انا ومحمد الله يرحمه 30 سنه راحت من عمرنا هو مات بحسرته وانا ضاع عمري هدر بس ورحمه امي وابويا لدفعهم التمن غالي اوي.
ليظهر منتقم جديد لعائلة السيوفي وهذا لم يكن الا (لويس)
************”********”””””””””************

 

 

في احدي المستشفي الخاصه:. داخل غرفه العمليات
كانت حاله من الارتباك تسيطر علي الجميع حاله من الخوف والقلق يفاعلون مابوسعهم لانقاذ حياه هذا الغافي (عزالدين السيوفي)
خارج غرفه العمليات:.
كانت جميع عائله السيوفي يقفون بخوف ورعب ودموع لاتتوقف علي قلب عائله السيوفي ويعتبر اهم اعمدتها كانوا لايصدقون ماروه كانوا دائما يرون عزالدين القوه الشموخ الهاله المربكه والطاله الخاطفه للانفاس صعقوا خوفا ورعبا من رواه غارق بدمائه لا يعلمون ماذا حدث.
زهره بدموع غزيره:الحمد الله يارب علي كل شي بس انا مش عارفه ايه الي بيحصلنا ده.
صقر بدموع:اهدي ي ماما بابا انشاء آلَلَهّ هيبقي زي الفل احنا ياما مرينا بازمات ودايما ربنا سبحانه وتعالي بيقف معانا ويقوينا.
سالي بخوف:اهدي ي عزالدين عمي عزالدين هيبقي كويس.
عزالدين بوجع:انا حاسس ان ابويا هو الي بين الحياه والموت.
هاجر بحنان:اطمن ي ادهم انشالله عمي هيبقي زي الفل.
ادهم بتوهان:مصدقتش الي شوفته ي هاجر طول عمري بشوفه زي الجبل اول مره احس اني اتكسرت.
هند بحنان:انشاء الله عمي هيبقي زي الفل ي عدي.
عدي بخوف:انشاء آلَلَهّ ي هند.
نور بهمس:مراد ابوك فين.

 

 

مراد:بابا سافر ايطاليا ي ماما بيخلص صفقه مهمه.
نيرمين بحب:اطمن ي جاسر انشاء الله ربنا هيبقي معانا ويقوملهنا بالسلامه.
جاسر بحزن:ربنا يسترها ي نيرمين ربنا يسترها.
عاصم بخوف:اهدي يرؤي اهدي ي حبيبتي.
رؤي بدموع: مش قادره ي عاصم حاسه اني هموت مش قادره.
ليخرج الطبيب ليهرولوا له سريعا برعب وخوف.
صقربخوف: طمنا ي دكتور الله يخليك.
الدكتور بابتسامه:اطمنوا ابوكم زي الحصان احنا قدرنا نخرج الرصاصه اينعم الوضع كان صعب بس الحمد الله ربنا سترها معانا كام ساعه انشاء الله وهيبقي زي الفل.
لتعل عليهم الفرحه والسعاده والارتياح لياخدوا انفاسهم اخيرا بعد ليله خاطفه للانفاس.
****************************************
في عربيه مروان:.
رعد: مروان وديه المخزن القديم وتمم علي الوضع كويس.
مروان:حاضر ي عمي وهنعمل ايه في رافت اكيد هيدور عليه.
رعد:ودي تفوتني برضو هاخد تلفونه طبعا وابعتله رساله اقوله انه سافر مع كريستين يغيرو جو وشويه وهيرجع واقفل التلفون خالص.
اسر باعجاب:معلم ي كبير ولله استاذ.
ليلاحظ اسر عبوث وجه رعد عندما راي رساله من مراد تخبره بتعرض عزالدين للطلق ناري واخباره بعنوان المشفي.
رعد بغضب ورعب: مروان اطلع بسرعه علي المستشفي التخصصي وخود انت الزفت ده علي المخزن زي مقولتلك.
اسر برعب:مالك ي عمي خير حاجه حصلت.

 

 

رعد برعب وخوف:عمكم عزالدين اضرب عليه نار وفي المستشفي.
اسر ومروان بخضه:ايه طب وهو عامل ايه.
رعد بشرود: كويس اعملوا الي قولتلكم عليه بسرعه.
ليذهب مروان ب خالد الي المخزن ثم يذهب الي البيت لاخد بعض الاشياء وياخذ اسر كرسيه ويتركوا كريستين ويذهبوا سريعا الي المستشفي.
****************************************
في فيلا الشرفيلا فوادالاسيوطي:.
كان يجلس رافت يحادث خالد ليدفع بالتلفون ليتحدث بغضب.
رافت بغضب شديد:راح فين الزفت ده تلفونه مقفول مقفول.
ليدخل حسين بغضب شديد
حسين بغضب وزعيق: انت عايز توصلنا لايه بالظبط قولتلك ابعد عن عائله السيوفي وانت مفيش فايده فيك.
رافت باستغراب:انت هتستعبط عليا ولاايه عايز تقنعني ان مش انت الي ضربت عليه نار.
رافت بدهشه: عزالدين اضرب بالنار.
حسين بغضب:انت عايز تقنعني انك ملكش دعوه بالي حصل.
رافت بزعيق:لا ماليش دعوه بالي حصل انت فكرك ان عزالدين انا بس الي عدو ليه لا ده ليه اعداء كتير جدا يتمنوا موته ده هو كان مسمينه وهو في الداخليه ملك الموت.
حسين بغضب:قسما يالله ي رافت متكون انت الي عملت كده وتكون بتلعب عليا انا بقي الي هقفلك لان مش بعد كل ال عملتوه علشانكم هتودوني في داهيه ودمرولي حياتي.
ليتركه حسين ويرحل ليتمتم بغضب وخبث
انت فعلا لازم تروح في داهيه وتموت خالص علشان اخلص منك طول مانت عارف كل حاجه هتفضل خطر عليا لازم تموت لتلمع عيناه بخبث ومكر.
****************************************

 

 

في المستشفي التخصصي:
من داخل غرفه عزالدين.
كان يجلس رعد وهو يمسك يداه ويبكي بحرقه وخوف علي توامه وروحه ف عزالدين ورعد جسدين في روح واحده.
رعد بدموع:فوق ي عزالدين فوق انا من غيرك ولا حاجه انامقدرش اعيش من غيرك ابدا حاسس اني ضايع قوم ياخويا انا مشهقدر علي كل ده لواحدي انت سندي ي عزالدين سندي وسند عائله السيوفي كلها.
ليفتح عزالدين عيناه ببط شديد ويتحدث بتعب.
انا هفضل دايما جنبك ي رعد عمري مهسيبك قولتك احنا زي ماجينا الدنيا دي مع بعض هنسيبها مع بعض.
رعد بفرحه مملوه بالدموع:عزالدين حبيبي حمدلله علي السلامه الحمد لله انك بخير كنت متاكد ان ربنا هيستجيب لدعاي ويرجعك ليا بالسلامه.
عزالدين بتعب:انت كنت فين من انبارح.
رعد بارتباك:انا كنت في ايطاليا بخلص شغل وجيت علطول.
عزالدين بخبث وشك:متاكد.
رعد بغيظ وزفر لان عزالدين دائما يفهمه.
رعد بزفر:بصراحه كده لا انا روحت جيبت خالد وجيت لان كفايه كده القلق الي احنا عايشين فيه.
عزالدين:كنت متاكد انك هتعمل حاجه بس مكنتش متصور انك جنون لدرجه دي.
رعد بزفر:الي حصل حصل خلاص قولي انت المهم تفتكر مين الي عمل كده.
عزالدين بتعب:احنا اعدائنا كتير ي رعد ممكن اي حد يكون الي عملها.
رعد بشك:انا شاكك في شهد.
عزالدين:لا مقعتقدش معندهاش الجراه تعملها.

 

 

رعد بسخريه: لا ي راجل بقي الي خلت بنت اختها تتدمن وتلبس اياد مصيبه زي دي هيبقي صعب عليها تقتل.
عزالدين بتعب:ولله عندك حق بس انا مش عارف ليه حاسس انها مش هي.
رعد بتساول:يعني البوليس لما يجي يحقق معاك مش هتتهمها.
عزالدين:لاطبعا ولاهتهم احد لاني فعلا مش شاكك في حد وبعدين قوم يلا روح وخودهم كلهم معاك لاني بجد مش قادر اتكلم.
رعد بحب:حاضر يحبيبي ليقبله في راسه بحب ويرحل.
وبالفعل بعد محاولات مستميته من رعد استطاع ان يقنعهم بالرجوع جميعاً الي الفيلا والرجوع ل عزالدين في الصباح الباكر.
*****************************************
في بيت بسنت:.
كانت تتحدث عليا بالهاتف بخفوت مع رامي.
عليابخفوت:رامي ازي بس اقابلك في ساعه زي دي.
رامي بخبث:يروحي بقولك وحشاني هوانا موحشتكيش ولاايه.
عليا:يروحي طبعا وحشتني بس ازي هنزل في وقت زي ده هقول لماما ايه.
رامي بزعل مصتنع:لا يروحي لووحشتك بجد هتعملي اي حاجه وتجيلي لكن بقي واضح اني مش فارق معاكي اصلا.
عليا بحب:ازي تقول كده لا طبعا هتصرف واجيلك في المطعم بتاع كل مره.
رامي بمكر وانتصار:ماشي يروحي هستناكي بحبك.
عليا بحب: وانا بموت فيك.
ليغلق رامي الهاتف ل يتحدث بمكر وانتقام والله وجيتي في ملعبي ي قطه وهعمل فيكي الي ميتعملش لتلمع عيناه بخبث وشر.
****************************************

 

 

في فيلا الشرفيلا فوادالاسيوطي:.
رافت:ازيك ي كوهين.
كوهين:كويس خير ي رافت بيه.
رافت بخبث:عايزك في مصلحه.
كوهين بطمع:انت عارف طالما الفلوس موجوده انا جاهز.
رافت بمكر:اطمن الي انت عايزه هتاخده واكتر كمان.
كوهين بتساول:مين.
رافت بخبث:حسين المنشاوي.
كوهين باستغراب:غريبه دانا اعرف انكم صحاب اوي.
رافت بزهق:بقي بيتكلم كتير وبيذهقني وبيتحشر في الكبيرهوالصغيره وانا ماليش خلق.
كوهين:تمام جهز فلوسك واعتبره حصل.
رافت بمكر:اشوف جثته بعيني تاخد فلوسك.
كوهين:انت سامع عني كويس ي رافت بيه انا بخلص علطول مبقعدش بقي اجيب الجثه اوريهالك والكلام ده انا بخلص وبتاوي في ساعتها مبعرضش حياتي للخطر مهما كان التمن عاجبك علي كده تمام مش عاجبك خلاص.
رافت:خلاص ي كوهين خلصني منه بس والي انت عايزه هتاخده.
كوهين:كده تمام سلام ي كبير.
رافت:سلام.
ليرحل كوهين وظل رافت يفكر.
*********************************

 

 

في فيلا السيوفي:.
كانت تجلس كريستين مع حوكشه.
حوكشه بمرح: وانتي مرتبطه ي عسل.
كريستين بضحك: لا.
حوكشه بمرح وغمزه:تعجيني ي عسل محسوبك برضه لسه.
لتدخل جميع العائله وينصدموا من كريستين.
حازم بغمزه:الله مصلي علي النبي ايه القمر ده.
عدي باعجاب:ده قمر منور ي عمي دي جات منين دي.
سليم بشرود:يلهوي ياما ايه الصاروخ ده.
ادهم بغمزه:صاروخ دي قاعده صواريخ بحالها.
جميله بغضب:قاعده صواريخ ايه ي لماما ي حوش يشويه غجر.
حازم بتذمروهمس: اهي ظاهرت علي حقيقيتها بنت عثمان البواب.
نور بغيظ وتساول:انتي مين ي حبيبتي انتي.
حوكشه ببراءه مصتنعه:انا هقولك ي ماما نور انا قاعدت ادردش معاها واجيبها يمين وشمال قارت بكل حاجه قالتلي انها هي صحبه
عمي رعد.
نور بغيظ وغيره:نعم ياخويا صحبه مين ده ليلتها هي وهو سوده غلي دماغهم.
روئ بضحك: رعد اخويا ده مش سهل ابدا هيفضل دنجوان والله.
سالي باشمزاز:عاديه خالص مفيش اي حلاوه.
سمر بتزمر:والله عندك حق ي سالي.
هند بضحك: بطالوا غيره وغل بقي دي البت طالقه صاروخ ولله.
نور بغيظ:البت دي تقعد في الاوضه الي فوق متتحكرش غير لما رعد بيه يشرف تمام.

 

 

كريستن بابتسامه:متتعبيش حضرتك انا عارفه اوضتي هطلع انامي لاني لازم اصحي بدري اعمل التمرينات بتاعتي تصبحواعلي خير.
نور بغيظ:ي خرابي ياني البت دي هتنقطني.
ليتتطلعوا جميعهم عليها بابتسامه.
***********************************
يحل المساء في المستشفي التخصصي:.
كان يدخل ذللك الغامض المتنكر بزي دكتور وهو يبحث بعيناه يمينا ويسار ليري رقم غرفه عزالدين ليتسحب في هدوء ليدخل لتشعر بيه للممرضه سريعا ولكن يقوم بتخديرها قبل ان تصدر اي صوت
ويتحدث بغضب وانتقام ومكر(دمرت حياتي كلها وقضيت عليها سنين عمري راحت علي الفاضي وحان وقت انك تموت بقي علشان اشفي غليلي منك وانتقم الانتقام الي يرضيني لتلمع عيناه بخبث ومكر ليخرج حقنه الهواء من جيبه ليقترب من المحلول بخبث وانتصار ولكن فجاه يصدع النور في اركان الغرفه ويري من يمسك يده وينظر له نظره مرعبه كفايله باحراقه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع أحفاد  السيوفي)

اترك رد

error: Content is protected !!